Sant Joan de les Abadesses

Totes les notícies

Inici del període de votació dels candidats de la IIIa edició dels Guardons Emma de Barcelona

Dissabte, la secció local d'Esquerra Republicana de Catalunya va donar el tret de sortida a la tercera edició del certamen Guardons Emma de Barcelona. Uns guardons que pretenen reconèixer les trajectòries de santjoanins i santjoanines, individuals i col·lectius, en base els trets característics que defineixen la figura de l'Abadessa Emma. A la presentació de la tercera edició del certamen hi van ser presents, en Sergi Albrich, president de la secció local d’ERC i portaveu del grup a l’Ajuntament; la Rosa Fraxanet, membre del jurat del certamen; l’Elisenda Guillaumes, regidora del grup municipal d’ERC; i l’Eva Clota, secretària d’organització de la formació republicana.   El certamen va néixer l'any 2017 i ha guardonat, a les dues primeres edicions, el santjoanins Ramon Vila i Francesc Fajula, en la categoria de persona individual, i la Unió Excursionista de Sant Joan i el Moto Cluv Abadesses, en la categoria de col·lectiu.   Els Guardons Emma de Barcelona van néixer amb la voluntat de contribuir a difondre la figura d'Emma de Barcelona. Un personatge massa oblidat i que, conjuntament amb la trajectòria desenvolupada per la resta d'abadesses al Monestir de Sant Joan, ha sigut cabdal pel desenvolupament de la nostra vila i la Catalunya embrionària.   Emma de Barcelona fou un personatge poderós que va destacar pel fet de ser una dona emprenedora en un món dominat pels rols masculins i que va protegir els habitants de les seves terres dels poder senyorials existents. Al seu torn, va contribuir a l'expansió de Catalunya i va repoblar tant el nostre municipi com un ampli territori de l'actual Catalunya.   D'aquesta manera, el certamen Guardons Emma de Barcelona preveu reconèixer i posar en valor la figura de santjoanins i santjoanines a títol individual i entitats i col·lectius que hagin destacat per; A) la seva tasca social en la defensa dels drets essencials de les persones, així́ com del seu benestar i/o en la plena igualtat de les dones i altres col·lectius; B) la seva capacitat d’emprenedoria empresarial o social;  C) haver tingut un paper important, des de Sant Joan de les Abadesses, en la defensa de la llengua i la cultura catalana, així́ com una intensa col·laboració́ amb el procés d’emancipació́ nacional; i D) haver contribuït a donar a conèixer el nom del nostre municipi i les seves particularitats arreu del territori català̀ o més enllà de les seves fronteres, en base a la seva tasca personal, professional o acadèmica.

ERC contrària a la modificació urbanística que permetrà que un operador privat ofereixi el servei de tanatori

El ple del passat divendres, dia 25 de gener, el grup municipal d'ERC va aprovar la modificació urbanística del Pla General d'Ordenació Urbana Municipal de l'entorn del cementiri que permetrà que la parcel·la de terreny municipal que fins a dia d'avui, s'hi havia d'ubicar el futur tanatori públic de Sant Joan de les Abadesses, finalment s'hi pugui desenvolupar un tanatori privat. Aquesta modificació és fruit de l'acord que han arribat l'alcalde, Ramon Roqué, i l'empresa Àltima. L'acord no va comptar amb els vots favorables del grup municipal d'ERC i amb l'abstenció del grup del PdCat. "Amb aquesta decisió, l'equip de govern finalment rebutja l'opció de disposar d'un tanatori públic. Si ve compartim, i així ho hem reivinidcat, que a Sant Joan l'hi cal urgentment una nova sala de vetlla que ofereixi els serveis de vetlla de forma digna i decent, no compartim de cap manera que Sant Joan hagi de tenir un tanatori privat en el millor lloc que històricament es preveia. Amb aquesta decisió l'ajuntament es posa al costat de les grans empreses que tenen el monopoli de la gestió funerària i es tanca la porta a estudiar la municipaltizació del servei funerari en la seva totalitat. Els principals afectats seran els santjoanins i les sanjonanies, ja que si una empresa privada gestiona el servei de vetlla, no es pot garantir de cap manera que els preus del servei siguin justos, raonables i econòmics". Va apuntar Sergi Albrich.

