Vallès Oriental

Josep Ginesta: “La Renda Garantida fa front a la nova pobresa”

Expliquem a Montmeló els efectes de la nova llei

L’entrada en vigor de la Llei de la Renda Garantida de Ciutadania, el proper 15 de setembre, significa “la primera conquesta d’un dret social” després de deu anys de retallades. Així s’ha exposat a la sessió informativa d’Esquerra del Vallès Oriental celebrada aquest dijous 20 a Montmeló, davant d’una trentena de persones i en la que han participat Josep Ginesta, secretari general del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies; Lluc Cahís, activista de la Iniciativa Legislativa Popular per la Renda Garantida i membre de les JERC; i Dolors Castellà, consellera comarcal d’Habitatge i regidora d’Acció Social a la Garriga. L’amfitrió ha estat Albert Monserrat, el tinent d’alcalde de Montmeló.
Ginesta valora el fet que la llei posa els serveis d’ocupació com a protagonistes de l’aplicació: La Renda Garantida, a diferència del PIRMI, no és un ajut assistencial que depèn dels serveis socials, sinó que es tracta com un ajut per a la reocupació dels treballadors”. La nova llei és, també, una mesura que “afronta la nova pobresa”, formada per persones actives i amb experiència que han quedat explosos del mercat de treball. El tècnic vallesà valora igualment la gestió del seguiment de cada cas així com la seva vigència immediata: “És una llei que no necessita de Reglaments que la despleguin, sinó que s’aplica de cop el 15 de setembre”.
Lluc Cahís ha explicat el camí fins a l’aprovació de la llei pel Parlament de Catalunya, que va començar el 2011 “en el moment més cru de la crisi econòmica” com una Iniciativa Lesiglativa Popular. Tot i que el procés va estar a punt de fracassar les eleccions del 27 de setemebre de 2015 van marcar un punt d’inflexió: “Es va aconseguir arrossegar els convergents a implicar-se en la redacció de la llei”, que finalment s’ha aprovat per unanimitat. “És el primer dret conquerit pel Parlament independentista, la primera pedra de la república catalana”, ha conclòs.
Dolors Castellà ha posat èmfasi en què la Renda Garantida de Ciutadania “no és una mesura social pal·liativa, sinó que és un dret adquirit al que tenen accés totes les persones que no tenen cap prestació o que els seus ingressos no arriben a la quantitat que estipula la llei. Inicialment, 664 euros mensuals.

Primera divisió europea
A l’acte hi han assistit com respresentants dels sindicats Comissions Obreres i UGT, que han elogiat la Llei, que “col·loca Catalunya a la primera divisió de la Unió Europea” i trenca la dinàmica de laminació de drets de les polítiques liberals. Els representants sindicals alerten de la possibilitat dels minijobs, motiu pel qual Ginesta considera que la norma té eines per compensar efectes negatius, i està convençut que “la Renda Garantida farà apujar salaris”.