Sarrià-Sant Gervasi

Bus del barri del Farró, Galvany i Turó.

EL BUS DEL BARRI DEL FARRÓ i GALVANY, UN CLAM QUE ARRIBA AL PLENARI DE BARCELONA

El grup municipal d’ERC demanarà el què ja és un imperatiu, que s’acceleri la implantació de les línies de bus de barri i aquesta en particular. Les entitats de la plataforma que fa anys que reivindica la implantació  d’un bus del barri del Farró i Galvany  van exposar les raons de la seva demanda al president del Grup Muncipal d'ERC, Ernest Maragall, el regidor Max Zañartu, responsable de l'àmbit de mobilitat del grup i les conselleres de districte Alícia Cercós i Mercè Amat. En una trobada virtual, el dilluns dia 16 de novembre, representants de l'Associació de Veïns del Farró, l'Associació de Veïns i Comerciants del Turó Parc, CAP Adrià i dels Serveis Socials de Sant Gervasi, Casal de Gent Gran de Sant Ildefons,  i usuàries del CC Can Castelló van expressar una diagnosi llargament compartida: cal que les veïnes i veïns del Farró i de Galvany puguin accedir als seus equipaments i serveis públics de referència amb transport públic. Hi ha moltes persones del barri que no poden caminar una llarga estona en pendent per arribar fins al Centre Cívic, als serveis socials o als serveis de salut. I la solució no és pas el taxi, com ha arribat a suggerir en alguna ocasió el govern municipal. Hi ha persones amb malalties cròniques que han d'anar sovint al CAP  i que no es poden permetre, de cap manera, una despesa regular en trajectes de taxi;  hi ha persones cuidadores que es deixen la salut empenyent la cadira de rodes carrer Copèrnic o carrer Muntaner amunt, per acompanyar algú al metge. Les mitjanes de renda d'aquests barris tapen sovint realitats molt dures. S’obvia, com s'apuntava des de serveis socials, que cada cop hi ha més persones molt grans al barri, que han vist molt minvada la seva capacitat econòmica i que viuen amb molta soledat. I la manca d'accessibilitat als equipaments i serveis els suposa una barrera que accentua la situació d'aïllament que pateixen.  La línia de bus del barri del Farró i Galvany és un clam que s'ha fet sentir diverses vegades al plenari del districte.

Patrimoni

El patrimoni dels nostres barris, sota una amenaça constant

El districte de Sarrià - Sant Gervasi es caracteritza per la diversitat dels seus barris, i el patrimoni arquitectònic i del verd configuren en bona mesura la identitat de cadascun d’ells.   En els darrers temps, assistim a un degoteix constant de despatrimonialització, fruit en bona mesura la manca de mesures efectives de protecció i la lentitud per proposar-ne i posar-les en pràctica per part del govern municipal. Des d’ERC Sarrià – Sant Gervasi, n’hem parlat en diverses ocasions.   ​ D’exemples en tenim molts, potser no comparables, però que sí que ens mostren com, d’una manera o altra, els nostres barris perden identitat per la via de l’empobriment del patrimoni. I és que, a cada bugada perdem un llençol: - L’enderroc de la Casa Jover, l’últim edifici històric de la plaça Adrià. - La modificació de planejament de Can Raventós on, si no s’atura, el jardí es veurà reduït amb la construcció tres blocs d’habitatge de luxe, malmetent el conjunt que formen la casa pairal amb el verd que pràcticament l’envolta. - La retirada, aviat farà tres anys, del Tramvia Blau sense una data de tornada definida. - L’estat en què es troba la Casa Tosquella, propietat privada, catalogada, en què l’Ajuntament hauria d’intervenir per tal que no es continuï malmetent. L’execució pendent de la sentència sobre la Rotonda d’avinguda Tibidabo que exigeix desfer part de l’obra i la recuperació de determinats elements; A vegades s’aconsegueix reaccionar in extremis com és el cas de la catalogació de la  casa Buenos Aires (l’últim antic hotel modernista de Vallvidrera) a través de la modificació de planejament, que també contempla la requalificació a equipament públic i l’expropiació.   Això no obstant, s’ha de ser sistemàtic. Al consell plenari del districte del mes d’octubre, el grup d’Esquerra Republicana va presentar un prec per tal que el govern municipal prengui mesures urgents i excepcionals de protecció del patrimoni arquitectònic i verd amb l’objectiu d'evitar-ne la pèrdua mentre es revisen i s'inventarien els elements patrimonials no catalogats.

Pacifiquem els nostres carrers

Per uns carrers a favor dels vianants!

