Vic

Totes les notícies

Ruta de l’exili i retorn a Elna (2a sortida)

La Secció Local d’Esquerra Republicana de Vic, juntament amb les JERC de Vic i la Associació SOM Vic, continuem amb la tasca iniciada l’any 2017 envers la recuperació històrica del nostre país L’acció que us presentem -i que ja vam oferir en una primera sortida el passat mes de novembre- forma part de les sortides culturals que organitza l’editorial Ara Llibres. En aquest cas, ens acompanyarà al llarg d’una sortida a la Maternitat d’Elna i als camins de l’exili de la Guerra Civil l'autora del llibre La maternitat d'Elna (Ed. de butxaca), Assumpta Montellà Sortida: Diumenge, 11 de març del 2018 - 08.00h Sortida de l'estació d'autobusos de Vic. - 09.30h Parada tècnica a l’àrea de servei de la Jonquera AP7, per esmorzar, WC...  - 11.00h Visita a la Maternitat d'Elna.  - 13.00h Dinar a Elna. - 15.00h Visita a la placa del cementiri dels espanyols, a la platja d'Argelers. - 16.00h Cotlliure. - 17.30h Tornada cap a casa. - 20.00h Arribada a Vic a l'estació d'autobusos. Per fer la preinscripció cal facilitar les següents dades a vic@esquerra.cat   Nom Cognoms Núm. DNI Població residencia Edat Telèfon Correu electrònic   Un cop formalitzada i acceptada la vostra sol·licitud caldrà que passeu pel local d’ERC de VIC per abonar la quota corresponent. Us podem atendre el dimecres dia 28 de febrer de 10 a 13 hores i de 18.30h a 20.00h.   Lloc: Esquerra Republicana Vic Ronda de Camprodon, núm. 39, baixos 08500 Vic   Preu inclou: Entrada al museu, visita guiada, dinar, autobús i assegurança d’accidents. No inclou l’esmorzar previst en la parada a l’autopista. Hi ha la possibilitat de portar-se la carmanyola   Adults: 50 euros (sense dinar, 35 euros) Menors de 12 anys: 35 euros (sense dinar, 20 euros) Per a més informació us podem posar en contacte al 93 889 56 28 (Lluís)   Atentament, ERC Vic, SOM Vic i JERC Vic

Ruta històrica 'La Batalla de l'Ebre'

Al llarg d’aquest any 2018 la Secció Local d’Esquerra Republicana de Vic, juntament amb les JERC de Vic i la Associació SOM Vic, continuem amb la tasca iniciada l’any passat envers la recuperació històrica del nostre país. En aquesta activitat volem homenatjar a les víctimes directes o indirectes de la Guerra Civil i de la lluita per la república, la democràcia, les llibertats i els drets individuals i col·lectius; a les víctimes que eren a la rereguarda durant el conflicte bèl·lic, i a tothom que va patir persecució a causa de les seves opcions personals, ideològiques, religioses o de consciència. Aquesta activitat forma part de les sortides culturals que organitza l’editorial Ara Llibres. Assumpta Montellà, autora del llibre 115 dies a l'Ebre. El sacrifici de la lleva del biberó ens acompanyarà al llarg de la ruta històrica anomenada “La Batalla de l’Ebre”. Itinerari de la ruta: Dissabte, 10 de febrer del 2018 - 08.00h Sortida de l'estació d' autobusos de Vic. - 09.30h Parada tècnica a l’àrea del Mèdol de l’autopista (WC, esmorzar,cafè…). - 11.00h Visita al poble vell de Corbera d'Ebre. Enmig de les ruïnes del poble bombardejat, explicació de la batalla in situ i visita a l'església enrunada i museïtzada. - 12.30h Visita al museu de la Batalla de l'Ebre, a Corbera. - 14.00h Dinar a Corbera (es pot portar carmanyola). - 16.00h Visita a les trinxeres de la Fatarella. Lectura de cartes al front. - 17.00h Visita al Memorial Les Camposines, on hi ha les restes humanes de la batalla de l'Ebre, els soldats que no van tornar... Allà hi ha unes plaques amb tots els noms i hi farem una ofrena floral, llegirem un poema dedicat als soldats de la quinta del biberó i un minut de silenci.  - 20.00h Arribada a l’estació d'autobusos de Vic. Per fer la preinscripció cal facilitar les següents dades a vic@esquerra.cat   Nom Cognoms Núm. DNI Població residencia Edat Telèfon Correu electrònic   Un cop formalitzada i acceptada la vostra sol·licitud caldrà que passeu pel local d’ERC de VIC per abonar la quota corresponent.

