Salou

Salou... molta feina a fer en matèria de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil

El passat Plenari del 27 de maig de 2020 no només va estar marcat per aspectes en matèria de desescalada de l’estat d’alarma produït pel COVID19; altres aspectes en matèria de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil varen acaparar l’atenció de la part final del Plenari.

En el torn de Precs i Preguntes el Grup Municipal del PP de Salou, primer en torn de paraula en ser el partit amb representació menys votat, va posar de manifest la noticia publicada sobre el descontentament de la plantilla de la Policia Local, entre altres aspectes, per les modificacions presentades al Reglament de Segona Activitat en el marc de les negociacions de les futures RLLT (Relació de Llocs de Treball), on es proposa modificar dels 57 als 59 anys l’edat mínima per sol·licitar una Segona Activitat.

El Grup Municipal d’ERC Salou comparteix la inquietud i el prec de ser informats en els aspectes tècnics i/o polítics sobre Seguretat Ciutadana en les comissions informatives de l’àrea, que és on s’han de tractar, i no únicament en la taula de negociació de les RLLT o per notificacions a la premsa. Tampoc entenem la modificació en l’edat per accedir a la segona activitat, tenint en compte que la jubilació anticipada per a Policies Locals està establerta en els 60 anys, i tampoc és una mesura que solucioni cap problema existent ni tampoc futur, ja que l’envelliment de la plantilla és un factor que s’hauria de tractar amb atenció.

En un any de legislatura no s’han tractat qüestions de Seguretat Ciutadana ni tampoc de Protecció Civil, malgrat que, malauradament, durant aquest temps hem patit i estem patint nombroses situacions d’emergència que requereixen d’un interès, d’una dedicació i d’una professionalitat que a dia d’avui no observem.

ERC Salou va traslladar les següents preguntes al Regidor de Seguretat Ciutadana David Gonzàlez, del PSC:

1.  Salou es troba dins de l’àrea considerada de risc químic alt?
2.  En quina situació es troben els diferents plans de seguretat del nostre municipi, així com el sistema de megafonia d’emergència requerida?
3.  Per què Salou no participa en la taula d’anàlisi de laccident a IQOXE ni tampoc en la comissió de treball de la Generalitat, on sí participen altres localitats igualment afectades?

Les respostes que vam rebre i que es poden veure a la gravació del plenari de la web de l’Ajuntament, no varen ser del tot encertades, sota el nostre criteri, i ens agradaria traslladar a la ciutadania la informació que hem trobat de les fonts oficials i que mostren un escenari diferent i preocupant:

Resposta 1

(Regidor i Alcalde) No. Salou es troba dins de la zona de risc intermedi .

Conclusions d’ERC a la Resposta 1 (segons dades consultades de fonts oficials)

Salou es troba afectat pel que s’anomenen riscos tecnològics en dos grans àmbits, el risc químic en establiments industrials i el de transport de mercaderies perilloses.

Concretament, en l’aspecte del risc químic, Salou pot tenir afectació tant per zona d’intervenció com d’alerta. La zona d’intervenció (marcada en color vermell) indica el màxim perill per la població i els bens, en funció dels possibles escenaris de risc químic declarats per les empreses. La zona d’alerta (marcada en color groc) assenyala  la zona on cal protegir només les persones vulnerables.

Com es pot observar, aquests són els escenaris més perillosos contemplats per a un territori, i pràcticament tot el nostre municipi està afectat per aquesta situació de perill.
Les industries que podrien afectar a Salou són:
  • Basf Española, S.A. - Intervenció
  • COVESTRO SL - Alerta
  • Clariant Ibérica Producción, SA Superior - Intervenció
  • Dow Chemical Ibérica, S.A. (Fàbrica de derivats) - Intervenció
  • ERCROS S.A. (Vila-seca 1) - Intervenció
  • ERCROS S.A. (Vila-seca 2) - Intervenció
  • INDUSTRIAS QUÍMICAS DEL ÓXIDO DE ETILENO, SA (IQOXE) - Alerta
  • NITRICOMAX, SL - Alerta
Creiem que la situació en la qual es troba el nostre municipi és suficientment greu. I la resposta del Regidor i l’Alcalde NO ens deixa tranquils...

