Sant Cugat del Vallès

La xerrada sobre l'Operació Garzón posa al descobert la cara fosca dels Jocs Olímpics del 92

Actes
Pomar, Piqué, Pascual i Ferrer, d'esquerra a dreta
Els Jocs Olímpics de Barcelona van tenir una vessant desconeguda, la de les tortures sistèmiques que van patir prop d'una quarantena de persones vinculades al món independentista a mans de la Guàrdia Civil. Aquesta és la tesi principal que han defensat Eduard Pomar i Ramon Piqué, exregidors de l'Ajuntament de Sant Cugat i víctimes d'aquest procés, conegut popularment com l'Operació Garzón. L'acte, que ha tingut lloc al Xalet Negre aquest dimarts, ha comptat amb la presència de més de 80 persones, fent petit l'equipament del barri del Monestir.

'L'Operació Garzón també forma part d'aquestes clavegueres de l'Estat de què tant sentim a parlar darrerament. No és cosa de fa quatre dies', ha explicat Pomar. 'En un país normal la Fiscalia actua d'ofici i els mitjans de comunicació destapen vergonyes com aquesta però no va ser el cas', ha lamentat Piqué. En una primera intervenció, Pomar ha explicat com el van traslladar fins a Madrid i quina mena de tortures va patir, com haver d'agafar cables elèctrics sota l'amenaça d'engegar el corrent si no deia el que volia sentir el cos policial.

Les quaranta persones que van ser empresonades i torturades estaven acusades de pertinença a l'organització Terra Lliure, que un temps enrere havia anunciat la decisió de deixar les armes. 'Va ser una operació política per acabar amb l'independentisme, i no pas amb el terrorisme', han coincidit tots dos ponents. Ambdós també  han subratllat que la gran majoria de detinguts no tenien res a veure amb la banda.

La trobada, moderada pel periodista d'El Cugatenc Jordi Pascual i que també ha comptat amb la participació de la membre de l'Associació Memòria Contra la Tortura Maria Ferrer, ha posat el punt final amb l'actuació musical de l'Albert Hirujo, que ha interpretat a capella un poema de Mario Benedetti. L'acte estava organitzat per les JERC, ERC, CUP i l'associació Memòria Contra la Tortura.

Mots clau
: Garzón