Salou

Píndola 1 Post confinament

Píndoles de coneixement: Turisme familiar en temps de la COVID-19
Post confinament vs post COVID-19
Turisme, oci exterior i l’actual pandèmia.
Què podem esperar els mesos vinents?
Un estudi impulsat pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona.

Píndoles per una situació excepcional Què són i per a què?
Arran de la pandèmia declarada a escala global per la irrupció i propagació de la malaltia infecciosa COVID-19, la salut, l’economia i els hàbits de les persones s’han vist afectats i capgirats com ningú podia imaginar fa només uns mesos. Aquesta situació ens obliga a repensar la nostra manera d’afrontar nous condicionants i situacions complexes en l’àmbit personal, alhora que també ens crida a reformular les dinàmiques del nostre àmbit professional. I sense dubte, el nostre, és un dels sectors econòmics més directament afectats per aquesta situació.

Què esperar  del futur  en temps  de la COVID-19?
És possible que, fa uns mesos, l’expectativa sobre el 2020 i el 2021 en endavant fos que les coses evolucionessin dins d’una normalitat, de certes coses esperables i plausibles, en un continu creixement. Aquesta situació que estem vivint, entre moltes variables, ens condueix a trencar esquemes sobre allò que donàvem per fet.

Mons post-COVID-19 i post confinament no són el mateix
Aquest és un dels punts clau d’allò que podem saber: el final del confinament no coincidirà amb el final del virus, malauradament. Es parla sovint de com serà el món «post-COVID-19». Si ens referim amb el post com «després de», queden anys per aquest moment. Per tant, i atès que tot és molt incert i alguns processos són accelerats o caòtics, encara no podem tenir clar quins serien els escenaris probables.

Quins estadis són previsibles després del confinament, els mesos vinents?
Els càlculs sobre la durada del desconfinament i les previsions sobre l’obtenció d’una vacuna ens permeten visualitzar possibles impactes econòmics i socials del mateix confinament, però també plantejar-nos – tot i que la previsió pot resultar incòmoda- que tenim per endavant, com a poc, dos anys de volatilitat, de nous petits i mitjans esdeveniments inesperats, com per exemple nous brots i infeccions a diferents escales.

“Pla per a la  Transició  cap a una  nova normalitat»  o reobertura  (fins finals de juny)
El «Plan para la Transición hacia una nueva normalidad» (presentat el 28 d’abril de 2020) per part del Govern espanyol, planteja una represa gradual de l’activitat i un progressiu desconfinament que podria acabar cap a finals de juny com a tard.
Aquest pla es divideix en 4 fases definides que no tenen dates, tot i que l’executiu espanyol preveu que durin, com a poc, dues setmanes.

«Nova Normalitat» (fins a finals de 2020 i més enllà)
Pel moment, sabem que l’ús de mascaretes i guants continuarien sent essencials en aquesta fase, i que moltes mesures aplicades a la Fase 3
 es podrien alterar poc més. Aquesta és la fase amb més incerteses, en tant que manca saber com pot evolucionar l’epidèmia abans que arribi una vacuna. Però la idea serà continuar amb el retorn esglaonat d’activitat econòmica i social, afluixant cada cop més les restriccions extraordinàries.

Què podem esperar després del confinament?
Una vegada finalitzat el confinament, s’espera, tant per part dels governs autonòmics, nacionals i entitats internacionals, com per part de la Unió Europea o l’Organització Mundial de la Salut, un retorn esglaonat a l’activitat econòmica.

Quatre pinzellades macroeconòmiques i de finança global
Els diferents confinaments en molts països, juntament amb les baixes humanes, comporten una crisi econòmica evident. El més important a tenir en compte, són 3 qüestions:

Nous i vells patrons de consum
El consum estarà condicionat, inevitablement, pel poder adquisitiu de les famílies i les persones. A més, amb una previsió d’un índex d’atur elevat, la presentació d’ERTO amb diferents condicions, o l’aparició de possibles noves feines a temps reduït, el poder adquisitiu i les rendes per llar podrien baixar considerablement.

Tecnologies
 Aquests dies hem vist com la tecnologia ha tingut un protagonisme clar. Però no ha estat en relació amb les més noves i sofisticades, sinó amb les TIC més tradicionals, plataformes de videoconferència, i canals de missatgeria, i plataformes de treball col·laboratiu com Google Drive.

Gestionar la incertesa de noves maneres
Seria fals dir que recuperarem la mateixa normalitat abans del coronavirus. Com també, que tot canviarà per complet, de zero. Algunes coses seguiran un camí i una dinàmica semblant al que veiem fins ara, i d’altres emergiran amb més força, o seran noves. L’anàlisi d’allò que ha començat a canviar, amb una mirada crítica, serà clau.