Vic

Vic, ciutat de fires i supermercats

A finals del 2015, l’Anuari de la distribució comercial que publica la Direcció general de Comerç de la Generalitat de Catalunya indicava que la ciutat de Vic, amb gairebé 19.000m2 de superfície de venda, era una de les que més densitat comercial de supermercats presentava en el conjunt del país. Aquesta dada no recollia encara l'obertura d'un Consum a l'entrada de l'Eixample Morató i un Mercadona al Coll de Vic. Si hi sumem la recent obertura del Condis del carrer Doctor Junyent, podem dir que avui aquestes dades ja han saltat pels aires. Superant amb tota seguretat els 21.000m2 de superfície de venda, Vic té més supermercats que la ciutat de Granollers, que la dobla en població. Una dada que serveix de mostra i exemple que les coses no s'estan fent bé. Una dada que ajuda a posar, negre sobre blanc, l'innegable ofec econòmic que les esmentades multinacionals provoquen en l'abans envejat comerç de proximitat vigatà.

Els supermercats estan obligats a disposar d'aparcament gratuït per a ús de les persones que hi van a comprar.  Proveu a anar, doncs, al nou Condis i pregunteu on podeu deixar el cotxe. Nosaltres -com d’altres veïns i veïnes- ho vam fer i la resposta va ser clara: “no tenim pàrquing”. Sorpresos, vam repetir la pregunta a l'equip de govern municipal i en aquest cas la resposta va ser positiva. Sí que hi ha pàrquing. Primer ens van dir que estava sota el mateix edifici, però passats uns dies van rectificar i ens van comunicar que el pàrquing era... el SABA de la plaça Major! El POUM recentment anul·lat a Vic deia que si no era possible posar pàrquing en un edifici, es permetia fer-ho en un radi de 400m. No detallava la tipologia d’edificis, però costa imaginar algú, carregat de bosses del súper, enfilant des de Doctor Junyent fins a la plaça Major per anar a buscar el cotxe. De tota manera, ens arribem fins el pàrquing esmentat i no hi veiem cap plaça reservada o senyalitzada per a ús de la clientela del supermercat. Ens consta que segons els metres de superfície de venda del Condis es requereixen 24 places d’aparcament. En qualsevol cas, de ben segur que existeix un contracte de lloguer entre el pàrquing i el supermercat, però la pregunta és: l’equip de govern ho veu lògic? Així de fàcil es justifica una llicència d’activitat per un nou gran supermercat a Vic?

La sensibilitat de l’equip de govern municipal envers el comerç de proximitat continua essent nul·la. Veiem amb impotència com es facilita l’obertura d’aquest tipus d’establiments vorejant els límits de la legalitat, però en canvi es posen traves a la remodelació del mercat municipal, se li obre una nova competència a menys de 200 metres, i s’obvia que ells sí que disposen de places d’aparcament. Veiem com sorgeixen súpers com bolets, però quan un emprenedor vol obrir una botiga de barri, quan un botiguer, un autònom o qualsevol ciutadà vol fer una acció de millora del seu negoci, empresa o habitatge, ha de passar per un calvari de formalismes i obligacions que acaben avorrint-lo i fent-lo desistir. Tot plegat ens porta a concloure que l’acció de govern està encaminada a beneficiar els grossos en detriment dels petits.

Ens hem cansat de reiterar la necessitat d’un pla de xoc comercial per reobrir locals buits, a tota la ciutat i especialment al sud, posant a treballar coordinadament propietaris, industrials i emprenedors per tal de rellançar el nostre comerç de proximitat. El consistori de la ciutat va aprovar -amb l’abstenció de l'equip de govern- una moció nostra que dotava amb 400.000€ aquest pla de xoc. El seu pressupost estava garantit via Diputació de Barcelona, però el govern va preferir prioritzar altres inversions. Vam tornar a reclamar la dotació econòmica del pla de xoc com a esmena en el pressupost d’enguany, i novament vam topar amb el mur infranquejable d'un equip de govern refractari a qualsevol proposta que vingui d'ERC-SomVic.  I entretant, el comerç vigatà s'esllangueix. Veure com l'equip de govern no deixa celebrar un mercat de proximitat amb productes de km0 a la plaça dels Màrtirs mentre l'Eixample Morató es va fonent sense remei, és només un altre dels molts exemples que podríem posar però que ja no caben a l'article.

Prou supermercats a Vic! Defensem el nostre comerç de proximitat! Tot té un límit, senyores i senyors del govern municipal...

Joan Ballana, Maria Balasch, Jaume Colomer, Josep L.Garcia i Josep M.Diéguez (ERC-SOM Vic)

(Article publicat a El 9 Nou, 25/11/16)