ERC Viladecans

Totes les notícies

Un avió aterrant a l'aeroport del Prat (foto: Jordi Cucurull, CC BY-SA 2.0)

ERC aconsegueix el rebuig del Ple de Viladecans a l'ampliació de la tercera pista de l'aeroport

El grup d'ERC-AM a l'Ajuntament de Viladecans ha aconseguit el rebuig unànime de tots els grups municipals a l'ampliació de la tercera pista de l'aeroport del Prat que preveu AENA a costa dels espais naturals del Delta del Llobregat. Els republicans van presentar una moció que finalment ha estat transaccionada amb la resta de formacions i ha acabat generant una declaració institucional durant el Ple de juliol. En concret, el text declara el rebuig de l’Ajuntament de Viladecans a la proposta d’ampliació de la tercera pista de l’aeroport de Barcelona - El Prat que ha plantejat AENA, ja sigui cap al Remolar de Viladecans o cap a la Ricarda del Prat, i que comportaria la desaparició d’un habitat protegit, d’alt valor ambiental, social, i de biodiversitat. Així mateix, s'insta al Ministeri de Foment, AENA i la Generalitat a consolidar un sistema aeroportuari català integrat, que doni resposta a la problemàtica actual de saturació de l'aeroport de Barcelona - El Prat, i tingui en compte els altres aeroports de Catalunya (Reus, Alguaire i Girona) i faciliti la connectivitat amb transport públic. El Ple també demana una revisió, de manera consensuada amb els ajuntaments de l'entorn i la Generalitat de Catalunya, del Pla Director Urbanístic de l'aeroport, i adequar-lo al nou escenari definit per l'emergència climàtica, els compromisos internacionals i la protecció de l'entorn natural del Delta del Llobregat i la seva biodiversitat.  Rerefons Des de principis de 2020 AENA ha recuperat amb força la proposta d’ampliació de la tercera pista de l’aeroport. Addueix l’increment constant de passatgers i el risc de col·lapse de la infraestructura. L’òrgan gestor dels aeroports aposta per allargar la plataforma esgarrapant un mínim de 500 metres de terrenys naturals a la Ricarda, espai natural protegit del Delta del Llobregat, ubicat al terme municipal del Prat de Llobregat. Alternativa que compta amb el rebuig unànime del Ple municipal del Prat, d’entitats ecologistes i més recentment del Parlament de Catalunya en una resolució aprovada el passat mes de juliol a la Comissió de Territori.

El sector centre de Viladecans delimitat en línia discontínua en vermell

ERC Viladecans presenta al·legacions al nou pla d’usos del sector centre

El grup municipal d’ERC-AM ha presentat al·legacions a la “segona modificació del Pla de Millora Urbana per a la concreció d’usos al Sector Centre de Viladecans” impulsada per l’Ajuntament de Viladecans i en exposició pública fins el passat 10 de juliol. Els republicans consideren que es tracta d’una eina per endreçar l’obertura de comerços, activitats econòmiques i professionals als carrers més cèntrics de la ciutat, però adverteixen que sense polítiques ni recursos adequats pot ser paper mullat. ERC proposa blindar Jaume Abril com a carrer cèntric i comercial prioritari per impulsar un passeig de més dos quilòmetres que uneixi el carrer Doctor Reig i la Rambla Modolell, actualment els dos únics amb la consideració “àrea de centralitat comercial prioritària” segons el Pla. L’objectiu és unificar tres barris (Montserratina, Eixample i Casc Antic) amb un gran centre comercial a l’aire lliure i les mateixes característiques d’usos. En paraules de la regidora republicana Myriam Moysset, “volem potenciar i exportar el model d’èxit que caracteritza el carrer Doctor Reig, l’artèria comercial per excel·lència de Viladecans, i ens sembla de tota lògica ampliar el mateix tractament a Jaume Abril fins a connectar amb la Rambla”. Això revitalitzaria també el nucli antic. Els republicans demanen una sèrie de limitacions d’usos i noves condicions per evitar l’obertura de supermercats de proximitat i basars o la proliferació d’entitats bancàries i despatxos professionals en àrees de centralitat comercial prioritària, ja que aposten per prioritzar aquí el comerç i els serveis personals de més valor afegit. Al mateix temps, volen impedir l’obertura d’establiments de joc i apostes en carrers cèntrics, reclamen un distància mínima d’un quilòmetre entre aquesta mena de locals i, sobretot, restringir-los en àrees properes a centres d’ensenyament obligatori. Moysset ha explicat que “demanem limitacions perquè el públic potencial dels establiments de joc i apostes són principalment joves i volem evitar futures addiccions.

