Sant Joan de les Abadesses

Totes les notícies

Homenatge a Lluís Companys

La secció local d'ERC homenatge Lluís Companys en el 80è aniversari del seu afusellament

La secció local d'ERC a Sant Joan de les Abadesses va commemorar el 80è aniversari de l'afusellament del President Lluís Companys el passat dissabte 17 d'octubre, a 2/4 de 7 de la tarda, a la plaça Catalunya de Sant Joan. La regidora Elisenda Guillaumes, que va conduir l'acte, va desgranar la biografia del President Companys. L'exalcaldessa Elisabet Regué va fer la lectura de l'article de l’Oriol Junqueras "Les lliçons de Lluís Companys". Tot seguir es va llegir, per part de l'Eudald Jordà, la carta de comiat que va adreçar Companys a la seva dona, Carme Ballester, poques hores abans de ser afusellat i l'exregidora Roser Sala va llegir la carta de comiat que va adreçar a la seva filla, Maria Companys. El president de la secció local d'ERC a Sant Joan Sergi Albrich va cloure l'acte i, finalment, es va cantar els segadors acompanyat del saxo d'Adrià Alonso. Articles i cartes llegides: Les lliçons de Lluís Companys, per Oriol Junqueras   Intenteu imaginar la matinada del 15 d’octubre de 1940. Esteu presoners en una cel•la. Fa poca estona que heu redactat el vostre testament. A l’exterior del calabós, unes passes s’acosten pel passadís. S’aturen. Ara són els forrellats els que trenquen el silenci de la nit. S’obre la porta. Us venen a buscar. D’aquí una estona, us afusellaran. Sou el president Lluís Companys.   En sortir del Castell de Montjuïc, arrossega els peus a causa dels maltractaments soferts durant els interrogatoris a Madrid. El condueixen cap al fossar de Santa Eulàlia, on l’assassinaran. I, mentre avança pel camí de ronda exterior de la fortalesa, veu per darrera vegada la capital del seu país. El país que havia presidit i que havia fet tot el possible per salvar. Un país envaït per un exèrcit que arreu de l’Estat espanyol –des de les Canàries fins a Euskadi i des de Galícia fins a Melilla– s’havia autoanomenat Ejército Nacional; fins que, en entrar al Principat de Catalunya, passa a designar-se en els seus propis documents com a Ejército de Ocupación de Cataluña.

Cartell de la Festa Major 2020

ERC proposa que s’atorguin bestretes pels grups culturals afectats per la cancel·lació de la Festa Major

Són diversos els àmbits culturals (grups de música, artistes, espectacles infantils, cobles sardanistes i empreses culturals) que es veuran afectats per l’anul·lació de la Festa Major de Sant Joan de les Abadesses, com a conseqüència de l’increment sobtat dels contagiats per Coronavirus al llarg dels últims dies.   En aquest sentit, el grup municipal d’ERC va registrar al mes de maig, una proposta de pla de rellançament econòmic, social i cultural que contemplava 25 mesures de recuperació de la crisi social i econòmica de la Covid-19. “Un ventall d’iniciatives que més enllà de les mesures aprovades per tot el consistori, i adreçades a comerços i autònoms, contemplava la voluntat d’afavorir eventuals ajornaments d’actuacions culturals previstes per l’afectació del Coronavirus, a fi d’intentar evitar la suspensió total dels contractes amb un avançament del 30% del pagament, per tal d'afavorir la liquiditat dels grups o companyies culturals i acordar noves dates de realització”. Una proposta de suport al sector cultural i que no va rebre el suport de l’actual equip de govern de Sant Joan de les Abadesses.   El nombre d’espectacles culturals cancel·lats pren força amb la suspensió de la Festa Major 2020 i algunes entitats poden arribar a tenir problemes de tresoreria importants pel fet d’haver de fer front a despeses realitzades que no podran recuperar a curt termini.   En aquest sentit, el grup municipal d’ERC torna a posar a sobre la taula “la proposta contemplada inicialment per tal que l’Ajuntament aprovi una partida econòmica destinada a plantejar un percentatge de mínim el 30% de pagament avançat a  les empreses culturals que hagin vist cancel·lats els seus contractes, es contribueixi a la seva liquiditat i s’acordi una nova data de realització. Una partida econòmica que també ha de contemplar ajudes directes a les entitats que hagin vist agreujada la seva situació econòmica”. Apunta el regidor d’ERC a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, Sergi Albrich.

