Sant Boi de Llobregat

Esquerra Sant Boi rebutja el planejament del govern municipal pels Barris de Muntanya

El moment d’excepció que viu Catalunya, a les portes d’un referèndum d’autodeterminació i amb la maquinària repressiva de l’Estat espanyol funcionant a ple rendiment, ha afectat també a la dinàmica municipal de Sant Boi. El Ple ordinari del mes de setembre ha quedat suspès -a petició d’ERC i altres grups- i s’aplaça el debat de la majoria de punts fins el mes d’octubre. L’equip de govern però, ha convocat un Ple extraordinari amb un únic punt relacionat amb el projecte urbanístic que vol portar a terme als Barris de Muntanya.

La suposada urgència d’aquesta votació respon a un fet administratiu. A finals de mes expira la suspensió de llicències per construir als barris de muntanya, i el govern municipal -que té intenció d’edificar a la zona de les Orioles, Canons i Can Paulet amb un planejament no consensuat amb ningú- argumenta que si no s’inicien els tràmits d’aprovació del seu Pla pot haver-hi denúncies que tinguin un cost molt elevat per a l’administració. Una prova més de la maldestre manera de fer que s’ha tingut amb aquesta proposta de canvi de planejament, ja des dels seus inicis. Les intencions del PSC i els seus socis d’ICV-EUiA-MES xoquen frontalment amb les dels veïns afectats, que s’oposen a qualsevol edificació d’habitatges en els seus barris, i que s’han organitzat en la Plataforma d’Afectats per Cosint els Barris de Muntanya. Des del govern local s’ha iniciat un suposat pla de participació, que és una farsa, per redefinir la proposta inicial, però la Plataforma no accepta cap proposta que no parteixi d’un full en blanc per començar a parlar i negociar.

De la mateixa manera, des d’Esquerra Republicana considerem que el govern municipal, un cop més, presenta una proposta ja cuinada sense haver debatut amb els agents implicats, ni haver-la consensuat amb ningú, valent-se de la seva majoria per imposar els seus criteris. L’experiència ens demostra que la necessitat d’aprovar aquesta modificació implica que, d’altra manera, no podran aplicar el que ja tenien previst, i en actuar d’esquenes a la ciutadania no ens hi trobaran mai. Compartim plenament les tesis de la plataforma veïnal, si el govern vol reordenar els barris de muntanya ha de ser des de zero, i amb la participació de totes les parts implicades des de l’inici. L’especulació que ara assetja els Barris de Muntanya és la mateixa que pateixen el sector de la Parellada o la Riera de Can Soler, indrets que en el cas de ser edificats, poden suposar un fort impacte ambiental i visual per a Sant Boi. Un model de ciutat basat en el creixement en taca d’oli que no és el nostre, que creiem innecessari, i que, en tot cas, hauria de partir del debat ciutadà i no des d’un despatx tancat de l’Ajuntament. Nosaltres tornem, i ho farem sempre que faci falta, a les nostres preguntes d’inici: Sant Boi ha de tenir més habitants? Cal construir més per acollir aquest presumpte creixement? No hi ha prou habitatges buits per a cobrir la demanda? Quants d’aquests habitatges buits propietat de grans tenidors han estat sancionats? I, al final de tot, si hem de créixer i construir més… cap a on ho hem de fer? Cap a l’exterior de la ciutat? O aprofitant les reserves de sòl que tenim, la més gran de les quals, és la caserna militar i la central elèctrica?

Per aquest motiu, el nostre vot en aquest Ple extraordinari ha estat en contra, però sense explicació com a protesta per la negativa de l’alcaldia a facilitar els col·legis electorals perquè a la ciutat es pugui votar com sempre i on sempre i, també, com a protesta per la situació d’execpcionalitat que viu el nostre País. A qui sí hem volgut donar explicacions ha estat a la Plataforma d’Afectats, que saben que compten amb el nostre suport absolut.