El barri del Putxet té pendent allò que ja fa anys s’ha fet a molts barris de la nostra ciutat: la reforma d’un bon nombre de carrers per tal que siguin menys hostils als vianants i, en definitiva, que s’hi pugui caminar de forma segura i saludable. Aquesta és, sens dubte, una de les prioritats del Grup Municipal d’Esquerra Republicana per al conjunt de la ciutat.   Quan després del confinament estricte es va poder sortir a passejar, moltes veïnes i veïns van retrobar-se amb racons del barri on fins ara no s’havien aventurat.  Però, que n’és de difícil passejar per un barri de voreres estretes, amb pals elèctrics o telefònics, plens d’obstacles i de vehicles que circulen més ràpid del que caldria! El carrer de Ballester és un exemple molt il·lustratiu del que és un carrer expulsavianants: un carrer que tothom evita, on cap comerç s’hi instal·la, un carrer que és una mera drecera per incorporar-se a la Ronda de General Mitre. Aquest mes d’agost s’implantarà un canvi de sentit al tram del carrer de Ballester entre Ferran Puig i Av. de la República Argentina i un altre al carrer d’Escipió entre els mateixos carrers en sentit invers. En principi, aquestes mesures han d’afavorir que els vehicles s’incorporin pel lateral a la Ronda de General Mitre i no creuant el barri del Putxet pel carrer de Ballester.   L’objectiu és clar i àmpliament compartit: cal reduir el trànsit de pas per uns carrers que no tenen ni la vocació ni les condicions de ser-ho. Ara bé, preocupa, i per això seguirem amb atenció la implantació de la mesura, l’increment de trànsit al tram del carrer d’Escipió per les molèsties i la perillositat que pot comportar. Les conductors i conductores hauran d’entendre que la ruta adient per accedir a la Ronda de General Mitre és pel lateral, davant dels Josepets, i caldrà que funcionin les mesures disuassòries pel trànsit de pas  a través del carrer d’Escipió. Així mateix, si els resultats no son els esperats caldrà capacitat per revertir la modificació ràpidament.

Grup Municipal de Districte ERC SStG

Dotze mesos de feina en xifres

El 25 de juliol del 2019 es constituïa el nou Grup Municipal de Districte (GDM) d’ERC Sarrià – Sant Gervasi. L’equip, compost per la Mercè Amat (portaveu), l’Alícia Cercós, el Joan Teixidor i el Nil Font (representant del Jovent Republicà), començava a treballar  amb l’aval d’uns resultats històrics. A la ciutat, ERC va guanyar les eleccions i al districte els vots dels ciutadans van dur a ERC a quadruplicar la representació a Sarrià – Sant Gervasi després d’un mandat (2015- 2019) amb un representat. El dos mandats anteriors (2007 – 2011, 2011 – 2015) ERC no havia tingut representació al Consell de Districte. Un any més tard, és un bon moment per fer balanç de la feina feta en equip al servei dels barris del districte.   Aquests primers dotze mesos de mandat, el ritme de treball inicial  s’ha vist interromput arran del confinament per la pandèmia de la Covid19. Però, poc a poc, s’ha reprès adoptant nous formats. Hem participat en una bicicletada virtual,  hem celebrat Sant Jordi comprant per internet a les llibreries del barri i hem fet nombroses videoconferències. Els membres del GMD, sovint acompanyats d’alguna regidora o  regidor del Grup Municipal, s’ha reunit almenys un cop amb més de 60 entitats diferents del districte.   Les trobades amb veïnes i veïns així com amb diversos col·lectius tant professionals com cívics del districte permeten tenir un coneixement de primera ma de la situació i és una de les fonts principals de les iniciatives que el GMD treballa i presenta als plenaris.   Al llarg d’aquest any s’han celebrat 5 plenaris en què els partits de l’oposició han pogut presentar iniciatives. El GDM n’ha presentat un total de 17 (5 proposicions, 6 precs, 4 preguntes, 1 declaració institucional i un seguiment de proposició).   Les 5 proposicions han estat aprovades pel Consell de Districte; dels 6 precs, 5 han estat atesos, per bé que això sempre fa de mal dir, ja que la resposta que se sol obtenir per part del govern és ambigua o bé s’expressa una voluntat tan sols parcial d’atendre’l.

