Tarragona

Ricomà es reuneix amb els veïns per ratificar que les sirenes han de sonar des del minut zero

Pau Ricomà, Tarragona, Ricomà, ERC Tarragona, reunió, Torreforta
Reunió al Centre Cívic de Torreforta aquest dilluns
L'Ajuntament de Tarragona i els veïns han ratificat en una trobada que les sirenes d'emergència química han de sonar des del minut zero. Aquesta una de les reclamacions que s'extreu de la trobada que va tenir ahir al Centre Cívic de Torreforta entre representants d'entitats veïnals i l'alcalde Pau Ricomà i els consellers Xavi Puig, Manel Castaño i Carla Aguilar.

Ricomà ha assegurat que la reunió "ha sigut molt positiva per ambdues bandes perquè anem en la mateixa direcció". En aquesta, l'alcalde va reiterar que "hem de ser molt exigents amb els riscos laborals dels treballadors de les empreses químiques i hem de ser molt seriosos en aquest sector", per això "estem exigint a les administracions que retorni al territori la presa de decisions, perquè a Tarragona estem convivint en una situació especial". Tanmateix, va assegurar que és positiu que es recuperi el PLASEQTA però "cal actualitzar-lo i revisar-lo perquè no es pot aplicar amb els paràmetres que hi ha actualment". Segons l'alcalde, "només es contempla que sonin quan hi ha afectació a la ciutadania, però l'afectació no només és toxicitat, també és por, pànic i incertesa i per això cal apostar pel confinament com a primera mesura de seguretat, després ja s'aixecarà si es detecta que no hi ha toxicitat a l'aire". Per aplicar això, va afegir, "calen més mecanismes de comunicació, actualitzats al segle XXI. Les sirenes són una manera d'arribar a tothom, però no poden ser les úniques".

L'alcalde va destacar que "estem a favor de la indústria neta i responsable, però cal ser durs perquè no es repeteixi un nou episodi com el del passat 14 de gener". Per tot plegat, va reclamar més informació sobre la seva activitat. En aquesta mateixa línia van anar les demandes dels veïns, que reclamen que els responsables polítics pressionin a les empreses químiques perquè donin més informació a les administracions i a la ciutadania, és a dir, que hi hagi més transparència. A banda, també van demanar més formació a la ciutadania perquè "està bé que sonin les sirenes però que no pot passar que la gent desconegui què s'ha de fer". En aquest sentit, Manel Castaño va avançar que "estem elaborant un pla d'informació, formació i comunicació per a la població. La comunicació a la població ha de ser instantània".

Els veïns també van proposar que es creï una taula de treball en la qual hi hagi l'Ajuntament, l'AEQT, sindicats i federacions veïnals, entre altres. Després de recollir la proposta, l'alcalde ha recordat que se celebrarà un ple monogràfic sobre el tema de la química i ha assegurat que "estem estudiant si el Reglament Orgànic Municipal (ROM) permet que algun representant de la química o dels veïns poden participar-hi".

En la seva intervenció, el conseller Xavi Puig va destacar que "l'estudi de la qualitat de l'aire, fins fa un any, era impensable que l'Ajuntament de Tarragona el fes. Ara és una tasca de responsabilitat, que volem que sigui nostre, volem saber quin és l'aire que respirem, amb criteris independents i científics". En aquest mateix sentit, va afegir que "l'estudi és necessari per saber què respirem i perquè la indústria sàpiga que l'estem fiscalitzant". El mateix conseller va destacar que "si ens ha servit d'alguna cosa aquest accident, és per veure quines eren les costures dels protocols, i hem vist que té moltes carències i limitacions".

Puig va cloure dient que "és molt diferent un simulacre que una situació real, la gent ha de tenir una informació a la qual agafar-se" perquè "la informació tranquil·litza, sobretot quan se sap què s'ha de fer i quan se sap que s'està treballant en l'emergència. És una manera de combatre les fake news i els bulos que corren per les xarxes socials".

Aquesta trobada neix amb motiu de la reunió d'alcaldes del territori i de sindicats del sector químic amb el conseller d'Interior, Miquel Buch, el passat 14 de febrer, en la qual des del departament es va demanar als ajuntaments que es decidís quan han de sonar les sirenes d'emergència química.