Sant Joan de les Abadesses

Totes les notícies

Francesc Fajula i el Moto Club Abadesses rebran els "Guardons Emma de Barcelona"

La segona edició del certamen Guardons Emma de Barcelona, organitzat per la secció local d'ERC a Sant Joan de les Abadesses, reconeixerà les trajectòries del santjoaní Francesc Fajula, i del Moto Club Abadesses. L'objectiu dels Guardons Emma de Barcelona és reconèixer la trajectòria de persones individuals i col·lectius que hagin destacat per la seva dedicació al municipi a nivell social, associatiu o cultural, així com posar en valor l'emprenedoria empresarial i la defensa del procés d'emancipació nacional o la defensa de la llengua catalana. Més d’un centenar de persones han participat amb el procés participatiu dut a terme durant els mesos de febrer i març, i un cop analitzats els resultats del procés participatiu el jurat ha conclòs que els guardonats de la segona edició del certamen siguin el santjoaní Francesc Fajula, en la categoria de persona individual, i el Moto Club Abadesses, en la categoria d’entitat o col·lectiu de persones. A continuació, s’adjunta una breu biografia dels guardonats: Francesc Fajula i Pellicer Nascut a Sant Joan de les Abadesses. Escultor, arquitecte, doctor en Belles Arts i membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi des del 2003. La trajectòria artística de Francesc Fajula, s’estén més allà de la comarca del Ripollès. Com a escultor ha participat en diverses exposicions arreu del país i també a França i a Itàlia. Actualment està treballant en l’execució d’un gran conjunt escultòric a la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona, on ja en el 2010 hi va fer el Crist Crucificat del Baldaquí que hi ha sobre l’altar central i, tres anys més tard, la figura de la Santa Escolàstica a l’ absis del mateix temple. És autor també de les escultures del bisbe Abat Oliva a Ripoll, del bisbe Torres i Bages a Sant Joan de les Abadesses i d’en Josep Maria Xirinacs, entre moltes altres obres de la seva extensa producció. Francesc Fajula encarna la figura de l’artista del Renaixement italià, de l’artista integral que domina totes les disciplines de l’art perquè conjuga l’escultura i l’arquitectura amb una gran harmonia.

Urna 1 d'Octubre

ERC proposa que un espai municipal recordi els fets de l'1 d'octubre de 2017

El dia 1 d’octubre de l’any 2017 esdevindrà una jornada històrica pel nostre país. El poble de Catalunya viure una jornada única i emotiva que de ben segur haurà marcat la memòria de tota una generació. Un gran exemple de solidaritat i fraternitat ja que, de forma conjunta, entre el Govern i els ciutadans del nostre país, vam assolir la fita que l’Estat Espanyol es negava a deixar arribar: Votar per decidir el futur del país. Donar la veu a tots els ciutadans de Catalunya perquè lliurement expressessin la seva opinió per decidir el seu futur col·lectiu. Un jornada marcada per la fort repressió policial que va orquestrar l'Estat Espanyol en alguns municipis catalans. "Sant Joan de les Abadesses, tot i no patir la repressió injustificada amb la qual l'Estat Espanyol va actuar a altres municipis catalans, va viure una emotiva jornada de fraternitat i voluntat democràtica històrica. Durant hores la població es va organitzar per defensar els punts de votació i les urnes. Durant hores desenes de santjoanins i santjoanines van defensar la democràcia", apunta el regidor d'ERC, Sergi Albrich. Des del dia 1 d’octubre, la política catalana ha patit greument els embats d’un estat autoritari. Primer, intentant justificar la violència policial injustificada i desproporcionada amb la qual va actuar contra la població durant la jornada del Referèndum. Un ús de la força totalment reprovable que s’ha agreujat als últims mesos amb la detenció i l’exili forçat de 13 polítics catalans. Un menyspreu que ha estat reforçat, de forma reiterada, pel mateix delegat del Govern Espanyol a Catalunya o altres representants polítics convidant a la societat civil catalana a oblidar i passar pàgina, negant la força repressiva amb la qual es va actuar durant la jornada del referèndum. No volem oblidar i no ho volem fer perquè preservar la memòria, tant la històrica com la recent, és el que ha preservat la nostra consciència de país al llarg dels últims 300 anys.

