Tarragona

Ricomà: "La ciutadania necessita respostes ràpides"

Pau Ricomà, Tarragona, Ricomà, ERC Tarragona
Pau Ricomà, alcalde de Tarragona, al Parlament de Catalunya
"N'espero molt de la comissió, ha d'arribar fins al final i ho ha de fer amb celeritat, la ciutadania necessita respostes ràpides". Així és com l'alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, ha valorat des del Parlament de Catalunya l'aprovació per unanimitat de tot el ple de la cambra catalana de la Comissió d'estudi sobre la seguretat a les empreses químiques, que neix arran de l'explosió a lQOXE el passat 14 de gener. A causa d'aquest incident van morir tres persones i set més van quedar ferides de diversa gravetat.

Ricomà s'ha mostrat molt "satisfet" pel posicionament de tots els partits polítics per aprovar la comissió però alhora ha reclamat que la creació d'aquesta "no es pot allargar perquè hi ha molts punts que s'han de solucionar amb rapidesa perquè afecten la gestió d'emergències al territori".

A banda, l'alcalde ha reiterat que "els protocols s'han de revisar i que la ciutadania ha de saber què ha de fer des del minut zero". En aquest sentit, ha dit que cal que la gestió de les emergències retorni al territori. "El PLASEQTA ha de tornar perquè ningú millor que la gent del territori per gestionar accidents d'aquest tipus", ha afegit. Ricomà també ha apuntat que "calen mecanismes per informar a la població adequats al segle XXI i no del segle passat". Cal anar més enllà de les sirenes i s'han d'implantar noves tecnologies que existeixen actualment.

Per tot plegat, Ricomà ha demanat "claredat i transparència" a la Comissió perquè "si volem que no torni a passar un lamentable episodi com aquest, és clau saber tot el que va passar". A tot això, ha afegit que "necessitem retornar la confiança a la població en una indústria química que és necessària per al territori".

L'alcalde ha remarcat que "avui hem fet un pas endavant i molt important per poder posar llum a tot el que va passar a l'empresa el 14 de gener".

"Ens hi juguem la vida"

El posicionament d'ERC al Parlament l'ha defensat la diputada Raquel Sans. En la seva intervenció ha recalcat que "la mort d'una persona aliena a la indústria suposa un canvi de paradigma" i ha apuntat que l'explosió suposa un abans i un després pel que fa a la convivència de la ciutadania amb la química. "No hem d'oblidar que les conseqüències podrien haver estat molt pitjors. S'han trobat peces metàl·liques en espais molt transitats", ha alertat.

La tarragonina ha reiterat que cal buscar resposta als dubtes i les inquietuds que ha reobert l'accident en termes de seguretat, un factor que és "corresponsabilitat" del Govern i la indústria. A més, ha afegit que "cal investigar aquest accident a fons; fins a les últimes conseqüències, saber on ens vam equivocar, què es va fer malament. Hi hem de treballar amb totes les nostres forces perquè no es torni a repetir mai més". La diputada ha sigut molt clara des del faristol, "els veïns i veïnes de Tarragona ens hi juguem molt; de fet, com s'ha demostrat, ens ho juguem tot. Ens hi juguem la vida".

Sans ha apuntat que amb la posada en marxa de la comissió els diputats posaran la lupa sobre la planta d'IQOXE, podran saber què va passar realment, el perquè i dirimiran responsabilitats. Alhora, també servirà per analitzar les actuacions necessàries per garantir tant la seguretat ambiental, industrial i laboral com que s'informi tota la població i que es prenguin mesures de control.