Sant Cugat del Vallès

Èric Gómez, Mireia Ingla i Ferran Villaseñor, els regidors d'ERC-MES

ERC-MES proposarà al consistori la creació d'un protocol d'emergència habitacional

El grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres (ERC-MES) presentarà al ple de desembre una moció per tal que l'Ajuntament impulsi un protocol per fer front als casos d'emergència habitacional de la ciutat. Aquest protocol ha d'incloure la recerca sistemàtica i la detecció de casos d'emergència habitacional, eines de suport preventives com l'assessorament i ajuts econòmics, i agents negociadors i mediadors a disposició en casos de necessitat, a més d'una planificació que garanteixi un reallotjament immediat per a les persones afectades. A més, els republicans exigeixen al govern que informi a l'oposició de tots els casos de desnonament o risc de desnonament que hi ha a Sant Cugat. ERC-MES considera que la Tinència d’alcaldia de Polítiques de Cicle de Vida, Progrés Social i Habitatge gestiona de forma opaca la informació relativa als casos de desnonaments i d’emergència habitacional i no garanteix l’accés a la informació relativa a aquests casos a la resta del consistori. És per això que, a través de d'aquesta moció, demana que es posi llum sobre aquesta problemàtica a Sant Cugat, visibilitzada especialment en els darrers mesos. La moció també parteix de l'aixecament de la suspensió de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, sobre mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, un text que el PP va portar al Tribunal Constitucional (TC), amb la suspensió que això comporta. Aquesta tardor, la Generalitat i el Govern espanyol han acordat aixecar la suspensió.

Algunes de les propostes que es van recollir a la primera trobada

Esquerra Republicana posa en marxa les trobades presencials d'Idees per a Sant Cugat

Esquerra Republicana arrenca les trobades sectorials del procés participatiu Idees per a Sant Cugat, el projecte per recollir idees per part de la ciutadania i els agents socials de cara a la redacció del programa electoral. Totes les trobades tindran lloc a la Casa de Cultura a les set vespre, i s'allargaran fins al mes de febrer. Aquest procés va en paral·lel al procés online, on qualsevol persona ja pot afegir la seva proposta a través del web Ideesxsantcugat.cat. La primera trobada ja va tenir lloc el passat 27 de novembre, amb la visió de Sant Cugat per part de les dones com a eix central. La propera tindrà lloc el 18 de desembre, amb les polítiques d'habitatge, urbanisme i model de ciutat com a tema principal. La següent arribarà ja passat Nadal, i girarà al voltant de la qualitat democràtica i la transparència (14 de gener). El torn de la mobilitat i el transport públic arribarà el 22 de gener, mentre que el feminisme i les polítiques d'igualtat arribaran el 28 de gener. Aquesta primera ronda de trobades obertes es tancarà amb la ponència de ciutat verda, medi ambient i sostenibilitat el 5 de febrer. A banda d'aquestes trobades, la secció local està pendent d'acabar de lligar-ne algunes altres amb agents i entitats de la ciutat vinculats estretament amb el món de l'esport, l'educació, etc.

Un moment de la presentació

Ingla presenta el seu projecte de Sant Cugat inclusiu i amb el republicanisme com a base

