ERC Viladecans

Notícia

ERC Viladecans denuncia que el grup Inipro va guanyar tots els concursos de l’Ajuntament als quals es va presentar el 2011, 2013, 2014 i 2015

A l'esquerra Joaquín Guerrero (camisa blava) amb Ricard Campàs (posant aigua a l'arròs) a l'estand del PSC de la Festa Major de 2013 (font: Facebook PSC Viladecans)
A l'esquerra Joaquín Guerrero (camisa blava) amb Ricard Campàs (posant aigua a l'arròs) a l'estand del PSC de la Festa Major de 2013 (font: Facebook PSC Viladecans)
El grup d’ERC-AM a l’Ajuntament de Viladecans ha presentat aquest dilluns les conclusions en el marc de la comissió informativa promoguda arran de les detencions i els escorcolls policials a les dependències municipals del passat 4 de maig de 2016. Una operació ordenada pel Jutjat d’Instrucció número 1 de Tarragona que es va saldar amb la dimissió de l’exprimer tinent d’alcalde i exprimer secretari del PSC de Viladecans, Joaquín Guerrero, acusat d’alteració de subhastes i tràfic d’influències. El cas continua sota secret de sumari.
 
Els republicans posen de manifest com de 2011 a 2015 el grup Inipro va guanyar tots els concursos o negociats de l’Ajuntament de Viladecans als quals es va presentar. L’única excepció és l’any 2012, si bé en aquell exercici va facturar el 99,2% del total possible. El mateix va succeir de 2007 a 2010 quan pràcticament va guanyar tots els concursos als que es va presentar amb percentatges de facturació molt similars als de 2012. En el període 2007-2015 el grup va ingressar 23.640.068 € del consistori de Viladecans.  
 
ERC també qüestiona l’alt grau d’externalització de serveis públics de l’Ajuntament de Viladecans (PSC+ICV) en benefici d'empreses privades. El govern local ho justifica davant les dificultats que imposa la Llei 27/2013 de racionalització i sostenibilitat de l’administració local, però aquesta normativa va entrar en vigor el 2014 i la tendència d'externalització es remunta a bastants anys abans. És el cas del servei de gestió de Can Batllori que el grup investigat ha encadenat fins a 11 vegades des de 2004 o del servei de dinamització de la gent gran, en mans del mateix grup de forma ininterrompuda des de 2006.
 
La portaveu dels republicans a l’Ajuntament, Bàrbara Lligadas, considera que d’acord amb la informació obtinguda “sembla que existeix algun tipus de sistematització en la vinculació entre l’Ajuntament de Viladecans i el grup Inipro al llarg de tots aquests anys”. Inipro té la seva seu social a Viladecans i treballa per diversos ajuntaments de Catalunya, la majoria vinculats al PSC.
 
Un altre exemple sospitós de males pràctiques que ha surat durant els treballs de la comissió són els procediments negociats: en l’àmbit de la contractació pública i per imports màxims determinats l’Ajuntament està obligat a demanar pressupost a tres empreses diferents, però en diverses ocasions dues d’aquestes empreses formaven part del mateix grup Inipro. Aquests expedients estan sota secret de sumari, però atesa la vinculació existent entre l’Ajuntament i el conglomerat empresarial sorprèn molt que el govern argumenti que desconeixia l’adscripció de les dues empreses al mateix grup.
 
El binomi Inipro / PSC 
Els republicans també posen de manifest el flux de persones vinculades al PSC que havent començat a treballar al grup Inipro han acabat incorporant-se a l’estructura de l’Ajuntament i a les seves empreses públiques. Recorden també com l’exdirector del conglomerat Ricard Campàs -detingut amb Joaquín Guerrero i el consultor Enric Miró- va anar a les llistes al Parlament del PSC l’any 1988 i com sovintejava la Festa de la Rosa o la parada del PSC a la Festa Major de Viladecans amb un paper actiu (veure fotografia adjunta de 2013) al costat del mateix Guerrero. Part contractada i part contractant unides per la festa dels socialistes de la ciutat i el Baix Llobregat.
 
ERC Viladecans també es mostra molt crítica amb el funcionament i les traves que l’equip de govern ha posat als grups a l’oposició durant la comissió informativa, començant per vetar la denominació “d’investigació”. Les dificultats per conèixer el nombre exacte de càrrecs de confiança i empleats públics que van passar per Inipro abans d’arribar a l’Ajuntament han estat molt reveladores. Nou mesos després de la primera petició formal, de negatives i evasives de tot ordre finalment l’equip de govern ha facilitat una xifra inferior a deu persones -a dos dies de tancar la comissió- que no es correspon amb els càlculs d’ERC segons els seus contactes a l’Ajuntament.
 
Lligadas recorda que “actualment hi ha càrrecs de confiança a l’Ajuntament de Viladecans procedents d’Inipro que estan signant contractes amb aquest conglomerat d’empreses, com hi ha tècnics que van treballar per Inipro abans i ara treballen en diverses àrees del consistori on aquest grup figura com a prestador de serveis”.
 
ERC proposa en el document de conclusions que es debatrà en sessió plenària incloure diversos acords com renovar els plecs de clàusules administratives per a contractes de consultoria, prestació de serveis, obres i instal·lacions que es remunten a 1995. També insta a reduir l’externalització de personal al servei de l’Ajuntament tan aviat com la legislació ho permeti i, finalment, sol·licita definir clarament la figura i l’abast de les comissions informatives per impedir que es repeteixin les disfuncions que s’han registrat en aquesta ocasió.
 
La portaveu d’Esquerra Republicana conclou que “la vinculació entre el grup Inipro i l’Ajuntament de Viladecans al llarg dels anys ha estat èticament reprovable, mancada de transparència i carregada de casualitats estranyes. Tenint en compte la precarietat de la informació a la qual hem tingut accés a través d’aquesta comissió, es pot sospitar d’una suposada mala pràctica. Confiem que la justícia faci la seva feina i posi llum on nosaltres hem trobat un mur i la opacitat marca de la casa”.
 
ERC va recórrer el 2014 a Fiscalia Anticorrupció i a l’Oficina Antifrau davant els indicis d’irregularitats entre Inipro i l’Ajuntament de Viladecans, aportant dades sobre contractes molt peculiars i vincles personals entre la part contractada i la part contractant.