Tortosa

Totes les notícies

Esquerra Republicana-Tortosa Sí reclama un pla de millora de l’arbrat urbà

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí reclama la realització d’un pla de millora de l’arbrat urbà a la ciutat, després que el govern sociovergent talés de manera indiscriminada les mèlies de l’avinguda Colom. Així, el grup municipal presentarà una moció al pròxim ple de l’Ajuntament on també proposa que s’estudie quin tipus d’arbre autòcton cal plantar. “Fa unes setmanes vam ser testimonis de la tala indiscriminada d’arbres al barri de Ferreries, després que s’informés els grups de l’oposició que es talarien els que presentessen patologies; a més resulta que se substitueixen per espècies no autòctones, un despropòsit que s’evitaria si disposéssem d’un pla d’arbrat urbà”, ha dit el portaveu d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí, Xavier Faura.   La moció del grup municipal republicà també proposa desenvolupar un programa de cobertes verdes, murs i mitgeres verdes en l’àmbit públic i privat i promoure’l aplicant bonificacions fiscals. A més, la moció inclou la realització d’un programa d’educació ambiental de jardineria sostenible, així com demanar la implicació dels agents cívics i culturals del municipi per tal que participen en aquesta iniciativa verda i sostenible. “El verd de l’espai públic contribueix a la millora de la qualitat de vida dels nostres carrers”, ha dit Faura. I, en aquest sentit, hi ha diferents carrers de Tortosa, amb unes voreres prou amples on es podrien plantar arbres, com és el cas de Vora Parc on trobem escocells sense arbres. Una altra de les mocions que presentarà el grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí al ple de l’Ajuntament és la reforma de la plaça Francesc Macià, al barri de Ferreries. Es tracta d’una de les places més grans de la ciutat, una plaça dura, sense pràcticament vegetació ni mobiliari urbà. Concretament, la moció proposa reformar la plaça d’acord amb el projecte inicial: plantar més arbres, instal·lar una marquesina i una font amb brolladors des de terra.

Esquerra Republicana-Tortosa Sí reclama l’aprovació d’un pressupost municipal i rebutja la modificació pressupostària

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí insisteix en la necessitat que el govern local presente un pressupost municipal pel 2021, perquè és un exercici de transparència. Actualment, els comptes estan prorrogats des del 2019 i, en aquest sentit, el grup municipal republicà ha rebutjat avui la modificació pressupostària plantejada per Junts i el PSC, que s’ha aprovat amb l’abstenció de Ciutadans. “Ens proposen un exercici d’enginyeria pressupostària: eliminen partides del 2019 i n’afegeixen d’altres, incorporen el romanent de tresoreria de 2020 quan tampoc hi havia pressupost i demanen un crèdit de 9,5 milions d’euros, el més elevat que ha demanat mai l’Ajuntament tortosí. Això és un nyap”, ha manifestat el portaveu d’Esquerra Republicana, Xavier Faura.   La presentació d’un pressupost és un exercici de transparència que permet a l’oposició dur a terme la tasca de fiscalització i a la ciutadania conèixer el pla anual d’ingressos i despeses. “El govern de Meritxell Roigé de transparència res de res, ens planteja un popurri d’inversions sense cap connexió, sense cap fil conductor, només amb l’objectiu de treure’n un rendiment personal”, ha dit Faura. A més, el grup d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí recorda els sobrecostos que acumulen la gestió de les obres que impulsa el govern local, com és el cas del complex esportiu Win, la compra dels terrenys del pavelló de Jesús, la remodelació del pont de l’Estat o les obres de la plaça de la Catedral. Esquerra Republicana-Tortosa Sí també ha votat en contra de la urgència del ple extraordinari, perquè no s’ha convocat en els dos dies d’antelació que determina la llei i es podria acabar convertint en una sessió nul·la.

