Vilafranca del Penedès

Totes les notícies

L'associació El Ressò-Rebost Solidari rep el XIII Premi Salvador Armendares que organitza Esquerra Republicana Vilafranca

Els republicans reivindiquen el 14 d'abril com a data per commemorar el 90è aniversari de la República de 1931 i fan una defensa de la memòria històrica com a pilar d’una societat democràtica Reivindicar els valors republicans i recuperar la memòria històrica del període republicà a Vilafranca, aquests són els objectius del Premi Salvador Armendares que organitza anualment ERC. Aquest any el guardonat ha estat l'associació el Ressò-Rebost Solidari, que ha agraït el premi i l'ha dedicat al Manuel Medialdea, president de l'entitat que no ha pogut assistir-hi per estar afectat de la Covid-19, i a tots els voluntaris i voluntàries. Reivindicar la Vilafranca republicana Aquest 2021 es commemora el 90è aniversari de la proclamació de la República de Macià i Companys. Per aquest motiu des d'ERC, el regidor Pere Sàbat ha remarcat la importància per tota societat democràtica de recuperar i reivindicar la memòria històrica. Sàbat ha posat en valor la tasca dels ajuntaments republicans a Vilafranca que "de les casernes en van fer escoles, van impulsar la primera biblioteca i el primer institut i van fer el primer pla urbanístic de la vila". Unes accions i uns valors que Sàbat ha destacat que "segueixen formant el nostre model de ciutat, som hereus d'aquesta Vilafranca republicana que volem tornar a fer". Els republicans han impulsat diferents accions per reivindicar el llegat republicà de la vila, entre els quals, treure de l'oblit la figura del regidor i diputat Salvador Armendares. El Ressò: un exemple de voluntariat per una Vilafranca més justa El jurat del premi Salvador Armendares 2021 ha estat format per Teresa Terrades, Salvador Casals, Anna Tomàs, Marc Izquierdo i Maria Parés. Com a portaveu Terrades ha exposat els motius que per unanimitat ha portat a guardonar a l'entitat Ressò, impulsora del Rebost Solidari. Terrades ha destacat que la tria "és més merescuda que mai, considerant l’emergència sanitària i social derivada de la pandèmia de la Covid-19, que ha requerit un esforç suplementari del voluntariat".

ERC considera que Vilafranca ha d’abordar el futur de dos equipaments estratègics: l’antic hospital i la segona biblioteca

Els republicans consideren que cal definir els usos de l’antic Hospital i decidir la ubicació de la segona biblioteca de Vilafranca de forma consensuada amb tots els grups municipals i comptant amb la participació dels veïns i veïnes   Per Esquerra Republicana de Vilafranca és clau que en aquest mandat s’avanci en dos equipaments clau per la ciutat: definir els usos de l’antic Hospital i decidir la ubicació de la segona biblioteca. “No es tracta de començar les obres d’aquests equipaments, però sí de posar les bases i definir de forma consensuada entre els grups municipals i la ciutadania, el futur d’aquests per així, quan sigui possible, poder-ho dur a terme”, ha afirmat el regidor d’ERC, Salvador Campamà. Posar l’antic hospital al servei de la ciutadania L’edifici de l’antic hospital, en desús des de que va deixar de funcionar com a centre de dia, corre un greu risc de degradació. Els republicans expliquen que, de fet, l’Ajuntament hi està destinant diners per frenar-ne el deteriorament. En comptes d’anar abocant diners en el que pot acabar convertint-se en un pou sense fons, ERC considera que cal decidir els usos de l’edifici i invertir-hi de cara a posar-lo al servei de la ciutadania. Amb la situació actual, expliquen els regidors d’ERC, es corre el risc de patir una pèrdua patrimonial, ja que es tracta d’un edifici inventariat. Els pedaços que hi aplica l’Ajuntament alenteixen però no aturen, a parer d’ERC, la degradació d’aquest immoble dissenyat per un arquitecte tan significatiu com August Font. L’aposta d’ERC és convertir l’edifici en un centre cultural i cívic de referència, però consideren que la decisió sobre els usos als que s’ha de destinar s’ha de prendre de forma conjunta amb altres forces polítiques, entitats de la vila i participada amb el conjunt de la ciutadania. Sigui quin sigui l’ús al que es destini, l’equipament serà prou potent com per esdevenir un pol de dinamització del carrer de Sant Pere.