La masia històrica de Can Sellarès està amenaçada per set blocs de pisos de tres a nou plantes que l'encaixonaran

ERC Viladecans rebutja la reforma de Can Sellarès i acusa el govern socialista d’alterar el projecte pactat amb els veïns

El grup d’ERC-AM a l’Ajuntament de Viladecans ha votat en contra de l’aprovació provisional del Pla de Millora Urbana (PMU) de Can Sellarès en el darrer Ple municipal de juny, on també ha presentat una moció conjunta amb Cs -a petició de la plataforma Salvem Can Sellarès- per aturar la reforma i que ha estat rebutjada finalment per la majoria dels dos socis de govern (PSC+Comuns). Els republicans acusen l’equip de govern d’incomplir els acords amb els veïns de Can Palmer per millorar el barri. La portaveu d’ERC Bàrbara Lligadas recorda que “aquest Pla es va consensuar amb els veïns el 2013 però l’han estat modificant i el que tenim avui és un altre projecte, diferent. A més a més, les necessitats i la realitat de la ciutat evoluciona, en aquell moment no teníem els tres projectes urbanístics que tenim avui damunt la taula”, en referència als 5.700 pisos nous previstos entre el Pla de Llevant, el Polígon Centre i el sector Roca. Per ERC Viladecans “aquesta ciutat no necessita més pisos, necessita biblioteques, espais esportius, zones verdes, una bona planificació de la mobilitat. La ciutadania a Can Sellarès no demana més pisos. No demana un bloc de 9 plantes, el que demana és que li arreglin el barri, que el dinamitzin, que el regenerin, que no se senti deixada de la mà de deu, més espai obert. I en comptes de començar per millorar el barri de Can Palmer comencen com sempre, construint pisos”. “Ens diuen”, ha afegit, “que ho fan per incrementar l’oferta d’habitatge social, per als joves. Però si tanta falta fa per què no l’inclouen en els 5.700 pisos ja planificats? El problema de l’accés a l’habitatge no se soluciona construint més. Difícilment podrem resoldre aquest repte des de l’àmbit municipal. Podrem donar cops de mà, acompanyar, gestionar, impedir situacions de crisi, desnonaments, però construir per descomptat que no és la solució”. La portaveu republicana ha recordat que amb aquest PMU la masia històrica que dona nom a l’espai, declarada Bé Cultural d’Interès Local l’any passat pel mateix equip de govern, quedarà encaixonada per 238 habitatges repartits en set blocs de tres a nou plantes.

ERC desmunta la necessitat de més habitatge a Can Sellarès: Viladecans té planificats 5.700 pisos nous

