Sant Quirze del Vallès

Divendres, esmorzem perquè ens estimem

Aquest divendres és 12 d'octubre. Una data que podria passar perfectament desapercebuda en el nostre calendari, o en la qual, si voleu, hi ha coses a recordar. El 12 d'octubre de 1694 moria el poeta japonès i autor de haikus, Matsuo Basho. L'any 1924, en tal dia, moria també l'escriptor francvès Anatole France. Fins i tot podríem dir que el 12 d'octubre de 1582 no va passar res ... perquè tal dia mai no va existir. Amb el pas del calendari julià al gregorià, el calendari va fer un salt d'onze dies. La gent se'n va anar a dormir el 4 d'octubre i, al llevar-se l'endemà, era dia 15. O el 12 d'octubre de 1811, en què l'Argentina signava el reconeixement de l'autonomia del Paraguay, establint de fet la independència de la nova República.

En tot cas, hi ha força coses que han succeït al llarg dels segles en un 12 d'octubre. Una d'elles és el descobriment d'Amèrica. Data recordable i punt. El que no acceptem de cap manera és que aquesta data s'hagi convertit en la celebració del que va ser el començament d'una conquesta que va massacrar els pobles americans locals, i que aquella carnissseria, perllongada en els segles acompanyada d'un expoli sistemàtic de matèries primeres i del genocidi cultural d'aquells pobles, s'hagi convertit en la festa nacional de l'Estat Espanyol. Poden celebrar-ho si volen, però a Catalunya, el 12 d'octubre, no tenim res a celebrar pel que fa a aquest fet. No som de desfilades militars, i les cabres ens agraden lliures amb el seu ramat, pasturant.

Per això, i un any més muntem un esmorzar popular a la Plaça de la vila. Perquè ens estimem, per trobar-nos i parlar, perquè veure'ns i compartir una estona és motiu suficient, i més si hi ha pa amb tomàquet, embotit i un porró al costat. Serà a partir de les 10 del matí i tothom hi és convidat. A Sant Quirze, el 12-O, no hi ha res a celebrar.