ERC Viladecans

El govern local rebutja implantar noves mesures per combatre la calor

Antiga piscina de Can Sellarés, en abandó des de mitjan de la dècada anterior.
El govern local de Viladecans (PSC+Comuns) s'ha negat a implantar un paquet de mesures per combatre la calor que el grup municipal d'ERC-AM va dur al Ple de juliol. Els republicans plantejaven habilitar fonts lúdiques i activitats aquàtiques en espais públics, comprometre la reobertura de la piscina de Can Sellarés, adoptar mesures per solucionar el caos circulatori a l'aparcament de la Murtra o estudiar la viabilitat de fer gratuït la línia d'autobús que connecta el nucli urbà amb la platja, entre altres. El PSC només va acceptar estudiar fer un seguiment més directe i personalitzat dels col·lectius de risc que viuen a la ciutat, especialment gent gran, en els episodis de pics de calor.

La portaveu del grup republicà Bàrbara Lligadas ha lamentat la manca de voluntat de l'executiu: "ens demanen que renunciem a qüestions que el mateix alcalde s’ha compromès en campanya electoral fa dos mesos, com concretar el calendari de la futura piscina que han promès a Llevant. Ni això han sigut capaços d'acceptar. Viladecans és una ciutat de 66.000 habitants i tenim una piscina descoberta bastant ridícula per aquestes dimensions. En 15 anys hem perdut 1.300 m2 de superfície de piscina descoberta, no tenim sortidors d’aigües ni fonts lúdiques, tenim un greu problema de col·lapse a l’aparcament de la platja, perquè és un coll d’ampolla, no està ben gestionat i de seguida es col·lapsa. Perquè els veïns d’altres municipis prefereixen venir a passar el dia a la platja a Viladecans que a altres platges com Gavà o Castelldefels on aparcar surt molt més car. En transport públic tampoc posem mesures que puguin beneficiar i fomentar aquesta alternativa. I la solució que ens han donat aquest estiu ha sigut posar algunes mànegues d'aigua en determinats llocs del municipi per fer passar la calor".

Lligadas, ha insistit, "ni tan sols hem sigut capaços que acceptin estudiar aquestes vies de solució que la ciutadania està demanant a crits. La ciutadania vol solucions d’esbarjo per refrescar-se durant l’estiu. Perquè a Viladecans estem en una zona on el clima és el que és i fa molta calor i cada cop, malauradament, en farà més. Hem de trobar solucions perquè la ciutadania es pugui refrescar. I el PSC no ha sigut capaç ni de fer un gest de generositat per aprovar algun d’aquests punts. Insisteixo, punts fins i tot que han promès en campanya electoral fa dos mesos".

La ciutat de Viladecans compta amb una oferta d’oci aquàtic molt limitada i són poques les opcions per refrescar-se més enllà de la platja. Mesures com la provisió de mànegues d’aigua en diversos punts de l’espai públic, aquest estiu, demostren una certa improvisació i la manca de recursos adients per fer front a episodis extrems de calor. A diferència d’altres municipis del nostre entorn, no comptem amb fonts ni sortidors d’aigua lúdics que permetin una bona remullada ni s’organitzen activitats aquàtiques, amb vocació permanent, per ajudar a baixar la temperatura del cos.

Per si fos poc, en els últims 15 anys Viladecans ha perdut gairebé 1.300 m2 de piscines descobertes municipals: primer amb el tancament de la piscina de Can Sellarés, mancomunada amb Gavà, a mitjan de la dècada passada i, poc després, amb el tancament de les antigues piscines Joan Masgrau arran de la forta ventada de 2009. No va ser fins el 2015 que vàrem recuperar una piscina a l’aire lliure en el marc del complex esportiu Pòdium (després d’una inversió de 20 milions d’euros), però són conegudes les nombroses queixes de cada estiu per la manca d’espai, el preu de les entrades puntuals i les dificultats d’accés. En una ciutat de 66.000 habitants és feridor que municipis veïns com Sant Climent de Llobregat, amb 4.000 habitants, tinguin piscines municipals descobertes més ben dotades i en sintonia amb les necessitats de la seva població.

A més, l’alternativa de les platges no està a l’abast de tothom, especialment per a les persones grans o amb dificultats de mobilitat, i és especialment greu el problema d’accés a l’aparcament de la Murtra, amb aglomeracions i caos circulatori cada cap de setmana i els dies de més afluència. El govern local ha intentat posar-hi remei regulant l’estacionament i implantant preus més assequibles per als veïns de la ciutat, però les tarifes d’un dia sencer continuen essent més atractives que les zones blaves de Gavà o Castelldefels. En conseqüència, una gran part dels usuaris del pàrquing són visitants de fora del nostre terme municipal. Tampoc hi ajuda el fet que l’autobús que connecta el nucli urbà amb la platja sigui de pagament enlloc de gratuït, com succeeix a Gavà, ja que això no incentiva a optar pel transport públic.

La moció d'ERC, que va comptar amb el suport de Podemos Viladecans, també proposava estudiar l'accés gratuït a les piscines d'Àtrium i Pòdium en els episodis d'onada de calor prioritzant, en tot cas, els col·lectius de risc com les persones majors de 65 anys, les dones embarassades, les mares lactants, els infants menors de 6 anys i les persones amb algun grau de discapacitat.