El diari El 9 nou entrevista al regidor Sergi Albrich

Entrevista del dia 26 de març de 2018. Jordi Remolins (El 9 nou) entrevista a en Sergi Albrich (regidor i portaveu d'ERC a l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses). -Lluitar contra Ramon Roqué per l'alcaldia de Sant Joan és com fer-ho contra molins de vent? Després d’onze anys de majoria absoluta al capdavant de l’Ajuntament tota institució necessita noves idees, nous objectius i noves maneres de fer. Després de més d’una dècada amb les mateixes persones al capdavant, el projecte es va esgotant.    -Vostè té previst tornar a ser alcaldable l'any vinent? El meu compromís i la meva il·lusió per treballar per Sant Joan no ha canviat i estic satisfet de la feina que hem fet com a grup, amb l’Elisenda Guillaumes i la Lluïsa Pérez, durant aquest darrers tres anys. Als propers mesos valoraré la decisió de tornar-me a postular com a alcaldable. Una decisió que acabaran prenent els militants, simpatitzants i l’entorn d’ERC a Sant Joan. -Tractant-se de dos partits d'esquerres és normal que puguin subscriure la majoria de polítiques de l'equip de govern... Els tres grups municipals coincidim en molts àmbits. De fet, nosaltres hem votat a favor del 80% de les propostes plantejades per l’equip de govern. Però discrepem en àmbits fonamentals com el desenvolupament urbanístic o la forma amb què s’apliquen les polítiques socials. Per nosaltres haurien de ser una prioritat i no conformar-se amb delegar-les al Consorci de Benestar Social o establir-les en funció de possibles subvencions obtingudes. -A més Roqué recolza últimament totes les iniciatives sobiranistes i independentistes que es fan al municipi... Estem molt contents de l’evolució de l’equip de govern en aquest àmbit. Sembla que està plenament compromès amb la independència del país i només fent pinya ho aconseguirem. Ens va costar molt arribar a penjar l’Estelada de forma permanent al balcó de l’Ajuntament i algun desencís hem passat com quan, per exemple, l’equip de govern va fer-la retirar quan la Cònsul delegada mexicana ho va proposar.

ERC proposa que s'adapti l’habitatge de lloguer de la Fundació Emma per a gent gran amb necessitats socials i mobilitat reduïda

La Fundació Emma disposa en propietat, des de fa tres anys i producte d'una herència, d’un habitatge situat al carrer Joan Maragall de Sant Joan de les Abadesses. L'habitatge va posar-se en règim de lloguer des del primer moment, sense cap criteri social establert, i el grup municipal d'ERC, en tant de membre del Patronat de la Fundació Emma, ja va proposar que l'habitatge s'adaptés per destinar-lo a persones grans amb necessitats socials i/o amb mobilitat reduïda, a les quals es podria fer seguiment des de la pròpia fundació. Des de fa uns mesos, l'habitatge torna a ser buit i la regidora Lluïsa Pérez ha tornat a posar sobre la taula, durant l’última reunió del Patronat de la Fundació, la possibilitat que "l'habitatge, que a més a més és de planta baixa, s'adapti a les necessitats de persones grans amb necessitats socials o amb mobilitat reduïda, les quals puguin viure autònomament però que puguin necessitar els recursos de la Fundació Emma". La gent gran que viu sola a Sant Joan és un col·lectiu cada cop més nombrós i té necessitats a tenir en compte que no cal esperar que arribin als serveis socials per donar-hi una resposta. Molts habitatges no disposen d'ascensor o no estan ubicats a planta baixa. El del carrer Joan Maragall si. Per tant, disposar d'habitatges destinats a persones grans o amb mobilitat reduïda a les quals caldria fer un seguiment exhaustiu és cabdal per fer-ne un bon acompanyament. L'habitatge del carrer Joan Maragall en pot ser un primer model a potenciar. Propostes com el Servei Bon Dia, fer una avaluació general de les necessitats de la gent gran que viu sola o crear una Comissió de vida, són algunes de les propostes d'ERC que l'equip de govern s'ha negat reiteradament a tirar endavant en l'àmbit social.

ERC de Sant Joan de les Abadesses presenta la 2a edició dels “Guardons Emma de Barcelona”

