Vic

La visita a la Maternitat d'Elna del passat 25 de novembre

Les seccions locals d'ERC i JERC de Vic i SOM Vic ens vam proposar, ja fa uns mesos, organitzar una sèrie d'actes que només pretenen posar un granet de sorra en la reivindicació de la memòria històrica al nostre país. El passat 25 de novembre, una data assenyalada als calendaris per ser un dia de denúncia de la violència contra les dones, vam poder fer una visita carregada d'un simbolisme molt especial a la Maternitat d'Elna.

Un grup nombrós de persones, de la mà de la historiadora Assumpta Montellà, va poder emocionar-se trepitjant la sorra de la platja d'Argelers i escoltant les duríssimes experiències que durant anys ha pogut recopilar d'antics republicans anònims que van passar per aquell camp de concentració.

Però enmig de la tragèdia que va suposar aquell episodi de la nostra història, un raig de llum: la Maternitat d'Elna i un grup de dones d'una tenacitat inesgotable que van donar un futur a 597 mares i als seus fills i filles. Una història impactant i increïble que encara emociona a tot aquell que s'hi acosta, i que fa evident més que cap altra la necessitat de reivindicar la memòria històrica: allò que ens ensenya és, per desgràcia, aplicable avui en dia a tants altres grans moviments de refugiats oblidats.

Oblidades entre oblidats.
Nota: Teniu una molt bona crònica, feta per un dels assistents, en aquest enllaç. També podeu recuperar algunes imatges de la visita.