Tarragona

Totes les notícies

ERC reclama desenvolupar el Pla d’Igualtat de l’Ajuntament per lluitar contra la bretxa salarial de forma efectiva

Els republicans proposen un seguit de mesures a aplicar tant al consistori com a les empreses municipals i empreses contractades per l’Ajuntament.   El grup municipal d’ERC-MES-MDC insta l’equip de govern de Tarragona a desenvolupar de forma efectiva el Pla d’Igualtat de l’Ajuntament per lluitar contra la bretxa salarial.  ‘Ens consta que a dia d’avui existeixen dificultats per disposar de dades reals que permetin avaluar el grau de desigualtat que pot existir a l’Ajuntament i desenvolupar polítiques d’igualtat efectives’, explica el portaveu d’ERC-MES-MDC Pau Ricomà. En aquest sentit, els republicans destaquen que el Pla d’Igualtat preveu una sèrie d’informes anuals que actualment no es realitzen i que impedeixen disposar de dades essencials per fer efectiva la lluita per la igualtat entre homes i dones. ‘A dia d’avui no podem conèixer quantes dones ocupen llocs de comandament, la representació de la plantilla per gènere en les diferents àrees municipals o les retribucions i tipus de jornada del personal municipal des de la perspectiva de gènere’, explica Ricomà. Per tot això, el grup majoritari de l’oposició a l’Ajuntament de Tarragona presentarà una moció al plenari del 26 de febrer instant l’equip de govern a realitzar sistemàticament els informes previstos en el Pla d’Igualtat. ‘És indispensable disposar de dades reals sobre la situació de les dones a l’Ajuntament de Tarragona i a les empreses municipals per desenvolupar polítiques d’igualtat efectives en l’àmbit de l’administració local’, afirma Ricomà. En el text de la moció, ERC demana també que s’incorpori a la plantilla de l’ajuntament el lloc de treball d’agent d’igualtat, una figura que actualment es cobreix amb plans d’ocupació local. Els republicans reivindiquen que també es realitzi un informe per conèixer quines mesures per a la igualtat duen a terme les empreses contractades per l’Ajuntament. La moció dels republicans es debatrà en consell plenari pocs dies després de la celebració del Dia Internacional per la Igualtat Salarial (22 de febrer).

Gabriel Rufián a Torreforta: 'Ens sentim orgullosos dels resultats del 21D perquè hem tingut un bon resultat als barris'

El diputat d'Esquerra al Congrés dels Diputats, Gabriel Rufián, ha fet dues tertúlies amb molta participació aquest passat dissabte 17 de febrer, a Torredembarra i al barri de Torreforta de Tarragona. Les dues sales han quedat petites amb quasi 200 persones que han volgut escoltar al representant a Madrid, Rufián. El republicà ha començat el discurs destacant que "la sala està plena, però no hi som tots, falten quatre persones que estan a la presó" i s'han arrencat els aplaudiments.  Seguidament, ha explicat que "ens sentim orgullosos dels resultats de les eleccions del 21 de desembre perquè hem tingut un bon resultat als barris" i ha fet una menció al tema de la llengua afirmant  que "la immersió lingüística és gràcies a persones de barri que van voler que els seus fills aprenguessin el català". El diputat republicà, Gabriel Rufián, ha destacat que  "volem restituir el govern però no volem més persones a la presó" i ha especificat que "no volem unes noves eleccions, els partits es posaran d'acord". Rufián ha especificat que "l'adversari no s'asseu al Parlament  sinó al Congrés dels Diputats o a l'IBEX 35". Finalment, Gabriel Rufián ha exclamat que "l''única força que tenim és la gent, l'alternativa és rendir-se i la nostra aposta és no rendir-nos mai". Els actes han estat amb la companyia dels càrrecs electes del territori com l'alcalde de Torredembarra, Eduard Rovira, els regidors de l'Ajuntament de Tarragona, Pau Ricomà i Mònica Alabart o el diputat per Tarragona, Jordi Salvador.

ERC-MES-MDC demana l’anul·lació dels expedients de depuració a funcionaris tarragonins durant el franquisme