La possibilitat de votar físicament i l'increment del període de votacions són les principals novetats d'aquesta edició. La secció local d'Esquerra Republicana de Catalunya ha donat el tret de sortida de la segona edició del certamen "Guardons Emma de Barcelona". Uns guardons que pretenen reconèixer les trajectòries de santjoanins i santjoanines, individuals i col·lectius, en base els trets característics que defineixen la figura de l'Abadessa Emma. El certamen va néixer l'any 2017 i va guardonar, després de la participació d'una setantena de persones, el santjoaní Ramon Vila, en la categoria de persona individual, i la Unió Excursionista de Sant Joan, en la categoria de col·lectiu. Els "Guardons Emma de Barcelona" van néixer amb la voluntat de contribuir a difondre la figura d'Emma de Barcelona. Un personatge massa oblidat i que, conjuntament amb la trajectòria desenvolupada per la resta d'abadesses al Monestir de Sant Joan, ha sigut cabdal pel desenvolupament de la nostra vila i la Catalunya embrionària. Emma de Barcelona fou un personatge poderós que va destacar pel fet de ser una dona emprenedora en un món dominat pels rols masculins i que va protegir els habitants de les seves terres dels poder senyorials existents. Al seu torn, va contribuir a l'expansió de Catalunya i va repoblar tant el nostre municipi com un ampli territori de l'actual Catalunya. D'aquesta manera, el certamen "Guardons Emma de Barcelona" preveu reconèixer i posar en valor la figura de santjoanins i santjoanines a títol individual i entitats i col·lectius que hagin destacat per; A) la seva tasca social en la defensa dels drets essencials de les persones, així́ com del seu benestar i/o en la plena igualtat de les dones i altres col·lectius; B) la seva capacitat d’emprenedoria empresarial o social;  C) haver tingut un paper important, des de Sant Joan de les Abadesses, en la defensa de la llengua i la cultura catalana, així́ com una intensa col·laboració́ amb el procés d’emancipació́ nacional; i D) haver contribuït a donar a conèixer el nom del nostre municipi i les seves particularitats arreu del territori català̀ o més enllà de les seves fronteres, en base a la seva tasca personal, professional o acadèmica.

Els impagaments de Sant Joan de les Abadesses assoleixen els 248.000 euros

El grup d'ERC a l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses va proposar diverses accions i propostes al plenar del passat divendres 27 de gener de 2018, les quals es resumeixen a continuació. Increment de la categoria professional del director de l'Alberg de Sant Joan de les Abadesses Després de la dimissió del director i impulsor de l'Alberg de la Ruta del Ferro de Sant Joan de les Abadesses, l'Ajuntament ha tret a concurs públic la plaça per tal de trobar una nova persona idònia que es responsabilitzi, impulsi, incentivi i gestioni les tasques de l'equipament. Tanmateix, la plaça que s'ha ofertat és inferior a la categoria dels directors dels albergs de la Xarxa Nacional d'Albergs Socials de Catalunya (XANASCAT). Per ERC "la categoria ofertada, poc remunerada i poc valorada professionalment pot provocar que poca persones vulguin assumir d'incentivar, impulsar i gestionar l'Alberg de Sant Joan, treballar cap de setmanes i festius i, sobretot, responsabilitzar-se de l'equipament 24 hores al dia. Fet que pot acabar provocant que hi hagi canvis constants a la direcció de l'equipament fins trobar la persona idònea i, per tant, vagi en detriment del funcionament impecable que ha tingut l'alberg durant aquests deu anys, mitjançant la feina ingent de tot l'equip de treballadors. Des d'ERC proposem que s'incrementi la categoria professional i s'equipari a las direccions equivalents dels albergs públics de Catalunya", va apuntar la regidora Elisenda Guillaumes. "L'Ajuntament té marge per incrementar la categoria professional d'alguns dels membres de la seva plantilla. És pot fer en detriment de places laborals no utilitzades o buscant l'aplicació d'incentius. Tenim un alberg de primera on els seus treballadors s'esmercen cada dia per potenciar el turisme al nostre municipi i facilitar l'allotjament dels visitants". Hem de continuar-hi apostant. Conclou el regidor Sergi Albrich. Reticències al format de l'aparcament de la CincFonts Un cop més, al plenari municipal, es va tornar aprovar una nova al·legació a la modificació del POUM 2/2017.

ERC proposa establir una franja de ferm dur integrat a la plaça Clavé per facilitar el pas a persones amb mobilitat reduïda

Una de les reivindicacions, que de forma recurrent, ha efectuat els darrers anys el grup municipal d'ERC a l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, ha sigut l'eliminació de les barreres arquitectòniques existents als espais públics de la vila. Si bé és veritat que, al llarg dels últims anys, moltes voreres han millorat i han deixat de ser un obstacle pel pas de persones amb mobilitat reduïda, persones amb cadires de rodes o caminadors o per a cotxets de nadons, a data d'avui encara queden moltes voreres per ser transformades com a elements totalment transitables, especialment als barris del Pla del Roser, l'Estació i a la Coromina del Bac. Tanmateix, existeix una gran barrera arquitectònica al centre del municipi que és la Plaça Clavé. Una plaça de grava, la qual és indispensable de travessar si qualsevol ciutadà vol anar d'extrem a extrem del municipi i que presenta dificultats de pas amb persones amb mobilitat reduïda. En aquest sentit, des d'ERC, es torna a reivindicar - el grup republicà ho va proposar pel pressupost 2018 i l'equip de govern no va tenir-ho en consideració - la necessitat de traçar una franja de panots de grava, un paviment ferm integrat a l'entorn que facilitaria el pas de persones amb mobilitat reduïda, cadires de rodes o caminadors o per a cotxets infantils. Una fórmula que fa anys va prendre l'Ajuntament de Ripoll pel Passeig Ragull. Aquesta mateixa actuació, l'ha reivindicat el grup municipal d'ERC a tots els espais de l'entorn de la Colònia Espona. Múltiples passejos recoberts de grava i que són impossibles de transitar per persones amb mobilitat reduïda, per exemple els residents de la Fundació Emma que, al ser transitable podria esdevenir una veritable zona d'esbarjo i passeig per la gent gran.

