Sant Joan de les Abadesses

Francesc Fajula i el Moto Club Abadesses recullen els guardons "Emma de Barcelona"

ERC recorda a l’Albert Julve, membre del Moto Club i regidor d’ERC

El passat dissabte 5 de maig, la secció local d'ERC a Sant Joan de les Abadesses va entregar els guardons "Emma de Barcelona" a en Francesc Fajula, en la categoria individual, i al Moto Club Abadesses, en la categoria de col·lectiu. L'actual president, Joan Moncanut, i diversos membres de l’actual junta, van recollir el premi en representació de l'entitat.

En el mateix acte d’entrega, la secció local d’ERC va voler recordar la figura de l’Albert Julve, membre del Moto Club Abadesses i regidor a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses durant els anys 2003-2007.

El president d'ERC Sant Joan, Sergi Albrich, va fer l'entrega dels guardons de la 2a edició del certamen davant d'una sala plena de gom a gom, a la qual hi van assistir més de 115 persones. Albrich va apuntar que "Vam impulsar els guardons Emma de Barcelona per tal que els santjoanins i les santjoanines se’ls fessin seus i la bona participació d’aquesta edició ens demostra que anem en la bona direcció” i va afirmar, en referència als dos guardonats, que "ambdós són exemples de treball constant, dedicació i estima constant pel nostre municipi i sobretot són grans ambaixadors de Sant Joan, les seves accions permeten que el nom del nostre municipi sigui present molt més enllà dels límits del nostre territori”.

Albrich va apuntar que “Avui hem volgut recordar la figura del company i amic Albert Julve, qui va ser regidor per ERC al nostre ajuntament i fou membre històric del Moto Club Abadesses. La seva entitat. L’Albert responia a la filosofia d’aquests guardons, des d’una segona fila va treballar pel Moto Club i gràcies a persones com ell el 3DTS són un èxit de participació a dia d’avui i permet que el nostre poble sigui conegut a arreu. L’Albert era una bona persona, sempre tenia una paraula d’escalf, d’ànim i d’optimisme i sempre t’arrencava un somriure. La seva manera de fer era l’essència dels guardons Emma de Barcelona”.

Els moments més emotius de l'acte van ser les intervencions de la Rosa Fraxanet, membre del jurat, d’en Jesús Palau, membre de la junta del MotoClub, i Carles Bassaganya, exalcalde de Sant Joan de les Abadesses, que van glossar les trajectòries d’en Francesc Fajula, del Moto Club Abadesses i de l’Albert Julve.

Rosa Fraxanet va apuntar que "En Francesc Fajula és el nostre Miquel Àngel. És un prohom de la nostra vila, una persona amb una predisposició innata a treballar pel nostre municipi. És un veritable ambaixador artístic i cultural de Sant Joan de les Abadesses”.

Jesús Palau va apuntar que "El Moto Club Abadesses ha esdevingut al llarg dels anys una entitat oberta, plural i en veus diferents, però disposades sempre a treballar per a consolidar un projecte que tots plegats ens estimem. Els 3DTS són un element cohesionador del nostre municipi, la prova en són la bona predisposició a la seva realització per part dels propietaris dels terrenys, voluntaris, institucions públiques i membres de l’entitat”.

Carles Bassaganya va glossar la figura de l’Albert Julve “De l’Albert en vull destacar la seva generositat, la voluntat de dedicar-se al municipi sense esperar res a canvi. Un treballador innat que potser en detriment de dedicar hores a la seva família sempre tenia una estona pel seu Moto Club i per intentar millor el municipi des de l’ajuntament. La capacitat d’encomanar-te el seu somriure i el seu optimisme”.

L'acte es va iniciar amb la ponència "Llengua, País i Escola", a càrrec de Maria Teresa Casals, mestre, filòloga catalana i membre de la plataforma SomEscola.

Els guardons Emma de Barcelona els impulsa la secció local d’ERC a Sant Joan de les Abadesses amb la voluntat de reconèixer la tasca social, cultural, emprenedora i empresarial o de defensa de la llengua catalana i del procés d’emancipació català, de santjoanins i santjoanines i col·lectius de la vila. Els guardonats es decideixen a través d’un procés participatiu tutelat per un jurat conformat per cinc persones que enguany han sigut Rosa Fraxanet, Anna Nicolau, Joan Moncanut, Jordi Soy i David Bartrina.

GLOSSA DE FRANCESC FAJULA i PPÇELLICER, per Rosa Fraxanet

Aquest és el segon any que com a membre del jurat, participo en el certamen de l’entrega dels Guardons Emma de Barcelona i estic molt contenta perquè, una vegada més, els santjoanins hem sabut valorar a les persones de la nostra vila que amb la seva dedicació i projecció ens han fet més grans.
En Francesc Fajula va néixer a Sant Joan de les Abadesses. És escultor, arquitecte, doctor en Belles Arts i membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi des del 2003. Un altre dels prohoms de la nostra vila que després d’una llarga trajectòria professional, ha aconseguit que el seu nom quedi gravat, en lletres majúscules, a tots llibres d’història de l’art pels seus acurats treballs escultòrics, sobretot en els que darrerament està fent pel Temple de la Sagrada Família.

Diuen que a la vida sempre ens cal un cop de sort per a poder sobresortir del comú, però pels que coneixem una mica la trajectòria artística d’en Francesc, sabem que res és fortuït, perquè tot neix d’un gran esforç personal i la constància per aconseguir allò que realment volia fer.