Camí de la Mallerenga

ERC demana que s’impulsi l’arrenjament dels camins de la Mallerenga d’aigua i el de la vora del Ter

Els republicans també registren un document amb imatges de 10 espais públics amb elements amb mal estat que urgeixen accions de millora. . Les fases de desconfinament han provocat que una gran part de la població redescobreixi camins singulars de Sant Joan de les Abadesses, tals com el camí de la Mallerenga d’Aigua o el camí de la Vora del Ter, entre la cooperativa de Sant Antoni de la Miranda i la Batllia. Tanmateix, aquests camins, tan per una certa deixadesa com per l’acció dels diversos temporals esdevinguts mesos enrere, es troben amb un estat de deixadesa important. BaranesTanques trencades, arrancades i despintades amb petits despreniments afegits. Un mal estat que també és patent a la barana de fusta que ressegueix el camí Ral. Per aquest fet, des del grup municipal d’ERC a Sant Joan sol·licita, a l’equip de govern, “que s’urgeixi al seu acondicionament s’adeqüi a fi d’embellir aquests espais i garantir-ne la seguretat”. Apunta la regidora d’ERC, Laia Capdevila.   Cal tenir en compte que molts d’aquests camins també es promocionen turísticament des de l’oficina de turisme municipal o el propi web de l’Ajuntament. Per tant, és important mantenir-ne la seguretat dels usuaris i transmetre una bona imatge al visitant.   Per altra banda, el grup municipal d’ERC a Sant Joan de les Abadesses també ha fet un recull de diferents elements del mobiliari públic que estan en mal estat i que poden suposar un perill per al ciutadà.   Els elements amb mal estat esmentats formen part del recull de fotografies que el grup municipal d’ERC ha registrat de 10 espais públics (camins, places i carrers) amb elements públics per tal que s’arrangin el més aviat possible o s’insti a la seva millora. Entre altres, hi ha diverses tapes de serveis públics amb el ferm adjacent en mal estat i que pot provocar eventuals caigudes dels vianants.   “El mal estat i la deixadesa d’altres punts al centre del municipi són fàcilment visibles.

Passera riu Ter

ERC demana una passera apta al riu Ter pels possibles aiguats futurs

El cost de reparar l’actual pels desperfectes dels aiguats del 2018 i 2019 pot superar els 60.000 euros   L’any 2015 l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses va col·locar una passera per tal permetre la connectivitat entre la Vila Vella i el Passeig de la Puda. Una actuació que va costar 140.000€. Una idea compartida en el fons pel grup d’ERC però no amb les formes, atès que des del primer moment aquest grup va mostrar la seva preocupació per l’estructura de la mateixa, que podia actuar de barrera davant possibles aiguats, i, també, per com s’actuaria preventivament davant possibles riuades per evitar que s’hi passés, si bé compartia la voluntat de connectivitat.   Els aiguats del 2018 van malmetre la passera i la seva restitució va ascendir a 15.557,74€, tanmateix el temporal Glòria del 2019 va causar una afectació major, tant a la pròpia passera, descalçant un dels seus pilars, com al seu entorn. La passera va actuar de barrera, el riu es va desviar i l’aigua va arrossegar part del camí i els horts adjacents. Una actuació de reparació que pot arribar a superar els 40.000€   Es demostra doncs que el format de passera acordat entre l’Ajuntament i l’Agència Catalana de l’Aigua no és el més idoni per connectar la Vila Vella i el Passeig de la Puda. “Cal un altre model de pas. Més útil i que no impliqui abocar diners públics anualment, esperant que un nou aiguat malmeti inversions efímeres”. Des d’ERC “demanem que es repensi el format de pas sobre el Ter en aquest punt. Cal buscar l’equilibri mediambiental de l’element col·locar, acord amb l’entorn, els futurs aiguats i amb la mínim la afectació a la fauna de l’espai i, també, sostenible econòmicament. Amb els diners de tots, no tot s’hi val”.

ERC lamenta que la gestió de l’Alberg municipal deixi de ser pública i lamenta l’absència de clàusules socials i mediambientals

