Torrelles de Llobregat

Totes les notícies

CREIXEM IGUALS

CREIXEM IGUALS, PER A UNA EDUCACIÓ NO SEXISTA

CREIXEM IGUALS, PER A UNA EDUCACIÓ NO SEXISTA #Torrellesenpositiu Ainoa Olza   El 21 de Juny és el Dia internacional de l’educació no sexista i, des d’ERC Torrelles, ens en volem fer ressò. Creiem que l’educació és el pilar que fonamenta i cohesiona la nostra societat i, alhora, és l’eina per a un futur amb igualtat d’oportunitats, de drets i de deures, tan pels homes com per a les dones. Encara avui, sovint de manera més normalitzada del que ens pensem, els nostres joves i infants reben una educació sexista, basada en estereotips de gènere que faciliten una educació diferent per a nens i nenes. De ben segur que la gran majoria de famílies volem i intentem educar els infants amb valors d’igualtat, no sexistes, però l’educació dels infants està influenciada per molts i diferents agents; el nucli familiar, òbviament, però també l’escola, la tele, els amics, la família extensa, els adults que els envolten i les xarxes socials, per dir-ne els més importants. Tots i cadascun d’aquests agents eduquem, no només els nostres fills i filles, sinó també, a la resta d’infants que ens envolten i n’hem de ser ben conscients. Els estereotips de gènere determinen el comportament dels homes i de les dones, en cada situació, en funció dels rols assignats socialment. Així, ja des de molt petits, els infants aprenen com “s’han de comportar” en funció d’aquests rols. Els adults “els permetem o no” uns comportaments que considerem característics; per exemple, quantes vegades no hem sentit dir un adult a un nen “no ploris, que els nens valents no ploren!” o, encara pitjor, “no ploris, que sembles una nena”. La nostra societat està fortament impregnada d’un pòsit cultural patriarcal, on els valors masculins són els que imperen, i els nostres infants creixen i aprenen en aquests valors. Una de les bases d’aquest sistema és, de forma molt evident, la divisió sexual del treball, on encara massa sovint els homes tenen una vida mes pública i millor valorada i remunerada, mentre que les dones queden en l’àmbit mes privat i sovint menys valorat, tan social com econòmicament.

#Torrellesenpositiu - Dones amb TOTS els drets

MOCIÓ PER A LA IGUALTAT SALARIAL ENTRE DONES I HOMES

MOCIÓ PER A LA IGUALTAT SALARIAL ENTRE DONES I HOMES. #Torrellesenpositiu   El passat 11 de maig, ERC Torrelles de Llobregat va entrar a registre municipal una proposta de moció sobre la igualtat salarial entre dones i homes, amb instància sol·licitant que sigui votada en el proper ple municipal.   Com que ERC no té Grup Municipal propi considerem que la veu de la formació, la més votada a Torrelles en les eleccions generals del passat desembre, ha de poder vehicular les seves propostes perquè arribin a ser debatudes i votades en el consistori de totes i de tots els torrellencs. Sabem que la darrera potestat, per poder incloure en el ple qualsevol punt a tractar, rau en la màxima autoritat que representa l’alcalde. Ens hem posat en contacte amb ell per fer-li saber la presentació d’aquesta instància i esperem que, en un tema tant sensible com important, se’ns facilitin els mecanismes per a la presentació de la moció.     EXPOSICIÓ DELS MOTIUS   La bretxa salarial anual a Catalunya –el percentatge de la mitjana del salari brut per hora entre homes i dones– és del 24%. Segons indica la darrera Encuesta anual de estructura salarial, realitzada per l’Instituto Nacional de Estadística el 28/6/2017, a igualtat de feina i jornada les dones poden arribar a cobrar una mitjana anual de 6.568€ menys que el seus companys.   Això fa que les dones pateixin una forta discriminació en no reconèixer-li un mateix salari per a la mateixa feina i, tanmateix, se les sotmet a criteris subjectius, que li fan encara mes difícil el seu accés a càrrecs de responsabilitat en empreses i organitzacions.   D’altra banda, en la bretxa salarial hi intervenen diversos factors com poden ser l’edat, l’origen (les dones immigrants també tenen un salari mitjà anual inferior al dels homes immigrants, patint així una doble discriminació salarial: per ser dona i per ser immigrant), la formació, el sector (aquells sectors mes feminitzats tenen una bretxa salarial molt major que els sectors mes masculinitzats), els tipus de contractes (les dones tenen mes contractes temporals i poc remunerats).

