Vilafranca del Penedès

Totes les notícies

ERC denuncia el menyspreu del govern de Vilafranca envers el patrimoni de la ciutat i proposen la creació d’una àrea per preservar-lo

L’informe demolidor emès de la Generalitat de Catalunya sobre els treballs de conservació i muntatge de la creu de Santa Digna culmina un seguit de despropòsits comesos per l’equip de govern en matèria de patrimoni El Grup Municipal d’Esquerra Republicana han explicat avui en roda de premsa les males polítiques per la recuperació i el foment del patrimoni cultural de Vilafranca per part del govern municipal de Junts per Catalunya i el PSC posant per exemple la reconstrucció de la creu de Santa Digna, amb un informe molt crític emès pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, les obres al Claustre dels Trinitaris o les negligències en la concessió de llicències d’obres en edificis propers a l’antiga muralla de Vilafranca. La creu de Santa Digna En relació a la Creu de Santa Digna, els republicans han mostrat el paràgraf final de l’informe redactat pels tècnics en patrimoni del Departament de Cultura de la Generalitat, que diu, textualment “considerem que aquest muntatge de la Creu és un despropòsit i que cal desmuntar tot el conjunt de la creu de nou, retirar els morters afegits en anteriors restauracions, i tornar-la a construir adequadament seguint els criteris actuals de conservació-restauració”. L’informe, a parer d’ERC, no pot ser més contundent i mostra la deixadesa amb la que el govern ha abordat uns treballs que haurien d’haver anat encaminats a dignificar i preservar un monument que és a punt de celebrar el seu 600 aniversari - la Creu de Santa Digna data del 1422. La Creu de Santa Digna està catalogada com un Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). Malgrat això, els treballs de muntatge realitzats l’any 2018 s’han fet sense seguir els protocols que s’apliquen als BCINs i sense notificar-los a la Comissió Territorial de Patrimoni Cultural de la Generalitat, com és preceptiu. El resultat han estat uns treballs que posen en perill la conservació del monument i, a més, el descontextualitzen històricament.

Esquerra Republicana exigeix que s'invalidi el procés per triar la nova direcció de PenedèsTV per manca de transparència

Els republicans aposten perquè els criteris siguin estrictament professionals, es garanteixi la neutralitat i pluralitat de la radio i la televisió i que en el jurat hi participi el Col·legi de Periodistes per tal d'evitar nomenaments a dit Esquerra Republicana vol que es garanteixi la pluralitat, l'objectivitat i la neutralitat informativa de PenedèsTV i Ràdio Vilafranca, ja que el govern de JXC-PSC ha iniciat el procés per triar la persona que haurà de liderar la nova direcció, i demanen invalidar l'actual concurs per garantir que es faci de forma transparent i on primin els elements professionals. Pels republicans les bases del concurs que va aprovar el govern de JXC-PSC s'han fet amb poca transparència i no garanteixen que la tria es faci sota criteris estrictament professionals ni periodístics. De fet, posen de manifest que hi ha errades a les bases ja que per exemple no es donen a conèixer les puntuacions dels diferents aspectes que es tindran en compte a l'hora de valorar les diferents candidatures. Un dels elements que per Esquerra Republicana xoquen més, és l'oblit que el govern sociovergent ha comès al no incloure al Col·legi de Periodistes de Catalunya com a membre del jurat, quan des d’aquest organisme es recomana la inclusió de periodistes col·legiats en els processos de selecció de personal dedicat al periodisme i la comunicació en mitjans de comunicació i administracions públiques; i que hi hagi més càrrec polítics (l’alcalde, el director de SERCOM i un regidor nomenat per l’alcalde) que tècnics. Un jurat que, per tant, està format per polítics i no per personal objectiu i amb perfil tècnic, procediment que pels republicans no és òptim. Des d'ERC consideren que cal vetllar per uns mitjans públics de qualitat, rigorosos, que garanteixin la pluralitat informativa i per fer-ho possible consideren que la tria de la persona que ha de liderar el nou pojecte caldria que es fes amb unes bases més pulcres i més transparents.

