Sant Joan de les Abadesses

ERC lamenta que la gestió de l’Alberg municipal deixi de ser pública i lamenta l’absència de clàusules socials i mediambientals

El Departament de Treball sanciona l’ajuntament amb 1.250 €  per no complir amb l’Estatut del Treballador.

El dia 26 de març, l’equip de govern de Sant Joan de les Abadesses va aprovar l’inici de l’expedient administratiu per treure a concessió l’Alberg Municipal. Un acord que es va aprovar al ple del dia 17 de juny amb els 6 vots favorables del grup de MES i els 5 vots en contra del grup municipal d’ERC.

ERC mostra la seva disconformitat a què la gestió de l’Alberg Municipal deixi de ser pública atès que aquest fet pot implicar la pèrdua del control de la qualitat social i del seguiment de les activitats i funcionament de l’equipament, així com disminuir la seva implicació turística i comercial. Al mateix temps, la concessió pot posar en risc el futur laboral dels quatre treballadors actuals.

L’Alberg municipal es va inaugurar l’any 2005 i el balanç econòmic anual és altament positiu. Per tant, els ingressos sempre superen a les despeses i la varietat dinàmica d’activitats és altament positiva, l’establiment ha mantingut una mitjana de 8.000 pernoctacions a l'any. “En aquell moment va ser un repte decidir disposar d’un alberg municipal que el temps ha demostrat que era una decisió exitosa. L’Alberg de Sant Joan es un referent i el turisme familiar que en fa ús així ho constata. La gestió per part d’una empresa externa pot posar en risc aquesta reputació”. Apunta la regidora Elisenda Guillaumes.

Al seu torn, “al plec de clàusules aprovat per l’equip de govern hi ha una absència total de clàusules socials i mediambientals”, tals com disposar de personal en plantilla de situació de dificultat d’inserció laboral, compra de matèries primeres locals i km 0 o l’aplicació de mesures de sostenibilitat ambiental en la gestió de l’equipament. “La concessió doncs, només respon a un criteri mercantilista, fent que tota la decisió quedi en mans del preu i d’altres criteris que es valoraran de manera subjectiva i, aquest fet demostra que l’equip de govern prioritza la gestió econòmica de l’alberg davant la importància social d’aquest equipament”.

El grup municipal d’ERC creu fermament amb el potencial econòmic i social que representa l’Alberg per Sant Joan de les Abadesses i l’externalització de la gestió en cap cas és una forma de millorar-ne el rendiment. Cal que l’Ajuntament s’impliqui molt més amb la seva gestió, estant al costat de les persones que hi treballen i essent propositius amb les propostes a realitzar. “Amb mirada ambiciosa de futur i no mirar de desentendre’s de la seva gestió directa a través d’un tercer actor privat que només ponderi el valor econòmic”.

L’Alberg Municipal es suma a la voluntat, per part de l’equip de govern, de deixar que serveis bàsics deixin de ser de gestió municipal, tal i com va fer l’any 2019 amb el Tanatori Municipal que passarà a mans privades.

Sanció a l’Ajuntament

La voluntat d’externalitzar l’Alberg municipal respon a la culminació de la deixadesa social que ha demostrat l’equip de govern al llarg dels últims anys. Un exemple n’és la sanció de 1.250 euros que el Departament de Treball ha posat a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses per incomplir el règim de descans i de jornada setmanal dels treballadors de l’equipament. “L’Ajuntament té el deure de vetllar pels treballadors i les treballadores municipals i aquesta sanció demostra que alguna cosa no es fa prou bé”. Conclou Guillaumes.