El grup municipal d’Esquerra presenta al·legacions al Pla de Protecció del Delta

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí s’afegeix a les veus crítiques del territori al Pla de Protecció del Delta de l’Ebre que ha elaborat el Ministeri per a la Transició Ecològica i que és en període de consulta pública fins al 5 d’abril. En aquest sentit, els regidors i les regidores republicanes han firmat avui les al·legacions que traslladaran a l’Estat perquè modifique el pla Delta i tingui en compte les aportacions que s’han fet des de les Terres de l’Ebre, a través dels ajuntaments, la Taula de Consens i la Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE).   “És necessari fer arribar el nombre més gran possible d’aportacions al Ministeri per tal que entengui que aquest pla Delta s’ha de modificar si volem preservar l’espai natural”, ha manifestat el portaveu d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí a l’Ajuntament de Tortosa, Xavier Faura. El grup municipal se suma als arguments tècnics, legals, ambientals i territorials que s’han pactat entre la Generalitat i la Taula de Consens pel Delta amb l’objectiu que el pla sigui un instrument clau per abordar els reptes de la gestió integrada del litoral i del riu. El grup municipal republicà alerta de les conseqüències ambientals i socioeconòmiques que tindrà el Pla de Protecció del Delta de l’Ebre de l’Estat i rebutja la proposta de retirada de la línia de domini públic. A més, reclama la redacció urgent d’un pla de gestió de sediments fluvials dels embassaments de Mequinensa, Riba-roja d’Ebre i Flix. Les al·legacions del grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí s’afegeixen a les que ja han presentat nombrosos propietaris afectats, la Taula de Consens, la PDE i institucions com el Consell Comarcal del Baix Ebre o els ajuntaments d’Amposta i la Ràpita.

Esquerra Republicana-Tortosa Sí rebutja la tala d'arbres indiscriminada al barri de Ferreries

Els grups municipals de Movem Tortosa, Esquerra Republicana– Tortosa sí i Ciutadans rebutgem la tala indiscriminada d’arbres a l’avinguda Colom, al barri de Ferreries, i després de les declaracions del regidor de Serveis de l’Ajuntament de Tortosa, Domingo Tomàs, volem manifestar que: 1. No és cert que l'equip de govern de l'Ajuntament de Tortosa informés l'oposició que talarien tots els arbres de l'avinguda Colom. Una vegada més l’equip de govern menteix, com comença a ser una pràctica habitual. L'Associació de Veïns de Ferreries ara fa sis anys, i amb motiu d'un incident que va haver-hi en caure una branca sobre un vehicle, va demanar l'Ajuntament que actués. L'Ajuntament, sis anys més tard, ha informat la comissió d’Espai Públic que alguns d'aquests arbres tenien fongs i que s'havia d'actuar, donant a entendre que es durien a terme tasques puntuals de reposició de l'arbrat. 2. L'equip de govern municipal no va definir l'actuació que duria a terme, i en cap cas va comunicar l'oposició que la seua pretensió era talar tots els arbres de l'avinguda Colom de manera indiscriminada. No ens consta l'existència de cap informe tècnic que així ho avale.  Fins i tot l'Associació de Veïns de Ferreries ha hagut de desmentir que mai ha donat suport aquesta greu actuació devastadora, sobre qui el referit regidor feia recaure la responsabilitat de la nefasta decisió. Aquesta manera de fer és una mostra més de la manca de transparència del govern de Meritxell Roigé. 3. Mostrem el nostre absolut rebuig a què continuen amb aquesta política de tala indiscriminada de les mèlies a altres carrers de la ciutat com pugui ser la rambla de Catalunya, i reclamem un informe tècnic que precise la necessitat d'actuar sobre els arbres i quines són les patologies que pateixen. També demanem l’elaboració d’un pla director de l’arbrat viari i dels espais verds del municipi, que serveixi per a planificar la gestió dels arbres de carrers, places i espais urbans.

Esquerra Republicana-Tortosa Sí denuncia l’opacitat del govern local

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí ha reiterat avui les crítiques al govern municipal, format per Junts per Tortosa i el PSC, per la seua opacitat i manca de diàleg amb els grups de l’oposició. En aquest sentit, el portaveu d’Esquerra Republicana, Xavier Faura, ha manifestat que el govern de Roigé ha encetat una nova manera de fer política basada en la manca de transparència dels comptes municipals i dificultant encara més l’acció de control de l’oposició. “Per primera vegada no s’ha formulat un pressupost municipal, han incomplert una de les seues principals obligacions, que és presentar a la ciutadania un pla anual d’ingressos i despeses”, ha assenyalat Faura.   El 2020 ja es van prorrogar els comptes municipals, perquè la proposta del govern de Roigé va ser rebutjada pel plenari municipal. Durant el 2020 es van aprovar diferents modificacions pressupostàries amb el suport d’Esquerra. “Fem una oposició responsable per evitar el bloqueig, però el nostre posicionament no és un xec en blanc”, ha dit Faura, que ha avançat que si no hi ha un canvi d’actitud per part del govern local a favor de la transparència, el grup d’Esquerra no votarà favorablement les pròximes modificacions pressupostàries. Així, Esquerra reclama que es negocien les modificacions pressupostàries per partides i no en bloc. D’altra banda, el grup d’Esquerra defensarà al ple de l’Ajuntament d’aquest vespre una moció que reclama l’aprovació per part de les Corts espanyoles d’una llei d’amnistia que comporte l’extinció de qualsevol responsabilitat penal i administrativa per tots els actes i expressió d’idees, sentiments o símbols amb intencionalitat política vinculats a la lluita democràtica per l’autodeterminació de Catalunya. La moció també rebutja la sentència del TSJC al conseller Bernat Solé, acusat de desobediència greu per l’1-O i condemna la pena imposada al cantant Pablo Hasél.

