Segarra

Totes les notícies

Mercè Carulla: ‘Els nous plans locals i comarcals de la Diputació permetran donar liquiditat immediata i eficàcia econòmica a ajuntaments i consells comarcals’

La Diputació de Lleida ha aprovat recentment els plans de Cooperació Local i Comarcal i el pla de Salut i Hàbits Saludables. Aquests plans, reconverteixen antigues convocatòries de la Diputació transformant-les en una eina que, seguint els criteris d’eficiència de la gestió, es pugui materialitzar immediatament transferint-ne l’assignació econòmica a cada ens local i la disponibilitat dels diners a les arques municipals en un termini de temps molt reduït després des de la seva aprovació i sol·licitud. La portaveu del grup d’ERC a la Diputació de Lleida i regidora a la Paeria de Cervera, Mercè Carulla ha manifestat que ‘aquests plans estan dotats amb 15 M€ que es destinaran a despeses ordinàries dels consistoris així com accions en matèria de salut’. Respecte al pla de Salut, Carulla ha destacat que ‘podrà incloure despeses dels consultoris mèdics, tanatoris o cementiris, xarxes d’aigua i clavegueram, les despeses en socorristes de les piscines municipals o la promoció d’hàbits saludables, però també podrà incloure despeses relacionades amb la crisi de la COVID-19, especialment imprescindibles en aquest moment’. En aquest sentit, Carulla ha posat èmfasi en les conseqüències derivades de la COVID-19 a nivell sanitari així com també ‘en la disminució en els ingressos previstos i un empitjorament de les previsions de tresoreria de l’administració’. ‘D’altra banda, els ajuntaments i els consells comarcals, l’administració més propera a la ciutadania, han hagut de fer front a un increment inesperat de despeses que inicialment tenien pressupostades per atendre a aquesta emergència sanitària’. ‘Així, des de la Diputació es facilitarà que aquests diners estiguin disponibles ara mateix, perquè vivim temps d’urgències i les administracions han de tenir autonomia i capacitat de resposta’, ha afirmat Carulla. El Pla Especial de Cooperació Municipal està dotat amb 5 M€; el Pla Especial de Cooperació Comarcal compta amb 4,03 M€, i el Pla Econòmic per a ens locals en l’àmbit de la Salut, amb 6 M€.

Manifest d'Esquerra Republicana en motiu del 17 de maig, dia internacional contra la LGTBIfòbia

Com cada 17 de maig commemorem el Dia Internacional contra la LGTBfòbia, coincidint amb la data en què fa 30 anys l'OMS va retirar l'homosexualitat de la llista de malalties mentals. Una data en què l'orientació sexual de les persones va deixar d'estar patologitzada, tot i que encara no s'ha aconseguit una despatologització absoluta per les persones trans.   Durant aquests trenta anys hem aconseguit avenços i èxits significatius. Tanmateix, encara avui hem de fer front a situacions de discriminació, assetjament o humiliació per raó de la nostra orientació i identitat sexual i de gènere. No podem ni volem oblidar que l'homosexualitat segueix sent encara perseguida legalment en una vuitantena de països del món, en alguns casos fins i tot amb la mort, i en molts d'altres s'encobreix, legalment o tàcitament, la LGTBfòbia.   Però no cal anar tan lluny. Aquí, a casa nostra, l'homofòbia, la lesbofòbia, la transfòbia i la bifòbia segueixen sent una realitat molt arrelada a la nostra societat. Ens ho trobem a les aules, amb el bullying homòfob i transfob que pateixen molts menors; als centres de treball, on es fa especialment evident la discriminació que pateix el col·lectiu trans; en l'àmbit esportiu; en les dificultats a l'hora d'accedir a l'habitatge; a l'espai públic, en el dia a dia... Discriminacions que no sempre són explícites, a vegades són també omissions i silencis còmplices que agreugen aquestes situacions.   No és un tema menor: la LGTBfòbia mata. Queda molt camí a recórrer en diferents àmbits com el de l’educació (per tal de fer dels centres educatius espais segurs i respectuosos amb la diversitat i prevenir l’assetjament escolar per orientació sexual o identitat de gènere) o el de l'esport, així com en els col·lectius més vulnerables davant la discriminació com les persones amb discapacitat funcional, els i les joves, la gent gran o les persones trans.   Enguany, a més, vivim aquest 17 de maig en una situació excepcional i anòmala, amb les mesures decretades per lluitar contra la Covid-19, que ha afectat de manera molt dura i directa la nostra societat.

Parlem dels pressupostos de la Generalitat i de les mesures per a fer front la situació post COVID19. Connectem-nos!