230 treballadors municipals van ser expedientats sota la repressió franquista.    El grup municipal d’ERC-MES-MDC impulsa una moció per a que l’Ajuntament de Tarragona anul·li els expedients de depuració incoats a 230 treballadors municipals sota la repressió franquista i que van suposar inhabilitacions, suspensions de feina i sou o sancions de diferents tipus. Pau Ricomà, portaveu de la formació, explica que ‘és de justícia fer el que no ha fet cap govern de la nostra ciutat, des de la transició fins als nostres dies: anul·lar els expedients municipals dels treballadors de l’Ajuntament depurats pel franquisme per restituir la dignitat dels funcionaris’.   La depuració dels funcionaris va ser fruit d’un acord del plenari municipal del 20 de gener de 1939, cinc dies després de l’entrada de l’exèrcit franquista a Tarragona. Seguint ordres governatives, es va exigir una declaració jurada als treballadors municipals on havien de respondre diverses preguntes. ‘Es preguntava  als treballadors els partits polítics o organitzacions sindicals a les que van pertànyer, les associacions   i amistats que freqüentaven, i fins i tot el nom de persones que poguessin acreditar l’adhesió del funcionari en qüestió al ‘Glorioso Movimiento Nacional’’ explica Ricomà. Fruit d’aquestes declaracions es van iniciar expedients de depuració a 230 funcionaris i de resultes d’aquests expedients només un 36% dels afectats van ser confirmats en el càrrec sense sanció, 42 van ser expulsats de la feina  i 104 van patir diferents sancions.   ‘L’escarni a funcionaris per qüestió ideològica és un instrument utilitzat de forma recurrent per les dictadures per estendre la por a la resta de la ciutadania. Malauradament la història forja paral·lelismes’, lamenta Ricomà.   ERC-MES-MDC presentarà la moció per l’anul·lació dels expedients franquistes a funcionaris de l’Ajuntament de Tarragona al plenari del proper 26 de febrer i confia en comptar amb el suport de la resta de grups polítics.

[OPINIÓ] 'Salvem les pensions!'

Les pensions són la garantia dels ingressos mensuals per a les persones que han treballat al llarg de la seva vida i que ara s’han guanyat el dret a descansar. Al món hi ha bàsicament dos sistemes de pensions: el de capitalització individual i el de repartiment. En el primer sistema, la capitalizació individual,  cada treballador té un fons individual on va estalviant mensualment una part del seu sou. En el sistema de repartiment els treballadors actuals paguen les pensions als jubilats, així com quan ells es jubilin les cobraran dels treballadors d’aquell moment.   Les pensions a Espanya es paguen pel sistema de repartiment. L’any 2000, com que sobraven diners després de pagar les pensions, l’estat espanyol va decidir crear un Fons de Reserva de la Seguretat Social per tal de poder complir amb les pensions dels anys futurs. Any rere any tots els diners que quedaven a la caixa en haver pagat les pensions, s’anaven enviant a aquest fons. L’any 2011 s’havien acumulat pràcticament 67.000 milions d’euros. En els darrers anys, però, la mala política econòmica del Partit Popular ha fet que aquesta guardiola que hi havia per pagar pensions futures s’hagi anat reduint  fins arribar als 8 milions actuals. S’han dilapidat quasi 60.000 milions d’euros. Un clar exemple de la mala gestió per part de l’estat espanyol és que aquest any la revaloritació de les pensions només és d’un 0,25%, quan l’IPC de l’any ha estat de l’1,1%.   El principal problema que té l’estat espanyol per garantir el pagament de les pensions són les seves pròpies polítiques econòmiques i de mercat de treball, juntament amb les diferents reformes laborals que entre PP i PSOE s’han carregat els drets històrics assolits per la classe treballadora, amb la reforma i abaratiment de l’acomiadament dels treballadors. La situació actual és tan greu que pràcticament s’ha buidat el Fons de Reserva i les mesures que es van aplicant o proposant són pedaços que no serveixen per anar a la base del problema que no és altre que els salaris baixos generen baixes cotitzacions.

ERC-MES-MDC presenta una moció per recuperar el poder adquisitiu del sistema públic de pensions

El grup municipal d’ERC-MES-MDC vol que l’Ajuntament de Tarragona es posicioni davant la delicada situació que travessa el sistema públic de pensions i proposa que el consell plenari acordi un seguit de mesures, algunes municipals, per tal de revertir-la. ‘El PP ha dilapidat el Fons de Reserva de la Seguretat Social reduint els 66.815 milions que hi havia al 2011, als 8.095 milions actuals. El sistema públic de pensions està en perill’, assevera el seu portaveu Pau Ricomà. Els republicans consideren que ‘és indispensable millorar les cotitzacions actuals per garantir les futures pensions, i aquesta millora requereix uns salaris dignes i derogar les reformes laborals del PSOE i del PP per recuperar el marc de relacions laborals i sindicals anterior’. Per Pau Ricomà, ‘la situació actual és tan greu que pràcticament s’ha buidat el Fons de Reserva. Ja no valen pedaços, calen mesures efectives per garantir el sistema públic de pensions’. En aquest sentit, el text de la moció que es portarà al proper plenari, proposa instar el Govern de l’Estat a revaloritzar obligatòriament les pensions en funció de l’IPC. ‘Aquest any les pensions només s’han incrementat un 0,25% quan l’IPC ha estat d’un 1,1%. És inadmissible que les pensions es revaloritzin per sota de l’increment del cost de vida’, afirma Ricomà. La moció proposa també que l’Ajuntament de Tarragona estableixi un salari mínim interprofessional de 1.000 euros, com ja s’ha fet en altres ajuntaments catalans, permetent augmentar les cotitzacions més baixes. 'Creiem que l'Ajuntament de Tarragona ha de liderar un canvi en el model laboral i productiu garantint salaris dignes en aquells àmbits on té capacitat d'actuar directament’. Altres accions que proposen els republicans són l’adopció de mesures fiscals que premiïn les empreses que millorin les retribucions que estableixen els convenis col·lectius i promoure l’equiparació de les pensions entre homes i dones.