La plaça Barcelona s'ha convertit aquest dissabte en l'epicentre del republicanisme local. Davant de prop de 200 persones, l'alcaldable d'Esquerra Republicana, Mireia Ingla, ha reivindicat la necessitat d'impulsar un 'Sant Cugat inclusiu, per a tothom, i que fugi de la ciutat postal i aparador en què s'ha convertit la nostra vila'. La candidata ha estat acompanyada pel president del Parlament, Roger Torrent, que ha fet un discurs en què ha reclamat 'no competir per qui és més independentista'. L'acte ha començat amb la intervenció d'Esther Madrona, que ha presentat el procés participatiu Idees per a Sant Cugat que ha engegat la secció local per tal de recollir idees de cara al programa electoral. Tot seguit ha arribat el torn de l'Alba Gordó, del Jovent Republicà, que ha denunciat que actualment Sant Cugat 'és una vila de la qual el jovent ens sentim expulsats perquè l'actual govern no ha fet una aposta per les polítiques d'habitatge'. Gordó ha acabat la seva intervenció amb aquesta reflexió: 'Tenim idees i il.lusió per seguir repensant la ciutat on hem crescut i d‘on no volem marxar. Diuen que no som responsables del món que se'ns lliura, però ho serem de gestionar-lo, i tenim l'obligació de millorar-lo'. L'apunt emotiu ha arribat de la mà de Diana Riba, la companya de Raül Romeva, que ha llegit una carta seva en què ha manifestat tota la confiança en la candidatura de Mireia Ingla. Riba també ha agraït el suport de tota la ciutat davant els durs moments que està passant la seva família. 'Sant Cugat ens va acollir en el seu moment i el vostre suport i escalf ens ajuda en aquesta difícil etapa'. En aquest sentit, Ingla també ha tingut un record per a Romeva: Avui seria amb nosaltres parlant-nos de la seva ciutat i de la gent que estima, però malauradament és tancat a la presó per permetre’ns exercir el nostre dret a votar'. El president Torrent, de la seva banda, ha reclamat la necessitat de sumar més gent a la causa independentista: 'El que necessitem és gent que s’impliqui amb la nostra lluita social, siguin o no independentistes, però que lluitin’.

Un moment de la roda de premsa

ERC-MES i el Jovent Republicà lamenten el poc compromís del govern envers la lluita contra la Sida

El grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres (ERC-MES) presentarà una moció al ple de desembre per tal que el govern compleixi els seus compromisos envers la lluita contra la sida, aprovats a través d'una altra moció ja fa dos anys. 'Una vegada més, hem de lamentar incompliments d'acords de ple per part d'aquest equip de govern', ha explicat el regidor Èric Gómez. 'És molt greu. No parlem d'un tema ideològic. Parlem de la lluita contra una pandèmia a nivell mundial', ha afegit. Fa dos anys, al ple de novembre de 2016, el govern es va comprometre a través d'una moció dels republicans a potenciar els programes d'educació i prevenció en els instituts de la ciutat, penjar el llaç vermell el dia 1 de desembre i, entre d'altres accions, estudiar la viabilitat d'instal·lar màquines expenedores de preservatius als instituts i adherir-se als acords de París per eradicar la pandèmia al 2030'. 'La moció no s'ha complert. Ja estem acostumats a què el govern no compleixi els acords', ha lamentat Mireia Ingla, la portaveu i candidata a l'alcaldia. 'Aquest govern no està al capdavant de les polítiques per eradicar la pandèmia i combatre el seu estigma', ha recalcat Gómez. Per aquest motiu, ERC-MES ha presentat una moció de caire similar però amb la demanda de complir els acords presos. 'Ara, però, ja no creiem que es tracti d'estudiar cap viabilitat. Han tingut dos anys per analitzar pros i contres de posar màquines de venda de condons als instituts. Ara exigim que es faci perquè creiem que és una mesura positiva i necessària', ha explicat Èric Gómez, que també ha insistit en què es reforcin els programes d'educació sexual. Aquesta roda de premsa s'ha complementat amb l'acció del Jovent Republicà de repartir condons a l'entrada dels instituts, amb motiu del Dia Internacional contra la Sida d'aquest dissabte i per reivindicar la necessitat tenir relacions sense risc. 'Només des de l'educació i la conscienciació podrem combatre l'estigma que pateixen les persones que pateixen la malaltia', ha sentenciat la membre del Jovent Republicà, Alba Gordó.