Aquest dimecres dia 13 la militància d’Esquerra Republicana de Catalunya a la Segarra i totes les persones electes d’ERC i llistes associades AM a la comarca, s’han reunit virtualment amb Albert Castellanos, secretari general del Departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda del govern de la Generalitat de Catalunya. En aquesta trobada, Castellanos ha explicat les novetats metodològiques tingudes en compte en l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat per al 2020, destacant-ne la perspectiva de la sostenibilitat, amb una ferma vinculació amb l’Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible, la perspectiva de la infància i la perspectiva de gènere. Albert Castellanos ha destacat que els pressupostos pretenen reduir les desigualtats des de tots els àmbits, incrementar la qualitat dels serveis públics, potenciar el coneixement, la innovació i la dinamització econòmica i treballar a favor de l’horitzó de zero emissions i residus. En aquest sentit, el secretari general del Departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda ha destacat que 2 de cada 3 euros del pressupost van destinats a polítiques socials, i ha avaluat les mesures que han de dur-se a terme per a fer front a la crisi derivada de la pandèmia de la Covid-19, que han d’atendre a l’emergència sanitària i assistencial que ha generat, i que ha de preveure una repriorització interna, la corresponent anàlisi i la planificació del calendari d’inversions. Igualment, el pla d’acció ha de preveure la reconstrucció econòmica i social, atès que la situació esdevinguda ha afectat greument la nostra societat des d’aquests punts de vista.

Moció de censura a la Paeria de Cervera.

Després de les darreres eleccions municipals de 26 de maig de 2019, fou públic i notori perquè així ho havíem manifestat durant la campanya i en els debats electorals que érem partidaris d’un govern d’unitat independentista i per consolidar-lo vam encetar diàleg amb JxCat, la CUP i el SIF. Com es prou conegut per tothom, no va prosperar. El nostre cap de llista Joan Santacana obtenia en la investidura els 4 vots propis més els 2 de la CUP davant els 7 aconseguits pel Ramon Augé, candidat de JxCat. És obvi que tot i haver guanyat les eleccions, aquest fet ens relegava a l’oposició. Amb el fort impacte de la pandèmia del Covid-19 i amb l’aplicació del decret de l’estat d’alarma el passat 15 de març, el grup municipal de SIF peça clau en l’arquitectura del govern fins aquell moment, sortia de l’equip de govern de la Paeria de Cervera que s’havia conformat després de les darreres eleccions municipals. Quedava la Paeria doncs, en mans d’un govern feble i aclaparat de JxCat i PSC. Des del 15 de març d’enguany el govern de JxCat i PSC governa la ciutat en minoria amb 5 regidors i sense cap perspectiva de bastir un govern sòlid i capacitat per gestionar una situació complexa i difícil provocada pel Covid, afegit a les recents afectacions del Glòria a més de tota la gestió ordinària. La inacció i la incapacitat manifesta per liderar cap projecte de futur per part dels 5 regidors del binomi JxCat-PSC que encapçala el Ramon Augé ha fet que els 8 regidors de l’oposició actuessin per desencallar aquesta situació que la ciutat de Cervera no es mereix de cap manera ni s’ho pot permetre. Després de dies de converses, als voltants del dia de Sant Jordi els 8 regidors a l’oposició, ERC-MES-AM, CUP i SiF conscients de la gravetat de la situació del moment, sense cap interès personalista i amb l’únic objectiu de que la ciutat surti d’aquest atzucac, decideixen emprar el mecanisme preestablert i d’acord amb el que preveu l’art.

El grup d’ERC a l’Ajuntament de Guissona presenta dues mocions al ple del mes de maig

El grup d’Esquerra Republicana de Catalunya – Acord Municipal a l’Ajuntament de Guissona, ha presentat dues mocions al ple de l’Ajuntament que ha tingut lloc el dia 11 de maig en format no presencial, ateses les mesures adoptades arran de la crisi derivada de la pandèmia de la Covid-19. La primera d’elles instava a l’equip de govern la confecció i aprovació del reglament regulador d’accés i ús dels mitjans de comunicació municipals. La moció també preveu que mentre no es disposi del reglament aprovat pel consistori, l’equip de govern, reservi un espai al butlletí Municipal per els grups polítics, tal i com preveu la llei. Una vegada debatudes les esmenes presentades per l’equip de govern i arribant al consens, finalment es va aprovar per unanimitat la moció del grup d’ERC, garantint la participació de tots els grups sempre en igualtat d’espai i permetent també, la participació d’entitats i ciutadania. La segona moció que va presentar el grup d’ERC sol·licitava poder flexibilitzar les regles fiscals amb la finalitat d’augmentar la capacitat pressupostària del món local. La moció es va aprovar per unanimitat del ple. Des d’ERC creiem que cal una   modificació   de   la  llei Orgànica 2/2012 d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera,   per   permetre   que   els   ajuntaments   puguin disposar   lliurement   dels   seus   estalvis   i   també   que   se’ls   permeti   generar   dèficit   en exercicis pressupostaris en què s'hagin donat situacions extraordinàries, com és el cas d’aquesta   emergència   sanitària,   però   també   per   poder   donar   resposta   a   altres situacions d’urgència com una catàstrofe natural. És  més necessari que mai reorientar la política d'austeritat, perquè actualment la normativa és excessivament rígida per a poder donar resposta a un nou escenari de recessió econòmica, particularment en el cas de la seva aplicació a l'administració local.

