Tarragona

[OPINIÓ] El llorer dels Jocs no serà per M. Rajoy

Pocs dies abans de la inauguració dels Jocs del Mediterrani correspon desitjar a l’organització, a la ciutat i a tots els esportistes els més grans dels èxits. Convidar la gent de Tarragona a disfrutar-los, cadascú com lliurement vulgui, omplint les grades dels colors que triï i onejant la bandera que més li agradi. Els espais públics han de facilitar la llibertat d’expressió i els estadis esportius no en poden ser una excepció.

Pensem que les coses haguessin pogut ser d’una altra manera, que els Jocs haguessin pogut significar un salt endavant de la ciutat. Aquest era l’objectiu dels Jocs, emmirallant-nos amb tot el que de bo va significar la Barcelona olímpica. Aquesta transformació estava a l’objectiu i s’hauria pogut assolir si tots els agents institucionals haguessin estat a l’altura. Només cal repassar els diferents plans directors presentats per l’organització, s’hi descriuen les inversions que cada institució havia de fer.

Vet aquí que cadascú va complir la seva part, menys el govern espanyol, del Partit Popular, per cert. La manera deslleial i mesquina amb què el govern del PP ha administrat els recursos pels Jocs, en comptagotes, ens ha deixat sense estadi nou d’atletisme –havia d’allotjar les cerimònies d’inauguració i clausura- sense futbol, sense piscina olímpica coberta i havent d’ajornar-se un any els Jocs. Ah! I sense que algunes instal·lacions envellides com el camp de tir de Sant Salvador o el velòdrom de Campclar es beneficiessin de millores. Tarragona arribarà a la cita esportiva exhausta, amb una ciutadania poc implicada i amb unes instal·lacions que no hauran pogut ser convenientment posades a prova.

Per la nostra part, Esquerra Republicana hem fet, fem i seguirem fent una fiscalització rigorosa dels Jocs. Aquest és el millor servei que en la nostra situació d’oposició podem oferir a Tarragona. Quan l’oposició no fiscalitza, el govern no respon davant de ningú. La nostra fiscalització ha impedit desastres com la concessió de la gestió dels equipaments esportius a una empresa anomenada Santa Gadea, a través d’una operació de dubtosa legalitat que hauria costat als ciutadans de Tarragona 2,5 milions d’euros durant 40 anys. Tanmateix -i amb això es desmunten les falses acusacions de posar bastons a les rodes- en tots els organismes provincials, nacionals, estatals i europeus Esquerra hem estat sempre al costat de recavar els ajuts, sobretot econòmics, que els Jocs necessiten.

En un context de xantatge institucional que ha allunyat Tarragona dels objectius inicials d’aprofitar els Jocs com una oportunitat transformadora, el PP, la quarta força en nombre de vots, tenia la clau de l’arribada dels ajuts mínims imprescindibles per poder fer l’esdeveniment. I han anat administrant aquests recursos com ho faria un autèntic escanyapobres. Però vet aquí que un gir inesperat de la història ha fet que el govern espanyol del Partit Popular s’ofegués en el fang de la corrupció. Com a tarragoní em sento moralment alleugerit que els ministres del govern que ens va acollar fins l’últim moment no es passegin per Tarragona com amos i senyors dels Jocs.

Pau Ricomà
portaveu ERC-MES-MDC Ajuntament de Tarragona

(article publicat al Diari de Tarragona el 6-5-2018)