Sant Joan de les Abadesses

Totes les notícies

Actual sala de vetlla del carrer Manigosta

ERC celebra que es plantegi un nou tanatori i discrepa que es vulgui privatitzar el servei

Una de les peticions que el grup d’ERC a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses ha reiterat al llarg dels últims 8 anys ha sigut la “necessitat de disposar d’una sala de vetlla o tanatori confortable i que estigui adaptat a les necessitats que s’hi duen a terme”. “L’actual sala de vetlla fa anys és provisional i l’aspecte decadent que tenen les sales no és òptima ni digne per acomiadar als éssers estimats, com tampoc és acceptable l’espai on es poden fer les cerimònies de comiat. Ni per espai ni per condicions. La provisionalitat fa massa temps que dura”. El plenari municipal del passat divendres va aprovar, amb els vots favorables de l’equip de govern i del PdeCat i l’abstenció del grup d’ERC, la modificació urbanística inicial del POUM relativa al sector del cementiri, per tal que un operador privat pugui desenvolupar el servei de tanatori al costat del cementiri municipal. “Després de més de 5 anys fent la petició. Celebrem que l’equip de govern comenci a fer passes per traslladar el tanatori de l’actual carrer Manigosta al costat del cementiri, tal i com contempla el pla general”. “Tanmateix, es preveu que la construcció i la gestió del futur tanatori l’efectuï una empresa privada i no trobem oportú que s’hagi de privatitzar aquest servei. El millor model de gestió del tanatori ha de ser públic i/o mitjançant una concessió que permeti regular els preus i la intervenció de diverses operadores, per evitar una major especulació i l'abús del monopoli en un àmbit tant sensible”.

Terricabras omple el Palmàs de Sant Joan. “Europa no pot prescindir de Catalunya.

Dissabte, més de 80 persones van assistir a la conferència “Les relacions entre Europa, Mèxic i Catalunya”, realitzada pel doctor en filosofia i Eurodiputat d’ERC, Josep Maria Terricabras, i organitzada la secció local d’ERC a Sant Joan de les Abadesses. L’acte el va conduir el regidor i portaveu republicà, Sergi Albrich, i president de la secció local d’ERC al municipi. Albrich va apuntar que “després del referèndum de l’1 d’octubre i la forta repressió que l’estat espanyol ha aplicat al llarg de l’últim any, creiem que és important saber com veuen els membres de la UE i l’estat de Mèxic, en el seu conjunt, la situació catalana”. Albrich va recordar que “ERC fa més de 10 anys que organitza, en el marc de la Festa Major o la Festa del Grito, actes per recordar moments històrics on els catalans han perdut els seus drets i les seves llibertats o ve per parlar i analitzar sobre la voluntat del poble català per esdevenir un estat independent. Parlar de la voluntat d'esdevenir una República és adient el dia que celebrem la independència de Mèxic. Festa que commemorem pel vincle que ens uneix amb la població mexicana de San Luís de Potosí. Sant Joan i San Luís són les poblacions natals, respectivament, de Jaume Nunó, qui va musicar l'himne nacional de Mèxic, i Francisco González Bocanegra, qui en va ser l'autor".   Josep Maria Terricabras és membre de la Comissió Parlamentària Mixta UE-Mèxic (D-MX), aquest fet li va permetre fer un repàs important de la feina feta per part de la comissió pel que fa les relacions entre la Unió Europea i Mèxic. Terricabras va apuntar, en referència al canvi de govern a Mèxic, que “amb l’elecció del president López Obrador i la fi del mandat de Peña Nieto, desitjo que s’iniciïn noves maneres de fer. Especialment en relació amb la preservació dels drets humans”. “L’any 2017 es va produir l’esfereïdora xifra rècord de 25.339 assassinats al país. S’ha de reconstruir moralment la situació a Mèxic.

L’eurodiputat d’ERC, Josep Maria Terricabras, parlarà dissabte sobre les relacions de Catalunya, Europa i Mèxic.

