Sant Cugat del Vallès

ERC-MES vol que l'Ajuntament es bolqui en el banc d'ADN d'identificació de persones desaparegudes durant la Guerra Civil

Ple municipal
Moments d'una exhumació, al Pallars Jussà / Foto: Eldiario.es
El grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres (ERC-MES) proposarà al ple de gener que l'Ajuntament faci difusió entre la ciutadania del banc d'ADN per identificar persones desaparegudes durant la Guerra Civil. A través d'una moció, els republicans volen que el consistori es comprometi a impulsar campanyes o conferències informatives sobre el projecte, treballar amb les entitats locals de memòria històrica i formar els treballadors i treballadores municipals perquè puguin també donar a conèixer la iniciativa.

El banc d'ADN va néixer a partir del suport que va rebre una campanya de micromecenatge a Verkami, després que la iniciativa rebés el suport del Parlament de Catalunya i que el departament de Medicina de la UB i la Fundació Bosch i Gimperi elaboressin el primer protocol per planificar la recollida de l'ADN. De fet, la Llei de Fosses Comunes del 2009 no preveia cap pla pel que fa a la recollida de mostres identificatives, però al 2013 es va dur a terme una modificació parlamentària, a més d'actualitzar el mapa de fosses.

Actualment, a Catalunya hi ha més de 344 fosses localitzades i només se n’han obert en total 3. Hi ha més de 4.600 famílies que han donat d’alta el seu familiar al Cens de Persones Desaparegudes de la Generalitat, tot i que aquestes xifres es podrien duplicar atès que es calcula que més de la meitat de famílies no s’han donat d’alta encara. L'objectiu és que facilitant mostres d'ADN de familiars vius es pugui comparar amb les restes trobades a les fosses per identificar els desapareguts durant la Guerra.