Tarragona

Laura Castel porta la proposta de l'Agència de Seguretat Química al Senat

Laura Castel, Castel, Laura, ERC Tarragona
Laura Castel, consellera d'ERC a l'Ajuntament de Tarragona
La proposta de la creació de l'Agència de Seguretat Química ha arribat al Senat. Després que Pau Ricomà, alcalde de Tarragona, la fes arribar al president del govern espanyol, Pedro Sánchez i a la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, en el marc de FITUR, aquest dimecres Laura Castel ha interpel·lat a la mateixa ministra sobre la seguretat de la indústria química a Tarragona. La senadora i consellera de l'Ajuntament ha destacat que "aquesta agència ha d'estar propera físicament al lloc on es desenvolupa la major part de l'activitat industrial del país, i on hi ha prou massa crítica de coneixement de la qual ha de proveir-se i aquest lloc és Tarragona.

Castel ha recordat a Maroto que fins ara la població tenia una "sensació de seguretat controlada" però l'explosió a l'empresa IQOXE, de la Canonja, suposa un abans i un després en la relació entre la indústria química i la població. La consellera ha manifestat que "ara cal saber qui lidera la seguretat en la indústria química i petroquímica". Aquesta qüestió és fonamental perquè, tal com apunta, "les persones, els ciutadans, però també altres actors de la societat, necessiten recuperar la tranquil·litat i saber en mans de qui estem".

La senadora ha reiterat que la interpel·lació, i la posterior moció, és "crear un lideratge que aglutini tots els agents implicats en els processos industrials; a tots, inclosos el transport i l'emmagatzematge de productes químics i petroquímics, amb l'objectiu d'intercanviar el Know How col·lectiu, i en general el coneixement i la investigació sobre la seguretat química". Per tot plegat, considera que el lideratge ha de materialitzar-se en la creació d'una agència de seguretat química, que uneixi, no només el coneixement i la recerca, sinó també l'impuls legislatiu, la capacitat inspectora i la competència sancionadora". L'agència s'hauria d'encarregar de regular el funcionament de les instal·lacions químiques i petroquímiques, per garantir que aquest funcionament s'ajusti als criteris de seguretat. A més, hauria de poder proposar reglamentació i normativa i dirigir-les al govern espanyol, entre altres funcions. I, com no podia ser d'una altra manera, hauria de col·laborar activament amb organismes internacionals i reguladors homòlegs, mitjançant acords, protocols o convenis. "Quan parlem d'una agència de seguretat química ens referim a un organisme independent, que aglutini coneixement i eficàcia inspectora. El seu èxit dependrà de la participació i col·laboració d'aquells que tenen el coneixement, ja sigui treballadors, empreses, universitats, centres de recerca, sindicats, associacions empresarials, diferents nivells d'administració, etc., començant pel més proper, és a dir, els municipis", ha sentenciat.

Per últim, la consellera ha exposat que "entenem que els estudis de seguretat han d'estar en consonància amb els nivells de perill i els riscos que comporta cada instal·lació avaluada; per tant, suggerim una avaluació ad hoc, és a dir, de manera individualitzada, en lloc de seguir amb els plantejaments actuals basats en consideracions polítiques o administratives". Castel ha clos la seva intervenció afirmant que "creiem que aquest debat cal obrir-lo, i l'Agència de Seguretat Química seria un fòrum ideal on poder analitzar tots aquests aspectes i generar el coneixement necessari i l'eficàcia inspectora".