Sentmenat

El dimecres 6 d'octubre hi va haver la presentació del nou cap de llista per Esquerra a Sentmenat i la conferència Catalunya Decideix

Entre els assistents, hi havia el Marc sanglas, membre de l'executiva nacional, secretari de política municipal, i candidat pel Vallès Occidental a les properes eleccions al Parlament, el número 6 per la demarcació de Barcelona, i la Glòria Ullés, presidenta comarcal.

En Joan Casoliva, actual regidor per Esquerra a l'ajuntament, simbolitzant el relleu, va donar la paraula al nou cap de llista, en Jordi Torroja, que va agrair als actuals companys d'Esquerra Sentmenat la seva confiança, i que va retre homenatge a tots els regidors i militants que des de les primeres eleccions municipals han portat l'estendard del nostre partit a Sentmenat, sense els quals, ara no seríem aquí.

A continuació, va enumerar alguns dels projectes d'aquestes dues últimes legislatures que no hem pogut aturar per ser només un regidor:

• el Pla parcial del Castell,
• la paralització de la Residència,
• donar prioritat a la nova piscina coberta respecte a la residència o la nova escola bressol,
• el deteriorament de les finances municipals...

Però no tot ha estat frustració; s'han presentat al Ple de l'ajuntament mocions de suport a l'autodeterminació i a la independència, s'ha demanat i aconseguit el suport explícit del Ple a la consulta per la independència del 13D, i s'ha obligat a tothom a mullar-se. També s'han fet accions positives per desencallar el nou institut o per salvar la subvenció de la Generalitat per la piscina coberta.

Seguidament, exposà alguns dels projectes de la nova legislatura, en la mateixa línia que fins ara:

• Recuperar el projecte de Residència a Can Perich, i enterrar la idea delirant de portar-lo a Can Milionari, que consistiria en un nou edifici mantenint l'actual, probablement afectant a finques colindants, i malmetent el magnífic espai verd que representen els seus jardins. El problema és que si fa 4 anys teníem els diners i el projecte, però ara , els diners no els tindrem.

• Insistir davant la Generalitat en els projectes que són de la seva competència: la variant, la nova escola primària, i l'ampliació de l'institut, tot i reconeixent la realitat inversora a Sentmenat de la Generalitat dels 7 anys de tripartit, molt superior a la del govern de la Generalitat anterior.

• Eliminar despeses innecessàries, com despeses de comunicació i propaganda (ho farem amb els recursos propis de l'ajuntament, i els discursos ens els farem nosaltres mateixos), i disminuir les retribucions de l'equip de govern, com el sou del proper alcalde o alcaldessa i la retribució dels membres de l'equip de govern sense sou fixe, eliminant la tercera junta de govern mensual instaurada per aquest equip de govern.

• Fer més accions de foment del català, com donar cinema en català o impulsar iniciatives ja existents, com les parelles lingüístiques.

• Modificar l'esquema de la comissió de festes. Si no hi són presents membres de bona part de les entitats del municipi, que sí la faria realment representativa, creiem que és totalment innecessària, i per tant, la suprimiríem. En quant als seus actuals integrants, la majoria dels quals treballen en altres entitats, els encoratgem que hi segueixin treballant, però creiem que una comissió no representativa de la majoria del poble, no pot fer tasques de coordinació que només corresponen a l'ajuntament.

• Unificar criteris en quant a l'utilització de locals municipals per les entitats del poble. Tothom tindrà el mateix tracte, sigui una hipotètica Casa del Pla d'Urgell o una hipotètica associació de veïns de Can Lloreda.

• Aplicar l'equitat per les inversions i despeses corrents a tot el terme municipal, en particular, en les inversions necessàries a totes les zones urbanes (clavegueram, asfalt, enllumenat, neteja...)

• Seguir rebutjant el projecte de 4rt cinturó defensat amb poques variacions tant per CiU com PSC i PP. No som els únics que ara mateix defensem un desdoblament i millora de vies actuals, però sí som la única força política del consistori que ens hi hem oposat sempre.

• Seguir recolzant des de l'ajuntament iniciatives a favor del procés d'independència, després del fracàs de la via estatutària.

Seguidament, va fer una crida a la participació i a sumar-se a l'equip actual d'Esquerra a Sentmenat. En aquests moments de desafecció política, som conscients que és un pas difícil, però el mateix Jordi es va posar com a exemple. Fa menys de 3 anys va donar el salt a la política. Tots els pencaires sou benvinguts. La gent d'Esquerra sempre hem estat presents a diferents activitats del poble, siguin culturals, esportives o reivindicatives, sempre sense ànim de lucre. I és la gent que més interessa se sumi al nostre projecte. Animeu-vos i animeu a la gent del vostre voltant. Des d'Esquerra, teniu l'oportunitat de treballar pel vostre poble.

Ara mateix, Esquerra és la tercera força a l'ajuntament. Les dues últimes eleccions, ens vam quedar a una vintena de vots del segon regidor. Ara tenim set mesos per fer arribar a tothom el nostre projecte i per construir una llista potent. Som l'alternativa als dos partits grans.

I per acabar, va fer les primeres promeses en cas de ser alcalde, dues d'estalvi, una republicana, i una catalanista, deixant clar que només farà promeses que pugui complir:

1- Sou de l'alcalde: Si l'equip de govern no rectifica d'aquí al final de legislatura, abaixar-me el sou.
2- Retirada del bust del rei de la sala de plens
3- Supressió de la tercera junta de govern mensual instaurada per l'anterior equip de govern
4 – La senyera catalana, bandera de tots, presidirà el Castell i l'Ajuntament

A continuació va intervenir l'Eduard López, membre de l'executiva nacional del partit i Vicesecretari general de Coordinació Interna i Acció Electoral, amb la conferència Catalunya Decideix.

Va exposar de manera didàctica el perquè de la nostra aposta pel tripartit aquests darrers 7 anys, amb l'aposta per fer un nou estatut, aposta que l'anterior govern de la Generalitat sempre havia rebutjat. Amb el tripartit també s'ha aconseguit anar més enllà amb la nova llei de cinema, amb la nova llei de consultes populars, amb la nova llei de serveis socials, amb un finançament encara molt insuficient però molt millor que mai, el que ha permès fer més inversions que mai per exemple en salut i educació, cosa que hem comprovat directament a Sentmenat després d'anys i panys sense cap inversió substancial de la Generalitat.

Però ara, després del descarrilament del procés de l'Estatut, hem vist fins on Espanya ens deixa arribar. L'Estatut que va sortir del Parlament de Catalunya, amb el suport del 90% del Parlament, no era el nostre ideal, però era un clar avenç en aspectes nacionals i de finançament que haguessin repercutit directament en el benestar dels ciutadans. Però el final del procés, en el que un tribunal polític com és el TC ha acabat d'escapçar el poc que quedava després de l'Estatut, en contra de la voluntat del poble de Catalunya en referèndum, ha tancat una etapa.

Considerem tancada la via estatutària, i comença una nova etapa, el procés cap a la independència. I per això, de cara a les properes eleccions, Esquerra no donarà suport a cap govern que no tingui com a objectiu fer un referèndum d'autodeterminació aquesta propera legislatura. Com diu el nom de la campanya d'Esquerra, Catalunya Decideix.

L'acte va acabar amb un torn lliure de precs i preguntes i amb un petit refreigeri.