Sant Esteve Sesrovires

Totes les notícies

MANIFEST 11 DE SETEMBRE DE 2018

Benvolguts sesrovirencs i sesrovirenques,  ens adrecem a tot el poble de Sant Esteve Sesrovires en uns moments d’absoluta excepcionalitat. Avui, Onze de Setembre 2018 i Diada Nacional de Catalunya, es manté el record de l’1 d’octubre i l’escenari de repressió prolongada que pateixen els companys i companyes com a presos polítics o exiliats polítics.  Tenim la convicció que, lluny de la voluntat dels qui voldrien que desistíssim, avui viurem de nou una jornada de reivindicació, dignitat i autoestima col·lectiva, units en la pluralitat, com sempre hem fet en les grans mobilitzacions de país.   Malgrat la repressió, l’exili i la presó, som conscients que és l’hora de reforçar els grans consensos de país i, com hem fet sempre, enfortir el sentiment de pertinença compartida, sense caure en cap provocació estèril dels qui ens volen confrontats i fracturats.   Paraules aquestes emprades pels nostres companys i companyes empresonats i que fem nostres.   A Sant Esteve Sesrovires, tot començarà a partir de les 10:45 del matí a la plaça Doctor Tarrés. Moment en el que al costat dels gegants sesrovirencs, Angeleta i Siset, i a toc de gralla, anirem en cercavila fins a la Plaça de La Coma, on a partir de les 11:30 es farà l’ofrena floral en record dels catalans i catalanes que al llarg de la nostra història varen lluitar i deixar la seva vida per les llibertats del poble català.   Com ja és costum fins ara, es donarà lectura a un manifest institucional. Un manifest al qual Esquerra Republicana de Sant Esteve aquest any no ens hi sumem, però que respectem. La situació que viu el país, la situació que viuen les famílies dels nostres companys i companyes a la presó i a l’exili i el sentiment propi, fan impossible que enguany arribem a un manifest consensuat amb les altres forces polítiques del nostre consistori. A un manifest que hauria de parlar d’allò que no podem oblidar ni perdonar. Per a Esquerra Republicana de Catalunya, l’Onze de Setembre no és una diada d’alegria i d’il·lusió.

EL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS I NETEJA VIÀRIA

El juny del 2015 ens vam trobar un servei de recollida de residus i neteja viària a Sant Esteve que mai s’havia creat com a servei públic, amb un contracte de concessió caducat des de feia anys, amb un munt de factures per pagar a l’empresa que se’n encarregava i amb uns serveis que s’havien anat reduint per tal d’abaratir costos. El servei era nefast, pocs contenidors, bruts i vells i ja no parlem de la neteja viària. Ningú coneixia quin era el servei que teníem o necessitàvem i la sorpresa va ser quan se’ns va dir que a l’empresa concessionària que teníem, se li devien molts diners i no els podíem pressionar massa. A partir d’aquí vam demanar un recurs a Diputació per tal que elaboressin un estudi tècnic i econòmic per definir el servei de recollida de residus i neteja viaria més adequat per Sant Esteve per poder crear el servei públic i fer una licitació i una nova contractació que millores el servei. Paral·lelament es van començar a pagar els rebuts pendents i a demanar a l’empresa petites millores per intentar pal·liar les múltiples mancances. L’empresa contractada per Diputació va presentar-nos un estudi el mes de juliol de 2016 amb diferents propostes pel nostre municipi. Després de valorar-les amb els tècnics es va optar per la solució mitja i a partir d’aquí es va iniciar la creació del servei públic de recollida de residus i neteja viària (redacció i aprovació de la memòria justificativa del servei, del seu reglament...), pas indispensable per la licitació del servei. La creació del servei va ser aprovada definitivament  el mes de febrer de 2017.     El següent pas va ser contractar una empresa per tal que redactes els plecs tècnics i administratius per dur a terme la licitació en base a l’opció escollida i en fes el seguiment. Es va iniciar el procés de licitació del servei amb la previsió de què la nova empresa comencés a treballar en el nostre municipi durant el mes de setembre del 2017.