Josep-Manuel Rafí, escollit cap de llista ERC Torrelles de Llobregat per a les eleccions municipals del 2019. #Torrellesenpositiu

El passat 22 de març, la Secció Local d’ERC Torrelles va reunir en assemblea els seus militants i simpatitzants per escollir el cap de llista per a les properes eleccions municipals de 2019. El projecte TORRELLES EN POSITIU, presentat per en Josep-Manuel Rafí, va ser votat per unanimitat, convertint-se, així, en la persona que encapçalarà la llista republicana. Na Glòria Matas, alcaldessa durant el període 2005-2011, va posar en valor el treball de consens fet per tots els membres de la Secció Local, així com la necessitat de liderar el nou projecte des de la transversalitat i la il·lusió compartida. L’elecció del candidat era la més lògica i esperada dintre del grup, atenent a la formalització d’un lideratge que ja s’ha anat fent visible al llarg dels darrers mesos, tan a nivell intern com en la representació pública d’ERC al municipi i en la comarca.   En Josep-Manuel Rafí és torrellenc per voluntat des de 1998, doncs la seva família va triar el nostre municipi per arrelar-se i veure créixer els seus fills. Editor de professió, durant molts anys ha estat directiu d’una indústria cultural educativa catalana, ha estat membre de l’executiva de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, responsable de l’àrea del Llibre a l’executiva de la Sectorial de Cultura d’ERC, Jutge de Pau de Torrelles i, més recentment, membre fundador i actual president de l’Associació d’Estudis Torrellencs, entre d’altres activitats i associacions en les quals participa. Col·laborador d’ERC des del 2003, va esdevenir militant de ple dret el 2013.   Amb la tria del candidat s'enceta un dels treballs més engrescadors i bonics per a l’equip: el de consolidar un projecte de poble que sigui inclusiu, participatiu i transformador. Una proposta de canvi responsable del model de governança actual,  que es basi en la integració de tots els que aspiren a una societat més democràtica, equitativa i més justa socialment i nacional.      Carles Roig Cabello Secretari Municipal d'Organització ERC Torrelles de Llobregat

EL 8 DE MARÇ, LA IGUALTAT PENDENT

El 8 de març tornarem a commemorar el Dia Internacional de les Dones; una reivindicació ja centenària que, malauradament, encara avui significa persistir en la lluita per a la igualtat de gènere.   Al món lliure occidental, aquesta lluita pren diferents vessants i una de les més esteses fa referència a la bretxa salarial, una realitat volgudament invisibilitzada que afecta totes les dones, sigui quina sigui la seva professió i sigui quin sigui el seu nivell de responsabilitat dins l’organigrama: les dones cobrem menys. Aquesta diferència salarial arriba, de mitjana general a Catalunya, al 23,9% menys que els seus companys masculins; o sigui, que exercint la mateixa tasca professional les dones cobrem només per 6h de cada 8h treballades.   Tot i l’evidència inqüestionable de les dades recollides pels diferents ens públics, encara hi ha partits que neguen aquest fet. Així s’entenen les recents declaracions de Maria Jesús Botella, regidora pel PP a l’ajuntament de Còrdova i germana de l’ex-alcaldessa de Madrid Ana Botella, qui adduïa aquesta diferència a “la manca de preparació [de les dones]”. Fins i tot, el president del govern espanyol, M. Rajoy, preguntat pel tema en una entrevista a Onda Cero responia un lacònic “No nos metamos en eso”. Atès que les cotitzacions dels homes son més llargues i les bases de cotització més altes que les de les dones, la bretxa de gènere castiga també durament les pensions, arribant a una diferència del 37.5%.   Una altra de les vessants de lluita més punyents és l’anomenat sostre de vidre, un obstacle ben present que impedeix les dones assolir tasques directives a les organitzacions. Podem agafar com exemple la situació del Banco de Santander, on el 55% del personal és femení, però només un 20% exerceixen d’alts càrrecs, inclosa la presidenta general de l’entitat. L’arrelada creença que la criança i la cura de la família és cosa de dones fa que, moltes de nosaltres, no partim en igualtat de condicions que els homes per assumir responsabilitats directives.