La Casa Buenos Aires, un projecte de cohesió a Vallvidrera

En un article publicat a la revista El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià, la consellera portaveu d’ERC al districte, Mercè Amat, ha defensat que el projecte de La Casa Buenos Aires a Vallvidrera és un element que pot contribuir positivament a cohesionar el barri. En aquesta sentit, ha defensat que “l’Ajuntament hauria d’intervenir per tal de protegir l’antic Hotel Buenos Aires i vetllar perquè l’especulació no contribueixi, encara més, a l’elitització de Vallvidrera”. En una societat que prima l’individualisme i la cobdícia, a ERC defensem que cal treballar per consolidar aquelles iniciatives d’autogestió, així com també les de gestió cívica d’equipaments municipals,  que fomenten la cohesió social. Com recull la consellera Amat, els nostres barris es preserven protegint el patrimoni arquitectònic però també el patrimoni intangible que generen els veïns i veïnes a través de projectes comunitaris com el de la Casa Buenos Aires. Amb tot, denuncia que el catàleg de patrimoni de Barcelona, de 1976, és obsolet: es va fer a corre-cuita i va prioritzar els elements singulars i no conjunts. Barcelona té i tenia nuclis amb importància històrica, memorial i patrimonial que cal protegir. “Si Vallvidrera perd un altre d’aquells hotels d’aquella vila d’estiueig que va ser, a més de perdre un magnífic edifici d’elements modernistes, també perdrem un edifici amb una llarga història vinculada al barri”, diu. També al Putxet, al Farró o Tres Torres, entre d’altres, hi ha edificis i conjunts que cal protegir abans no sigui massa tard. Podeu consultar l’article de "El Jardí" a: https://diarieljardi.cat/els-grups-politics-opinen-sobre-la-buenos-aires-de-vallvidrera/

Una imatge del projecte de la futura biblioteca de Sarrià.

Més recursos per respondre a les necessitats de Sarrià-Sant Gervasi

Mercè Amat, consellera d’ERC SSTG, ha defensat l’increment de recursos pel Districte als propers pressupostos municipals per poder donar resposta als dèficits de Sarrià – Sant Gervasi. En un article a la revista El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià, Amat denuncia que “el districte té un dèficit d’equipaments, i la biblioteca de Sarrià n’és un símbol”. Els veïns valoren molt positivament les biblioteques de la ciutat: al districte n’hi ha tres (totes amb nom d’home, per cert) per a sis barris. Per tant, cal ampliar la xarxa i respondre a una demanda històrica. “Estem d’acord que el districte disposi de més recursos” que, per ERC SSTG, han de servir per consolidar el teixit veïnal (trobant solucions per al Grup Caliu i la Sarrianenca, per exemple) i per destinar més esforços a “pacificar carrers de les Tres Torres i del Putxet i millorar-ne l’accessibilitat, sense oblidar les necessitats específiques dels barris de muntanya”. Finalment, el xoc climàtic ens obliga a fer “apostes valentes en mobilitat sostenible”. A més de noves línies de bus de barri (Farró i Galvany), a ERC SSTG també volem que el pressupost consideri la construcció del carril bici de la Via Augusta, com va proposar el nostre grup al darrer plenari. Per tot això, ERC ha defensat mesures perquè Barcelona compti amb un pressupost expansiu, per exemple incrementant la taxa turística. Podeu consultar l'article de "El Jardí" a https://diarieljardi.cat/sobre-els-pressupostos-municipals/

La bicicletada "confinada" del diumenge 19 d'abril va ser tot un èxit

Un carril bici a la Via Augusta? Ara és el moment!

El passat mes de desembre, el plenari del districte de Sarrià - Sant Gervasi aprovava una proposta del nostre grup municipal per tal es projecti un carril bici que recorri la Via Augusta de cap a cap: des de la Diagonal fins a la Plaça Borràs. Es tracta d’una aposta estratègica ja que aquesta via vertebra el districte i el connecta amb l’Eixample i Gràcia.   L’objectiu del grup d’ERC Sarrià - Sant Gervasi era posar sobre la taula mesures eficaces per fer front al xoc climàtic des del districte. Qui ens havia de dir que una proposta així prendria més sentit encara arran de l’emergència sanitària causada per la pandèmia del Covid19!   Aquesta aturada obligada ha esborrat pràcticament els vehicles dels carrers durant setmanes i ha donat pas a un paisatge inèdit gairebé idíl·lic si no fos per la gravetat de la situació: carrers tranquils, sense soroll, sense fum i, sobretot, segurs per a vianants i ciclistes.    La crisi del Covid19 també ha fet que els nivells de contaminants a l’atmosfera hagin baixat substancialment. Tot i que això no tindrà un impacte a llarg termini, si no ho mantenim, és una mostra dels efectes que pot  tenir una reducció sostinguda de les emissions.   La tornada gradual a l’activitat no serà una tornada a “l’antiga” normalitat, ni ho ha de ser.    En primer lloc, caldrà que continuem mantenint el distanciament social i altres mesures preventives per evitar encomanar-nos. En segon lloc, d’una crisi com aquesta n’hem de sortir amb nous aprenentatges, en aquest cas, que val la pena reduir considerablement el trànsit de vehicles que emeten contaminants. .  Per tot això, les conselleres i els consellers del nostre grup municipal així com els regidors Max Zañartu i Jordi Castellana van participar a la bicicletada “confinada” que va tenir lloc el passat diumenge dia 19 convocada per la Plataforma Bici Augusta. Una plataforma que conformen diverses entitats del districte, i que reivindica la construcció d’un carril bici per aquesta via.