Esquerra proposa canviar el nom de la plaça d’Espanya, la plaça d’Alfons XII i els Jardins del Príncep

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí presentarà una moció al pròxim ple de l’Ajuntament per canviar el nom de la plaça d’Espanya, la plaça d’Alfons XII i els Jardins del Príncep. “Un Estat que menysté el poble català, que no ens permet ajornar unes eleccions, que no ens deixa votar en referèndum i la seua resposta al conflicte polític és la repressió, no mereix tenir una plaça al centre de la nostra ciutat”, ha dit el portaveu d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí, Xavier Faura. També les irregularitats financeres i de conducta dels membres de la família borbònica fan que el grup republicà insisteixi perquè el plenari tortosí canvie el nom dels Jardins del Príncep i la plaça Alfons XII.   “El nomenclàtor de Tortosa no pot incloure noms que ens recorden un estat repressor amb el poble de Catalunya i una família reial indigna de tot reconeixement públic”, ha manifestat Faura, que avui ha presentat des de la plaça Alfons XII les mocions que defensarà el grup municipal al pròxim plenari. Mesos enrere Esquerra ja va presentar una moció perquè es retirés la Medalla d’Or de la ciutat a Joan Carles I i es canviés la denominació de la plaça d’Alfons XII i els Jardins del Príncep, però la majoria del plenari no va acceptar aquest canvi de nom. Tot i que el ple de Tortosa va aprovar el novembre de 2019, a proposta de la Comissió per la Retirada de Símbols Franquistes, la revisió de la nomenclatura de tots els espais municipals dedicats a la monarquia borbònica, entre els quals els Jardins del Príncep, el govern municipal no ha fet cap pas per dur a terme aquesta revisió. En el cas dels Jardins del Príncep, Esquerra Republicana-Tortosa Sí proposa que es consensue amb els veïns la nova denominació, tot i que suggereix que es passen a denominar Jardins d’en Porcar, com també són coneguts popularment. Pel que fa a la plaça Alfons XII, el grup municipal republicà també planteja que es consensue amb la ciutadania el nou nom.

Esquerra Republicana-Tortosa Sí proposa la creació d’una oficina municipal d’escolarització

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí reclama la creació d’una oficina municipal d’escolarització (OME) per tal d’aconseguir una distribució equilibrada de l’alumnat estranger i amb necessitats educatives específiques entre els centres educatius del municipi finançats amb fons públics. En aquest sentit, el grup municipal presentarà una moció al pròxim plenari de l’Ajuntament amb l’objectiu que s’acorde amb la direcció dels serveis territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre la creació de l’OME.    El portaveu d’Esquerra Republicana-Tortosa Si, Xavier Faura, acompanyat pels regidors del grup municipal, ha presentat avui les mocions que defensarà en el pròxim ple de l’Ajuntament. “Els indicadors que mesuren el nivell d’equitat entre els centres escolars, tant pel que fa a la distribució de l’alumnat estranger com per la distribució d’alumnat amb necessitats de suport educatiu, són elevats a Tortosa”, ha dit Faura. El grup municipal republicà ha recordat que l’Ajuntament de Tortosa forma part del Pacte contra la segregació escolar des del març del 2019, per la qual cosa hauria de contribuir a aplicar les mesures que conté aquest pacte. I un dels mecanismes fonamentals per fer front a la segregació escolar és la creació de l’OME. “És imprescindible que des de l’Ajuntament es treballe per desplegar aquesta mesura, ja que en l’actual context de crisi el nivell de segregació pot augmentar”, ha manifestat el portaveu republicà. D’altra banda, Esquerra Republicana-Tortosa Sí presentarà una altra moció, conjuntament amb Movem Tortosa, per reclamar la construcció d’una passarel·la que comunique el barri de Ferreries amb el nucli històric aprofitant la pilastra del mig del riu, una vegada la Generalitat retire el monument franquista a la Batalla de l’Ebre. “Proposem que l’espai on està emplaçat el símbol franquista més gran del país, sigui recuperat per la ciutadania i es converteixi en un eix vertebrador dels dos marges de riu”, ha assenyalat Faura.