El Departament d'Economia, amb Oriol Junqueras, redueix un 69% el deute econòmic amb Sant Joan de les Abadesses

Durant el darrer mandat Esquerra Republicana ha demostrat la seva excel·lent capacitat de gestió al capdavant de Conselleries tan sensibles com la de Benestar Social, Salut, Justícia, i sobretot la Conselleria d’Economia. Cal recordar que en el moment en què el Vice-president Oriol Junqueras i el seu equip van posar-se al capdavant dels departaments d’Economia i Hisenda les finances de la Generalitat patien importants tensions de tresoreria, agreujades pel dèficit fiscal al qual ens sotmet l’actual sistema de finançament i per l’estricta normativa imposada per l’Estat espanyol en matèria de dèficit i estabilitat pressupostària. No oblidem que aquest és un problema que afecta també de manera directa els municipis, als quals el Ministre Montoro no permet retornar els superàvits a la ciutadania. Els ajuntaments governats per Esquerra Republicana han sabut trobar l’equilibri entre una gestió econòmica responsable i l’increment de recursos en polítiques rellevants per l’assoliment de la justícia social i la igualtat d’oportunitats. La bona gestió de l’equip de la Conselleria d’Economia i Hisenda ha permès sanejar les finances de la Generalitat, reduint el dèficit públic, el termini de pagament a proveïdors i posant les bases per a un creixement econòmic que ha assolit valors del 3,5% del PIB. Un exemple molt evident d’aquesta bona gestió ha estat la reducció del deute que acumulava la Generalitat amb els ajuntaments, passant dels 595 milions d’euros pendents a l’inici de legislatura als 150 milions d’euros actuals, és a dir, una reducció del 74% que ha suposat una injecció econòmica molt important per als nostres municipis. En el cas concret de l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses la reducció ha estat dels 374.404 euros inicials als 141.472 euros actuals, de manera que hem pogut ingressar una gran part els imports pendents de la Generalitat de Catalunya vers el nostre Ajuntament. És per això que cal tornar a fer confiança a l’Oriol Junqueras i el seu equip, perquè puguin continuar la bona feina que venien fent i seguir construint la República.

Teresa Jordà "Espanya és un estat repressiu i franquista"

Una quarantena de persones han omplert, aquest divendres a la tarda, la sala auditori Jaume Nunó del centre cívic el Palmàs de Sant Joan de les Abadesses per assistir a un nou acte de campanya d'ERC a la comarca. En aquesta ocasió, el principal reclam mediàtic ha estat la presència de la diputada al Congrés a Madrid i exalcaldessa de Ripoll, Teresa Jordà, que ha estat acompanyada per Carme Freixa -candidata número 11 per Girona i alcaldessa de Vallfogona de Ripollès-. A més, com no podia ser d'una altra manera perquè exercien d'amfitrions, a l'acte també hi han participat dos dels tres regidors republicans del consistori santjoaní: Sergi Albrich i Elisenda Guillaumes. El primer és el número 19 de la llista d'ERC a les comarques gironines i, la segona, ostenta el càrrec de directora territorial del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. La diputada al Congrés ha fugit dels convencionalismes establerts i, en comptes de fer la seva intervenció asseguda com la resta dels ponents, ha preferit aixecar-se per estar més a prop del públic i agrair-los que haguessin vingut tot i l'intens fred que feia a Sant Joan. ''Quan fem la Constitució de la República, hauríem de mirar que fos anticonstitucional fer campanyes al mes de desembre perquè fa molt fred'', ha bromejat la republicana tot al·ludint a la principal arma de l'Estat espanyol -el Tribunal Constitucional- per suspendre lleis del Parlament.   Una quarantena de persones han assistit a l'acte celebrat al centre cívic el Palmàs Foto: Isaac Muntadas Eleccions ''il·legals'' imposades per un estat ''franquista'' Sobre les eleccions del proper 21-D, Teresa Jordà les ha qualificat ''d'il·legítimes i il·legals''. De fet, la republicana ha anat més enllà i les ha titllat ''d'extremadament tramposes''. Jordà s'ha queixat de què dos dels set partits amb representació parlamentària que concorren a les eleccions no parteixen en igualtat de condicions respecte els seus contrincants, ja que els candidats d'ERC i Junts per Catalunya (PDeCAT) -Oriol Junqueras i Carles Puigdemont- no poden fer campanya electoral en condicions ''normals''.