ERC Sants - Montjuïc

Sant Jordi

Rossana Bressan

Tot i que els últims 11 de setembre han estat gloriosos, el Dia de Sant Jordi per a mi ha estat sempre un dia feliç: sempre he fruït de poder passejar, encara que fos només per una estona, al mig d’una marea de gent, llibres i roses, i he gaudit quan descobria nous autors que a vegades fins i tot estaven allà personalment i hi podia parlar.

És el dia en què celebrem d’haver matat el drac, el monstre que ens menja i ens destrueix, i de la seva sang collim la rosa i celebrem l’amor, un amor possible en la llibertat. L’amor el celebrem des de centenars d’anys però els llibres només des de que el 4 d’octubre del 1930 la Academia de la Historia va traslladar la data de la Festa del Libro Español del 7 d’octubre al 23 d’abril.

Un dels motius d’aquest canvi era també diluir el caràcter nacional de la Festa de Sant Jordi però les coses no van anar exactament com estaven pressupostades. Si de la sang del drac podia néixer l’amor encara més aquesta sang podia ser l’adob per a la cultura, tota la cultura, i òbviament la cultura catalana.

I així tenim una festa que és l’enveja de tots els que ens visiten, no és l’amor ensucrat ple de petits cors de Sant Valentí sinó un amor passat pel filtre de la cultura perquè regalar un llibre no és fàcil, s’ha de fer l’esforç d’encertar el llibre que encaixi amb el receptor, en poques paraules ha de ser un amor passat pel filtre del coneixement i no només de la passió.

Aquest és l’esforç que estem fent en aquests dies en què estem veient sempre més a prop la consulta i l’estat propi i evidentment podem sentir-nos més arrossegats per la passió i el desig, però perquè tot aquest procés sigui exemplar i tingui èxit hem d’utilitzar també tota la nostra raó i la nostra cultura. Aprofitem i gaudim del nostre joiós, apassionat, culte i assenyat Sant Jordi, aquest any també i més.