Josep Maria Terricabras, doctor en filosofia i diputat d’ERC al Parlament Europeu realitzarà, el proper dissabte, en el marc de la Festa del Grito de Sant Joan de les Abadesses, la conferència “Les relacions de Catalunya, Europa i Mèxic”. Quan falten 15 dies per la commemoració dels fets de l’1O d’octubre, la secció local d’ERC al municipi ha volgut comptar amb la presència de l’eurodiputat republicà per tal que detalli, en primera persona, la visió europea, mexicana i internacional de Catalunya i de la situació política actual. Josep Maria Terricabras, per la seva condició d’eurodiputat és membre de la Delegació en la Comissió Parlamentària Mixta UE-Mèxic (D-MX) i de Delegació a l’Assemblea Parlamentària Euro-Amèrica Llatina (DLAT). La conferència tindrà lloc el proper dissabte, dia 22 de setembre, a les 12 del migdia, a l’auditori Jaume Nunó del Casal Centre Cívic – El Palmàs, de Sant Joan de les Abadesses.

Barana Parc de la Muralla

ERC reclama un increment del manteniment del mobiliari urbà del Parc de la Muralla

El Parc de la Muralla és un dels espais més emblemàtics i més visitats de la Vila Vella de Sant Joan de les Abadesses. En aquest sentit, per l’afluència de visitants forans i locals que rep aquest espai diàriament, el seu mobiliari necessita que se l’hi apliqui el tractament corresponent i constant per tal que llueixi amb l’esplendor que mereix i l’hi pertoca.   “Els bancs, les pèrgoles i les baranes de fusta es troben parcialment decapades per l’acció dels agents meteorològics i cal actuar-hi regularment”.   “En època de màxima afluència turística, el municipi ha de lluir les seves millors condicions i no permetre que espais tant emblemàtics com el Parc de la Muralla mostrin símptomes de deixadesa i desocupació per part de l’administració responsable”.   El manteniment de l’espai públic i del mobiliari urbà han sigut una reivindicació constant del grup municipal d’ERC als últims mesos, i en aquest sentit s’ha demanat que s’arrangés la xarxa que hauria d’evitar despreniments al camí de la Puda; que es canviïn els panots malmesos de la vorera del carrer Bernat Saulet, per evitar entrebancs; que es protegeixin els parcs infantils de la Coromina del Bac i de la Plaça de l’Abadia per d’evitar l’entrada d’animals a l’interior i es faciliti el control dels mateixos infants; o bé que es col·loqui la tanca de seguretat a l’entorn del canal, en són alguns exemples. “Un altre dels espais que cal arranjar i millorar-ne el manteniment és el castell de fusta infantil del Parc de les Mudes, del qual moltes peces que el conformen estan parcialment trencades o amb mal estat”.

ERC de Sant Joan de les Abadesses proposa que els nous tótems turístics s’adaptin per persones amb discapacitat visual

El grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses va felicitar a l’equip de govern i a les empreses implicades pel disseny final dels nous tótems turístics implantats al municipi al llarg de les últimes setmanes. Així mateix, el portaveu republicà, Sergi Albrich, va proposar que “els nous tótems incorporessin les explicacions turístiques amb llenguatge Braile i/o codi QR sonor per tal de facilitar la comprensió a persones amb discapacitat visual. Es dóna el cas que els nous tótems ja disposen de codi QR però els enllaços corresponents son textuals i no sonors. “Per tant, tant sols caldria modificar els enllaços existents per arxius explicatius sonors”.  “Un cop modernitzada la senyalització turística, l’hem d’adreçar a tots els públics i adaptar-los al màxim a totes les condicions i situacions”, conclou Albrich. En el torn de resposta, l’alcalde Ramon Roqué va comentar que l’equip de govern valoraria la proposta en un futur però de moment no l’havien considerat. El grup d’ERC també va apuntar que un cop col·locats els nous tótems turístics cal retirar els panells turístics antics - que ja tenen més de 15 anys d’arreu del municipi - i especialment cal “ordenar la part frontal del Palau de l’Abadia, on hi ha una gran acumulació de tótems i panells turístics i informatius que desvirtuen el què realment és important, que és l’edifici històric abacial”. Una exigència que el grup d’ERC ja havia manifestat en diverses ocasions i que ara ha tornat a reivindicar. A la mateixa sessió plenària, el grup d’ERC va proposar que dos dels nous noms de carrers, de la Plana del Molí Petit i de la Colònia Llaudet, que es van aprovar al plenari s’anomenéssin,  respectivament, “Patllari del Molí”, en reconeixement a l’últim moliner de l’equipament i a la seva tasca de preservació del funcionament l’activitat molinera, i “Filadores”, en reconeixement a les dones del tèxtil pel seu paper social i històric en el desenvolupament econòmic de la vila.