LA DEPURADORA DE CA N'AMAT

Aquests darrers dies ha entrat en funcionament la depuradora de Ca N’Amat i per fi els veïns han deixat de patir les males olors que els han acompanyat durant molts anys.   Quan Esquerra va entrar a govern l’estiu del 2015, aquest era un tema enquistat, sense solució. L’anterior consistori s’excusava dient que era cosa de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i aquesta estava sense fons per fer cap tipus d’obra, per tant ningú feia res. Les aigües residuals s’abocaven a torrent i els veïns en patien les conseqüències de insalubritat i males olors. S’havia de buscar una solució de forma urgent.   Al llarg de l’any 2016 vam encarregar un estudi de les actuacions necessàries a fer per minimitzar l’impacte d’aquests abocaments i durant el quart trimestre vam mantenir diverses reunions amb els directius de l’ACA que es van comprometre a actualitzar el projecte elaborat l’any 2010 de construcció dels col·lectors d’aigües residuals i l’estació de bombament de Ca N’ Amat, per portar les aigües residuals  fins a la depuradora de Martorell passant pel polígon de Ca n’Estella i a executar les obres durant el primer trimestre del 2019. El compromís era perfecte, però fins que arribessin aquestes obres, calia fer alguna cosa més. No es podia seguir abocant aigües residuals a torrent. Els veïns no podien seguir amb les males olors!   Vam estudiar diferents solucions transitòries, com fer una depuradora a peu de torrent, o enviar les aigües residuals a la xarxa d’Abrera i mentre negociàvem amb els diferents afectats, buscàvem com finançar les obres. L’ajuntament d’Abrera no va acceptar allò que li proposàvem. Al mateix temps la Diputació ens va atorgar una subvenció de 200.964€, recomanant-nos prioritzar aquest tema perquè l’abocament a torrent d’aigües residuals és un delicte mediambiental, però l’aportació que ens van fer no era suficient. Finalment, donat que SOREA, la nova empresa concessionària del cicle de l’aigua a Sant Esteve havia d’invertir quasi 2M€ en infraestructures segons el contracte signat, se li va sol·licitar que fessin ells la depuradora en el marge del torrent.

SANT TORNEM-HI!

Aquests darrers dies es parla, i molt, de la pràctica recuperada (fins al maig del 2015 era molt habitual) de donar complements o sobresous de forma directa i personal a treballadors de l’Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires. Pràctica que darrerament ha portat a greus problemes entre els treballadors i algun dels serveis a la ciutadania que presta l’Ajuntament, alterant la pau social i laboral.   En el darrer Ple de l’Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires, des del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya es va recordar a l’equip de govern que aquestes pràctiques i aquesta conducta de la regidoria de Règim intern i del senyor alcalde són del tot intolerables. Les polítiques adoptades pel PSC i Entesa des fa anys són polítiques persuasives, interessades i summament sectàries. Així, mentre s’atorga un complement de 708 euros mensuals a un treballador o treballadora de l’Ajuntament –gairebé 10.000 €/any–, la resta de treballadors i treballadores segueixen reclamant promeses signades pel govern socialista que no es compleixen. Com un plus que cobraven els treballadors de l’ajuntament que es va deixar de pagar ara fa sis anys, amb l’excusa de la crisi, sense un acord previ, però que caldria sumar al deute d’aquest Ajuntament, ja que està en contenciós i segurament, s’haurà de pagar. I cada mes que passa aquest deute s’incrementa. Hores d’ara, ja són gairebé 700.000 euros!   Cal recordar a l’alcalde i al secretari-interventor, que és qui hi dona el vistiplau signant els complements,  que aquests mai poden ser directes i personals. Els complements només poden ser de caràcter generalista –és a dir, del tipus complement de destinació, de productivitat, per serveis extraordinaris, per jornada fora de l’horari laboral habitual...– i seran d’aplicació a tots els treballadors amb la mateixa categoria professional, si es compleixen els requisits que exigeixi el complement, mai a dit. A més, han de ser aprovats pel Ple municipal.

QUÈ VAM TROBAR AL ENTRAR A GOVERN EN EL 2015. SITUACIÓ ECONÒMICA (1)

En el darrer Ple s’acusava a Esquerra de pensar sols en reduir deute durant el temps que va ser a govern i no fer res per millorar el poble. En el darrer Sesrovirenc se’ns acusa de paralitzar inversions i d’una manca de voluntat de repercutir en els veïns la millora econòmica. En el Ple de juny l’alcalde qüestionava la gestió feta per Esquerra al·legant que en el 2014 (sent ell alcalde) i en el 2017 (Esquerra estava a l’alcaldia), les despeses van ser les mateixes, però els ingressos van ser superiors en el 2017 i no s’havia dedicat diners a la millora d’equipaments i carrers. Sembla que ara la campanya per desacreditar a Esquerra, pensant en les properes municipals, es basa en aquest tema. Quan vam arribar era difícil fer alguna cosa amb un saldo de tresoreria negatiu; amb 1,4M€ de factures impagades; amb 8,3M€ de deute de la Residència que els veïns pagarem fins l’any 2049; amb 10M€ de deute a l’estat pels diners demanats en el 2012 i en el 2013 pel Sr. Carbonell, per pagar a proveïdors i pels quals pagàvem quasi 350.000€ d’interessos; amb 4M€ que s’havien de retornar a l’empresa que gestionava l’aigua al municipi de forma il·legal sense cap tipus de contracte, amb 5,7M€ de deute d’altres crèdits bancaris, amb 1M€ de deute a Generalitat i Diputació, amb dèficit mensual de 100.000€... Era una situació insostenible, de seguir per aquell camí corríem el risc de ser intervinguts. Hi havia en vigència un Pla de Sanejament Econòmic Financer 2012-2015, tutelat per la Generalitat,  que incloïa mesures tributàries per augmentar els ingressos; de gestió de personal per reduir la massa salarial; de contenció de la despesa i financeres com la reestructuració d’operacions de crèdit a llarg termini. El Pla de Sanejament va finalitzar el 31 de desembre de 2015 sense haver assolit els objectius marcats. A més durant la vigència d’aquest Pla no es podien concertar operacions de crèdit, ni augmentar la plantilla de treballadors/es, ni incrementar les despeses de personal, ni la massa salarial.