ERC Viladecans ha desmuntat el principal argument del govern socialista per urbanitzar Can Sellarès, la necessitat de més habitatge. I és que entre el Pla de Llevant (2.900), la reforma del Polígon Centre (1.200) i el sector Roca (1.600) la ciutat creixerà en 5.700 pisos a mitjà termini, per tant, la motivació oficial cau per si sola i demostra, una vegada més, l'obsessió del PSC per creixement infinit i el model de ciutat basat en la totxana.  A Can Sellarès l'equip de govern (PSC+Comuns) promou un "Pla de Millora Urbana" (curiós eufemisme) que preveu la construcció de 238 nous habitatges repartits en set blocs de pisos de tres a nous plantes. Això comportarà l'encaixonament de la masia històrica declarada Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) el 2019 i la pèrdua d'espai lliure, zona verda i equipaments com l'antiga piscina descoberta. A banda de la privatització de terrenys municipals, ja que el 99,5% del sòl és públic repartit entre els ajuntaments de Gavà i Viladecans.  El pitjor és que això s'estigui fent d'esquenes als veïns tal com demostra que el període d'exposició pública del PMU a finals de l'any passat, que va passar inadvertit per la immensa majoria, inclosa l'Associació de Veïns de Can Palmer, i es va dur a terme amb manca de transparència per part del consistori. L'aprovació inicial del Pla va al Ple municipal de juny, durant el qual ERC presenta també una moció conjunta amb C's per intentar aturar la reforma urbanística en una estratègia instada per la plataforma veïnal Salvem Can Sellarès i on incompresinblement Podemos Viladecans s'ha quedat al marge.  Can Sellarès va ser una venda de la companyia Roca als ajuntaments de Gavà i Viladecans a finals dels anys 80 per una preu molt inferior al de mercat. Amb una condició en la onzena clàusula del contracte que exigia mantenir "sempre" l'ús social dels terrenys al marge de la qualificació urbanística. Els ajuntaments diuen ara que amb la llei a la mà la clàusula queda esgotada passats 30 anys.

ERC Viladecans subscriu el Pla de reactivació local i demana celeritat i claredat en l’adopció de mesures

El grup municipal d’ERC-AM ha donat suport al Pla de reactivació local (PRL) de l’Ajuntament de Viladecans durant el passat Ple de maig després de veure recollides una part important de les propostes dels republicans per gestionar el desconfinament i la crisi de la COVID-19. Tot i així, demana celeritat i criteris clars a l’equip de govern en la concreció i adopció de les mesures, ja que els afectats necessiten respostes urgents i efectives per fer front a les dificultats. La portaveu republicana Bàrbara Lligadas ha explicat que “el Pla de reactivació local és un document de mínims on tots hem hagut de renunciar a alguna qüestió. S’han inclòs moltes propostes, però demanem a l’equip de govern que s’apliquin amb la màxima celeritat, amb transparència i que la informació flueixi. Ara mateix la gent necessita ajuda, necessita respostes i solucions enlloc de més maldecaps. Necessita criteris clars per adaptar-se a la nova normalitat i això no ha estat sempre així”. Per exemple, ha citat problemes en la reobertura de terrasses de bars i cafeteries. “Ara es tracta de facilitar la vida a totes aquelles persones que ho estan passant molt malament, d’ajudar-les. De posar tot el que està a les nostres mans per acompanyar a la nostra pagesia, a les persones en situació administrativa irregular o sense domicili fix per evitar la marginalitat i el risc de vulnerabilitat, als petits negocis perquè puguin tornar a pujar la persiana”, ha insistit la portaveu del grup republicà. I ha citat com a bona pràctica l’exempció de la taxa per ocupació de la via pública als professionals de la restauració fins el 2021. Lligadas considera que “hem aprovat un acord molt important per a la ciutat, un acord on hi ha un munt de mesures per evitar que ningú es quedi enrere. Ara cal que tot allò que hem sigut capaços d'arribar a un consens totes les forces polítiques del consistori no es quedi en paper mullat i esdevingui accions reals eficients que ajudin a tota la ciutadania.

L'Albert Artero és el president d'ERC Viladecans i va entrar a treballar a la Nissan el 1988

Nissan, un gerro d'aigua freda (també per a Viladecans)