Gómez, Ingla i Villaseñor, d'esquerra a dreta

Sant Cugat canvia el nom de tres carrers franquistes després de la insistència d'ERC i el Jovent Republicà

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Moviment d’Esquerres (ERC-MES) posa en valor el canvi de nom de tres carrers franquistes de la ciutat, un tràmit que s'ha aprovat al ple de novembre després que la Comissió del Nomenclàtor hagi tancat una proposta sobre la qüestió. ‘Ha calgut molta insistència al ple per part d’ERC-MES, sense oblidar la feina al carrer que han fet els membres del Jovent Republicà, que van arrencar unes plaques franquistes al barri del Monestir-Sant Francesc que el govern encara no havia tret per deixadesa’, ha explicat el regidor d’ERC-MES i de les Joventuts d’Esquerra Republicana, Èric Gómez. Els republicans subratllen que és un pas important per eradicar el franquisme de manera defintiva dels carrers de la ciutat, però puntualitzen que encara cal estudiar si cal dur a terme més accions. El ple també ha servit, d'altra banda, per aprovar una moció d'ERC-MES per condemnar la monarquia espanyola. 'El Rei va tenir el cinisme de sortir per televisió i avalar la violència policial de l'1O i legitimar el A Por Ellos', ha manifestat la portaveu, Mireia Ingla. La moció ha tirat endavant amb el vot a favor de totes les forces del ple menys C's, PSC i PP, que ha votat en contra, a més de l'abstenció de Xavier Cortés. En el capítol de mobilitat, a més, el consistori també ha donat llum verda a la proposta dels republicans d'aplicar ajudes a l'habitatge segons la renda per tal de poder pagar el Tribut Metropolità del transport, després que Sant Cugat pugui desplaçar-se a Barcelona amb el cost d'una zona a partir del gener. 'La tarifa plana metropolitana és molt millor que ser zona 1: és més barat anar a Barcelona però mantenim el mateix preu per anar a la resta de les ciutats veïnes com Rubí o Terrassa', ha reivindicat Èric Gómez. Tot i així, ha destacat la necessitat de procurar que aquesta mesura tingui el mínim impacte possible, especialment en les rendes més baixes. 'No oblidem tampoc les ajudes al petit comerç, que hem d'estudiar'.

El Rei, durant el discurs del 3 d'octubre de 2017

ERC-MES reclama que l'Ajuntament condemni la monarquia espanyola

El grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres (ERC-MES) proposarà al ple de novembre que condemni la monarquia espanyola, davant la posició no neutral adquirida per aquesta institució i la seva postura de justificació de la violència en l'1-O.  Amb aquesta mesura, els republicans volen recórrer el mateix que camí que va emprendre el Parlament de Catalunya, que va aprovar fa poques setmanes una proposta de resolució (92/XII) encaminada en el mateix sentit. La moció també parla de reivindicar la sobirania del poble català i de les decisions polítiques que aproven les institucions catalanes. Felip VI, de fet, representa la màxima figura institucional d'un Estat que impedeix el lliure exercici del dret a decidir de Catalunya. A diferència seva, la monarquia britànica sí que va assumir un paper neutral en la qüestió del referèndum escocès per abandonar el Regne Unit.

Una màquina expenedora de bitllets

ERC-MES demana que la tarifa plana metropolitana tingui el mínim impacte entre la ciutadania

El grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres (ERC-MES) vol que el govern ampliï els ajuts per al pagament de l'IBI, en funció de la renda, per tal minimitzar l'impacte de l'aplicació del Tribut Metropolità. Aquest impost s'aplicarà a la ciutat després que l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) hagi decidit aplicar una tarifa plana per a tots els seus municipis, inclosos els de la zona 2, per desplaçar-se a Barcelona. A més, els republicans també volen que l'equip de govern estudiï aplicar també ajuts per al petit comerç, que també veurà reflectit un augment en l'IBI comercial a causa d'aquest Tribut. El grup presentarà al ple de novembre una moció on també demana a l'AMB que millori el servei de transport públic de Sant Cugat i dels municipis de la segona corona i homologar-lo al dels municipis que formen part de la primera corona. A més, ERC-MES també demana a l'òrgan que mantingui la reducció de la quota del Tribut Metropolità per als immobles d’ús residencial. Fa uns dies, el Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar l'aplicació d'una tarifa plana per als desplaçaments entre els diferents municipis de l'AMB, independentment de la zona tarifària a la qual pertanyin (zones 1, 2A, 2B i 2C),i que entrarà en funcionament l’1 de gener de 2019 en els trajectes que tinguin origen i destí dins de l'àmbit dels 36 municipis que integren l'AMB, entre els quals s’inclou la nostra ciutat. Els republicans consideren que és una molt bona notícia mentre no arriba la T-Mobilitat, però reclamen que cal clarificar conceptes i resoldre algunes disfuncions, com per exemple la línia d'ajuts per compensar l'augment de l'IBI.