CARME RALLO ACONSEGUEIX EL COMPROMIS D'ENSENYAMENT DE DOTAR LA ROUREDA EL PROPER CURS AMB UN NOU TÈCNIC D'EDUCACIÓ INFANTIL

La nostra regidora i exalcaldessa, Carme Rallo, ha mantingut avui una reunió amb el conseller d'Educació, Josep Bargalló i el Director de Serveis Territorials d'Ensenyament del Baix Llobregat, Francesc Ballester. En el decurs de la mateixa Rallo ha aconseguit el compromís per part del Director de S. Territorials de dotar el proper curs amb un nou Tècnic d'Educació Infantil (TEI) els grups de P-3 de l'Escola La Roureda. El proper curs, amb l''augment dels infants que s'incorporen a les nostres escoles, s'obrirà de nou la segona línea de P-3 de l'escola La Roureda que havia estat tancada per falta d'alumnes. El Departament d'Ensenyament sempre va mantenir el compromís de tornar a obrir aquesta segona línea a la Roureda si el nombre d'infants tornava a incrementar-se. Amb l'obertura d'aquest nou grup de P-3 s'incorporarà a la Roureda un nou Tècnic d'Educació Infantil. A la reunió també hi ha assistit el diputat del Parlament de Catalunya, Jordi Albert, i alcaldes i alcaldesses, regidors i regidores d'educació i exalcaldes i exalcaldeses d'Esquerra.

Malbaratament dels recursos econòmics

Mentre ERC de Sant Esteve Sesrovires vam estar a l’Alcaldia de l’Ajuntament, vam mantenir-nos fidels al compromís pres amb els sesrovirencs d’endreçar les malmeses finances municipals i, amb una política econòmica d’estalvi i contenció, ho vam aconseguir. Les entitats supramunicipals van valorar l’esforç fet i ens van concedir el Pla d’Ajust aprovat durant el 2017 que suposava un estalvi d'uns 350.000€ en interessos, permeten dedicar aquests diners a amortització, alhora que es recuperava la totalitat de la participació en els tributs estatals, dels quals l’Estat ens retenia el 50%. Tot això preveia millorar la situació econòmica del municipi molt notablement. El Pla d'ajust aprovat traspasava el deute amb l'Estat, per les factures enviades al Fons de Finançament de Pagament a Proveïdors els anys 2012 i 2013, a un préstec bancari. Aquet trapas a un Pla d'ajust ja es va intentar durant la legislatura 2011-2015, però el Ministerio de Hacienda el va denegar al·legant que els números presentats eren poc creïbles, tot i que ara els governants d’aquell moment s’entesten en dir que ells varen iniciar la millora econòmica del municipi. Millora econòmica demanar a l'estat 10M€ per pagar als proveïdors? Millora econòmica canviar les condicions del crèdit hipotecari de la residència de Can Serra endeutant el municipi fins l'any 2049? Millora econòmica quan es van gastar els 4,5M€ cobrats d'Aigües de Catalunya pel contracte de gestió del servei d'aigua que després va ser supes i que no van ser retornats? Millora econòmica deixar 1,5M€ de factures impagades el juny del 2015 amb el canvi de govern, quan dos anys abans s'havien demanat 10ME a l'estat per fer net?     El Pla d'ajust aprovat en el 2017 ens havia de permetre obtenir ajudes i subvencions futures per actuar al municipi. Ajudes i subvencions, però, supeditades i subjectes als informes regulars que cal presentar demostrant l’estalvi i la política d’austeritat continuada.

SENSE CASA, SENSE DINERS I SENSE SOLUCIÓ DURANT ANYS!!!