ERC commemora el 90è aniversari de la proclamació de la República amb el XII Premi Salvador Armendares i una xerrada de l'historiador Salvador Campamà

Teresa Terrades, Salvador Casals, Maria Parés, Marc Izquierdo i Anna Tomàs formen el jurat del XII Premi Salvador Armendares que es donarà a conèixer el 14 d'abril   Aquest 2021 es commemora el 90è aniversari de la proclamació de la República de Macià i Companys, un període va significar un temps de transformació, progrés i la consolidació de drets civils, socials i democràtics com mai abans havia succeït. Per commemorar aquesta data des d'Esquerra Republicana s'organitzen diferents actes per reivindicar la tasca duta a terme durant aquell període republicà i per enllaçar-ho amb la nova etapa que ha d'iniciar-se al país amb la presidència de Pere Aragonès.   14 d'abril, Premi Salvador Armendares Un dels actes que es duran a terme és l'entrega del Premi Salvador Armendares. Aquest any el jurat està format per la Teresa Terrades, educadora; pel Salvador Casals, membre del CoNCA i gerent del Casal; per l'Anna Tomàs, mediadora; pel Marc Izquierdo, administrador de la Festa Major'16; i per Maria Parés, membre de la comissió inclusió de l'escola Baltà Elies. El Premi, que enguany serà la dotzena edició, es lliurarà el proper 14 d'abril al Claustre Sant Francesc.   Els darrers dies de la Vilafranca republicana L'altre acte que els republicans duran a terme per commemorar el 90è aniversari de la República serà una conferència per exposar com es va viure l'ocàs republicà i l'inici de la dictadura franquista a Vilafranca. El passat 27 de març es va representar al teatre del Casal de Vilafranca l’obra Els darrers dies de la Catalunya republicana, basada en el testimoni d’Antoni Rovira i Virgili. Aprofitant aquesta presentació, El Casal i ERC han organitzat una xerrada vinculada amb l’obra indicada. Així, el proper dimarts 13 d’abril l’historiador Salvador Campamà farà una xerrada titulada Els darrers dies de la Vilafranca republicana. La xerrada farà referència a la dura realitat de la Vilafranca dels anys 1936 a 1939. Concretament, s’exposarà com el Cop d’Estat del 18 de juliol posà fi a les esperances que amplis sectors havien dipositat en la República.

El senador Bernat Picornell

Esquerra Republicana demana al solucions al ministre Ábalos per les molèsties dels trens de mercaderies al seu pas per Vilafranca

El ministre Ábalos reconeix al Senat no conèixer les esquerdes als edificis de Vilafranca provocades pels trens de mercaderies El senador d’Esquerra Republicana de Catalunya, Bernat Picornell, ha preguntat avui al ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos sobre les molèsties que provoquen els trens de mercaderies al seu pas per Vilafranca del Penedès. El senador republicà li ha demanat solucions definitives: "Hem de poder donar resposta a les preocupacions dels ciutadans. El seu ministeri és també d'agenda urbana i això és una qüestió molt important per a l'agenda urbana de Vilafranca del Penedès".   “Nosotros solo teníamos conocimiento del ruido, vamos a verificar los problemas de grietas”, aquesta ha sigut la resposta del ministre quan Picornell li ha retret que no respongui quan li ha transmès que els veïns i veïnes del Penedès i, en particular els de Vilafranca del Penedès ja fa més de 15 anys que arrosseguen aquestes molèsties que van “des de sorolls, tremolors i esquerdes als edificis”.   De fet, Picornell ha repassat la cronologia dels fets, posant l’accent en què des del 2004, quan es va acordar el pas de l’AVE per Vilafranca, els veïns i veïnes estan patint aquestes molèsties i que va haver de ser l’Ajuntament, l’any 2008, qui va acabar fent-se càrrec de les reparacions de les esquerdes. I, tot i que sí que s’han cobert part de les vies al seu pas pel nucli de la ciutat, encara queda un tram per cobrir, així com la reforma de l’Estació de Tren que fa que no s’hagi pogut finalitzar la urbanització de tota la cobertura de la via, provocant un efecte divisori entre dues parts de Vilafranca.   El senador Picornell ha posat l’accent que, dels mesos de juliol a desembre de 2020, la línia va quedar parada a causa del tall de les obres entre Sant Sadurní i Martorell i en aquell període, els trens de mercaderies van passar per la costa, fet que va millorar la situació perquè els veïns no van haver de patir els tremolors i el soroll.

