Torrelles de Llobregat

1 D’OCTUBRE, DIA DE LA GENT GRAN.

El 14 de desembre de 1990, l'Assemblea General de Nacions Unides (Resolució 45/106) va proclamar l'1 d'octubre Dia Internacional de la Gent Gran. Les persones grans sempre han desenvolupat un paper important en les societats com a líders, curadors de la tradició i cuidadors de l’entorn familiar. És obvi que els avenços de la medicina i les millores en l’alimentació ha significat que les persones tinguem llindars de vida més amplis i, per tant, cada vegada hi hagi més Gent Gran.

En canvi, també són persones molt vulnerables per raons de salut, de  solitud o de pobresa i caldria afegir, en els nostres temps, el risc d’exclusió social produït per l’analfabetisme digital.

La responsabilitat de la societat i de les institucions és no deixar en l’oblit aquest col·lectiu. Són el patrimoni més important que tenim, donat que són la memòria del temps passat i l’experiència del camí de la vida.

Són imprescindibles els programes d’atenció que detectin situacions de solitud o d’abandonament, accions que permetin la recuperació de la memòria oral familiar i local, amb accions tan senzilles com assumibles econòmicament per les diferents administracions, però cal també tenir una consciència personal vers a aquestes persones: són els nostres pares i mares, les nostres avies i avis i, no ho oblidem, ho serem tots nosaltres.

Cuidem-nos bé dels seus casals, dels centres de dia, de les residències i dels pisos tutelats, facilitem-los l’accés en la via pública i cedim el nostre seient allà on sigui que estem, saludem-los quan els veiem i ajudem-los sempre que tinguem ocasió, fem les petites coses i exigim que les institucions se n’ocupin de les grans.

El nostre 1 d’octubre també ha de tenir un compromís amb la Gent Gran. No ens oblidem mai de qui són.

Josep-Manuel Rafí, portaveu i regidor del GM ERC-Torrelles.