[OPINIÓ] 'Un banc d'Espanya actiu en una Rambla activa'

Recentment hem sabut que el projecte que havia d’allotjar el Banc d’Espanya ha trobat dificultats de finançament. El ministeri de foment ha rebutjat la intervenció en aquest edifici a compte de l’1,5% cultural. El projecte presentat havia d’allotjar un espai didàctic dels tres instituts de recerca de la ciutat que, segons el conseller responsable, costaria 3,2 milions d’euros.   Els instituts de recerca que tenim la sort de tenir a Tarragona ens mereixen la màxima consideració, per això hem estat solidàriament amatents a l’evolució d’un projecte que té punts forts. Però no estem disposats a admetre que el Banc d’Espanya continuï indefinidament pendent, amb el deteriorament estructural que pot acabar produint-se i amb la pèrdua vergonyosa d’oportunitat per a la ciutat que suposa tenir un edifici neoclàssic tancat al bell mig del carrer més emblemàtic de la ciutat. I, sincerament, no ens sembla ni professional ni realista que des de la conselleria es reconegui que un dels motius del rebuig fos que l’Ajuntament de Tarragona optés al 75% de la subvenció, quan la resta de projectes demanaven només el 50%.   Tenim, doncs, un edifici important en un carrer important que està perdent qualitat de manera accelerada i a la vegada un centre de la ciutat amb una clamorosa falta d’equipaments per ús ciutadà. Per què no li donem una solució que resolgui el dèficit d’equipaments cívics, que generi uns usos diferenciats i activitat al llarg de tot el dia, que contribueixi a la convivència, que sigui de senzilla aplicació i que sigui abastable econòmicament? Les reiterades experiències de genialitats irrealitzables o inservibles, com l’aparcament intel·ligent del Jaume I o el jardí vertical amb la pantalla gegant fusa per la humitat de la desmanegada vegetació que la rodeja, ens haurien de convidar al seny.   Moltes vegades la solució és que les coses senzilles es puguin fer. I el més útil és que es facin resolent necessitats reals.

ERC demana explicacions per l'estat del Pla cultural dels Jocs del Mediterrani

El grup municipal d’ERC-MES-MDC exigeix, de nou, la convocatòria urgent de la comissió de seguiment dels Jocs del Mediterrani, que no es reuneix des d’inici de novembre de 2017, per tal que el govern municipal expliqui  en quin punt es troba l’elaboració del Pla Cultural dels Jocs i a què es degut el canvi de la consellera Begoña Floría pel conseller José Luís Martín. El Pla Cultural dels Jocs havia d’estar enllestit a finals de desembre de 2017, segons va indicar la consellera Begoña Floría, anterior responsable del pla. Aquest pla que ha iniciat una tercera etapa de direcció política sota la batuta del conseller José Luís Martín, segueix en fase d’elaboració. Pau Ricomà, portaveu del grup municipal denuncia que 'ens trobem davant d’una nova mostra d'opacitat i desconcert.  La consellera de Cultura Begoña Floria es rodeja d'un equip, contracta un nou assessor, i a les setmanes ho deixa córrer. Ens han d’explicar què està passant i el per què del canvi'. Així mateix, rebla Ricomà, 'és incomprensible que el Pla cultural recaigui en el conseller Martín, responsable de la cartera de Presidència, Transparència, Govern obert, Espais públics i Contractació,  qui mai ha demostrat el mínim interès pels temes culturals.  Potser busquen només un intermediari en uns Jocs que el govern de Madrid vol controlar, malgrat tots els incompliments econòmics i desconsideracions cap a Tarragona'. Aquest nou canvi en la direcció del Pla cultural dels Jocs del Mediterrani  demostra 'la falta de rumb, de projecte i de coherència en la gestió del govern de la nostra ciutat. El desgavell organitzatiu i els canvis constants de rumb són molt preocupants pel sector cultural en aquest cas i pel conjunt de la ciutat'. El grup municipal d’ERC-MES-MDC recorda que ja va reclamar al govern de la ciutat, en data 18 i 30 de gener, la convocatòria de la Comissió de seguiment dels Jocs per tal de tractar assumptes de tanta rellevància com són l’estat de la situació econòmica, la programació cultural, la gestió posterior dels equipaments i la promoció i venda d’entrades.

