Sant Joan de les Abadesses

ERC proposa que un espai municipal recordi els fets de l'1 d'octubre de 2017

Urna 1 d'Octubre
El dia 1 d’octubre de l’any 2017 esdevindrà una jornada històrica pel nostre país. El poble de Catalunya viure una jornada única i emotiva que de ben segur haurà marcat la memòria de tota una generació. Un gran exemple de solidaritat i fraternitat ja que, de forma conjunta, entre el Govern i els ciutadans del nostre país, vam assolir la fita que l’Estat Espanyol es negava a deixar arribar: Votar per decidir el futur del país. Donar la veu a tots els ciutadans de Catalunya perquè lliurement expressessin la seva opinió per decidir el seu futur col·lectiu. Un jornada marcada per la fort repressió policial que va orquestrar l'Estat Espanyol en alguns municipis catalans.

"Sant Joan de les Abadesses, tot i no patir la repressió injustificada amb la qual l'Estat Espanyol va actuar a altres municipis catalans, va viure una emotiva jornada de fraternitat i voluntat democràtica històrica. Durant hores la població es va organitzar per defensar els punts de votació i les urnes. Durant hores desenes de santjoanins i santjoanines van defensar la democràcia", apunta el regidor d'ERC, Sergi Albrich.

Des del dia 1 d’octubre, la política catalana ha patit greument els embats d’un estat autoritari. Primer, intentant justificar la violència policial injustificada i desproporcionada amb la qual va actuar contra la població durant la jornada del Referèndum. Un ús de la força totalment reprovable que s’ha agreujat als últims mesos amb la detenció i l’exili forçat de 13 polítics catalans. Un menyspreu que ha estat reforçat, de forma reiterada, pel mateix delegat del Govern Espanyol a Catalunya o altres representants polítics convidant a la societat civil catalana a oblidar i passar pàgina, negant la força repressiva amb la qual es va actuar durant la jornada del referèndum.

No volem oblidar i no ho volem fer perquè preservar la memòria, tant la històrica com la recent, és el que ha preservat la nostra consciència de país al llarg dels últims 300 anys.

"Considerem que com Ajuntament tenim el deure d’impulsar un reconeixement a tots els ciutadans de Catalunya que van veure com durant el dia 1 d’octubre es trepitjaven els seus drets i llibertats i a tots aquells ciutadans que pacíficament van resistir i es van enfrontar a l’agressió i la violència del Estat Espanyol amb l’única voluntat de preservar la voluntat democràtica que representen les urnes".

"Volem reconèixer i recordar com la població de Sant Joan de les Abadesses va viure i organitzar, de forma espontània, anònima i col·lectiva, la defensa de les urnes de les urnes i dels punts de votació durant la jornada de l’1 d’octubre. Un defensa feta des del pacifisme i del màxim respecte per la diversitat d’opinions. Una defensa feta des de la fraternitat, la voluntat de justícia i la protecció de la democràcia".

En aquest sentit, el grup municipal d'ERC registrarà una moció, per tal que sigui sotmesa a votació del proper plenari municipal perquè s'impulsi la creació d'un grup de treball que hauria d'estar conformat per partits polítics i entitats i actius sobiranistes, per decidir l'espai municipal idoni per dur a terme aquest reconeixement. "Un primera proposta, podria ser la col·locació d'una placa commemorativa a l'entorn de la façana del carrer Mestre Andreu per ser el punt de votació públic del municipi" conclou Sergi Albrich.