ERC amb els pagesos de Torrelles

Pagesos de Torrelles de Llobregat, exemple de compromís i valentia.

En el marc de les trobades amb diferents sectors que venim realitzant, ERC Torrelles es va reunir ahir amb la Cooperativa de Pagesos. Hem parlat sobre les diferents problemàtiques del col.lectiu, molt concretades en la especial orografia del municipi. Molta feina a fer i moltes ganes de fer-la.   L'1O els pagesos van defensar l'escola de Can Coll amb els seus conciutadans. A tots ells, ERC els agraeix el seu compromís i valentia.

L’1 D’OCTUBRE, PRESENT ALS NOSTRES CARRERS

15 de gener de 2018 Que l’1 d’octubre del 2017 serà una data per recordar i un punt d’inflexió en la relació de la monarquia espanyola amb Catalunya, hores d’ara, no ho discuteix ningú. Al nostre municipi es va viure amb una intensitat i emoció extraordinària, vam fer poble, ens vam sentir poble, tan se val la llengua en què ens parlàvem o si vivíem al centre o a les urbanitzacions, ens movia un únic ideal de dignitat ciutadana i de defensa de la democràcia, tal i com s’entén al món lliure occidental i no com sembla interpretar-ho la caduca monarquia espanyola i el règim postfranquista que l’empara. Es van defensar les urnes i els vots de manera pacífica i cívica, sense cap albirament ni perspectiva de violència, com ara menteixen des de la Guardia Civil, i vam aconseguir que la jornada es desenvolupés, amb algun ensurt, sense gaires alteracions. Tanta transcendència creiem que té aquesta data que, pensem, estaria bé integrar-la al nostre nomenclàtor local dedicant-li algun espai significatiu. Per aquesta raó, ERC Torrelles ho traslladarà al consistori actual, perquè la nova, i encara no estrenada, comissió popular del nomenclàtor, pugui debatre en assemblea la idoneïtat de la proposta i, si s’escau, la millor ubicació possible. En cas de no aconseguir-ho en aquesta legislatura ja us avancem que formarà part del programa municipal d’ERC Torrelles per a la propera legislatura 2019-2023

ERC TORRELLES DEMANA AL GOVERN MUNICIPAL QUE ES PRESENTI I S’APROVI LA MOCIÓ “SOM ESCOLA” EN EL PROPER PLE MUNICIPAL

13 de Gener de 2018 Ens trobem en unes circumstàncies sociopolítiques en que l’Estat Espanyol ens intenta sotmetre i reprimir tan com pot. El seu objectiu sembla no ser altre que la minorització folklòrica de la nostra cultura i, per tant, de la nostra llengua. El primer pas per aconseguir-ho és l’atac directe al nostre model educatiu i, de retruc, als mestres i professors que el duen a terme. El model d’immersió lingüística ha estat cabdal, i ho és, en la consolidació de la cohesió social entre tots nosaltres, vinguem d’on vinguem. L’Escola Catalana és un dels nostres tresors més preuats; perquè, més enllà del reconegut èxit pedagògic –podeu consultar els resultats PISA per comprovar aquesta dada-, aquest model garanteix un futur democràtic i igualitari per als nostres infants i joves, una educació en el respecte als altres, en el treball solidari i en equip i, sobretot, en el diàleg com a eina de preveure i solucionar amb competència els reptes i dificultats que diàriament sorgeixen. L’Escola Catalana, tal i com la coneixem, ha garantit que els nostres alumnes assoleixin un pensament crític dins una societat integradora, democràtica i plural. Potser això espanta els que es mostren contraris al nostre model educatiu, per això ens volen petits i en silenci. Per defensar aquests valors i els dels professionals de la docència, que ara es veuen injustament qüestionats, trobem imprescindible que Torrelles de Llobregat s’adhereixi al manifest SOM ESCOLA que han presentat una agrupació ingent d’associacions, federacions i agrupacions educatives catalanes (www.somescola.cat). En raó d’aquest motiu, ERC Torrelles va traslladar al grup municipal de PDeCAT la petició que el govern presenti aquesta moció de SOM ESCOLA en el proper ple de finals de gener, de manera que s’hi puguin sumar tots els grups polítics que així ho considerin. En virtut del respecte i col·laboració entre les diferents forces polítiques del nostre municipi, no dubtem que, si aquesta moció pot ser finalment presentada, el govern municipal tindrà la deferència i elegància de fer esment de la participació d’ERC Torrelles en la moció.

