Sant Esteve Sesrovires

Notícia

CONTRACTACIÓ (Què vam trobar a l'entrar a l'ajuntament el juny del 2015)

La contractació de serveis, reparacions, manteniments, compres... en els ajuntament és un tema molt important, regulat per la llei i del què l’oficina antifrau està molt pendent. Però això semblava no haver importat massa a l’equip de govern sortint el juny del 2015 quan Esquerra va entrar a govern.
 
La contractació a l’ajuntament era una disbauxa i un descontrol. Però el més sorprenent va ser què ningú pogués dir-nos quants contractes hi havia en aquell moment perquè hi havia un desconeixement total del tema contractual. Cada departament havia anat fent contractes en funció de les necessitats, en molts casos de forma irregular, sense cap tipus de concurs i per suposat sense demanar els tres pressupostos previs que marca la llei. Els contractes estaven repartits pels diferents despatxos de l’ajuntament, sense cap control i alguns encara vigents, havien anat a parar a l’arxiu. Molts havien caducat feia mesos o anys (per citar-ne alguns, la recollida d’escombraries i neteja viària, la neteja dels equipaments municipals, totes les concessions de bars i casals, la llar d’infants, el bus municipal...) i hi havia serveis que es donaven sense cap mena de contracte, ningú sabia ni com, ni quan, ni de quina manera aquella empresa o aquella persona havia començat a donar un servei a l’ajuntament. El tema era preocupant i requeria solucions urgentment.
 
Començar a endreçar aquest tema va suposar un volum de feina molt important i moltes hores de dedicació, tant per nosaltres com pels tècnics de l’ajuntament. El primer pas va ser centralitzar tots els contractes en l’àrea jurídica de l’ajuntament per poder fer un cribratge i calendaritzar la feina a fer. Això, que sembla senzill, no ho va resultar gens i ja va deixar entreveure que el tema de posar ordre en la contractació de l’ajuntament no seria gens fàcil.
 
D’entrada no hi havia cap persona experta en temes de contractació a l’ajuntament i la persona que es suposava s’havia d’encarregar del tema de contractació ens comunicava que no tenia idea d’aquest tema. Era increïble, anàvem de sorpresa en sorpresa!!
 
Donada la situació econòmica de l’ajuntament i la tutela a la que estàvem sotmesos no podíem contractar a ningú sense demanar permís a Delegación del Gobierno Español, amb qui l’ajuntament tenia un Pla de Proveïdors que no permetia augmentar la plantilla de personal. Vam anar a sol·licitar poder convocar una plaça de tècnic en contractació argumentant la necessitat urgent donada la situació. El procés es va allargar quasi dos anys!!!
 
Mentre des de Serveis Jurídics i Territorials de l’ajuntament es va començar amb els serveis més prioritaris i aquí va venir la següent sorpresa. La majoria de serveis que donava l’ajuntament, per no dir tots, no existien com a Serveis Públics. Aquest és un pas obligatori segons la llei per la contractació d’un servei i comporta l’elaboració de la memòria justificativa de la necessitat del servei, així com el seu reglament i el cost. Això significava diners i temps per elaborar tot un seguit de documents que s’havien d’aprovar en Ple. Temps i diners que no eren visibles de cara al servei donat, però que un cop finalitzades les noves contractacions suposarien una millora pels veïns. Així al llarg d’aquests dos anys i mig s’ha treballat per anar adequant a normativa el servei de recollida de residus i neteja viària; la deixalleria; el mercat dels diumenges; el servei d’activitats dirigides personal, serveis i instal·lacions del complex esportiu, el servei de recollida d'animals abandonats... entre d’altres.
 
A finals del 2017, finalment, es va poder  incorporar a l’ajuntament un tècnic de contractació. La seva feina ha de ser la de seguir posant ordre en tots els serveis existents en l’ajuntament, creant els serveis públics que encara manquen, licitant tot  allò que està sense contracte o amb un contracte caducat i vetllant per tal que la disbauxa trobada al juny del 2015 no torni a donar-se.