Torelló

85 anys d’ERC i de la República

Jordi Fàbrega, alcalde de sant Pere de Torelló i president comarcal d'ERC Osona
Jordi Fàbrega

Els d’Esquerra Republicana de Catalunya, ERC com ho pronunciaven els nostres avis, estan de celebració, de doble celebració. D’una banda, el 19 de març d’enguany es van commemorar els 85 anys de la seva fundació (per la fusió de diversos partits); i d’una altra, el 14 d’abril passat hem celebrat la proclamació de la República. Tots dos esdeveniments han estat importantíssims per a la història del nostre país i aquests dos antecedents ens serveixen per entendre, i molt, la voluntat actual de bona part del poble català. Fa 85 anys es va plantar la llavor del que ara està florint. En aquell moment inicial, la necessitat de construir un nou país amb unes bases ideològiques clares d’aprofundiment democràtic, d’anhels de llibertat, de valors republicans eren l’aposta de la lluita per a uns ideals d’un catalanisme popular, integrador, capaç d’aglutinar els obrers, els camperols a la recerca d’una societat més justa i igualitària sense cap forma de discriminació, és a dir, una república d’homes i dones lliures.

85 anys són molts anys. En una persona és tota una vida. Per això és fàcil de comprendre que al llarg de tot aquest temps hi ha hagut moments de tot: d’alegria, de tristesa, de poder governar i transformar un país, però també de repressió, exili i assassinats sofert en les pròpies carns dels homes i dones d’Esquerra Republicana. Però malgrat tot, aquest partit, a qui alguns havien pronosticat la seva fi, continua essent aquí, a peu de carrer, a primer línia. Sense ERC hom no es pot imaginar el que ara vivim. Esquerra Republicana de Catalunya sempre ha anat un pas avançat, marcant el camí del que ha acabat reivindicant la major part de la població catalana: concert econòmic quan ningú no el defensava, autodeterminació davant d’un autonomisme conformista, república davant de dictadures i monarquies, independència... Els d’Esquerra Republicana som així, som com som i per això, recollint amb força el llegat dels seus fundadors, entenem la política com un medi per a aplicar idees i estar al servei dels ciutadans, som sincerament humanistes, creiem en el bé comú, professem la justícia social. Evidentment ens podem equivocar, però creiem profundament en el els nostres ideals.

Tots tenim el dret a voler construir un país millor, un nou país amb totes les seves virtuts, ni pitjor ni millor que els altres, però serà el nostre. Catalunya és terra d’acollida i aquí no hi sobre ningú. ERC té molt clar que primer és el país, el partit és secundari. Tant és així que, fins i tot, en llocs destacats de la llista i dels llocs de responsabilitat no tenim cap inconvenient de situar-hi persones que no són afiliades, que són independents. Però això no treu que estiguem orgullosos dels nostres militants, dels nostres simpatitzants. El passat 9 d’abril, en l’acte que vam fer a Barcelona, al Parc de la Ciutadella, vam aprofitar l’ocasió per homenatjar als militants d’ERC més antics, amb un sentiment d’orgull col·lectiu perquè ens sentim hereus dels nostres avantpassats, aquells que varen patir per ser dels nostres alguns dels quals van haver de fugir del país deixant-ho tot enrere. Això no ho podem oblidar! I ens ha de servir de model i lliçó per al moment actual, per a les futures generacions, pels fills i filles de Catalunya en general. Hem de crear un món millor, un país millor, un estat millor, on hi hagi ciutadans millors, ciutadans compromesos amb el nostre país, amb un alt sentit de la democràcia, la justícia social i la igualtat d’oportunitats.

En aquestes dates de record i enaltiment del passat, és bo que ho celebrem, doncs, amb la vista posada en el futur immediat. Per això, és un bon moment per a recordar que la història de ve de lluny i que, a pesar de les dificultats i de les pèrdues que hem patit per arribar a on som ara, el camí continua sense parar. Seguim caminant, seguim fent camí. Per molts anys Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) ! Endavant República Catalana !

- See more at: http://locals.esquerra.cat/osona/article/30121/85-anys-derc-i-de-la-republica#sthash.f0Bl0hqT.dpuf
Mots clau
: F R