Encara  me’n recordo de com punxaven els carbassons. Després de treballar un parell d'anys al camp amb el tiet Salvador, vaig anar a fer de lampista amb en Valeriano a Calonge, a la Costa Brava. El Comitè Olímpic Internacional va atorgar las olimpíades a Barcelona’92. Van ser temps d’especulació, l’empresa familiar se’n va anar a norris.   El febrer de 1988 vaig entrar a treballar a Nissan Motor Ibérica, i fins avui. En aquella època et feien fix als dos anys i mig. L’empresa va començar a treure un rendiment màxim de les instal·lacions i del personal. La feina era quasi tota manual. En aquells anys entràvem xavals cada setmana. Soc fill i nebot  d’extreballadors de Motor Ibérica i, com jo, molts companys érem de Viladecans. El primer robot que va vindre, “el Serra”, soldava els pisos del Patrol. Amb els anys es van modernitzar les instal·lacions. La fàbrica anava a plena producció, durant una temporada es feien cinc models de vehicles alhora. Però el 2008, amb la crisi econòmica, l’empresa va plantejar un ERO que afectava 1.800 persones. Amb lluita i molt sacrifici, entre tots vam aconseguir reduir l’expedient, però durant aquesta última dècada s’han anat deixant caure les produccions fins arribar a les xifres actuals. Ara, com és sabut, la matriu de Nissan a Japó ha anunciat que vol tancar les plantes a Catalunya. Això representa una pèrdua de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 d’indirectes. Moltes companyes i companys que viuen a Viladecans. Entre directes i indirectes, els sindicats calculen que uns 350 treballadors. 350 famílies que després dels anys de sacrifici que portem es veuran abocades a un sobreesforç per tirar endavant. Si a això hi sumem tot el Baix Llobregat, veiem com la nostra comarca patirà un altre retrocés social i econòmic. No podem permetre que una multinacional com Nissan se’n vagi d’un dia per l’altre, sense més. Seria una porta oberta per a altres fàbriques i indústries instal·lades a la comarca.

Els ciclocarrers implantats ara fa dos anys en fase prova pilot a Sales són motiu de controvèrsia.

ERC s'absté en la nova Ordenança municipal de circulació que arriba tard i a mitges

En el passat Ple municipal del mes d’abril, telemàtic arran del confinament, l’Ajuntament de Viladecans va aprovar la nova Ordenança municipal de circulació, que té com a objectiu principal garantir la seguretat, l’ús i el gaudi de les persones usuàries de la via pública. Una aprovació que ha passat desapercebuda per les urgències de la COVID-19 i que va comptar amb l'abstenció del grup d'ERC-AM perquè arriba tard i es queda a mitges.    Els republicans son conscients que és una ordenança important i molt necessària per ordenar la circulació de tot tipus de vehicles pels nostres carrers i evitar malentesos i accidents. Per això fa tres anys ja van demanar a l’equip de govern que regulés la circulació de ginys nous com patinets elèctrics i d’altres vehicles de mobilitat personal que començaven a proliferar: el seu ús augmentava dia rere dia, la sensació de perillositat per part dels vianants també i no existia cap normativa que els regulés. Calia modificar l’ordenança, però els treballs previs no van començar fins la passada tardor. ERC va fer propostes al redactat i va ser l’únic grup del Ple a presentar al·legacions.   Mentre aquesta aprovació no arribava, l’Ajuntament va optar fa dos anys per pintar els carrers amb “ciclocarrils” compartits per ginys, cotxes i bicicletes en la mateixa calçada, sense conscienciació prèvia entre les persones usuàries ni molt menys formació, posant en una mateixa plataforma menors sense carnet de conduir amb cotxes, furgonetes, camions o motocicletes. De la nit al dia i força abans de comptar amb l’ordenança definitiva. En paraules del regidor d'ERC Josep Mumany "va ser una intervenció que va generar molts dubtes entre els usuaris. Una clara campanya de màrqueting, una més, similar a la 'superilla' per a vianants que hem conegut per la premsa. Per simular que s’estava treballant en el problema enlloc de plantejar un abordatge seriós".   L’equip de govern ha anat allargant aquesta modificació a l’espera que altres administracions vagin concretant conceptes i delimitant unes regles de joc més o menys clares, especialment per endreçar l’ús dels nous ginys als carrers.