21D 2017. Els apoderats i apoderades d'ERC Torrelles.

Les eleccions, es guanyen?

Amb el costum que tenim de simplificar les coses per poder-les entendre millor sovint acceptem titulars com “Les eleccions les ha guanyat...” o “Tal formació ha sortit derrotada...”. A les democràcies consolidades, i Espanya sembla que no acaba de ser-ho, són els votants els que reparteixen entre les diferents opcions polítiques el poder institucional. Cada partit o grup d’electors rep la confiança dels seus votants i es reparteix així el nombre de regidors o diputats. És llavors quan les formacions negocien entre elles la responsabilitat d’exercir el govern i de triar la mesa del Parlament, el govern nacional o el govern local. Les eleccions, doncs, no es guanyen ni es perden, senzillament evidencien les preferències polítiques dels electors. En l’àmbit municipal, especialment en pobles petits com el nostre, la confiança, més que a unes sigles, es fa a les persones que van en una determinada llista. Es dóna el cas que llavors ens trobem amb electors que dipositen el seu vot a llistes que no coincideixen amb el seu marc ideològic, però que fan confiança a l'equip que encapçala tal o qual persona en la que si creuen pot exercir responsabilitats de govern. A Torrelles, en les eleccions del passat 21D, més de 1.200 persones van dipositar el seu vot a la llista d’ERC. Mai abans una força política havia aconseguit tant de suport en unes eleccions nacionals o municipals. És evident que el resultat no es pot traslladar a l’àmbit municipal, però sí indica que, segurament per la situació política del país, una majoria de torrellencs i torrellenques han cregut oportú dipositar la confiança en aquestes sigles. No podem més que agrair el gest i treballar en la consolidació d’un projecte de poble, encapçalat per ERC, per a tots i per a tothom que hi visqui aquí. I això farem durant el temps que queda fins a les eleccions de 2019, treballar en la generació d’un programa real, contrastat prèviament amb els diferents sectors del poble per tal que es pugui dur a terme des del màxim consens.

#NoTincPor #NoalTerrorisme

AMB EL DOLOR DE FONS, LA SOCIETAT HA RESPOST I EL MÓN HO HA VIST.

ERC Torrelles va participar de les manifestacions que es van fer dissabte a Barcelona per condemnar la salvatjada terrorista del passat 17 d’agost. Com la resta de conciutadans, ens vam encongir de dolor i ens posàvem en la pell dels familiars i amics de les víctimes per acompanyar-los en el condol. Els mitjans de comunicació van fer una amplíssima cobertura del que passava, però els herois d’aquestes jornades han estat, i així s’ha reconegut a nivell internacional, els serveis de seguretat i d’emergència. També ha estat exemplar el comportament de la societat civil, no cal recordar les escenes de les cues per donar sang o dels taxistes facilitant la mobilitat en una ciutat en estat de shock; el dia de l’atemptat serà sempre un dia trist, però també va evidenciar centenars de persones anònimes que van ser herois ajudant com i quan van poder. Som una societat que ha respòs amb eficàcia, amb serenor i que ens hem demostrat que podem actuar al màxim nivell en circumstàncies terribles. En aquesta situació ens hauria agradat sentir la solidaritat de l’Estat ì dels mitjans espanyols, com al seu dia vàrem fer a Catalunya sortint al carrer per centenars de milers en resposta a l’atemptat d’Atocha, però no ha estat així. Les vinculacions quasi immediates de l’atac al procés independentista van ser el relat que podies escoltar i llegir als mitjans estatals, les manifestacions de dissabte en altres ciutats d’Espanya han estat insignificants o directament inexistents (200 persones a Madrid), els insults a les xarxes socials s’han elevat a nivells vergonyants i la presència puntual dels ministres i de la Casa Reial feia més la sensació que això no anava amb ells. L’Estat espanyol no va estar present a Catalunya els dies 17 i 18 d’agost, com tampoc no ho va estar el 9N, i així ho han escrit diaris prestigiosos com ‘The Guardian’, ‘Frankfurten Allgemeine’ o ‘The Wall Street Journal’, que han reconegut la capacitat de Catalunya per governar-se sola.