Moció per reclamar la construcció d'una passarel·la aprofitant la pilastra del monument franquista

Els grups municipals de Movem Tortosa i Esquerra Republicana-Tortosa Sí presenten una moció conjunta al ple de l’Ajuntament de Tortosa per reclamar la construcció d’una passarel·la que comunique el barri de Ferreries amb el nucli històric aprofitant la pilastra del mig del riu una vegada la Generalitat retire el monument franquista a la Batalla de l’Ebre. Els principals grups de l’oposició proposen que l’espai on està emplaçat el símbol franquista més gran de Catalunya sigui recuperat per la ciutadania i es converteixi en un eix vertebrador dels dos marges de  riu, com ho havia estat durant segles el pont de Barques i, posteriorment, el pont de la Cinta. En l’exposició de motius, els dos grups municipals signants de la moció celebren l’anunci per part del govern de la Generalitat, després del treball dut a terme per la conselleria de Justícia i  coincidint amb el 45è aniversari de la mort del dictador Francisco Franco, de la retirada del polèmic monument l’estiu del 2021. Amb tot, Movem Tortosa i Esquerra Republicana lamenten que aquesta decisió no s’hagi pres fins ben entrat el segle XXI, així com la deixadesa per part del govern de l’Estat i dels alcaldes i l’alcaldessa de Tortosa que han estat al capdavant dels diferents governs democràtics de la ciutat. La moció reconeix també la tasca feta durant els darrers anys per part de la Comissió per la Retirada de la Simbologia Franquista. Pel que fa als acords que els grups municipals de Movem Tortosa i Esquerra Republicana-Tortosa Sí plantejaran al ple de l’Ajuntament de Tortosa del pròxim mes de desembre són:   Instar el Govern de la ciutat de Tortosa a treballar per promoure la construcció d’una passarel·la a la pilastra del riu un cop retirat el monument franquista a la Batalla de l’Ebre, buscant suports i finançament en altres administracions com l'Estat Espanyol i la Generalitat de Catalunya. Comunicar els acords al Govern de la Generalitat, als Grups Parlamentaris del Parlament de Catalunya i al Govern de l’Estat.

Esquerra Republicana-Tortosa Sí reclama al Defensor de la Ciutadania que retire les seues declaracions favorables al manteniment de la creu franquista del calvari

El grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí insta el Defensor de la Ciutadania, Manolo Cardona, a retirar les seues declaracions favorables al manteniment de la creu en memòria dels caiguts del calvari de Santa Clara. Cardona va fer dilluns aquestes declaracions en el ple de l’Ajuntament en què va prendre possessió del càrrec, en resposta a una petició del grup la CUP. En el cas que Cardona no faci una rectificació pública, el grup municipal d’Esquerra en reclamarà la dimissió.   “El Defensor de la Ciutadania no parla a títol personal en el ple de presa de possessió del càrrec com sosté l’alcaldessa de Tortosa. Exigim una rectificació pública o la seua dimissió”, ha manifestat el portaveu del grup d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí, Xavier Faura. En aquest sentit, Esquerra lamenta que l’alcaldessa de Tortosa no done importància a les declaracions del Defensor de la Ciutadania i el justifique apuntant que és una opinió personal. “I què en pensen els socis de govern de Junts per Tortosa, el PSC comparteix que es tracta d’una opinió del Defensor de la Ciutadania, quina és l’objectivitat d’aquest Defensor?”, ha dit Faura. Esquerra Republicana-Tortosa Sí es va abstenir en el nomenament de Cardona com a Defensor de la Ciutadania perquè la seua elecció no va ser consensuada amb tots els grups municipals, sinó que l’alcaldessa va “imposar” la designació de Cardona. “Creiem que el nomenament del Defensor de la Ciutadania hauria de ser fruit d’un procés de debat entre tots els grups i això no s’ha fet”, ha manifestat Faura. Cardona va referir-se a la creu franquista del calvari de Santa Clara com un símbol del barri i va dir que lluitaria per defensar que es mantingui al lloc on està, que és propietat del Bisbat de Tortosa.