Sant Esteve Sesrovires

Documents

MOCIÓ PER TAL QUE ELS AJUNTAMENTS LLUEIXIN LA BANDERA NEGRA AQUESTA DIADA NACIONAL
Atès que la commemoració del Tricentenari del final de la guerra de Successió permet fer pedagogia, i divulgar molts fets i episodis històrics que ajuden a la presa de consciència nacional col·lectiva i a la comprensió d’algunes de les raons del procés independentista actual.

Atès que, a conseqüència de la derrota de 1714, les institucions catalanes foren abolides i Catalunya fou annexada “per dret de conquesta” a Castella, com a nova província seva, tal i com també va passar amb el País Valencià i les Illes Balears i Pitiüses.

Atès que per a la majoria de la població catalana és evident que el procés sobiranista ha entrat en una fase final i decisiva i que aquest Onze de Setembre es tornarà a viure una mobilització massiva a la capital del país, com ja ho va ser la manifestació multitudinària de la Diada del 2012 o la Via Catalana de la Diada de 2013, per fer evident a la comunitat internacional que la societat catalana vol convertir, democràticament, Catalunya en un nou estat d’Europa.

Atès que cal crear les bases perquè es puguin recuperar les banderes i estendards de la Catalunya dels Àustria i els Habsburg que es brandaren durant la guerra de Successió, com a símbol de les llibertats i constitucions catalanes, i que amb la derrota militar i la imposició del Decret de Nova Planta, foren vexades, destruïdes i prohibides pels vencedors borbònics.

Atès que un d’aquests símbols és la bandera negra, que simbolitza la decisió de lluitar fins a les últimes conseqüències, contràriament a la bandera blanca que internacionalment es coneix com a símbol de la rendició.

Atès que l’ús de la bandera negra ja està força documentat i se’n coneixen molts exemples, fins i tot anteriors a la guerra de Successió, com fa palès una estrofa de la versió antiga del nostre Himne Nacional que diu:

“- On és vostre capità?
- Quina és vostra bandera?
Ja van treure el bon Jesús
tot cobert amb un vel negre.
- Aquí és nostre capità,
aquesta és nostra bandera.”

Atès que en trobem més exemples als inicis de la guerra de Successió, l’any 1705, que a la muntanya de Montjuïc de Barcelona fou hissat un estendard negre amb la inscripció “Mort o els nostres privilegis conservats”, i a Cardona, els regiments reclutats duien banderes negres amb la llegenda “Viurem lliures o morirem”.

També el juliol de 1713, quan la ciutat de Barcelona decidí lluitar a ultrança, els consellers canviaren les seves gramalles de color porpra, les túniques que els donaven rang d'autoritat, per gramalles negres, per simbolitzar que la lluita només era possible a victòria o mort.

Quan les tropes borbòniques assetjaven Barcelona el 1714, en molts punts de la muralla i en moltes cases de la ciutat hi van aparèixer banderes negres o senzills mocadors del mateix color com a símbol de resistència.

És per tot això que el Grup Municipal d’Esquerra de Sant Esteve proposa al Ple d’aquest Ajuntament l’adopció dels següent acords:

ACORDS:
1r. Que, en el marc de la Diada Nacional de Catalunya, el proper Onze de Setembre, i amb motiu de la commemoració del Tricentenari de la pèrdua de les llibertats catalanes, en un lloc destacat i preferent d’aquest Ajuntament s’hissi o pengi una Bandera negra amb la llegenda Viurem lliures, al costat de la bandera nacional catalana, o de la bandera de la llibertat, l’estelada, com a mostra de record i d’homenatge a tots els qui fa tres-cents anys van lluitar per defensar les Constitucions de Catalunya, dels quals en som, o ens en sentim, hereus directes. D’aquesta manera es farà palès, en aquesta data tan simbòlica i en aquest moment transcendental del procés independentista, el compromís cívic i democràtic d’aquesta institució per recuperar i preservar la memòria històrica i les llibertats nacionals d’aquest país.

2n. Què aquest Ajuntament faci una crida perquè tothom s’afegeixi a la iniciativa i s’engalanin les finestres i balcons de les cases particulars amb senyeres, estelades i banderes negres, per demostrar públicament la necessària i imprescindible conjuminació, en aquest moment final del procés, de la solidesa institucional amb la força popular, que es mobilitzarà unida una vegada més, per damunt de les diferències ideològiques.

Sant Esteve de Sesrovires,  14 de juliol de 2014

Maria del Carme Rallo i Casanovas