En Marc Riera Minguet és enginyer agrònom i veí de Viladecans

Lliçons COVID-19: pagesia imprescindible

Tot el que estem passant en la gestió del COVID-19 ens deixa algunes lliçons vitals, des de la importància de la sanitat pública fins a la necessitat de fer passes cap a un model econòmic més social i amb menys impacte ambiental. Una altra gran lliçó que es desprèn de la sacsejada lligada al coronavirus és la importància de tenir un sector agrari viu, amb pagesos i pageses. La premissa que sempre podrem comptar amb poder portar productes d’altres llocs del món no és certa, almenys no sempre, i d’això en som conscients amb un daltabaix com el que estem patint. Tenir, cuidar i preservar espai agrari productiu i amb pagesos i pageses és estratègic.   Els professionals del sector agrari fan un esforç brutal per respondre a la demanda d’un mercat sovint difícil d’entendre. Competeixen amb productes d’arreu del món però partint del desavantatge d’haver de complir amb més exigències socials i ambientals, que com a societat ens sembla absolutament raonable requerir als nostres productors, però que ens n’oblidem quan es tracta de productes de fora.   Ara cal que els reconeguem la feina, cadascú des del seu lloc; com a consumidors demanant productes de proximitat, més frescos, més sostenibles i de productors que vetllen pel nostre territori. Alhora comprenent que espais com el Parc Agrari són espais d’activitat econòmica, dels que hem de gaudir amb respecte per la feina de pagesos i pageses, i per tant entenent que la primera funció d’aquest espai és de producció econòmica.   D’altra banda des de les diferents administracions cal apostar com mai pel Parc Agrari, com a eina de gestió del territori i suport a l’activitat professional agrària; la millora de les infraestructures de drenatge de la zona agrícola de Viladecans i Gavà no pot esperar més, així com la millora de regadius o camins. Cal el mínim d’entrebancs possible i el màxim suport, i això només s’assoleix si s’entén la importància del sector agrari.

Bassa de laminació de Ca n'Alemany, entre l'outlet i les naus de Desigual (foto: Incasol)

ERC exigeix millorar el drenatge d’aigües de Ca n’Alemany per evitar inundacions al parc agrari

El grup municipal d’ERC Viladecans ha exigit a l’equip de govern que millori amb caràcter urgent el sistema de drenatge d’aigües pluvials de la bassa de laminació de Ca n’Alemany, el polígon industrial desenvolupat arran de l’obertura del centre comercial Viladecans the Style Outlet. Les deficiències en el sistema de desguàs en episodis de pluges torrencials o de gran acumulació com les registrades el passat mes d’abril agreugen les inundacions dels camps adjacents, a la zona del camí del Pi Tort entre els termes municipals de Gavà i Viladecans, provocant pèrdues de collita molt importants. Esquerra s’afegeix així a les crítiques del sindicat Unió de Pagesos per “negligència” reiterada de l’Ajuntament en el drenatge insuficient de la bassa de laminació. Reiterada perquè la problemàtica ve de lluny i plou sobre mullat després de les pluges torrencials dels últims dos anys, les més recents arran del temporal Gloria i l’últim episodi d’acumulació excepcional que ha fet malbé els conreus dels productors d’aquesta zona del Parc Agrari del Baix Llobregat. “Parlem de negligència en els equips de bombeig d’aigües pluvials del polígon de Ca n’Alemany perquè mai han funcionat, malgrat ser-hi i malgrat haver-ho advertit en diverses ocasions”, ha indicat la regidora d’ERC Myriam Moysset. La representant republicana ha demanat explicacions a l’última comissió informativa de territori, on l’equip de govern s’han compromès a dur a terme una auditoria per intentar solucionar els problemes de drenatge en aquest punt. Moysset explica que l’Ajuntament parla d’anomalies, de problemes en el calibrat del sistema i que es corregirà però critica la inacció municipal després que l’any passat els pagesos i el grup municipal d’ERC ja van advertir de les deficiències en el desguàs. “Entrarem les preguntes formals a registre perquè ens enviïn els resultats de l’auditoria i els informes tècnics de les correccions que calgui dur a terme, volem fiscalitzar de prop aquesta intervenció perquè és urgent prendre mesures, per mantenir la producció agrària i estar al costat dels pagesos”, ha afegit.