D’esquerra a dreta, Gemma Urgell, Salvador Campamà i Pere Sàbat, regidors d’ERC Vilafranca

ERC Vilafranca suspèn rotundament la regidora d’Educació i considera la seva gestió opaca i antisocial

Els republicans han comparegut avui en roda de premsa per tal de tornar a censurar  les polítiques d’educació del govern de Vilafranca. ERC no comparteix les afirmacions que aquests darrers dies han fet públiques l’alcalde, Pere Regull, i la regidora d’Educació, Xell Montserrat, afirmant que l’educació és per al govern una prioritat. “La realitat dista molt de ser del color rosa amb el que la regidora acostuma a pintar-la “, afirma el regidor Salvador Campamà. A més, les declaracions del govern falten a la pròpia ciutadania, “amb grans titulars de més de 6 milions d’euros destinats a l’educació quan, d’aquests, només el 10% es destinen a fer front la segregació escolar als ajuts escolars i a l’educació inclusiva”. Els republicans consideren que les polítiques educatives municipals han de garantir l’accés a l’educació a tothom i per això sempre ha proposat al govern avançar en aquesta línia. Garantir l’accés a extraescolars i a l’Escola de Música En el cas de l’Escola Municipal de Música, es tracta de permetre, segons manifesta ERC, que tots els infants i joves de la vila tinguin les mateixes oportunitats d’accedir-hi. Fa anys que ERC reclama que s’apliqui tarifació social a l’EMM. “Altrament estem barrant-hi l’accés a un segment notable de la població i correm el risc de convertir aquest centre públic en una escola elitista sufragada amb fons públics”,  sosté Salvador Campamà. En aquest mateix sentit, ERC fa temps que insisteix per tal que l’Ajuntament faciliti l’accés a qualsevol activitat extraescolar a tota la població de Vilafranca, ja que ho considera imprescindible per garantir una veritable igualtat d’oportunitats. Manca de casals municipals de primavera i d’hivern públics. Els republicans exposen que un dels punts del pacte de pressupostos al que van arribar amb el Govern per al 2020 era la creació d’un Casal Municipal d’Hivern i un altre de Primavera, coincidint amb les vacances escolars.

ERC i Jovent demanen reforçar els serveis destinats a la salut mental a Vilafranca, especialment entre els joves

Els republicans proposen posar en marxa espais i canals informatius d’atenció a la salut mental a Vilafranca, campanyes de conscienciació i accions per a joves Les recurrents crisis des de 2008 i l’actual pandèmia han provocat un deteriorament del benestar emocional, especialment entre els joves, que podrien derivar en l’aparició de problemàtiques de salut mental i la seva cronificació. Els republicans consideren clau reforçar els recursos destinats a la prevenció, detecció i suport, mostra d’això és que el nou Govern vol incloure entre els seus eixos principals d’actuació la salut mental i emocional amb un pla de xoc de salut mental que vetlli pel benestar general. Per aquest motiu, Jovent Republicà i Esquerra Republicana Vilafranca presenten al proper ple municipal una moció per demanar més accions en pro a la salut mental a Vilafranca del Penedès, especialment entre els joves. De fet, la salut mental s’ha vist afectada per la modificació dels hàbits que ha portat la COVID. Com ha explicat Adrià Machuca, de Jovent Republicà de Vilafranca, “presentem aquesta moció perquè, entre nosaltres, tots tenim amics o familiars que han patit algun episodi d’ansietat durant aquest confinament i ens hem sentit sols o sense saber on anar, amb por a ser estigmatitzats. Creiem que cal donar més eines als joves perquè puguin demanar ajuda i puguin trobar eines per en sortir-se’n”. De fet, el confinament ha repercutit molt en el benestar emocional de tothom i, segons dades de la Federació de Salut Mental de Catalunya, l’estrès posttraumàtic s’ha triplicat. I, concretament entre els joves, el suïcidi és la primera causa de mort no natural entre els joves d’entre 15 i 29 anys, un 80% de la gent jove ha expressat malestar o haver empitjorat arran del confinament i un 60% ha tingut algun tipus d’ansietat.  Els republicans, per tal de treballar aquesta moció s’han reunit amb les entitats que conformen la Taula de Salut Mental de l’Alt Penedès per tal de conèixer de primera mà quina és la situació a l’Alt Penedès i, concretament a Vilafranca, així com les necessitats que tenen les entitats i els seus usuaris.

Roger Torrent a Vilafranca del Penedès

Roger Torrent fa una crida a la mobilització “total” per guanyar un president independentista i d’esquerres i rebutja qualsevol pacte amb el PSC