Preu Just

Esquerra Republicana dona suport a l’aturada i la mobilització de la pagesia del Penedès contra el baix preu del raïm i del vi

Des d’Esquerra Republicana es dona tot el suport a les reivindicacions dels pagesos i pageses del Penedès, que es durà a terme avui, 5 de setembre, davant l’abús que estan patint per part de les grans empreses del sector del cava que paguen a un preu irrisori el raïm i el vi base per a cava, fet que repercuteix molt negativament en la viabilitat de les explotacions vitícoles i, per tant, en el present i el futur de moltes famílies, així com de tot un territori. La vinya, el vi i el cava són elements propis del Penedès i que cal preservar i potenciar. Des d’ERC denuncien les grans empreses elaboradores de cava que, pagant aquests preus el raïm, abusen de la seva situació de domini i demostren una manca de sensibilitat vers els viticultors i el territori. Al mateix temps, des d’ERC es considera clau defensar la vinya i la pagesia perquè, sense ella, difícilment el Penedès podrà continuar sent una zona amb agricultura i agroindústria i rebrà de forma més intensa les pressions de l’Àrea Metropolitana per la implantació de més superfície industrial i logística. Els republicans d'aquesta manera fan una forta defensa per un model propi de desenvolupament pel Penedès, que rebutja els polígons logístics com és el cas del Pla Director Urbanístic Sant Marçal – Cal Vies, i que ha de permetre construir un futur digne i sostenible pel territori. Els republicans fan una crida a la ciutadania a donar suport a la pagesia penedesenca i a les institucions perquè uneixin forces per trobar una solució.

Esquerra Republicana exigeix multiplicar esforços al govern municipal en la lluita contra les agressions masclistes

Els republicans portaran al ple municipal una bateria de preguntes sobre les accions dutes a terme pel govern de JXC-PSC i presentaran una moció La prèvia de la Festa Major va estar condicionada per la polèmica sobre l'operatiu que el govern de JXC-PSC va preparar per fer front a les agressions masclistes. Des d'Esquerra Republicana ja es va manifestar la preocupació per les poques accions que el govern sociovergent duia a terme contra les agressions masclistes i LGTBIfòbiques ja que les considerava insuficients i, un cop passada la Festa Major, aquest fet ha quedat demostrat. Per ERC, des del govern s'ha fet una mala gestió. Primerament en la forma d'explicar què es duria a terme, on la regidora d'igualtat, Montse Arroyo, s'ha vist implicada en diverses polèmiques que, pels republicans, demostren la manca evident de comprensió de la problemàtica per part del govern, ja que centrar-se en l'alcoholisme o la il·luminació dels carrers és desviar l'atenció i focalitza en la víctima i no en l'agressor. Una mostra fefaent d'aquesta mala gestió ha estat que el govern només situés un Punt Lila els dies de la Festa Major i que, hi ha hagut nits que aquest ha tancat abans que s'acabés la festa, fet que pels republicans és un contrasentit si el que es vol es donar suport i prevenir aquestes agressions i no només fer “política de fum”. A més, el Punt Lila no funcionava de dia, per tant, durant la Diada de Sant Fèlix, un dels dies amb més afluència de públic a Vilafranca i quan es va produir l’agressió a la periodista de Penedès Televisió, l’Ajuntament de Vilafranca no oferia aquest servei d’atenció i suport a la víctima. Pels republicans, que hi hagués només un punt lila i que aquest fos només nocturn ha estat del tot insuficient. La polèmica del carrer de la Palma En els dies previs a la Festa Major els balls van emetre un comunicat on es denunciava que al pas de la processió del dia 30 pel carrer de la Palma i davant del bar la Palma s'hi duien a terme actituds masclistes i incíviques per part del públic, i que davant la negativa del govern de JXC-PSC d'actuar, prendrien mesures.