Resposta 2

(Regidor) Referent als plans d’actuació s’està treballant el DUPROCIM, que és el que regularitza tos els plans d’emergència del municipi. És el document de Protecció Civil únic del municipi, i aquí s’inclouran tots els vigents i actualitzats.

L’activació de les sirenes depèn de CECAT, mai l’activació pot ser municipal sense autorització del CECAT; el que tenim és un sistema d’activació manual però només per quan falla l’activació general del CECAT, per tant l’activació no és decisió del municipi.

Conclusions d’ERC a la Resposta 2 (segons dades consultades de fonts oficials)

El municipi de Salou en matèria de protecció civil té les següents obligacions i els seus plans estan tots caducats o en alguns casos no elaborats:

Risc Nivell Pla Municipal Homologació
PROCICAT Obligat PBEM Salou 22/10/2009
INFOCAT Recomanat PAM INFOCAT Salou 18/12/2002
NEUCAT Obligat    No fet
INUNCAT Obligat PAM INUNCAT Salou 20/2/2003
SISMICAT Obligat    No fet
CAMCAT Obligat PAM CAMCAT Salou 15/12/2011
TRANSCAT Obligat PAM TRANSCAT Salou 20/2/2003
PLASEQCAT Obligat PAM PLASEQCAT Salou 18/12/2002
VENTCAT Obligat    No fet
PENTA Obligat  Els homologa l’estat espanyol  ???
Contaminació Ebre Obligat PAM PROCICAT - Emergències Episodis Contaminació a l'Ebre de Salou 9/10/2008

Com es pot intuir, no és només problema d’aquesta legislatura, la cosa ve de llarg...

Com es pot observar, tota la zona del Cap de Salou i la zona oest del territori (Barenys, Platja Ponent, Centre) es troben sense sirenes de risc químic. Per tant, caldria reclamar la instal·lació d’aquests equipaments a la Generalitat.

Referent al accionament manual de les sirenes, disposem d’opinions de professionals que afirmen la possibilitat de fer-ho per decisió municipal, i es per això que sol·licitarem formalment un pronunciament per part de fonts oficials.

També seria important recordar, i més després del temporal Glòria que va afectar tota Catalunya, així com anteriors afectacions al Francolí i la província de Tarragona (que sembla que serà una situació meteorològica recurrent) que el risc d’inundacions del municipi també és força elevat:

En aquest mapa s’indiquen en color blau clar els períodes de retorn de 100 anys, que es varen assolir amb el temporal Gloria i en color lila es mostren les zones potencialment inundables del municipi (les que es donen en períodes de pluges intenses).

I malgrat l’obligació de disposar del pla d’emergència per inundacions, aquest també està pendent de revisió, que vol dir que està caducat, ja que va ser homologat l’any 2003.
La planificació d’emergències del municipi de Salou està pendent de revisions i elaboracions. Cal tenir en compte que els plans s’han de revisar cada 4 anys i, posteriorment, s’han d’homologar.

Resposta 3

(Regidor) Aquesta pregunta s’hauria de fer als membres de la Taula i a la Generalitat .

Conclusions d’ERC a la Resposta 3

Considerem que, si bé és totalment cert que el Regidor no té poder de convocatòria en aquest estaments, sí que pot mostrar el seu interès per ser-hi, i fer valer TOT el seu càrrec en un tema tan important com aquest. Cosa que no ha fet ni en aquesta legislatura, marcada per les situacions d’emergència, ni en les anteriors on els plans de seguretat ja eren caducs i desactualitzats, tot i ser el mateix Regidor de Seguretat Ciutadana...

Des dERC Salou ens comprometem a treballar per solucionar els problemes que es deriven d’aquesta àrea a nivell local, i a traslladar als nostres representants al Parlament de Catalunya el descontent per no estar presents en reunions i comissions en aspectes que afecten d’una manera totalment negativa al nostre municipi.

Ens oferim a treballar en conjunt amb un únic objectiu, la seguretat i benestar dels nostres veïns i veïnes.

Grup Municipal ERC-AM Salou

• Precs i preguntes platges i seguretat d'ERC Salou al plenari del 27.06.2020