Els republicans situen el 14F com la tria entre dos models: “el dels de sempre i el 155” o el model republicà per la defensa del Penedès, del camp agrari, per impulsar un pla per la reinudstrialització i pel desplegament definitiu de la vegueria   Crida a la mobilització de total per fer possible una presidència independentista i d’esquerres davant l’amenaça que el PSC accepti els vots de VOX, per ocupar la Generalitat. El president del Parlament, Roger Torrent va situar les eleccions en la tria entre el model del règim del 78 que s’agrupen entorn al PSC i el model d’autodeterminació, amnistia i sortida per l’esquerra de la crisi que representa Esquerra Republicana. La tria per Torrent, passa perquè Esquerra Republicana guanyi de forma històrica les eleccions el diumenge 14.   Cap pacte amb el PSC “En joc hi ha dos models antagònics, el del PSC i el d’Esquerra Republicana”. De forma clara i reiterativa, com tots els candidats republicans, Roger Torrent va rebutjar qualsevol pacte amb el PSC per la presidència de la Generalitat. “Ells representen el règim del 78, ells representen els del 155” i va contraposa-ho en el projecte d’Esquerra Republicana “autodeterminació, amnistia i sortida de la crisi per l’esquerra”. Aquesta és la proposta d’ERC pels propers anys, i volen fer-ho des de la presidència.   President d’esquerres i independentista I per avançar en la reconstrucció del país per l’esquerra i construir la via àmplia cap a la República, Torrent va fer una crida a “fer història” i guanyar “un president independentista i d’esquerres” i per tant, votar per Pere Aragonès. Torrent va exposar què vol dir la via àmplia a la independència “jo ja hi era quan érem el 10%, i la via àmplia va del que hem fet aquests anys per arribar al 50%: sumar, compartir causes i guanyar-nos la confiança de la gent per construir un país millor”. Així, Torrent va defensar que “la responsabilitat d’Esquerra és que la diversitat del país camini conjuntament cap a la República”.

Bones Festes i Bon 2021

Finalment, acabem el 2020, Un 2020 que ha estat trist, complicat i difícil, Un 2020 que ens ha posat a prova a tots i a totes. Un 2020 amb moments i sensacions que mai ens haguéssim imaginat viure. Un 2020 en què hem patit i que, en alguns casos, hem deixat enrere amics i familiars. Mai ens haguéssim pogut pensar viure una cosa similar. I ara és Nadal, i passarem unes festes molt diferents, Sense poder-nos reunir amb la gent que estimem, com hem fet sempre. Ens haurem de conformar amb un Nadal amb videoconferències i amb sobretaules telefòniques, Haurem viure un Cap d’Any sense abraçar-nos amb els amics. O la canalla tindran uns Reis d’Orient amb menys màgia que altres anys. Són les festes que ens han tocat viure, per culpa d’aquest virus. Però no deixem de somniar que ben aviat podrem tocar-nos, sabent-nos més forts i fortes. Ara, que estem a les portes del 2021, Només ens queda encarar-lo amb optimisme, Pensar que hem de fer un darrer esforç amb esperança perquè la situació millori. Perquè plegats, podrem aconseguir-ho. Perquè tenim molts reptes per assolir i molts desitjos per complir. Bones festes i un Feliç 2021

Esquerra Republicana i Vilafranca en Comú fan una crida a acordar una estratègia de ciutat sobre la xarxa ferroviària

L’Eix Transversal Ferroviari com a solució pel pas de mercaderies és l’aposta de futur que ha de recollir el Pla Territorial del Penedès i que ha d’assegurar poder millorar la línia de Rodalies   El tren és un dels punts claus en el futur de Vilafranca i del Penedès. Durant aquest mandat tant ERC com VeC han situat aquest tema al centre del debat a Vilafranca identificant les mancances actuals i proposant solucions de futur pel pas de mercaderies, la millora de la xarxa de rodalies i l’aposta pels trens regionals. Les polítiques de mobilitat representen, pels dos partits, una prioritat i proposen una estratègia de ciutat per poder acordar entre els actors socials, econòmics i polítics una línia d’actuació conjunta per defensar els interessos de Vilafranca i el Penedès.   El tren i Vilafranca: tres reptes Pere Sàbat i Ramon Arnabat van exposar que actualment Vilafranca i el Penedès tenen tres grans reptes en relació amb el tren. Per una banda la necessitat de trens regionals que permetin arribar a Barcelona i Tarragona en 20-30 minuts; la millora de la xarxa de rodalies; i com resoldre el pas de mercaderies pel Penedès.   Sobre les mercaderies l’aposta que els dos partits d’esquerres de Vilafranca proposen és l’impuls de l’Eix Transversal Ferroviari. Una línia que enllaça Lleida-Cervera-Igualada amb Martorell. Una proposta que està present en el plantejament del Pla Territorial del Penedès i que cal acabar de desenvolupar. En aquest sentit apunten que “cal que sigui l’opció per tirar endavant dins del redactat del Pla Territorial”. Sàbat va exposar que amb les obres a la R4 que han finalitzat aquest mes, tots els trens de mercaderies que passen pel Corredor Mediterrani passaran pel Penedès i per Vilafranca, i per això “cal una solució global” per resoldre aquest àmbit. L’Eix Transversal permetria que les mercaderies del centre, de la península passessin per aquesta línia, que a més oferirien una arribada de Rodalies a l’Anoia, resolent un greuge endèmic.