ERC Viladecans

ERC s'absté en la nova Ordenança municipal de circulació que arriba tard i a mitges

Els ciclocarrers implantats ara fa dos anys en fase prova pilot a Sales són motiu de controvèrsia.
En el passat Ple municipal del mes d’abril, telemàtic arran del confinament, l’Ajuntament de Viladecans va aprovar la nova Ordenança municipal de circulació, que té com a objectiu principal garantir la seguretat, l’ús i el gaudi de les persones usuàries de la via pública. Una aprovació que ha passat desapercebuda per les urgències de la COVID-19 i que va comptar amb l'abstenció del grup d'ERC-AM perquè arriba tard i es queda a mitges.

Els republicans son conscients que és una ordenança important i molt necessària per ordenar la circulació de tot tipus de vehicles pels nostres carrers i evitar malentesos i accidents. Per això fa tres anys ja van demanar a l’equip de govern que regulés la circulació de ginys nous com patinets elèctrics i d’altres vehicles de mobilitat personal que començaven a proliferar: el seu ús augmentava dia rere dia, la sensació de perillositat per part dels vianants també i no existia cap normativa que els regulés. Calia modificar l’ordenança, però els treballs previs no van començar fins la passada tardor. ERC va fer propostes al redactat i va ser l’únic grup del Ple a presentar al·legacions.

Mentre aquesta aprovació no arribava, l’Ajuntament va optar fa dos anys per pintar els carrers amb “ciclocarrils” compartits per ginys, cotxes i bicicletes en la mateixa calçada, sense conscienciació prèvia entre les persones usuàries ni molt menys formació, posant en una mateixa plataforma menors sense carnet de conduir amb cotxes, furgonetes, camions o motocicletes. De la nit al dia i força abans de comptar amb l’ordenança definitiva. En paraules del regidor d'ERC Josep Mumany "va ser una intervenció que va generar molts dubtes entre els usuaris. Una clara campanya de màrqueting, una més, similar a la 'superilla' per a vianants que hem conegut per la premsa. Per simular que s’estava treballant en el problema enlloc de plantejar un abordatge seriós".

L’equip de govern ha anat allargant aquesta modificació a l’espera que altres administracions vagin concretant conceptes i delimitant unes regles de joc més o menys clares, especialment per endreçar l’ús dels nous ginys als carrers. Això, en qualsevol cas i segons Mumany, "no era excusa per endarrerir l’adopció d’una mesura transitòria que acabés amb la sensació de desgavell imperant als nostres carrers, una solució que encara esperem ja que l’ordenança no es publicarà ni entrarà en vigor fins després de l’estat d’alarma".

ERC Viladecans considera que, després d’aquesta aprovació definitiva, ara cal fer una important campanya d’informació i sensibilització, no de publicitat. Cal una campanya responsable que arribi amb facilitat a totes les persones usuàries -especialment els joves- amb claredat i el màxim de rigor, perquè està en joc la seguretat i, per això, el grup municipal republicà porta anys prioritzant la seguretat vial i vol col·laborar en la difusió de l’ordenança, per responsabilitat. "Massa accidents i ensurts hem hagut de lamentar ja en aquests darrers anys com per allargar gaire més la situació, amb queixes reiterades de veïns i famílies que veuen passar patinets elèctrics a tota velocitat per zones de vianants amb total impunitat", ha recordat Mumany.

Algunes de les parts més importants de l'ordenança, que es pot consultar sencera en aquest enllaç en una versió a punt per publicar, són que els vianants sempre tenen preferència a les voreres; els menors de 12 anys poden circular per les voreres amb patins, patinets, tricicles i bicicletes; a les vies urbanes la circulació de bicicletes ha de desenvolupar-se per les calçades, pels carrils bici i per les zones especialment habilitades; les bicicletes i vehicles de mobilitat personal han de dur timbre, llums i elements reflectants; la velocitat màxima en carrils d’un únic sentit és de 30 km/h; l’edat permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes és a partir dels 16 anys; que la bicicleta no podrà estar ocupada per un número de persones superior al que per construcció pugui transportar; o que les persones usuàries de vehicles de mobilitat personal o bicicletes han de portar casc.

Amb el text de l’ordenança a la mà, continua pendent el capítol dels patinets elèctrics -un dels més polèmics i urgents a resoldre- perquè no apareix enlloc un apartat que faci referència únicament a aquests ginys i això pot generar molts dubtes en el futur. El lector, l’usuari, es pot perdre fàcilment enmig d’un munt de consideracions i criteris barrejats en diverses parts del text.

Segons Esquerra, caldrà estar atent a les noves normatives que apareguin per part de la DGT o l’Autoritat del Transport Metropolità per veure les modificacions que es vagin afegint. "Nosaltres seguirem fent la nostra feina des de l’oposició, sent útils i fiscalitzant l’acció de govern, pendents dels nous canvis i oberts a la ciutadania que necessiti fer-nos alguna consulta o reclamació. Així és com entenem la política municipal", ha conclòs Mumany.