La visita a la Maternitat d'Elna del passat 25 de novembre

Les seccions locals d'ERC i JERC de Vic i SOM Vic ens vam proposar, ja fa uns mesos, organitzar una sèrie d'actes que només pretenen posar un granet de sorra en la reivindicació de la memòria històrica al nostre país. El passat 25 de novembre, una data assenyalada als calendaris per ser un dia de denúncia de la violència contra les dones, vam poder fer una visita carregada d'un simbolisme molt especial a la Maternitat d'Elna. Un grup nombrós de persones, de la mà de la historiadora Assumpta Montellà, va poder emocionar-se trepitjant la sorra de la platja d'Argelers i escoltant les duríssimes experiències que durant anys ha pogut recopilar d'antics republicans anònims que van passar per aquell camp de concentració. Però enmig de la tragèdia que va suposar aquell episodi de la nostra història, un raig de llum: la Maternitat d'Elna i un grup de dones d'una tenacitat inesgotable que van donar un futur a 597 mares i als seus fills i filles. Una història impactant i increïble que encara emociona a tot aquell que s'hi acosta, i que fa evident més que cap altra la necessitat de reivindicar la memòria històrica: allò que ens ensenya és, per desgràcia, aplicable avui en dia a tants altres grans moviments de refugiats oblidats. Oblidades entre oblidats.   Nota: Teniu una molt bona crònica, feta per un dels assistents, en aquest enllaç. També podeu recuperar algunes imatges de la visita.

Resposta del conseller Carles Mundó a les cartes enviades des d'Osona

Fa uns dies, la ciutadania d'Osona va poder escriure, des de la carpa d'ERC Vic habilitada a la plaça Major, cartes als membres del govern empresonats. Des d'Estremera, el conseller gurbetà Carles Mundó en una carta agraeix l'escalf rebut. L'escrit de la carta del conseller és el següent: Estimats companys, He rebut les cartes que m'heu fet arribar dels ciutadans que han volgut expressar el seu escalf i la seva solidaritat. Us podem assegurar que els centenars de cartes que rebem de tot arreu ajuden molt a passar d'una millor manera aquesta injustícia que ens ha privat de llibertat. A la presó estem tranquils i serens. Reconforta molt el compromís de tanta i tanta gent a favor de la causa de la llibertat. Tant de bo molt aviat pugui estar amb tots vosaltres i treballar amb totes les forces per guanyar les eleccions del 21-D i demostrar que tots els abusos, totes les imposicions i els empresonaments reben un rebuig massiu de la ciutadania. Em consta i ens arriba el vostre esforç incansable per reclamar justícia i la llibertat dels presos. Traslladar a tota la militància d'Osona el meu agraïment, amb el desig que ben aviat ens podrem retrobar. Una abraçada forta! Carles Mundó Presó d'Estremera (Madrid) 12 de novembre de 2017

Ruta de l’exili i retorn a Elna

La Secció Local d’Esquerra Republicana de Vic, juntament amb les JERC de Vic i la Associació SOM Vic, ha treballat al llarg dels últims anys en activitats de promoció i recuperació de la memòria històrica. Entenem la memòria històrica com un element essencial de la nostra identitat, que ens permet recordar, aprendre, dignificar i fer justícia a tota a aquella gent que va lluitar en nom de la llibertat. Ara més que mai, estem vivint un context històric en el que a la lluita torna a ser conjugada en present, la memòria històrica ens ajuda a seguir a primera línia i a no defallir.   L’acció que us presentem forma part de les sortides culturals que organitza l’editorial Ara Llibres. En aquest cas, ens acompanyarà al llarg d’una sortida a la Maternitat d’Elna i als camins de l’exili de la Guerra Civil l'autora del llibre La maternitat d'Elna (Ed. de butxaca), Assumpta Montellà.   Sortida: Dissabte, 25 de novembre del 2017 - 08.00h Sortida de l'estació d'autobusos de Vic. - 09.30h Parada tècnica a l’àrea de servei de la Jonquera AP7, per esmorzar, WC...  - 11.00h Visita a la Maternitat d'Elna.  - 13.00h Dinar a Elna. - 15.00h Visita a la placa del cementiri dels espanyols, a la platja d'Argelers. - 16.00h Cotlliure. - 17.30h Tornada cap a casa. - 20.00h Arribada a Vic a l'estació d'autobusos. Per fer la preinscripció cal facilitar les següents dades a vic@esquerra.cat   Nom Cognoms Núm. DNI Població residencia Edat Telèfon Correu electrònic   Un cop formalitzada i acceptada la vostra sol·licitud caldrà que passeu pel local d’ERC de VIC per abonar la quota corresponent. Us podem atendre el dimarts dia 14 i 15 de novembre de 10 a 13 hores i el divendres dia 17 de novembre de 17 a 19 h.   Lloc: Esquerra Republicana Vic Ronda de Camprodon, núm. 39, baixos 08500 Vic   Preu inclou: Entrada al museu, visita guiada, dinar, autobús i assegurança d’accidents. No inclou l’esmorzar previst en la parada a l’autopista.   Adults: 50 euros Menors de 12 anys: 35 euros Per a més informació us podem posar en contacte al 93 889 56 28 (Lluís)   Atentament, ERC Vic, SOM Vic i JERC Vic