[OPINIÓ] 'A la Part Alta cal anar per feina'

Sempre he viscut a la Part Alta. Disculpeu l’apunt personal, però he estat testimoni directe de l’evolució d’aquesta part entranyable de Tarragona. Sempre hem anat a millor, però amb una lentitud desesperant. Sembla la manera genuïna de fer a Tarragona, la d’anar lents, quasi estàtics, la de no acabar res a temps, ni amb un temps prudencial, això si tan sols es comencen. Les coses van tan lentes que, quan es van a executar les necessitats ja han canviat. Aquesta és una realitat que cal revertir. Actualment la Parta Alta de Tarragona és l’espai de la ciutat que suporta la més gran diversitat d’usos que podem imaginar: residencial, lúdic, comercial, gastronòmic, turístic, festiu. La confluència d’activitats en un espai limitat, d’urbanisme i arquitectura monumental salvaguardada, fa necessari establir amb prou intel·ligència un pla d’usos i actuacions per la convivència i el manteniment de la seva idiosincràsia. No podem estar eternament marejant la perdiu i actuant a pedaços cada vegada que algú protesta, cada vegada que es reivindica alguna actuació. No podem estar experimentant cada cert temps amb la circulació de vehicles. Ens cal prendre decisions intel·ligents conforme el model de centre històric que volem, però quin volem? Cal actuar sobre l’urbanisme i els edificis. És ja urgent acabar la modificació del PEPA (Pla Especial de la Part Alta, gestat des del 1982) i, per tant, donar sortida a l’arranjament de Ca l’Agapito, al carrers Civaderia, Notari Albinyana, del Vidre, baixada del Roser i la plaça de Sant Joan, un indret on la circulació de visitants és intensa (Google maps des del portal del Roser indica per anar a la Catedral just aquest espai per transitar) i pel seu estat no es diria que correspon a una ciutat Patrimoni de la Humanitat. De fet, si hagués estat el PEPA endreçat no hauríem perdut els 3 milions de subvenció de la Llei de Barris de la Generalitat de Catalunya. La manera de fer lenta ens fa perdre oportunitats sense remei.

ERC exigeix informació sobre els 2M€ que la Diputació avançarà a l’Ajuntament de Tarragona pels Jocs

Els republicans denuncien que Ballesteros incompleix el compromís de no endeutar més la ciutat pels Jocs. El grup municipal d’ERC-MES-MDC exigeix a l’alcalde Ballesteros informació immediata sobre els 2 milions d’euros que la Diputació de Tarragona avançarà a l’Ajuntament per fer front a la darrera fase del Palau d’Esports. Davant l’anunci del president de la Diputació afirmant que l’ens supracomarcal avançaria els diners a l’Ajuntament, els republicans demanen explicacions a l’equip de govern municipal. ‘La ciutat de Tarragona no es pot permetre un nou endeutament de 2 milions d’euros per fer realitat els Jocs. Els Jocs s’estan convertint en un pou sense fons’, lamenta Ricomà qui afegeix que ‘ens sorprèn que tinguem possibilitat de seguir endeutant-nos en ple pla de sanejament i amb l’endeutament que arrosseguem’. En aquest sentit, els republicans han adreçat un escrit al servei d’intervenció per tal que esclareixin aquest aspecte. D’altra banda, el portaveu republicà afirma que ‘si tira endavant aquesta operació, Ballesteros estarà incomplint el seu propi compromís expressat en diverses ocasions de no endeutar més la ciutadania de Tarragona per finançar l’esdeveniment’.   Des d’ERC-MES-MDC titllen la gestió dels Jocs per part del PSC de ‘desastrosa’ i recorden que ‘a cinc mesos de l’esdeveniment encara queden massa ombres sobre el finançament de la cita esportiva’. En aquest sentit, Pau Ricomà recorda que ‘encara hi ha pendent una aportació per part del govern central per al pressupost operatiu dels Jocs que depèn de que s’aprovin els Pressupostos Generals de l’Estat’. Ricomà lamenta que ‘el govern central es pot gastar 87,5 milions d’euros en un dispositiu d’ocupació policial a Catalunya, però no pot complir el compromís adquirit amb la ciutat de Tarragona’.   El portaveu dels republicans ha reiterat aquest dimarts la petició formal realitzada ja fa dies per a què es reuneixi la Comissió informativa dels Jocs on el PSC hauria de donar explicacions sobre la situació econòmica actual.