Vic

Visites a la presó Model. Aproximació a un MODEL que no volem repetir

Les visites a la presó Model formen part del programa de memòria històrica
Hem tancant el programa de visites a la presó Model, fetes els passats 29 de juliol i 16 de setembre. Unes activitats emmarcades en el pla de treball en relació amb la memòria històrica.

El nombre de persones que hi han participat és de 239 persones, 130 dones i 109 homes.

Al marge de la curiositat que pot suggerir la visita, l’entenem com un recorregut pel passat recent que ens aporta coneixement i aprenentatge en descobrir elements emblemàtics de la presó: els patis, el panòptic, les galeries 4 i 5, el locutori, la paqueteria, la recreació de les cel·les on van ser empresonats Salvador Segui (el Noi del Sucre), Lluís Companys, Xirinachs... i la impressionant escena de la sala on estava instal·lat el garrot vil on va ser ajusticiat Salvador Puig Antich,

“La Model ens parla. 113 anys, 13 històries”, comissariada per Agustí Alcoberro, on s’expliquen 13 històries testimonials del que ha estat la presó, és una invitació a la reflexió individual i col·lectiva.

D'altra banda, volem destacar i agrair el servei d’atenció i acompanyament que vam gaudir al llarg de les visites, que han estat liderades per reclusos de tercer grau penitenciari o règim obert. A priori pot semblar una situació òptima ja que és el seu primer pas cap a la reinserció social, però a la pràctica les coses són molt més difícils: sovint estan sotmesos a l’aïllament i els és complicat agafar el nou ritme de viure fora de la presó.

Volem donar les gràcies de manera molt especial al Conseller de Justícia Carles Mundó, que ens ha acompanyat en tot moment per facilitar i endegar aquest treball; també a l'historiador Agustí Alcoberro, per les interpretacions i explicacions exhaustives que vam poder gaudir al llarg del tot el recorregut de la visita.

Quan Catalunya està vivint uns moments decisius de cara al seu futur, considerem fonamental haver-nos pogut apropar a unes èpoques històriques que han contribuït a dur-nos fins on som ara. Reiterem el nostre agraïment a tothom qui ho ha fet possible.