Quan parla dels seus inicis vocacionals, sovint guarda un record pel seu padrí i per les estones que compartien junts atalaiant les vaques i de com li admirava la seva destresa per fer qualsevol eina de fusta amb un ganivet. Ell, sota la complaença de l’avi, jugava a fer figures amb el fang. Poder desenvolupar aquesta vocació dins d’un entorn més avesat a les feines de pagès que a les artístiques, només va ser possible gràcies al seu do innat i als bons consells. Uns consells que en el seu moment van intuir tot aquest potencial creatiu. Així va començar a estirar la corda del seu esforç personal: dos anys a l’Escola d’Olot que li van obrir les portes de La Llotja de Barcelona, on combinava els estudis amb la feina; el pas per la seva admirada Itàlia i el retorn a Barcelona per recuperar un dels seus vells somnis, l’arquitectura. Un nou repte que els trencalls de la vida li van oferir i amb el que el nostre guardonat va encarnar definitivament la figura del Renaixement italià: l’artista integral que domina totes les disciplines de l’art, perquè sap conjugar l’escultura i l’arquitectura amb plena harmonia.

Però, a mi i avui, també m’agradaria recordar la seva faceta de prohom de la nostra vila i dels vincles que ha mantingut amb el seu teixit cultural i social. De manera abnegada i amb la col·laboració del seu amic Ramon Vila, ha vetllat sempre per aquest poble que tant estima, impulsant i arranjant molts dels seus espais més emblemàtics: l’antiga capella de la Moreneta, on em consta que hi va gravar la seva primera pedra; la restauració de la capella de la marededéu del Prat i la creació de la seva nova imatge; el Museu del Monestir; la construcció del nou Ajuntament; la rehabilitació de l’entorn de l’ermita de Sant Antoni; els nostres gegants, que cada vegada que surten de festa desperten l’admiració de tothom... Aquestes, només són una mostra de la seva implicació per fer de Sant Joan un lloc més digne, un espai on res pugui desentonar.

Gairebé a tots els qui ens agrada l’art, admirem la figura d’en Miquel Àngel per a la seva versatilitat artística, perquè entre altres disciplines, sabia conjugar la impecable factura de les seves escultures amb projectes arquitectònics tan aclamats, com el de Sant Pere del Vaticà. En certa manera, en Francesc seria el nostre Miquel Àngel, perquè també gaudeix d’aquesta versatilitat que conjuga a la perfecció l’escultura amb l’arquitectura i com ell, també formarà part dels annals de la història d’un gran projecte arquitectònic, com és el Temple de la Sagrada Família.

Benedetto Varchi, un humanista i escriptor italià, el 12 de febrer de 1560 va enviar una carta a Miquel Àngel en nom de tots els florentins, on entre altres coses li deia: tota aquesta ciutat desitja submisament poder-vos veure i honorar-vos tant de prop com de lluny..

I ara, amb el permís dels santjoanins, també desitjo que aquest Guardó serveixi com a reconeixement per la teva dedicació a la nostra vila i per seguir engrandint el poble amb la teva brillant trajectòria artística.

GLOSSA DEL MOTO CLUB ABADESSES, per Jesús Palau

El Moto Club Abadesses va ser fundat l'any 1977 i la seva principal raó de ser són els 3 DIES TRIAL SANTIGOSA.

Els origens és remunten a l’ any 1970, quan  l'Oriol Guixà, en Jordi Permanyer i en Jordi Magnet, uns agossarats  jovenets, que  amb el suport d'un grup de joves de Sant Joan  encapçalats per  en Miquel Canal organitzen un trial d'un dia de durada.

Dos anys després, vist l’ èxit obtingut, van decidir organitzar els primer trial de  3 dies, inspirat en els  Sis Dies d'Escòcia, naixent així els 3 Dies Trial Santigosa que enguany han complert la 47 ena edició.

Des l’any 1977 la resposabilitat de  l’organització del Santigosa  recau en el MOTO CLUB ABADESSES, passant  per diferents etapes  l’ entitat ha sabut mantenir l'essència dels seus orígens i al mateix temps  actualitzar-se a la realitat de cada moment.

El Moto Club durant tots aquets anys s’ ha vist àmpliament recolzat per la gran implicació dels membres que n’ han format part, per la bona predisposició dels propietaris dels terrenys per on discorre la prova, l’ ajut de les institucions públiques i el suport incondicional  de la gent del poble.

Com esdeveniments més remarcables podem destacar l’ organització una prova del Campionat d'Espanya el any 1997 i una del Campionat del Món el any 2001.

El 2005 s’ aconsegueix  l’ Àrea de trial, el primer espai regulat per a la pràctica del trial a Catalunya i actualment en fase de renovació.

L'any 2008 s’organitzà un trial de clàssiques que un any més tard esdevé la primera edició dels "2 Dies Trial Santigosa Clàssic".

El  2016 l’ entitat és guardonada amb el Premi Ripollès líders per a la seva trajectòria.

Un cop consolidat el SANTIGOSA – la raó de ser -, els principals objectius del Moto Club han estat i seran sempre el compromís amb la sostenibilitat del nostre entorn natural, el respecte als propietaris, la promoció del esport de base i la projecció internacional.

Fruit de la feina feta durant aquests  gairebé 50 anys de TRIAL, s’ha generat un fort lligam entre  EL SANTIGOSA, MOTO CLUB  i  POBLE DE SANT JOAN, dificilment trobariem una familia de la vila que d’ una forma o d’ una altra  no hagi estat involucrada en els 3 DIES.

El Moto Club Abadesses ha esdevingut al llarg dels anys una entitat oberta, plural i en veus diferents, però disoposades sempre a treballar per a consolidar un projecte que s’estima.