ERC considera insuficients les accions de prevenció d’agressions sexistes del govern municipal per la Festa Major

Amb la denúncia de l’entitat La Barraca de fins a sis agressions masclistes el passat dissabte 24 d’agost a Vilafranca, es posa de manifest que calen més esforços municipals per fer front a les agressions masclistes   Una ciutat de més de 40.000 habitants que per la Festa Major rep un gran nombre de visitants en diferents punts de la ciutat i en diverses vàries franges horàries no es pot permetre tenir només un Punt Lila del 28 d’agost fins a l’1 de setembre. De fet, tenint en compte els actes previs de la Festa Major, aquest servei s’hauria d’oferir dies abans.    Per aquest motiu, el Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Vilafranca lamenta el poc esforç que el govern municipal dedica a evitar i prevenir les agressions sexistes i LGTBfòbiques. Consideren que caldrien més accions des de la regidoria d’Igualtat, amb un Punt Lila al centre de Vilafranca des del 22 d’agost fins al 2 de setembre i amb un de mòbil en els diferents espais de concerts i activitats, principalment nocturnes, per tal de cobrir abastament la Festa Major i que tothom pugui gaudir de tots els actes de forma segura i tranquil·la.    El comunicat que l’entitat La Barraca ha tramés, en el qual denuncien que el passat dissabte 24 d’agost durant els concerts de la Penjada d’Estelades es van produir fins a sis agressions masclistes, tres d’elles denunciades al Punt Lila que autogestionen, demostra que el govern municipal no es pren amb el rigor i la seriositat que caldria aquest tema.    De fet, des de l’Ajuntament s’hauria de vetllar perquè la Festa Major i qualsevol activitat festiva i nocturna es pugui gaudir de forma segura, amb punts d’informació i denúncia, però també amb campanyes informatives i actuant amb visió de gènere en tots els àmbits. No es tracta de beure més o menys alcohol, ni d’anar per carrers més o menys il·luminats, la qüestió és gaudir de la festa i poder tornar a casa sense por per qualsevol carrer i plaça de la ciutat.

ERC suma amb VEC i CUP i farà possible celebrar un ple extraordinari sobre la suspensió del Pla del carrer del Comerç

Els canvis a introduir representen una esmena a la totalitat del pla urbanístic i obliguen a replantejar l’actuació de dalt a baix   ERC demana reiniciar el projecte perquè aporti realment valor al barri i a Vilafranca    Esquerra Republicana considera necessària la celebració d’un ple extraordinari sobre la modificació del POUM a l’àmbit del carrer Comerç el mes de setembre perquè la situació demana que es debati a fons el pla urbanístic i els grups municipals acordin de forma conjunta el replantejament del projecte.    Així doncs, "la suma dels regidors d’ERC, Vilafranca en Comú i CUP fan la majoria necessària per a provocar la convocatòria d’un ple extraordinari monogràfic que seria el primer pas per traçar una nova proposta per l’àmbit del carrer Comerç i del barri del Molí d’en Rovira", ha explicat la regidora Gemma Urgell. Un ple extraordinari l’han de demanar un mínim d’1/4 part dels membres corporació, és a dir, 6, en el cas de Vilafranca.   Per Esquerra Republicana l’acord de la Comissió d’Urbanisme afecta de forma absoluta la modificació presentada pel govern de JXC i PSC i representa una esmena a la totalitat del pla urbanístic i obliga a replantejar-lo tant en termes tècnics com de planejament".   Pels republicans, és necessària l’obertura d’un procés de participació ciutadana que reculli les aportacions dels veïns i veïnes, així com iniciar sessions de debat per posar en valor el barri des del punt de vista cultural, social i patrimonial tenint en compte el talent local amb professionals de diferents disciplines: “un projecte d’aquesta dimensió, que afecta no només un barri, sinó també la seva relació amb la resta de Vilafranca, requereix d’acord entre tots els grups municipals i s’ha de fer amb la ciutadania. Només així hi haurà una aportació positiva i de valor pel barri i per Vilafranca”, explica la regidora Mònica Hill. També ha reiterat la necessitat de preservar el passat vinícola del barri, un patrimoni industrial que cal valoritzar i dinamitzar, com estan fent altres ciutats de Catalunya.