A la Segarra hi ha de tot!

La situació esdevinguda arran de la pandèmia de la Covid-19 ha deixat greus conseqüències econòmiques i socials a la nostra societat. Caldrà treballar de valent en un pla de xoc econòmic i social per a fer-hi front. Un dels aspectes que caldrà treballar, és en el reforç del comerç local, per a la reactivació econòmica del nostre teixit comercial. A la Segarra hi ha de tot, ara més que mai, per la confiança, pel compromís, per la qualitat, per la proximitat. Ara més que mai, apostem pel comerç local!

Parlem d'energia eòlica. Connectem-nos!

Aquest dimecres dia 6, la militància d’Esquerra Republicana de Catalunya a la Segarra i totes les persones electes d’ERC i llistes associades AM a la comarca, s’han reunit virtualment amb el diputat al Parlament de Catalunya Ferran Civit, amb la Sílvia Casola, Secretaria de Transició Ecològica de l'Executiva Nacional i l'Antoni Ferran, President de la Sectorial de Medi Ambient d'ERC per a parlar d'energia eòlica.  En aquesta trobada virtual s'ha avaluat el model energètic actual, els objectius europeus en matèria d'energies renovables i el context legislatiu que regula aquestes activitats, i s'ha debatut al voltant dels projectes que actualment hi ha sobre la taula que preveuen la instal·lació de nous parcs eòlics a la comarca. Des d'Esquerra Republicana de Catalunya, defensem un model energètic 100% democràtic i 100% renovable, que permeti la materialització dels objectius europeus quant a la reducció de les emissions i de la dependència de les energies contaminants, però també defensem la necessitat de disposar d'energia Km 0, fomentant les comunitats locals d'energia i vetllant per una planificació energètica més sostenible, que tingui en compte valors tant importants pel territori, com són les rendes agràries, el despoblament, etc.

Marxa exploratòria a Guissona

Aquest dissabte al vespre vam passejar pels carrers de Guissona tot fent una marxa exploratòria organitzada pel grup municipal d'ERC a l'Ajuntament, amb l'objectiu d'identificar els espais que ens generen més inseguretat, i visualitzar l'urbanisme amb perspectiva de gènere. Durant la caminada vam analitzar diversos punts de la vila i a continuació vam posar en comú les idees sorgides arran de la marxa. A partir d'aquí en sortiran propostes per a trobar-hi solucions. L’espai públic és de tothom, hem de garantir que sigui també de les dones, construïm carrers segurs !

Feminisme: una lluita per la igualtat.

Sorprèn que avui, en ple segle XXI, la lluita feminista faci sentir incòmodes a alguns ciutadans. Sorprèn, perquè el moviment a favor dels drets de les dones, una reivindicació per a fer evidents les desigualtats de gènere i posar els mecanismes per a combatre-les, és un punt a l’ordre del dia i una campanya que, per imperiosa necessitat, no només s’ha de treballar en aquestes dates, al voltant del 8 de març, Dia Internacional de les Dones. Efectivament, és reivindicació que va més enllà d’aquesta data i impregna tots els dies de l’any i l’acció de les administracions públiques i de totes i cadascuna de les persones que conformen la nostra societat. Perquè la reivindicació feminista és un factor de justícia social, que en el fons vetlla per a l’eradicació de tota mena de discriminació. A la nostra societat, les desigualtats, les discriminacions, les situacions de vulnerabilitat, són patides més sovint per les dones: major precarietat laboral, bretxa salarial, feminització de la pobresa... Per posar alguns exemples, cal destacar que més d’un 70% dels contractes a temps parcial ho són de dones, o recordar que en l’àmbit educatiu, les dones representen el 60% de les llicenciades i en canvi els càrrecs de més rellevància, en tots els sectors, continuen sent ocupats majoritàriament per homes. El sostre de vidre i el terra enganxós, encara no s’ha superat i segueix limitant les possibilitats d’ascens i desenvolupament de les dones. No hem d’oblidar, tampoc, la reivindicació del dret de les dones a decidir sobre el propi cos i el dret a una maternitat lliure i segura, ni la lluita per a materialitzar polítiques de conciliació de la vida personal, familiar i laboral per garantir que les dones tinguin dret a  gaudir de temps de lleure i participació de la mateixa manera que ho fan els homes. Malauradament, la cultura heteropatriarcal a la que encara estem lligats, dibuixa una idea de masculinitat molt concreta, que sovint se sustenta des de les postures de dominació i que en alguns casos, molt evidents darrerament, ha donat lloc a violències en l’àmbit laboral, familiar i de la parella.