Robert Fabregat

Primera reunió telemàtica conjunta d'ERC SSTG i ERC Gràcia sobre el Covid 19

Aquest dimecres 15 d’abril  la militància d’Esquerra Republicana de Sarrià-Sant Gervasi i de Gràcia hem celebrat la primera reunió conjunta de forma telemàtica, en el marc del programa  “Connectem-nos”. Aquest projecte ha estat pensat pel partit per activar la participació política i el debat intern en temps de confinament per la pandèmia del Covid-19. I precisament la situació actual arran de la pandèmia i les perspectives de desconfinament en un futur, confiem no molt llunyà, han centrat la trobada amb el Robert Fabregat, director general de Recerca i Innovació en salut, de la Conselleria de Salut de la Generalitat. Més enllà de destacar la impressionant resposta, dia a dia,  dels professionals sanitaris, el Robert Fabregat ha explicat com des del departament s’han destinat 4 milions d’euros per desenvolupar 19 projectes de recerca i innovació contra el Covid-19. “Aquells que se centren en aconseguir vacunes contra el virus han de ser necessàriament més lents. No menys de deu o dotze mesos, per tal de tenir totes les garanties de seguretat”, ha dit. En canvi, els estudis sobre seroprevalença, per saber la taxa d’immunitat de la població i quin nivell de protecció s’aconsegueix, poden ser més ràpids i contribuir molt a la feina dels sanitaris. Fabregat també ha explicat que altres estudis se centren en fàrmacs que ja són al mercat i que, en cas de demostrar-se la seva eficàcia contra el coronavirus,  “la implementació és molt més ràpida, perquè no cal tornar a fer tots aquests assajos de seguretat”. En el torn de paraules se li ha preguntat, entre d’altres, sobre com es preveu el desconfinament. Ha insistit que cal ser prudents i responsables per no malmetre el què s’ha aconseguit i que, en qualsevol cas, s’haurà de fer amb seguretat, tenint el màxim control sobre la pandèmia, sense precipitacions, per tal de poder mantenir els possibles rebrots per sota de la capacitat del sistema sanitari. També se li ha preguntat sobre el cobrament dels tests  als usuaris, per part de residències privades.

Projecte de la Biblioteca de Sarrià

Biblioteca amb nom de dona!

El grup municipal de districte d’ERC Sarrià – Sant Gervasi ha entrat avui dimarts a registre un prec per escrit per tal que el nom de la biblioteca de Sarrià sigui d’una dona vinculada a la literatura o el coneixement i que s’esculli a través d’un procés participatiu. Divendres,  a la Comissió d’Economia i Hisenda, es portaran a aprovació els pressupostos pel  2020. Una de les principals partides és la que preveu el projecte de la biblioteca de Sarrià, llargament reivindicada. ERC Sarrià – Sant Gervasi celebra que s’hagi incorporat novament aquest equipament, després d’haver estat ja pressupostat anteriorment. Sembla que aquesta vegada serà la vençuda. Per aquest motiu, pensem que, a l'hora que es va desenvolupant el projecte, el govern del districte hauria d’endegar un procés participatiu per escollir-ne el nom.  El districte de Sarrià – Sant Gervasi compta amb tres biblioteques: la Josep Miracle (Vallvidrera), la Josep Clarà (Tres Torres) i la Joan Maragall (Sant Gervasi – Bonanova). És hora que en tinguem una amb nom de dona i que s’esculli seguint un procés semblant al de la Biblioteca Montserrat Abelló, dut a terme el mandat passat en què es van involucrar tant les escoles com el Consell de la Dona. El Consell de Dones de Sarrià – Sant Gervasi ha fet un gran tasca en els darrers anys proposant noms de dona per al nomenclàtor del districte. Els llocs disponibles, no sempre són els més lluïts, ja que, en uns barris tan urbanitzats, és molt difícil generar grans espais nous. Tenim una oportunitat per posar un nom de dona a un equipament rellevant del districte i no l’hem de deixar perdre!