Sant Boi de Llobregat

Esquerra Sant Boi referma el seu compromís amb l'Ateneu Santboià

Aquesta setmana han començat les intervencions prèvies a l’enderrocament del teatre de l’Ateneu Santboià, com s’havia conclòs al procés participatiu #NouAteneu i com van acordar l’Ajuntament i el col·lectiu Amics de l’Ateneu per iniciar el procés de recuperació d’aquest espai històric i emblemàtic per a la ciutat.

Des d’Esquerra Republicana lamentem profundament la necessitat d’enderrocar el teatre, fruit de la mala gestió, la deixadesa i els anys d’inacció per part de l’Administració, i volem refermar la nostra implicació en aquest projecte que hem seguit des de sempre. Durant anys vam combatre les diferents opcions que pretenien que deixés de ser un espai 100% cultural, i ja l’any 2010, amb Esquerra al Govern Municipal, el nostre portaveu Josep Maria Cervelló va aconseguir el compromís de l’Ajuntament per convertir l’Ateneu en un equipament cultural de referència a la ciutat i d’àmbit metropolità i que s’abandonés qualsevol idea d’especulació amb els terrenys. Aquell compromís contemplava l’adquisició pública de la finca, fins llavors de titularitat privada, elaboració d’un pla sobre usos amb consens ciutadà, desenvolupar un projecte arquitectònic coherent i respectuós amb els elements que fossin rehabilitables i amb les prospeccions arqueològiques amb l’assessorament de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, realitzar una planificació úrbanística adaptada al  projecte arquitectònic i projectar un equipament modern i emblemàtic per fomentar la dinamització cultural i recuperar l’esperit i la memòria de l’Ateneu Santboià.

Arran d’aquell compromís es va aconseguir la titularitat pública de la finca i de la mà del també regidor d’Esquerra Enric Garcia, la creació d’una comissió ciutadana per elaborar un pla d’usos, la reforma dels jardins i la constitució d’una comissió de programació provisional. Però amb la sortida d’ERC del govern de la ciutat totes les actuacions previstes van quedar aturades. No va ser fins el 2013, davant dels rumors de l’enderroc del teatre per fer-hi una plaça, que els Amics de l’Ateneu engegaven la campanya #SalvemAteneu. S’iniciava així el procés participatiu #NouAteneu que posaria les bases del que ha de ser l’Ateneu del futur. Un procés participatiu obert a tothom, que se sabia vinculant i plenament transparent a través del web nouateneu.cat. Des d’ Esquerra hi vam tenir una participació activa, i un cop finalitzat, vam decidir que les conclusions d’aquell procés participatiu es recollissin en el nostre programa electoral de les eleccions municipals de 2015.

Segons aquelles conclusions, abans de l’enderrocament del teatre calia recuperar l’espai de la Terrasseta i restaurar la coberta de la sala de ball d’hivern per impedir que es seguís deteriorant, ordre que s’ha invertit per l’elevat risc d’esfondrament del teatre si es realitzen les actuacions previstes. Els Amics de l’Ateneu van acceptar aquest canvi tenint en compte que l’enderroc del teatre s’havia de produir igualment degut al mal estat de les instal·lacions. Els regidors d’Esquerra Miquel Salip i Jaume Sans, inicialment contraris a aquesta inversió de les actuacions, han mantingut diverses reunions amb membres de l’equip de govern i de l’equip tècnic de l’Ajuntament, i han realitzat visites a les diferents sales per avaluar-ne l’estat. Esquerra ha estat també l’únic partit de l’oposició que ha demanat ser present -i hi és- a la comissió de seguiment de les obres per impedir que hi hagi noves desviacions del full de ruta. La nostra prioritat, com sempre ha estat, és que es preservin el màxim d’elements simbòlics de connexió amb l’Ateneu històric, que es facin les prospeccions arqueològiques pertinents i que es fixin ja calendari i pressupost pel desenvolupament de les següents fases.

Des d’Esquerra creiem, amb tota la humilitat, que el nostre compromís amb l’Ateneu ens avala com a ferms defensors de tot allò que es va acordar per tal que puguem recuperar l’espai com a motor cultural i social del centre històric i de Sant Boi, i que aquesta fita no es perllongui innecessàriament en el temps.