En Ple Municipal del passat mes de març el Sr. Carbonell ens va comunicar l’activació de la revisió del POUM (Pla d’ordenació urbanística municipal) que en el seu dia va quedar aturat i que proposava créixer fins els 20.000 habitants i rodejar el nostre municipi de polígons industrials. Des del govern municipal s’afanyen aquests dies en afirmar que ells no volen aquest creixement desmesurat pel nostre municipi i en el darrer Ple afirmaven que la revisió del POUM té a veure en solucionar els problemes que presenten un bon nombre de parcel·les de diferents urbanitzacions del poble, en les quals els propietaris no poden edificar perquè les mateixes no compleixen amb allò que contempla el planejament municipal. Doncs bé, de nou l’actual govern tergiversa i falseja la realitat. Malauradament, és certa l’existència de parcel·les a Sant Esteve on els seus propietaris no poden edificar. Us imagineu? Invertiu tots els vostres estalvis en comprar una parcel·la per fer-vos aquella casa que porteu temps somiant i quan demaneu permís a l’ajuntament per edificar, us diuen que no hi podeu construir perquè la parcel·la no s’acull a normativa. Sense diners, sense casa i sense solució durant anys!!! Aquesta és la situació que ens vàrem trobar. I per aquest motiu des de Serveis Territorials de l’ajuntament ja fa mesos que vàrem començar a tramitar dos canvis de planejament (un per les parcel·les de Masia Bach, urbanitzades després de l’elaboració del POUM, i un altre per la resta de parcel·les del municipi, urbanitzades abans del mateix), que permetessin solucionar aquest problema i donar resposta als veïns afectats. Quan l’actual alcalde va fer fora de govern a Esquerra el passat mes de febrer, com a mínim un d’aquests canvis de planejament estava enllestit, comptava amb el vist i plau de la Generalitat i restava pendent d’aprovar en Junta de Govern. Voler utilitzar ara el tema de les parcel·les que no compleixen normativa per justificar l’actual revisió del POUM allargant el patiment dels veïns, quan la solució seria molt més ràpida aprovant els canvis de planejament, no és el que és diu ètic.

NO CAL PERDRE EL NORD, NI VOLER FER-HO TOT A CORRE-CUITA.

El dia que el Sr. Carbonell em va proposar convertir El Maset en un macro polígon (quan encara tenim polígons al poble amb parcel·les buides) vaig tenir el pressentiment que la meva resposta no havia agradat i que el pacte de govern fet dos anys abans acabava d’estar ferit de mort. El Sr. Borrell hi era quan se’m va fer aquesta proposta i, per molt que ara digui i prediqui que ell sempre ha defensat que el nostre municipi no ha de créixer, no s'hi va manifestar pas en contra, tot el contrari. Entenc que Sant Esteve ha de créixer i segurament els voltants del poble acabaran sent polígons amb els anys, perquè les rodalies de Barcelona ja no disposen de terrenys de sol industrial i el teixit industrial està creixent cap a pobles dels voltants de l'àrea metropolitana. L'encant de Sant Esteve radica en el seu model de poble. Amb carrers i places on els infants encara poden corre i jugar, on els més joves poden fer les seves reunions i festejar, sense masses problemes perquè tots ens coneixem. Envoltat de zones verdes és pot passejar i fer esport sense haver d'agafar el cotxe. No hi ha semàfors i tot i que el trànsit ha augmentat, encara conservem franges horàries on no hi ha cotxes i zones on els nostres infants poden anar en bicicleta o fer skate. Sant Esteve encara conserva l'encant que a molts ens va enamorar i que va ser el motiu pel qual vàrem decidir convertir-nos en sesrovirencs. Pel que fa al número d'habitants del municipi, els pobles que limiten amb Sant Esteve parlen d'un creixement de l'1%. Això significaria uns 80 habitants més a Sant Esteve. Malauradament, tot el que el Sr. Carbonell té signat des de fa anys ens portarà a un poble de 12.000/13.000 habitants. Ens preguntem si aquest creixement, pactat des de fa anys pel Sr. Carbonell, amb el consentiment i el beneplàcit del Sr. Borrell, ha contemplat el creixement de serveis i d’infraestructures viàries. Si ara ja representa un problema sortir de Sant Esteve a certes hores perquè la B-224 va plena i la recta de la Seat es col·lapsa a cada moment, què passarà amb l’augment de veïns i per tant de turismes, que passarà quan el polígon de Can Margarit funcioni al 100%, i quan el nou centre que es preveu a la recta de la Seat estigui enllestit, i quan funcioni la nova macro empresa que en breu s’instal·larà a la sortida de Martorell, direcció cap a Sant Esteve, entre molts d’altres?  Pel que fa als serveis, 5.