Sant Cugat del Vallès

Dolors Bassa: “Som el govern del ‘mentrestant’ fins que portem la gent a un referèndum”

La consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, reivindica la forta càrrega social de les polítiques  que està duent a terme el govern de Junts Pel Sí mentre es prepara la convocatòria del referèndum. ‘Estem gestionant bé allò que tenim, perquè ho destinem principalment al benestar de les persones’, ha manifestat Bassa, que ha visitat Sant Cugat en el marc d’un acte de la secció local d’Esquerra Republicana i les JERC que ha comptat amb prop d’una cinquantena de persones.

Centrada en les polítiques d’igualtat, la xerrada ha repassat la situació de la bretxa salarial entre homes i dones (del 26,6% actualment), les polítiques LGTBI i també la gestió de les persones refugiades. ‘Actualment les dones són el 95% de les receptores dels fons per pensions socials alimentàries en casos de divorcis’, ha explicat la consellera, que també ha subratllat que els títols de família monoparentals s’atorguen, en un 93%, a dones. ‘Estem fent feina però aquestes dades ens indiquen que tenim molt de camí per recórrer’, ha subratllat.

En aquest sentit, la consellera ha apuntat la reforma horària com un dels punts claus per poder canviar la situació. ‘Els hàbits no són fàcils de canviar però hem d’anar cap a un model de coresponsabilitat, no pas de conciliació’.

Paral·lelament, Bassa també ha apuntat la necessitat urgent de reivindicar el paper de la dona en la memòria històrica. De fet, ha alertat que el nomenclàtor de carrers dels municipis catalans hi ha una relació d’una dona per cada quatre homes.

Arran del polèmic autobús de HazteOir i l’agressió homòfoba de Berga, la consellera també s’ha referit a la Llei contra la LGTBIfòbia, aprovada pel Parlament i amb el consens dels col·lectius afectats. ‘És una bona llei i també pionera, però lamentablement només ens permet posar sancions administratives i no per delictes d’odi, amb la qual cosa no podem actuar de manera preventiva en molts casos’. Bassa, per tant, s’ha mostrat confiada que amb la República aquesta llei encara pugui anar més enllà.

En clau santcugatenca, la consellera s’ha referit al Pla d’Igualtat, que va caducar al 2016 i està pendent d’actualització per part de l’Ajuntament. ‘A Sant Cugat teniu moltes associacions que, de diferents maneres, lluiten per assolir la igualtat de gènere. És imprescindible que un pla local com aquest compti amb la seva experiència i participació’, ha destacat.

A partir del torn de preguntes, la ponent també s’ha referit a la Llei d’Igualtat Efectiva entre Homes i Dones, aprovada per unanimitat al Parlament i consensuada amb patronals i sindicats, i que va ser declarada nul·la pel Tribunal Constitucional. ‘El TC pot dir el que vulgui, però nosaltres tenim un ferm compromís i el consens que vam assolir farà que l’anul·lació no tingui repercussió’, ha sentenciat.

Finalment, Bassa també ha fet un apunt en clau de procés i ha assegurat que s’estan posant les bases per convocar el referèndum. ‘El referèndum està preparat. Si el fem hem de tenir clar que hem de guanyar-lo’.

En aquest sentit, ha explicat que una vegada s’aprovin  els pressupostos, en poques setmanes, es podran  impulsar partides lligades a aquest tema i també noves línies d’ajudes socials’. De fet, la titular de la conselleria de Treball ha manifestat la confiança que hi hagi una Renda Mínima Garantida en pocs mesos.