Cal un lideratge municipal fort en l’àmbit social

ERC de Sant Joan de les Abadesses va iniciar dissabte els actes de precampanya electoral amb la realització d’una jornada participativa que sota l’eslògan “Impulsem Sant Joan, en parlem?” pretenia parlar de les polítiques socials per i amb les persones, centrant-les amb l’anàlisi de la gestió que fa Sant Joan sobre l’envelliment, els joves i les entitats. Un debat al qual van assitir-hi una cinquantena de persones. “Aquesta jornada pretén ser la primera d’un cicle de trobades participatives on es fomenti el debat sobre temes cabdals pel dia a dia i el futur del nostre municipi. Els regidors del grup d’ERC hem sigut uns ferms defensors de la cerca d’espais de debat i participació i ara els volem posar en pràctica”, va apuntar el cap de llista d’ERC Sergi Albrich. Sergi Albrich va apuntar que “amb aquesta jornada volem analitzar si Sant Joan ho està fent prou bé a l’hora de gestionar l’envelliment, els joves i les entitats. La població de Sant Joan ha disminuït en més de 500 habitants als últims 20 anys, i un 28% dels seus habitants tenen més de 65 anys i tant sols un 17% en tenen entre 15 i 34 anys. Ho estem fent prou bé per retenir els joves? La gent gran viu amb prou dignitat i autonomia? Si els joves continuen marxant, podrem garantir el relleu de les entitats? Amb aquesta jornada volen intentar donar resposta a aquestes preguntes. A la jornada hi van intervenir la Lídia Pous, santjoanina, psicòloga i treballadora del departament socio-laboral d’una empresa del tercer sector, i la Marta Casacuberta, directora dels serveis territorials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Pous va apuntar “que cal un lideratge fort des de l’Ajuntament per gestionar les polítiques socials i sobretot se n’ha de fer un seguiment continu. No es poden sotmetre les polítiques socials en base les subvencions del moment i sobretot, cal complir amb allò acordat. Sant Joan té un Pla de Joventut amb uns ítems molt clars del què cal fer i no s’han acomplert”.

ERC debat sobre el benestar de les persones a Sant Joan de les Abadesses

La secció local d'Esquerra Republicana de Catalunya de Sant Joan de les Abadesses , al llarg dels propers mesos, preveu organitzar un cicle de jornades per debatre el municipi ens els àmbits social i econòmic. Unes jornades que, sota l’eslògan “Impulsem Sant Joan, en parlem?”, pretenen ser participatives i fomentar debat per tal d’intercanviar opinions entre vilatans i experts i coneixedors en les matèries a debatre amb l’objectiu de fomentar la reflexió conjunta en temes cabdals pel municipi. Les conferències seran protagonitzades per diverses personalitats expertes i/o relacionades i coneixedores amb les temàtiques a tractar. En aquest sentit, el proper dissabte 26 de gener de 2018 es donarà el tret de sortida al cicle de jornades amb la temàtica “Polítiques per i amb les persones: envelliment, joves i entitats...Ho podem fer millor?”, la qual té per objectiu l'anàlisi de la gestió de les polítiques socials i l’ús dels recursos que l’administració pública destina en tots els seus àmbits.  La jornada serà conduïda pel candidat a l’alcaldia de Sant Joan, Sergi Albrich, i hi participaran la santjoanina, psicòloga i treballadora del departament social-laboral d’una empresa social, Lídia Pous, i la Directora dels Serveis Territorials de Girona del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Marta Casacuberta. Dues visions diferents i complementàries en experiència, temàtica i coneixença de les polítiques socials que serviran per avaluar de forma complementària la gestió de les polítiques socials a Sant Joan de les Abadesses, a fi de contraposar-les amb models d’èxit d’altres municipis de la geografia catalana. La jornada tindrà lloc el proper dissabte, dia 26 de gener, a les 12 del migdia, a l'Auditori Jaume Nunó del Centre Cívic - El Palmàs de Sant Joan de les Abadesses.

Lluïsa Pérez, Elisenda Guillaumes i Sergi Albrich

ERC ha fet arribar el butlletí municipal de l’any 2018 a les llars de Sant Joan de les Abadesses