ERC proposa que es potenciï l’ús de la deixalleria a través de la bonificació de la taxa d’escombraries.

Les deixalleries són els centres de recepció selectiva de productes per a la reutilització i de residus municipals per a tractaments posteriors: la preparació per a la reutilització , la valorització i la disposició final. Aquestes instal·lacions estant orientades a residus especials en petites quantitats (p.e, pintures, dissolvents, bateries), residus voluminosos (p.e. mobles, electrodomèstics...), vegetals i runes.   La deixalleria és una instal·lació que permet assolir nivells més alts de recollida selectiva i que també pot prestar tasques de suport al servei municipal de recollida de residus.   Les aportacions de productes a la deixalleria municipal, conjuntament amb el sistema de recollida selectiva porta a porta permet al municipi de Sant Joan de les Abadesses assolir una taxa de reciclatge del 62%. Un percentatge molt superior a la resta de poblacions de la comarca però inferior al 80% que aconsegueixen municipis amb aquest sistema de recollida.   Des del grup municipal d’ERC s’ha demanat en múltiples ocasions que l’equip de govern endegui campanyes que incrementin el percentatge de reciclatge municipal però no s’ha dur a terme cap acció concreta ni efectiva.   Ara ERC proposa que s’implanti la targeta deixalleria. Una targeta gratuïta que ha de servir per registrar les aportacions anuals de cada habitatge a la deixalleria i en funció del nombre de registres a la deixalleria i les quantitats aportades, l'Ajuntament de Sant Joan hauria d’establir una sèrie de bonificacions anuals a la taxa d'escombraries municipal. Unes bonificacions que podrien oscil·lar entre el 5 i el 15% de la taxa.   La targeta deixalleria podria ajudar a disminuir les aportacions de residus i deixalles a l’exterior de la deixalleria els dies que l’equipament resta tancat. Un fet que ERC ha denunciat diverses vegades, a fi que la deixalleria fos oberta més dies a la setmana.   Amb aquesta iniciativa es pretén fer més justa la taxa d’escombraries i disminuir el preu de la mateixa per qui sigui més respectuós amb el medi ambient a fi de potenciar l’ús de la deixalleria, per tal d’incrementar la taxa de reciclatge municipal, tal i com fan municipis com Sant Gregori, Girona o Cassà de la Selva.

ERC de Sant Joan de les Abadesses reclama imaginació i valentia per erradicar els excrements animals arreu dels espais públics del municipi

La presència d’excrements animals arreu dels carrers i espais públics de Sant Joan de les Abadesses és una constant que tendeix a l’alça dia rere dia. “Una falta d’incivisme que els regidors del grup municipal d’ERC a l’ajuntament han denunciat en múltiples ocasions al llarg dels últims anys”. Unes reivindicacions que han sigut omeses per tal que l’actual equip de govern. “Les tifes de gos als espais públics no són només una mostra d’incivisme i deixadesa d’uns pocs, que es poden convertir en un problema de salubritat pública i una font de malalties pels infants que les puguin arribar a tocar”. L’increment d’excrements s’ha vist incrementant i concentrat a la zona d’esbarjo de gossos que l’equip de govern va ubicar a la zona de la Mare de Déu del Prat, “on precisament, molts usuaris hi ha deixat d’anar per aquest fet”. Són molts els municipis que pateixen aquesta problemàtica i són molts els municipis que han endegat campanyes més o menys originals i més o menys efectives per intentar eliminar aquesta problemàtica. Vilablareix, l’Arboç, Salt, Torelló, Ripoll o Ribes de Freser són alguns dels municipis que s’han posat a treballar per intentar conscienciar vers la importància col·lectiva dels bons hàbits dels propietaris d’alguns animals. “Precisament, Ribes de Freser i Campdevànol han implantat el mètode de reconeixement dels responsables dels excrements del carrer mitjançant la tècnica de l’ADN”. En aquest sentit, ERC de Sant Joan de les Abadesses reclama a l’equip de govern de MES “imaginació, valentia i, si cal, contundència per erradicar els excrements d’animals escampats arreu dels espais públics del municipi. Es incomprensible la passivitat que es denota i es demostra amb aquest tema per part del propi ajuntament”. Des d’ERC s’apunta “la possibilitat de constituir una comissió de treball per minimitzar aquesta desagradable situació”.

