Salt

La “R” de Republicana

Joel Molina

Analitzem un moment les nostres sigles, “ERC”. La “E“ d'Esquerra defineix els nostre ideal social i econòmic, amb la “C” de Catalunya delimitem el nostre àmbit territorial. Però què passa amb la “R”? Què passa amb la R de Republicana?

Sovint la gent associa la R de Republicana al sistema de govern que defensem. Som republicans, i com a tals defensem un sistema de govern representatiu on el cap d'estat no se'ns imposa, s'elegeix. Defensem la República Catalana on tots hem de ser lliures i iguals, on no hi hagi cap persona per sobre de ningú, en definitiva defensem un sistema on tots siguem ciutadans, i no súbdits de cap rei.

Però, ser republicà vol dir només això? La resposta és, òbviament, no. Ser republicà significa quelcom més, significa defensar uns valors, i a ERC els tenim ben presents.

Els valors republicans giren entorn tres pilars bàsics, llibertat, igualtat i justícia. Es pot arribar a pensar que en ple segle XXI i en el context de les democràcies occidentals, aquests tres valors són intrínsecs de la nostra societat, però per contra del que pugui semblar, ara és quan els hem de tenir ben presents, ara és quan els hem de defensar quan estem davant del desmantellament de l'estat del benestar, quan tenim estats que boicotegen, emparant-se en tribunals, la voluntat d'un poble, ara que vivim en una situació de lluita constant contra el terrorisme i correm el perill de que esdevingui en odi i xenofòbia. Ara, els valors republicans els hem de tenir més presents que mai.

En aquest sentit, l'educació és clau per transmetre els valors a la nostra societat. Hem d'entendre l'educació no només en l'àmbit escolar, sinó també en el sentit més ampli i general de la paraula, necessitem de les escoles, dels pares, de les activitats extraescolars; necessitem de la televisió, de les persones del carrer, de les pròpies institucions, etc. Necessitem de tots i de tothom per tal de que la educació sigui realment efectiva, i els valors dels quals hem parlat no quedin en simples paraules.

Fa 85 que el president Macià va declarar la República de Catalunya per defensar aquest valors, ara estem a les portes de la creació d'una nova República catalana que ens permetrà defensar realment la llibertat, la igualtat i la justícia.
Des de les JERC i ERC de Salt, reivindiquem aquest valors, seguirem lluitant i treballant per tal d'aconseguir-ho. Tornarem a ser dignes!

Joel Molina
Secretari d'Organització de les Joventuts d'Esquerra Republicana de Catalunya a Salt