Les llars de Sant Joan de les Abadesses, han rebut a les acaballes del 2018, el butlletí d’ERC, en el qual el grup municipal i la secció local hi detallen les activitats, accions i iniciatives realitzades i més destacades del darrer any de legislatura. El butlletí es pot dividir amb tres seccions clarament diferenciades. La portada amb el record de la segona edició dels Guardons Emma de Barcelona, organitzats per la secció local d’ERC, els quals van recaure al Moto Club Abadesses, en la categoria de col·lectiu, a en Francesc Fajula, en la categoria individual, i, a títol pòstum, per l’exregidor d’ERC, Albert Julve. A la part central es resumeixen les propostes més destacades proposades pel grup d’ERC. Detall d’algunes de les més de 200 iniciatives realitzades al llarg d’aquesta legislatura, el 90% de les quals han sigut rebutjades per l’equip de govern. Com per exemple, la proposta de bonificacions fiscals per a joves i per a persones aturades majors de 50 anys o la petició d’un increment de la seguretat de la N-260. També es detallen algunes de les problemàtiques existents al municipi, tals com l’increment de la fiscalitat, la urgència per aplicar un protocol antidroga o la necessitat de potenciar l’autonomia i la companyia de la gent gran que viu sola el municipi. Per acabar, la contraportada del butlletí, inclou una entrevista a l’actual regidor-portaveu del grup municipal i alcaldable d’ERC a les properes eleccions municipals, Sergi Albrich.

L’equip de govern rebutja les al•legacions d’ERC i incrementarà un 24% la taxa d’escombraries

El passat dijous dia 20 de desembre, en el marc d’una sessió extraordinària del plenari municipal, l’equip de govern va aprovar les Ordenances Fiscals pel proper any 2019, les quals contemplen l'increment del 24% de la taxa d'escombraries i la no reducció de l'Impost de Béns Immobles, tal i com proposaven les al·legacions presentades pel grup d'ERC. Al seu torn, el PdeCat també ha proposat una disminució del gravamen de l'IBI. Les al·legacions fiscals presentades pel grup municipal d’ERC estaven destinades a “disminuir l'increment fiscal que preveu l'equip de govern per l’any 2019”, derivat de l’increment del 24% de la taxa d’escombraries i de la congelació de l’Impost de Béns Immobles i l’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica, que comportaran, en el seu conjunt, una major recaptació tributària. Taxa d’escombraries ERC no comparteix l’increment de la recaptació de la taxa d’escombraries, amb una previsió d’ingressos pel proper any 2019 de 300.500 euros, és a dir 55.500 més que el 2018. Fet que l’equip de govern preveu assolir amb l’augment del 24% de la taxa d’escombraries. Aquest increment desmesurat castiga l’esforç que realitzen dia a dia els santjoanins per reciclar correctament i els habitatges de Sant Joan passaran de pagar de 103,44 euros a 128,28 euros anualment. Les al·legacions presentades pel grup municipal d’ERC proposaven que la taxa es congelés pel proper any 2019. Impost de Béns Immobles L’ajuntament de Sant Joan de les Abadesses preveu, pel 2019, recaptar 300.000 euros més en concepte d’IBI d’urbana i de rústica respecte el què es va ingressar el 2017. Fet que demostra que hi ha marge possible per reduir la pressió fiscal als ciutadans de Sant Joan de les Abadesses. En aquest sentit, es va proposar una disminució del 12% del gravamen d’aquest impost que regula l’ajuntament. Impost de Vehicles de Tracció Mecànica Per l’any 2019, l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses també preveu ampliar la recaptació de l’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica, passant dels 218.

ERC considera que el pressupost 2019 té una clara voluntat recaptatòria

ERC de Sant Joan de les Abadesses va mostrar, divendres dia 30 de novembre, el seu vot contrari al pressupost 2019, aprovat amb els 7 vots de l’equip de govern. Pressupost 2019. Voluntat recaptatòria ERC va motivar el vot negatiu als comptes municipals per la “voluntat recaptatòria dels mateixos” on l’equip de govern preveu recaptar 1,4 milions d’euros en concepte d’IBI, 280.000 euros més que el que es va recaptar al 2017 i 220.000 euros en concepte de l’Impost de vehicles de tracció mecànica (2.000€ més que el 2018). Una voluntat recaptatòria on cal incloure-hi la desmesurada puja d’un 24% de la taxa d’escombraries. "Un augment incomprensible amb un municipi on els seus habitants cada dia fan un esforç ingent per reciclar de forma correcta". A l’àmbit de les despeses, el portaveu d’ERC, Sergi Albrich va apuntar que “No podem donar suport a uns comptes que veuen limitades les seves inversions perquè aquest ajuntament va superar la regla de la despesa al 2017, amb més de 540.000€”. En aquest sentit, “trobem a faltar la previsió d’arranjar els 5 carrers que manquen acabar a la Vila Vella, l’extracció dels fitons del carrer Joan Maragall i de can Creuet, la millora del ferm de la plaça Clavé, la coberta de les grades del camp de Futbol o una aportació extraordinària a la Fundació Emma”. Increment de la seguretat a la N-260 Després dels atropellaments de les últimes setmanes. Des del grup d’ERC hem tornat a demanar que s’actuï per incrementar la seguretat a la carretera N-260 al seu pas pel centre del municipi. L’alcalde Ramon Roqué, va respondre a la proposta d’Albrich “per col·lolcar senyals lluminoses o dur a terme altres accions més efectives”, que “l’equip de govern de moment es plantejava col·locar senyals de velocitat limitada als 40km/h i que una altra mesura de moment era massa cara”. Aquest fet va comportar que Albrich apuntés que “per ERC, a la balança de la seguretat de les persones o la despesa econòmica, ens decantem indiscutiblement per la primera”.

