Segarra

Sílvia Casola: ‘Cal un nou model que permeti deixar de dependre dels grans oligopolis energètics, i passar a un model distribuït, equilibrat, de proximitat, democràtic, sostenible i eficient’

La secretària de transició ecològica de l’executiva nacional d'Esquerra Republicana de Catalunya, Sílvia Casola, el president del Consell Comarcal de la Segarra i alcalde de Sant Guim de Freixenet, Francesc Lluch, i Josep Esquerra, regidor a l’Ajuntament de Guissona, conseller comarcal de promoció econòmica i candidat a les eleccions del 14 de febrer, van participar aquest divendres en la jornada informativa que va organitzar la Federació Comarcal d'ERC de la Segarra. La jornada, que va comptar amb diversos ponents procedents del món local i de l'àmbit universitari, va tractar sobre l'allau de propostes de centrals eòliques que actualment hi ha sobre la taula i que afecten el territori segarrenc, i va comptar amb la participació d’unes 25 persones, militants i electes de la comarca.

El president del Consell Comarcal de la Segarra i alcalde de  Sant Guim de Freixenet,  Francesc Lluch, va destacar que ‘la Segarra actualment compta amb dos parcs eòlics que disposen de 18 aerogeneradors i 35 MW totals, un 2,3% de la potència eòlica actual a Catalunya. Tanmateix, dels avantprojectes que s’han presentat, més del 20% es concentren a la comarca de la Segarra, tractant-se d’una quantitat de 150 aerogeneradors i una potència de gairebé 800 MW’. ‘És necessari replantejar aquest model que concentra tota la producció en unes zones concretes, i tenir en compte els potencials de producció de cada zona, i preveure sistemes d’equilibri i compensació territorials’.

La secretària nacional de Transició Ecològica d'ERC,  Sílvia Casola, va destacar que ‘tenim davant el repte de la transició ecològica, però hem de fer bé les coses, partint dels objectius de treballar sota la perspectiva del bé comú i de la participació ciutadana, tenint especial cura en la protecció del territori, dels espais agraris i els forestals i tots els aspectes paisatgístics’.

La republicana ha remarcat el paper de les grans ciutats, que ha de ser clau en tant que són grans consumidores, i ha detallat que ‘Es tracta d’un tema molt important, un repte global, per la qual cosa cal un pacte de país per a definir un nou model de producció, transport i consum de l’energia que permeti deixar de dependre dels grans oligopolis energètics, i passar a un model distribuït, equilibrat, de proximitat, democràtic, sostenible i eficient’.

Per a Josep Esquerra, candidat d’ERC a les eleccions del 14 de febrer en representació de la Segarra, aquesta transició ecològica, ‘ha de tenir lloc des d’un model descentralitzat, amb implicació municipal, prioritzant espais antropitzats, zones industrials, on és viable establir espais per a desenvolupar comunitats energètiques. És urgent trobar aquestes alternatives als oligopolis que evitin els abusos en els preus com els que s’han patit els últims dies’.

La Segarra, 9 de gener de 2021