Sant Joan de les Abadesses

Joan Olòriz "L'1 d'octubre serà el que nosaltres vulguem, no el què l'Estat Espanyol vulgui"

El passat dissabte, 23 de setembre, en el marc de la Festa del Grito de la independència del poble Mexicà, que es celebra a Sant Joan de les Abadesses, la secció local d'ERC va organitzar la conferència "De Tarradellas al Referèndum", a càrrec del diputat d'ERC al Congrés espanyol i historiador, Joan Olòriz.  La conferència va tenir lloc a 2/4 de 6 de la tarda a l'Auditori Jaume Nunó del Casal-Centre Cívic El Palmàs de Sant Joan de les Abadesses.

El president de la secció local i portaveu del grup municipal, Sergi Albrich, va iniciar la conferència solidaritzant-se amb el poble Mexicà pels terratrèmols ocorreguts els darrers dies.

La conferència va analitzar l’evolució de la situació entre Catalunya i Espanya dels últims 40 anys. Enguany es commemora el 40è aniversari del retorn del president Josep Tarradellas a Catalunya després de 38 anys d’exili a França. Tarradellas va ser escollit president de la Generalitat a l'exili, el 5 d'agost de 1954, a Mèxic on es varen reunir varis diputats catalans. Mèxic sempre va ser un país acollidor amb els exiliats republicans i no va reconèixer mai el règim de Franco.

El diputat d'ERC al congrés espanyol va centrar la seva intervenció en establir els paral·lelismes entre els diferents canvis viscuts a Catalunya amb l’actualitat i com el Principiat ha estat pioner en impulsar-los. Olòriz va afirmar que  “la Generalitat és l'única institució Espanyola anterior a la constitució, que Tarradellas, entre d’altres, va guardar el seu llegat a l'exili". “La història ens ha ensenyat que els governants espanyols no són de fiar, no han complert cap promesa escrita amb Catalunya, els exemples en són els Estatuts 1931, 1979 i 2006".

Finalment, Olòriz es va referir al referèndum, “l'1 d'octubre serà el que nosaltres vulguem, no el què l'Estat Espanyol vulgui”. El dia 1 ens hem de preguntar què hem fet per canviar aquesta situació i no quedar-nos a casa. Coherència, fermesa i il·lusió, la il·lusió és el què ens mou, aquest dies hem vist moltes persones, grans i joves cridant ‘llibertat’.  Amb aquesta combinació la democràcia és imbatible. La gent no fallarà l'1O".

Perfil de Joan Olòriz
Nascut el 1954. Llicenciat en Filosofia i Lletres, secció història per la UAB i doctor per la UdG amb una tesi qualificada amb un excel·lent cum laude. Ha estat professor de secundària durant 35 anys. Ha estat membre del Consell Social de la UdG des de la seva creació i també del Consell Interuniversitari de Catalunya i de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari. Fou el primer síndic de greuges de la UdG, del 1994 al 1999. Participà des de la seva fundació en la Intercomarcal de CCOO i ha estat representant del professorat a la Junta de Personal d'Ensenyament no Universitari. Ingressà al PSUC el 1971 i des de la seva fundació, a Iniciativa per Catalunya Verds (ICV), on milità 44 anys. Regidor de l’Ajuntament de Girona des de l'any 2000 fins al 2015. De 2003 al 2011 fou 2n tinent d'alcalde i responsable de l'Àrea de Polítiques Socials i Cooperació.
A les eleccions generals espanyoles de 2015 i 2016 fou escollit diputat per Girona com a independent dins la candidatura d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC).