Sant Quirze del Vallès

Qui som

Benvinguda del President de la secció local

ERC Sant Quirze: un projecte municipalista amb visió d’Estat
La secció local d’Esquerra, amb gairebé 25 anys de trajectòria i treball, ha construït una sòlida proposta municipal que ha aportat una visió fresca, constructiva i innovadora del model que proposem: un poble inclusiu, amb polítiques transparents que fomentin la participació i que fomenti un entorn actiu i dinàmic.

Aquesta proposta, oberta a tota la ciutadania que comparteixi els pilars del model, es manifesta mitjançant el treball municipal amb la candidatura de Junts per Sant Quirze, que amb una majoria de persones independents al servei de la vila, proposen, reforcen i milloren el municipi diàriament. I aquest treball pel poble, té una clara i nítida visió de país.

Estem vivint una època excepcional que marcarà un punt d’inflexió de la història recent de Catalunya. El poble català ha decidit emprendre camí cap a la llibertat, manifestat ja amb una clara majoria política al Parlament i al conjunt dels ajuntaments del Principat. Aquests mesos serviran per a referendar a les urnes la majoria social, i construir un nou estat on els municipis, autònoms i treballant en xarxa, hi tinguin un paper cabdal i siguin un dels motors del nou país al servei de tota la ciutadania.

Sant Quirze, octubre del 2016

Àlex Brossa i Enrique
President de la Secció Local

Història

La vida d'ERC a Sant Quirze és gairebé tan antiga com la del propi partit. Si Esquerra va ser fundada al març de 1931, el dijous 25 de maig de 1933, Magí Via i Ferrer es convertia, als 41 anys d'edat, en el primer alcalde d'ERC en la història del nostre poble en ser escollit per presidir la comissió gestora que havia de governar Sant Quirze fins a les municipals del 14 de gener de 1934, eleccions que ERC va guanyar per majoria absoluta amb el 61,4 % dels vots (258 dels 420 que van ser emesos en tot el poble), avantatjant clarament les altres dues llistes que s'hi presentaven: la Comissió Auxiliar de la Lliga Catalana i el Grup Republicà Administratiu Popular d'Esquerra. Com a conseqüència, ERC obtenia 5 dels 7 regidors en joc -el propi Magí Via, Francesc Francisco i Vila, Lluis Grau i Virgili, Pere Miró i Torrella i Antoni Farré i Saumell- i Via fou reelegit batlle per unanimitat, ocupant el lloc fins el 3 de maig de 1935 quan fóu substituït per Josep Puig de la Lliga. Via, però, tornaria a ser alcalde des del 19 de febrer del 36 fins el 28 de gener de 1937, quan deixà el lloc a un altre membre d'Esquerra, Jaume Saló, qui s'estigué al capdavant de l'Ajuntament fins el 6 de maig del 38, quan va ser cridat per incorporar-se al front durant la Guerra Civil.

Els foscos anys de la dictadura feixista van portar arreu misèria, i en molts casos oblit, presó, exili o mort. Restablerta la democràcia, ERC no tornaria a reorganitzar-se a Sant Quirze fins l'any 1992. El maig del 1995 Esquerra va tornar a concórrer a les municipals per primer cop en 60 anys i Josep Coll es va convertir, gràcies als resultats d'aquells comicis (7,3 % dels sufragis), en el primer regidor del partit a SQV des de la República, un regidor que l'any 2003 van passar a ser 3. En l'últim any del mandat 2003 - 2007, concretament el 6 de juliol del 2006, fruit d'un acord amb CiU, Esquerra va tornar a tenir l'alcaldia per primer cop des de la 2ª República, en la persona d'Elisabeth Oliveras, la primera alcaldessa en la història del poble. Oliveras va estar en el càrrec fins el juny del 2007, quan, tot i guanyar les municipals, un pacte CiU-PP-PSC tornava l'alcaldia a Convergència.

L'any 2010, i buscant eixamplar la base d'esquerres independentistes, ERC es convertia en la força impulsora del neixement de Junts per Sant Quirze, un acord municipal ampli que obria les portes al progressisme del poble a forces i persones més enllà del partit. Les municipals del 2011 van deixar Junts amb 4 regidors com a principal força a l'oposició davant la repetició del tripartit del 2007 al govern de la vila. La feina seriosa, amb rigor i continuada va donar els seus fruits, i les municipals de maig del 2015 es van convertir per a Junts per Sant Quirze-ERC en l'èxit més rotund. La llista, encapçalada per Elisabeth Oliveras, obtenia 3.331 vots (la xifra més alta mai aconseguida per cap partit en unes eleccions municipals a Sant Quirze), 8 regidors dels 17 que hi havia en joc (mai cap partit ni coalició havia passat de 6), i un 39,1 % dels sufragis, gairebé doblant a la segona força.

Grup Municipal

En el mandat 2015-2019, els representants d'Esquerra Republicana a l'Ajuntament de Sant Quirze del Vallès estàn integrats  en el grup municipal de Junts per sant Quirze. Junts té 8 regidors de 17 i governa en coalició amb la única regidora d'ICV. El grup municipal de Junts per Sant Quirze el formen Elisabeth Oliveras (ERC), Àlex Brossa (ERC), Albert Falgueras (independent), Anna Canes (CUP), David Caminal (ERC), Elena Sabater (independent), Francesc Fernández (ERC) i Maria Domingo (independent).

Us saludem i donem la benvinguda a aquest espai, on es pretén informar de les activitats polítiques i socials dutes a terme per aquests representants a l'Ajuntament. Per això mereixeu aquesta mena d’informació, precisa, directa i transparent.

Ens agradaria que no dubtéssiu en preguntar, consultar, demanar, suggerir o puntualitzar-nos qualsevol tema que sigui del vostre interès personal o a nivell ciutadà.

Gràcies, doncs, a totes i tots, amb la voluntat de tenir-vos al dia en aquest espai de tota la feina feta al poble, a més, d’unes seccions afegides que esperem que siguin d'interès.

Som aquí per vosaltres i amb vosaltres.

Activitat

A banda dels actes que es puguin organitzar durant els cicles electorals (precampanya i campanya) o xerrades, la secció local d'Esquerra a Sant Quirze té sis dates marcades en el calendari. Cronològicament, des de començament d'any, la primera és el sopar post-nadalenc que cada any fan militants i amigues del partit un cop passat festes, al gener. La següent cita, ineludible, és la diada de Sant Jordi, el 23 d'abril, on ens trobareu amb la parada muntada a l'entrada prinicipal del parc de les Morisques venent roses, llibres i merxandatge. El tercer event de l'any és l'arrossada popular i gratuïta, que des del 2003 organitzem un diumenge de maig al carrer d'Alfons XIII, al centre del poble, just al costat de la seu de Pau Casals 16. Passades les vacances d'estiu arriba l'11 de setembre: és tradició també de ja fa força anys que Esquerra a Sant Quirze sigui la primera força a aparèixer al monument a Rafael Casanova a la plaça 14 d'abril. Allà muntem un esmorzar popular també de franc per a tothom i tot seguit l'ofrena al qui fou Conseller en Cap de Barcelona l'11 de setembre del 1714. Entrada ja la tardor, la matinada del 15 d'octubre, cada any, sigui feiner o cap de setmana, la gent d'Esquerra anem fins a Barcelona, al castell de Montjuic per prendre part en la marxa de torxes fins al punt on el 15 d'octubre del 1940 el franquisme va afusellar el President Lluis Companys. Finalment, tanquem l'any amb la tradicional venda de loteria, en el nostre cas de la Grossa de cap d'any.

Alcaldes i alcaldessa d'ERC a Sant Quirze

Magí Via
25 de maig del 1933 - 3 de maig del 1935
19 de febrer del 1936 - 28 de gener del 1937