L'escenari de l'homenatge

Esquerra Republicana reivindica la memòria de Companys en el 78è aniversari de la seva mort

Esquerra Republicana ha reivindicat aquest dilluns al vespre la memòria i el llegat de Lluís Companys, l'únic president europeu democràticament elegit assassinat pel feixisme, ara fa 78 anys. 'Enguany, el record i la memòria del President Companys prenen un caire excepcionalment proper. Recordem que ,va ser, amb el seu govern, empresonat i condemnat per Rebel·lió a 30 anys de presó per haver declarat l’Estat Català. Avui dia, tenim companys i companyes a la presó i l'exili per haver complès la voluntat popular de deixar votar', ha explicat el president de la secció local, Oriol Cisteró. La trobada, com cada any, ha tingut lloc a la muralla del Monestir, a la plaça d'Octavià, on han acudit prop d'una trentena de persones. Cisteró també ha recordat que a Catalunya un 80% de la població demana un referèndum, el mateix percentatge que rebutja la monarquia. 'Tenim un objectiu i estem determinats', ha sentenciat.

Ingla, Gómez i Villaseñor, en una imatge d'arxiu

ERC-MES s'absté 'per responsabilitat' en l'aprovació inicial del pressupost 2019

El grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres (ERC-MES) ha optat per una abstenció responsable perquè es pugui tramitar l'aprovació inicial dels pressupostos per al 2019. 'No ens enganyem. Parlem d'uns comptes que tindran una vigència política de 6 mesos perquè al maig tenim eleccions', ha puntualitzat Ferran Villaseñor. El regidor republicà ha assenyalat que pa prioritat per ERC-MES continua sent el compliment dels acords a què es va arribar amb el govern abans que aquest trenqués el pacte d'estabilitat pressupostària. Així, el grup municipal posa l'accent en la cobertura de la piscina del Parc Central, la continuïtat del Pla de Millora del barri del Monestir-Sant Francesc i el projecte de la Unió Santcugatenca, la realització de la sala polivalent/de concerts al 2019 i una política valenta i decidida per fer front al problema de l'habitatge. 'Les opcions del govern són o tornar a incomplir els acords establerts o tirar-los endavant d'una vegada', ha conclòs Villaseñor. D'altra banda, la sessió plenària també ha servit per aprovar per àmplia majoria les 3 propostes que ERC-MES ha portat a votació. D'una banda, el projecte per impulsar els patits oberts a les escoles i instituts, tal com ha explicat Èric Gómez: 'És una oportunitat de facilitar sentiments de comunitat i esperit solidari entre la ciutadania de Sant Cugat'. La moci´po ha tirat endavant amb el suport de totes les forces polítiques menys de C's (en contra) i el PP (abstenció). A més, els republicans també han presentat una moció per crear la història social i clínica compartida per tal d'agilitzar els tràmits per poder ajudar les persones ateses per l'administració local. La portaveu del grup municipal, Mireia Ingla, ha defensat que 'la salut va estretament lligada a les classes socials i també és un símptoma de les desigualtats vigents'. En aquesta ocasió tots els grups polítics han votat a favor menys el PP, que s'ha abstingut. Finalment, la sessió plenària també ha servit per aprovar una moció de commemoració i reivindicació del primer aniversari de l'U d'Octubre: 'Va ser la màxima expressió de la voluntat d'un poble de voler-se expressar, però també de la repressió de l'Estat', ha explicat Ingla, que també ha aprofitat l'ocasió per recordar que aquest dilluns feia 78 anys de l'assassinat del president Companys: 'Va ser un episode indigne però avui dia, lamentablement, amb els nostres companys i companyes empresonades a l'exili i a la presó, tenim nous exemples d'aquesta mena d'episodis', ha sentenciat la portaveu.