ERC demana quines accions anti-droga es duen a terme al municipi

En el marc de la sessió plenària del passat divendres 1 de juny, el portaveu del grup municipal d'ERC a l'ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, Sergi Albrich, va preguntar, durant el torn obert, de paraula "quines accions està duent a terme l'ajuntament, conjuntament amb els Mossos d'Esquadra, per evitar els intercanvis de substàncies en diversos punts del municipi. Es dóna la circumstància que diversos veïns han altertat d'aquestes pràctiques a les últimes setmanes i creiem que els hi hem de poder donar alguna resposta del què s'està fent des de l'ajuntament". L'alcalde Ramon Roqué va apuntar que les accions que es poden dur a terme no sempre es poden fer públiques i que mensualment es realitza una reunió amb els cossos policials per fer un seguiment de les actuacions. En aquest punt, des dels grups de l'oposició es va afegir que "seria important que tots els grups polítics del consistori també forméssim part d'aquestes reunions i que s'estableixi un protocol de seguiment i informació entre els grups polítics municipals". Millora del sistema de recollida Porta a Porta El plenari municipal va aprovar, per unanimitat de tots els grups, adherir-se a l'Associació de Municipis Catalans per a la Recollida Porta a Porta. En aquest punt, la regidora Elisenda Guillaumes va apuntar que "aprofitant que Sant Joan formarà part d'aquesta associació, emplacem a l'equip de govern a aprendre noves tècniques i accions a realitzar per superar el llindar del 80% de reciclatge del municipi. Acutalment, Sant Joan té una taxa de reciclatge del 62% i cal arribar al 80%, tal i com fan altres municipis amb una població similar a la nostra i que realitzen aquest sistema de recollida selectiva". Canvi de lloc de la marquesina de la nova parada d'autocars Sergi Albrich va demanar que es reubiqui la marquesina que s'ha col·locat a la nova parada d'autocars, en sentit Ripoll, davant de la Fundació Emma. "Aquesta marquesina s'ha col·locat just davant d'algunes finestres d'habitacions de la residència, obstaculitzant la visió vers l'exterior.

Francesc Fajula i el Moto Club Abadesses recullen els guardons "Emma de Barcelona"

ERC recorda a l’Albert Julve, membre del Moto Club i regidor d’ERC El passat dissabte 5 de maig, la secció local d'ERC a Sant Joan de les Abadesses va entregar els guardons "Emma de Barcelona" a en Francesc Fajula, en la categoria individual, i al Moto Club Abadesses, en la categoria de col·lectiu. L'actual president, Joan Moncanut, i diversos membres de l’actual junta, van recollir el premi en representació de l'entitat. En el mateix acte d’entrega, la secció local d’ERC va voler recordar la figura de l’Albert Julve, membre del Moto Club Abadesses i regidor a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses durant els anys 2003-2007. El president d'ERC Sant Joan, Sergi Albrich, va fer l'entrega dels guardons de la 2a edició del certamen davant d'una sala plena de gom a gom, a la qual hi van assistir més de 115 persones. Albrich va apuntar que "Vam impulsar els guardons Emma de Barcelona per tal que els santjoanins i les santjoanines se’ls fessin seus i la bona participació d’aquesta edició ens demostra que anem en la bona direcció” i va afirmar, en referència als dos guardonats, que "ambdós són exemples de treball constant, dedicació i estima constant pel nostre municipi i sobretot són grans ambaixadors de Sant Joan, les seves accions permeten que el nom del nostre municipi sigui present molt més enllà dels límits del nostre territori”. Albrich va apuntar que “Avui hem volgut recordar la figura del company i amic Albert Julve, qui va ser regidor per ERC al nostre ajuntament i fou membre històric del Moto Club Abadesses. La seva entitat. L’Albert responia a la filosofia d’aquests guardons, des d’una segona fila va treballar pel Moto Club i gràcies a persones com ell el 3DTS són un èxit de participació a dia d’avui i permet que el nostre poble sigui conegut a arreu. L’Albert era una bona persona, sempre tenia una paraula d’escalf, d’ànim i d’optimisme i sempre t’arrencava un somriure. La seva manera de fer era l’essència dels guardons Emma de Barcelona”.