Tarragona

Totes les opinions

República o més monarquia

El proper 21 de desembre es ventilen moltes causes a les urnes, moltes causes que les podem resumir en la disjuntiva de República o més monarquia. Legítim és el “Viva el Rey” cridat per la catedràtica de dret constitucional Teresa Freixes a la manifestació del passat diumenge 29 d’octubre a Barcelona organitzada per SCC, amb la participació de Cs, PSC, PP i altres que s’hi van apuntar com Falange.

Pau Ricomà

La República que consolidarem

Divendres vam assistir al naixement de la República Catalana, mentre el senat espanyol aprovava l’article 155 i decidia ocupar les institucions democràtiques catalanes. Només com a detall: dels setze senadors escollits a Catalunya no ni ha un sol del PP, PSC o C’s, els partits que han pactat el 155, els mateixos que ens volen tornar a la “normalitat”. Es parla de xoc de legalitats. Òbviament, la majoria parlamentària democràtica dóna legitimitat a la República.

L’escola adoctrina?

Els catalans hem manifestat obertament la nostra voluntat a les urnes. Més enllà de la brutalitat policial a la que ens va sotmetre l’estat espanyol  l’1 d’octubre, la guerra bruta continua. Alguns creuen que atacant-nos aconseguiran fer-nos canviar d’idea, que potser així voldrem continuar a Espanya. Davant l’evidència que això no funciona, han començat a passar a la fase dos, amb l’atac al sistema educatiu català, als mitjans de comunicació públics i amb la suspensió de l’autonomia.

Mònica Alabart

Ciutadans de Catalunya, ja són aquí!

Aquest dilluns 23 d’octubre s’han complert quaranta anys del famós “Ja sóc aquí” del president Tarradellas. Amb aquesta mítica frase el president Tarradellas retornava a Catalunya després d’haver passat 38 anys a França fugint del Franquisme. Tornava a Catalunya com a president a l’exili i amb l’encàrrec de restablir la Generalitat de Catalunya.   Per commemorar els 40 anys d’aquests fets els catalans estem preparats, de nou, per assumir l’autogovern, aquesta vegada d’una manera més definitiva.

Xavi Puig

Presos polítics

El President de la Generalitat va anunciar que suspenia temporalment la proclamació de la República a fi de facilitar el diàleg amb l'Estat i la comunitat internacional. La resposta a aquesta oferta no s'ha fet esperar: presó sense fiança per Jordi Sánchez i Jordi Cuixart, presidents d'ANC i Òmnium Cultural. Se'ls empresona per les seves idees polítiques, la seva immensa capacitat mobilitzadora i sengles trajectòries de d’activisme pacífic.

Pau Ricomà

El xantatge que ens ensenya el camí

Una de les actuacions més vergonyants que hem vist recentment per part d’un estat europeu és la campanya deliberada del govern de Madrid per posar fre al creixement econòmic d’una part del seu territori. Concretament de Catalunya. Les darreres disposicions oficials per animar la marxa de les seus socials de les empreses són impresentables i malgrat que tardarem en veure si els seus efectes econòmics són rellevants, esdevenen un clara demostració de que som “ellos” i sempre ens hi han considerat.

Jordi Fortuny

República: el mandat del poble

El president de la Generalitat de Catalunya, el govern i representants del poble han constituït la República catalana com a Estat independent i sobirà, de dret, democràtic i social, perquè així ho ha manat el poble. Aquest és el pas i la determinació inequívoca per esdevenir realitat efectiva, realitat d’allò que ha manat el poble.   Malgrat tots els intents, i com més intents encara més, de desvirtuar la validesa del l’1-O, la validesa del referèndum d’autodeterminació i malgrat tots els intents de no acceptar el resultat clar, evident, legítim, encara més i més, fa que el mandat del poble de Catalunya sigui rotund i d’obligat compliment.

Mònica Alabart

Ells tenen les porres, nosaltres les urnes

L’1 d’octubre va ser un dia cansat. Per molts el dia va començar dormint, o mal dormint, dins els col·legis electorals. Davant l’amenaça d’un possible precinte de les seus electorals, la ciutadania, seguint les instruccions d’escoles obertes, va abocar-se massivament per protegir els col·legis i es van organitzar múltiples activitats en els centres, tant de dia com de nit. Va ser també un dia cansat per milers de voluntaris que van matinar per portar les urnes i les paperetes als col·legis electorals.

Jordi Fortuny

La primera vegada, que no t’enganyin!

Els observadors internacionals diuen que el referèndum no va poder complir amb els estàndards internacionals, però en cap moment no han dit que el referèndum no sigui vàlid ni legítim. Que ningú s’enganyi! Quan tens un Estat en contra; quan t’envien forces militars, com la Guardia Civil, a robar-te les urnes; quan has de dissenyar un sistema per fer arribar les urnes al col·legis electorals amb la complicitat de tota una població; quan has de defensar i fer guàrdia tot el dia perquè no et robin la democràcia, evidentment no pot ser un referèndum a l’ús, no pot ser un referèndum estàndard.