El Departament de Treball sanciona l’ajuntament amb 1.250 €  per no complir amb l’Estatut del Treballador.   El dia 26 de març, l’equip de govern de Sant Joan de les Abadesses va aprovar l’inici de l’expedient administratiu per treure a concessió l’Alberg Municipal. Un acord que es va aprovar al ple del dia 17 de juny amb els 6 vots favorables del grup de MES i els 5 vots en contra del grup municipal d’ERC.   ERC mostra la seva disconformitat a què la gestió de l’Alberg Municipal deixi de ser pública atès que aquest fet pot implicar la pèrdua del control de la qualitat social i del seguiment de les activitats i funcionament de l’equipament, així com disminuir la seva implicació turística i comercial. Al mateix temps, la concessió pot posar en risc el futur laboral dels quatre treballadors actuals.   L’Alberg municipal es va inaugurar l’any 2005 i el balanç econòmic anual és altament positiu. Per tant, els ingressos sempre superen a les despeses i la varietat dinàmica d’activitats és altament positiva, l’establiment ha mantingut una mitjana de 8.000 pernoctacions a l'any. “En aquell moment va ser un repte decidir disposar d’un alberg municipal que el temps ha demostrat que era una decisió exitosa. L’Alberg de Sant Joan es un referent i el turisme familiar que en fa ús així ho constata. La gestió per part d’una empresa externa pot posar en risc aquesta reputació”. Apunta la regidora Elisenda Guillaumes.   Al seu torn, “al plec de clàusules aprovat per l’equip de govern hi ha una absència total de clàusules socials i mediambientals”, tals com disposar de personal en plantilla de situació de dificultat d’inserció laboral, compra de matèries primeres locals i km 0 o l’aplicació de mesures de sostenibilitat ambiental en la gestió de l’equipament. “La concessió doncs, només respon a un criteri mercantilista, fent que tota la decisió quedi en mans del preu i d’altres criteris que es valoraran de manera subjectiva i, aquest fet demostra que l’equip de govern prioritza la gestió econòmica de l’alberg davant la importància social d’aquest equipament”.

ERC aprova les mesures econòmiques i socials del Covid-19

El ple aprova donar un val de 100 euros per comprar al comerç local a persones a l’atur o afectades per ERTO i autònoms que hagin minvat els seus ingressos durant l’estat d’alarma.   El dimecres dia 17 de juny de 2020 va tenir lloc, a Sant Joan de les Abadesses, un ple extraordinari de caràcter urgent per aprovar per unanimitat un conjunt de mesures econòmiques i socials per fer front a la crisi social i econòmica de la Covid-19.   Les mesures elevades al ple i proposades per l’equip de govern emanen del conjunt de 25 propostes que el grup d’ERC va registrar a l’inici del desconfinament amb la voluntat de consensuar-les i acordar-les entre els dos grups polítics que actualment formen part del consistori.   Dins les mesures aprovades hi destaquen les ajudes de 100 euros per aquelles persones que s’hagin vist afectades per un ERTO o s’hagin quedat a l’atur durant l’estat d’alarma o autònoms i empreses que hagin cesat la seva activitat durant aquest període. “Quantitats de diners que s’hauran de gastar al comerç local i que permetrà contribuir a la seva recuperació”.  Així com bonificacions i reducció de determinades taxes i ordenances fiscals per famílies i activitats econòmiques que hagin vist disminuïts els seus ingressos durant aquests mesos se confinament.   “Per responsabilitat i convicció aprovarem les mesures econòmiques i socials que avui s’elevaven al ple. Ho farem perquè representen un benefici per aquelles famílies, empreses, comerços i autònoms que pitjor ho han passat aquests dies tancant els seus negocis o bé quedant-se a l’atur i temporalment sense ingressos”.   “Tanmateix, som crítics amb les formes sobre com s’han elaborat aquestes propostes. Si bé la majoria de mesures emanen de les redactades al nostre pla de Rellançament Econòmic i Social, lamentem que no se’ns hagi convidat a debatre i a consensuar el document final”. Apunta el regidor-portaveu d’ERC a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, Sergi Albrich.

Jardins Espona

ERC demana que es reguli la geolocalització dels jardins Espona de Sant Joan de les Abadesses

A data d’avui quan es cerca mitjançant qualsevol geolocalitzador la ubicació dels habitatges dels Jardins de Jaume Espona, espai conegut com a Colònia Espona, sovint és una tasca dificultosa atès que els aparells de geolocaltizació no en detecten la posició. És més, quan es cerca l’espai amb el nom popular de Colònia Espona l’ubica al bell mig de la Plaça Clavé, espai situat a gairebé mig quilòmetre dels Jardins de Jaume Espona.   Actualment, a la Colònia Espona hi habiten persones majors de 60 anys, així com pisos tutelats de persones amb dependència. És doncs, un espai amb una gran majoria de població de risc que fàcilment pot requerir de serveis mèdics o assistencials d’urgència. De fet, en més d’una ocasió, quan vehicles medicalitzats o ambulàncies han hagut d’assistir a veïns d’aquesta zona els ha costat geolocalitzar-la i els propis veïns els han hagut de guiar per situar-se a l’espai i accedir als usuaris corresponents. “Aquesta dificultat de geolocalització pot representar un problema de seguretat atès que el retard d’un transport medicalitzat pot tenir conseqüències importants per les persones, així com altres necessitats o urgències que puguin esdevenir”. Apunta la regidora d’ERC Lluïsa Pérez.   Davant d’aquesta realitat, els regidors del grup municipal “hem sol·licitat que es facin els tràmits pertinents per geolocalitzar correctament els Jardins de Jaume Espona, així com el carrer adjacent que comunica amb el carrer Ramon d’Urg, consensuant el nom del mateix, per tal de garantir l’accés i la seguretat d’aquest espai del municipi i resoldre’n possibles urgències”, afirma Pérez.

