Sant Just Desvern

El millor full de ruta

El passat 25 d'Abril 2.372 persones (un 20% del total dels convocats a les urnes per la plataforma SantJustDecideix!) van acudir a l'Ateneu per a expressar el seu posicionament de vot sobre la independència o no de Catalunya vers l'Estat Espanyol; manifestant així la seva voluntat de participar del seu Dret a Decidir sobre decisions importants en l'àmbit de les seves vides i del poble que conformen. D'aquesta diada festiva i democràtica que va esdevenir el 25A, Esquerra en fem tres reflexions importants que volem compartir amb vosaltres:

1) Que el curs de la història segueix el seu fil i que tenim la sort de viure un moment com l'actual on s'està duent a terme una progressiva democratització de l'Independentisme; fet que ha permès que la independència de Catalunya estigui present a l'agenda política, mediàtica i social no només com a un debat ideològic en present, sinó també com al millor full de ruta possible i real de continuar avançant cap a una democràcia més democràtica. La independència ja no es reivindica estrictament només per la via formal de la política, sinó que es demana des de la mateixa societat, a través de la cultura, les arts, l'educació, la salut, les empreses, el món universitari, la ciència...

2) La democratització de l'independenisme ha estat possible gràcies a la transversalitat del Dret a Decidir i a la situació d'aquest com a un element imprescindible de defensa dels Drets Humans de les persones en relació al seu Dret a Ser i a desenvolupar-se com a persones. Des del Govern de la Generalitat Esquerra ha promocionat la via independentista i el Republicanisme en relació al Dret a Decidir no només com a un marc polític d'actuació, sinó també com a una mateixa filosofia de vida. Aquella que no imposa l'independentisme, sinó que genera una societat cohesionada majoritària que el defensa com a una opció voluntària i conscient en relació al model de vida determinat que representa.

3) Les Consultes populars són un pas important de generació d'oportunitats de participació de les persones, i per tant del seu desenvolupament conjunt en la societat. La participació de les persones en la gestió de la seva pròpia vida i en allò que afecta a aquesta -el col·lectiu, l'entorn- garantitza una democràcia inclusiva, que és aquella que aconsegueix per igual el màxim desenvolupament de cada persona en concret dins d'aquest tot col·lectiu en societat que som; assegurant els drets i deures que tots i totes tenim d'una forma adaptada i adequada a cadascú i al mateix temps d'acord amb el col·lectiu en general, sense generar desigualtats ni discriminacions.

Per tant, estem fent passos cap a una Democràcia Participativa, deixant enrere la Democràcia Representativa que tant de servei ens ha fet fins ara, però que ha anat quedant obsoleta i arribant a la seva fi per naturalesa pròpia. I ho estem fent a través del millor full de ruta possible: el de l'independència de Catalunya.

Article publicat al Butlletí Municipal. Juny 2010.