ERC i PdeCat proposen que s'estudiï la viabilitat econòmica de municipalitzar els serveis funeraris de Sant Joan de les Abadesses

El passat 28 d’octubre, el plenari de l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses va aprovar, amb els vots favorables del grup de MES i les abstencions dels grups d’ERC i del PdeCat, la modificació urbanística inicial del POUM relativa al sector del cementiri, per tal que un operador privat pugui desenvolupar el servei de tanatori al costat del cementiri municipal.   La modificació urbanística, aprovada inicialment, contempla la permuta d’un terreny públic previst per desenvolupar un servei de vetlla de caràcter públic per un terreny de tipologia industrial de caràcter privat. D’aquesta manera, el primer esdevindrà de tipologia privada i podrà desenvolupar un servei de tanatori privat i el segon restarà de titularitat municipal. Una sala de vetlla de caràcter privat que ocuparà un espai amb un entorn emblemàtic a Sant Joan de les Abadesses.   Els grups del PdeCat i d’ERC consideren que privatització del servei de vetlla i pot comportar una puja considerable dels cost del servei, com a conseqüència del monopoli del mercat dels serveis funeraris existent al país.   La gestió del futur tanatori per part d’un operador privat, limitarà l’acció d’altres operadors i n’encarirà el servei.   Recollint també el sentit i preocupació dels nostres conciutadans quan han de fer front a grans despeses pels serveis funeraris que se’ls presten i havent-hi en mans de l’Administració Local possibilitats efectives per a corregir aquesta situació, atès que encara és un dels serveis de competència municipal, els grups polítics municipals d’ERC i del PdeCat han registrat una moció conjunta, per tal que sigui sotmesa a la pròxima sessió plenària, en la qual es demana que:    A) Es garanteixi que el servei de tanatori, a Sant Joan de les Abadesses, continuï essent de caràcter públic.    B) Es realitzi un estudi econòmic per valorar la viabilitat de municipalitzar el conjunt de serveis funeraris al municipi de Sant Joan de les Abadesses.

ERC de Sant Joan de les Abadesses escull Sergi Albrich, com a candidat a l’alcaldia per les properes eleccions municipals

Els militants, simpatitzants i amics d’ERC de Sant Joan de les Abadesses, han escollit, per unanimitat i en una assemblea extraordinària convocada aquest dissabte 20 d'octubre, Sergi Albrich com a candidat a l’alcaldia per les eleccions municipals, del proper 26 de maig de 2019, al municipi santjoaní.   “Avui he estat escollit candidat a l’alcaldia per ERC a Sant Joan. Em sento molt honorat i il·lusionat per assumir, de nou, el repte de continuar treballant i aportant per millorar el meu poble. I, especialment fer-ho al costat d’un equip de persones que per sobretot creu amb el potencial del nostre poble i que amb empenta i coneixements vol fer-lo avançar amb determinació”. “Vestirem un projecte transversal el qual incorpori gent diferent amb sensibilitats diverses i que representi, en la seva totalitat, el millor del nostre municipi. Bàsicament gent que s’estimi el poble i que vulgui treballar per Sant Joan”. “Després de 12 anys d’un mateix color polític al capdavant de l’ajuntament cal un canvi i noves maneres de fer on el consens i els acords siguin possibles i habituals pel bé del futur del municipi”.   Sergi Albrich Sergi Albrich és Llicenciat en geologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctor per aquesta universitat en l'àmbit de la micropaleontologia, té un Màster en Iniciació a la Recerca en Geologia i un Màster en Govern Local. Actualment exerceix de professor de secundària. És regidor-portaveu d’ERC a l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, i des del novembre l’any 2016, és conseller comarcal i portaveu adjunt del grup comarcal d'ERC al Consell Comarcal del Ripollès. Actualment és el president de la secció local d’ERC a Sant Joan de les Abadesses.