ERC demana que es pengi la bandera LGBT el dia 28 de juny a la façana de l’Ajuntament

MOCIÓ A FAVOR DE LA LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ I CONTRA LA PROHIBICIÓ DE L’EXHIBICIÓ DE BANDERES CONSIDERARDES “NO OFICIALS” EN FAÇANES D’EDIFICIS PÚBLICS El passat dia 1 de juny de 2020, el Tribunal Suprem va emetre un dictamen que prohibeix l’exhibició de banderes no oficials en façanes dels edificis públics, segons una sentència sobre l’exhibició de la bandera tricolor canària a l’Ajuntament de de Santa Cruz de Tenerife de l’any 2016.   L’emissió d’aquesta sentència fereix greument el dret a llibertat d’expressió i afecta greument la possibilitat de representar la diversitat dels nostres ciutadans i ciutadanes en un moment on aquest dret ja ha estat greument danyat en repetides vegades i en diversos àmbits.   L’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses ha penjat la bandera LGBT o de l’Arc de Sant Martí en dies assenyalats per aquest col·lectiu, així com altres elements o pancartes que defensen i reivindiquen el drets de les persones en altres àmbits com la repressió polítics, per exemple.   Que el Tribunal Suprem hagi resolt una sentència així afecta directament la possibilitat de seguir mostrant símbols dels diferents col·lectius i sensibilitats de la nostra societat. El pluralisme, l’expressió tradicional de solidaritat, la sensibilitat política i la diversitat són elements consubstancials amb la nostra identitat i que ens fan ser i sentir orgullosos de pertànyer a aquesta ciutat i és un fet que ajuda a unir-nos socialment com a ciutadans.   El 28 de juny correspon a la diada de commemoració del Dia Internacional de l’Orgull LGBTIQ+ i és una jornada de reivindicació de tots els drets que encara a dia d’avui els són negats com a col·lectiu. Una diada que vol recordar cada any a totes aquelles persones que històricament han participat en la lluita necessària per l’alliberament sexual i de gènere.   Un cop més, cal que les Administracions Públiques es posin al costat dels ciutadans i ciutadanes i mostrin la seva voluntat de visibilitzar la discriminació que continua patint el col·lectiu LGBTIQ+ a la nostra societat i a tot el món i contribuïm a eradicar-la.

Edifici de l'escola Abadessa Emma

ERC proposa que es planifiqui l’ús de l’Abadessa Emma pel curs escolar 2020/2021

Els republicans proposen que l’Ajuntament plantegi una línia de bonificacions per famílies i entitats per la realització dels casals d’estiu.   Després de més de dos mesos sense anar als centres educatius, els nens i les nenes d’arreu del país han vist com el contacte físic i social amb els seus companys i companyes es trencava amb sec com a conseqüència de l’emergència sanitària del Covid-19. En aquest sentit, si un casal d’estiu ja és important per les connotacions educatives, lúdiques i socials que comporta l’educació en el lleure, enguany prenen un valor molt més rellevant i significatiu després de llargues setmanes de confinament.   Tanmateix, les circumstàncies amb les quals es planificaran els casals d’estiu hauran de contemplar mesures d’higiene, sanitàries i socials excepcionals com a conseqüència del Covid-19.   En aquest sentit, el grup municipal d’ERC ha proposat, en base les 25 propostes efectuades per aquest grup per establir un Pla de Rellançament Econòmic de Sant Joan, al plenari d’avui dimecres dia 27 de juny, “que més enllà que l’Ajuntament es faci càrrec de les mesures d’higiene també valori l’opció d’establir unes bonificacions destinades a les entitats organitzadores, pel possible increment del monitoratge d’aquest estiu, a fi de col·laborar amb l’increment econòmic que hauran d’assumir les entitats com a conseqüència de les mesures preventives del Covid-19”.   “Proposem que s’elabori una línia d’ajuts per aquelles famílies que han vist com la seva activitat econòmica ha quedat paralitzada durant aquests mesos i l’assistència als casals d’estiu pot ser una despesa difícil d’assumir aquest any”. Apunta Sergi Albrich, regidor-portaveu d’ERC a Sant Joan.   “L’emergència sanitària del covid-19 ha comportat una emergència educativa i la gestió dels centres educatius és un dels grans reptes del nou curs escolar. Un nou curs amb més grups amb menys alumnes i més professorat que requerirà de més espais.