Visites a la presó Model. Aproximació a un MODEL que no volem repetir

Les visites a la presó Model formen part del programa de memòria històrica Hem tancant el programa de visites a la presó Model, fetes els passats 29 de juliol i 16 de setembre. Unes activitats emmarcades en el pla de treball en relació amb la memòria històrica.   El nombre de persones que hi han participat és de 239 persones, 130 dones i 109 homes.   Al marge de la curiositat que pot suggerir la visita, l’entenem com un recorregut pel passat recent que ens aporta coneixement i aprenentatge en descobrir elements emblemàtics de la presó: els patis, el panòptic, les galeries 4 i 5, el locutori, la paqueteria, la recreació de les cel·les on van ser empresonats Salvador Segui (el Noi del Sucre), Lluís Companys, Xirinachs... i la impressionant escena de la sala on estava instal·lat el garrot vil on va ser ajusticiat Salvador Puig Antich,   “La Model ens parla. 113 anys, 13 històries”, comissariada per Agustí Alcoberro, on s’expliquen 13 històries testimonials del que ha estat la presó, és una invitació a la reflexió individual i col·lectiva.   D'altra banda, volem destacar i agrair el servei d’atenció i acompanyament que vam gaudir al llarg de les visites, que han estat liderades per reclusos de tercer grau penitenciari o règim obert. A priori pot semblar una situació òptima ja que és el seu primer pas cap a la reinserció social, però a la pràctica les coses són molt més difícils: sovint estan sotmesos a l’aïllament i els és complicat agafar el nou ritme de viure fora de la presó.   Volem donar les gràcies de manera molt especial al Conseller de Justícia Carles Mundó, que ens ha acompanyat en tot moment per facilitar i endegar aquest treball; també a l'historiador Agustí Alcoberro, per les interpretacions i explicacions exhaustives que vam poder gaudir al llarg del tot el recorregut de la visita.   Quan Catalunya està vivint uns moments decisius de cara al seu futur, considerem fonamental haver-nos pogut apropar a unes èpoques històriques que han contribuït a dur-nos fins on som ara.

[COMUNICAT] Anul·lació de l'acte central de campanya pel Referèndum de l'1-O a Osona

Comuniquem que en motiu de l'acció repressora de l'Estat Espanyol, a través de la Fiscalia, contra els alcaldes que volen permetre que els seus veïns votin amb tota la normalitat el proper 1 d'octubre, en el referèndum sobre la independència convocat per la Generalitat de Catalunya, s'ha convocat una concentració d'alcaldes i alcaldesses el dissabte al migdia a Barcelona, a la Plaça Sant Jaume.   Davant l'agressió als electes locals, cal una resposta contundent i unitària com serà aquesta concentració amb alcaldes de diferents colors polítics.   Al coincidir amb l'acte central de campanya a Osona, que s'havia de fer a Vic amb la Marta Rovira, en el marc dels actes destinats al vot femení en el referèndum, aquest acte s'anul·la, però es manté la resta d'activitat política del cap de setmana.   Actes previstos -VIC. Plaça Major. Dia 14S a les 24h. Enganxada del primer cartell de campanya pel Referèndum. -SANT PERE de TORELLÓ. Casal Cultural. Dia 15S a les 18h. Fem un cafè? Tertúlia debat sobre el referèndum i les raons de votar SÍ. -VILADRAU. Can Sià. Dia 16S a les 16h. Fem un cafè a Can Sià. Les raons de les àvies, les mares i les netes per votar SÍ el dia 1 d'octubre. -MANLLEU. Jardins de “Can Puget”. Dia 17S a les 12h. Vermut i recull de raons pel SÍ amb foto de grup. -PRATS DE LLUÇANÈS. Plaça de l’Església. Dia 17 al matí. Filles, mares i àvies omplim la plaça amb raons pel SÍ. -CENTELLES. Mercat setmanal. Dia 17S a partir de les 10h. Parada informativa amb Pau Morales (Portaveu Nacional de les JERC).

Segona visita a la presó Model

Després de l'èxit de l'anterior visita el passat mes de juliol, des de la secció local d'ERC Vic, SOM Vic i les JERC Vic, el proper dia 16 de setembre organitzem una segona sortida amb autocar per a visitar la presó Model de Barcelona. Ens hi acompanyarà de nou l’Hble. Sr. Conseller Carles Mundó. El cost del viatge és de 10 euros, que caldrà abonar en el mateix moment de pujar a l’autocar. La visita concertada i gratuïta requereix una inscripció prèvia al correu osona@esquerra.cat amb les dades de les persones que us hi vulgueu inscriure. Nom Cognoms Telèfon Correu electrònic Núm. DNI Població residència Nota: Les places són limitades i s'acceptaran les inscripcions segons l’ordre de rebuda. Atentament, ERC, SOM Vic i JERC Vic

[COMUNICAT] Condemnem l’atemptat a Barcelona i a Cambrils

Esquerra Republicana condemna sense pal·liatius les accions terroristes que han tingut lloc aquest dijous a la ciutat de Barcelona i a Cambrils i ofereix tot l'escalf i el seu més sentit condol als familiars i amics de víctimes i ferits.   Els responsables d'Esquerra Republicana a la Generalitat i en el conjunt de les institucions implicades treballen perquè es recuperi la normalitat com més aviat millor. Fem nostre el compromís per combatre la barbàrie del terrorisme i treballar per un món de justícia i de pau. El terror no ens vencerà mai.