Torrelles de Llobregat

8 de Març, la lluita feminista

Eulàlia Marcos Fusté, secretària de la Dona ERC-Torrelles de Llobregat

Avui, 8 de Març, commemorem la lluita feminista com cada any    perquè malauradament les dones encara no hem assolit els nostres drets d'igualtat i llibertat en el nostre entorn familiar, laboral, econòmic i social, com tampoc en àmbits com l'educació, els mitjans de comunicació, els esports o la cultura en general.

Un exemple d'això seria la música que tenim avui dia, en ple segle XXI.
Totes les que tenim una edat recordem terribles balades, per masclistes, que cantaven les nostres mares com a mantres de conformisme a la penosa vida que els havia tocat retornar. Vides on elles eren obligades a deixar les seves feines perquè s'havien de casar i crear família. Una vida sense gaire dret a reclamar res fins a pràcticament la mort del dictador.

Recordo quan cap als anys 80, moltes de nosaltres denunciàvem lletres on se'ns menyspreava o fins i tot com en Loquillo deia ens matarien pel sol fet de ser i estar com a dones en el món sense haver de suportar tot allò que no volem ni hem volgut mai.

Després de molta lluita, vàrem assolir el reconeixement del masclisme en les lletres de moltes cançons, i els intèrprets es van comprometre a no tornar-les a cantar.

Desafortunadament, ara sembla que tot surt de mare i el masclisme torna a desbocar-se. Podríem fer una llista de tot un seguit de lletres que atempten directament contra les dones i ja no perquè el mateix Loquillo hagi tornat a incloure aquelles cançons masclistes als seus concerts, sinó perquè la mateixa Shakira en fa bandera molts cops i vull pensar que sense mala intenció, sols perquè està socialment acceptat.

Que està passant ara doncs amb les nostres nenes que de ben petitones estan escoltant horribles lletres on se les fa entendre que hauran de tenir una dependència social de l'home i d'una societat que permet que siguin maltractades?

Com podem seguir escoltant i ballant aquestes músiques com el 'reggeton' i obviar el caràcter que van impregnant a les nostres consciències?

Hem de doblar els esforços per a salvaguardar la infància i l'adolescència fent un acompanyament crític per visualitzar i educar en igualtat, perquè puguin reconèixer tots els missatges masclistes d'anul·lació envers elles.

Afortunadament, tenim en el nostre país grups musicals com Roba Estesa on el feminisme desborda alegria i gresca i on els missatges que podem escoltar, vibren amb la nostra essència més intima. Encoratjo a tothom a trobar un munt de músiques respectuoses que recomano gaudiu i compartiu a casa vostra i deixem estar tot allò que ens denigra com a humanes.