ERC Sitges

Signatura Conveni, escola Agnès de Sitges

• Acte bargalló ERC Sitges
Des que l’any 2005 es va crear l’Escola Agnès de Sitges com a Centre d’Educació Primària de titularitat pública, els seus alumnes han estat rebent la seva formació en instal·lacions modulars (barracons). En aules amb unes molt deficients condicions d’aïllament tèrmic i acústic, mancades d’espai, amb uns pràcticament inexistents equipaments auxiliars, essent els equipaments que hi ha totalment tercermundistes (per exemple, les instal·lacions esportives són dues porteries instal·lades en un vessant de muntanya que fa de pati i on les pilotes corren soles vessant avall i un tauler de bàsquet penjat d’una paret amb 7 o 8  m2 de paviment). Per no parlar de la inexistència de sala d’actes o gimnàs.

Quan vaig entrar a fer de regidor d’Ensenyament en aquesta casa, el primer que vaig fer va ser fer una visita als diferents centres educatius públics de la nostra vila. Fins aleshores, el meu espai professional no m’havia portat a conèixer amb detall aquests centres educatius i creia necessari realitzar aquesta presa de contacte en primer terme. En tots els centres visitats, durant la conversa amb l’equip directiu, com és lògic, sempre sortia algun assumpte a millorar o corregir. Per un atzar en l’encaix de l’agenda, la visita a l’Agnès va quedar en darrer terme, així que, abans de la visita, havia tingut prou temps com per veure els diferents tipus d’instal·lacions educatives existents al poble.  La visita a l’Agnès de Sitges no va necessitar de gaires explicacions sobre les mancances. Literalment se’m va caure l’ànima als peus. No m’entrava per el cap que durant 12 anys l’escola hagués estat utilitzant unes instal·lacions que mes pròpies d’un país desenvolupat són pròpies d’un país gairebé tercermundista.

En una reunió del consell escolar, i quan les converses amb Ensenyament encara no havien donat cap mena de fruit, els vaig informar de la posició del Departament respecte a la nostra demanda de construcció de l’edifici. Després de les explicacions al consell escolar, em va donar la sensació que la situació de la comunitat educativa de l’Agnès estava en un punt crític, amb la moral molt baixa i amb greu risc de col·lapse.

Tornant a la imatge de precarietat que havia copsat en la primera visita, fent un símil amb el d’una balsa de nàufrag, em va donar la sensació que l’Agnès de Sitges ja havia caigut a l’aigua i ja no li quedaven forces per poder resistir en mig del mar. L’Agnès de Sitges necessitava de la ma d’algú que la pogués rescatar per tal de no deixar-se anar i acabar enfonsant-se cap al fons perdent-se definitivament.

Després del posicionament ferm i decidit que ha tingut Sitges al llarg d’aquests anys, motivat per que la construcció de l’escola és una qüestió de justícia amb la comunitat educativa, i sobretot per el convenciment que aquesta inversió és i serà necessària, el departament d’Ensenyament va fer un gir en la seva posició.

Malgrat que l’evolució demogràfica no afavoria la justificació de tirar endavant amb la inversió, vist el convenciment mostrat per Sitges envers a l’èxit d’aquest projecte, Ensenyament va accedir a invertir recursos públics en la construcció de la instal·lació.

La proposta d’inversió es materialitza en el conveni entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament que s’acaba de signar.

Un conveni que, malgrat en primer terme ens hem vistos abocats a valorar si era l’esperable,  no podíem deixar passar com a oportunitat de poder tirar endavant definitivament el dotar l’Agnès de Sitges d’una seu digna, la qual cosa ens ha fet prendre la decisió a tots els grups del consistori de donar sortida per fi a una qüestió de justícia històrica amb la comunitat educativa.

El Conveni signat es basa en l’acord de cofinançament de la construcció de la nova instal·lació aportant l’Ajuntament un 45% del cost econòmic de les obres, emparat per la llei d’educació que preveu que correspon als municipis cooperar amb l’Administració de la Generalitat en la creació, la construcció i el manteniment dels centres educatius públics.

El conveni signat és la ma que l’Agnès de Sitges necessita per poder sortir de l’aigua. Com a regidor d’ensenyament de Sitges, vull donar les gràcies a tots els que han fet possible que ben aviat l’Agnès de Sitges es pugui vestir de llarg i que tots en puguem estar orgullosos.

Eduard Terrado
Regidor d’Ensenyament, Joventut i Esports de l’Ajuntament de Sitges