La Generalitat suspèn la modificació del POUM a l’àmbit del carrer del Comerç aprovada per JXC i el PSC i obliga a replantejar-lo de dalt a baix

Esquerra Republicana veu avalada la seva posició contrària al Pla i proposa iniciar ja la revisió del POUM per adaptar Vilafranca als nous temps // Els republicans demanen la dimissió de l’alcalde i de Francisco Romero, regidor d'urbanisme, com a màxims responsables d'aquest nyap   La Generalitat, a través de la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona, ha suspès de forma total, per greus defectes i irregularitats que n’impedeixen l’aprovació, el Pla del carrer del Comerç que van impulsar Junts per Catalunya i el PSC. L'aprovació per part del govern va comportar l'aparició de plataformes veïnals contràries a la proposta sociovergent i l'oposició rotunda per part de la resta de partits. Aquest Pla ha estat un dels elements més polèmics de l'anterior mandat municipal i va enfrontar dues maneres d'entendre la ciutat, per una banda el govern que hi impulsava una operació urbanística i per altra, veïns i partits de l'oposició que denunciaven la pèrdua d'oportunitats per fer un canvi a millor pel barri. Ara caldrà replantejar de dalt a baix el projecte i amb la decisió de la Generalitat, el pla tornarà al punt de sortida: caldrà fer una nova anàlisi urbanística, econòmica i social, introduir els canvis i sotmetre’s a una nova aprovació del Ple municipal.    La passada campanya electoral va estar marcada pel debat generat sobre aquest Pla, ja que condicionava els propers anys de Vilafranca. El govern municipal va decidir tirar pel dret malgrat els centenars d'al·legacions que es van presentar per part de veïnes i veïns tant del barri del Molí d'en Rovira com de la resta de Vilafranca. Des d'Esquerra Republicana es recorda que el govern sociovergent va fer un pèssim procés de participació ciutadana, consistent en respondre una enquesta, i que va pretendre silenciar les veus crítiques amb el projecte que s'hi oposaven per ser simplement “una operació urbanística”. Els republicans insisteixen que “el debat sobre què fer al Molí i quin projecte de transformació hi duem a terme, té un impacte claríssim en el futur de la vila i és un dels reptes més importants que tenim al davant”.

Esquerra Republicana apunta que “el pacte entre JXC i el PSC estava firmat abans de les eleccions, no van dir la veritat”

Els republicans expliquen de forma clara com van anar les negociacions amb JXC per formar un govern 100% republicà i apunten que Regull pretenia que li diguessin “sí” a tot Esquerra Republicana lidera des de dissabte, quan es va constituir el nou ajuntament, l'oposició al govern de Junts per Catalunya i el PSC. I ho fa després d'intentar construir un acord amb JXC per impulsar un govern 100% republicà, on els republicans asseguren que van fer tot el possible per convertir-ho en una realitat, i conclouen que “nosaltres tenim la consciència tranquil·la, vam fer tot el possible per arribar a un acord”. Després de l'inici del nou mandat els republicans consideren que era necessari donar informació i explicar-se davant la ciutadania de com van anar les negociacions. En aquest sentit, Montse Espinosa va reconèixer que amb els resultats electroals “només era possible fer un acord amb JXC” i que malgrat que amb el PSC i VEC es podia establir un pacte que donés l'alcaldia als republicans “per principis ho vam descartar al minut u, no va estar mai sobre la taula”. La regidora Gemma Urgell va fer una defensa del govern 100% republicà com a motor de canvi i de repensar les formes de governar. Per Urgell un govern 100% republicà vol dir “més transparència, participació ciutadana, urbanisme social, posar les persones al centre de tot...” unes característiques que durant la negociació amb JXC es va comprovar que no compartien. La crònica dels 10 dies Els regidors Pere Sàbat i Salvador Campamà, que van formar part de l'equip negociador amb JXC, van explicar com es va anar desenvolupant les trobades amb JXC. Sàbat va lamentar que JXC negociés a doble banda ja que “el govern de Vilafranca no es subhasta, ha de respondre a un model de ciutat i precisament, hem constatat que JXC l'únic model de ciutat que té és el de garantir la jubilació política de Regull”. Per la seva banda Campamà va fer la cronologia de la negociació. El regidor republicà va explicar que JXC pretenia parlar en primer lloc de les cadires a l'ajuntament en lloc del projecte, un fet que des d'ERC s'hi van negar ja que prioritzaven arribar a un acord programàtic sobre què calia fer des del govern.

Esquerra Republicana “amb la reedició del pacte de Junts per Catalunya i el PSC qui hi perd no és Esquerra, és Vilafranca”

Els republicans expliquen com han estat les negociacions amb JXC amb l’objectiu de fer un govern 100% republicà, una opció que els postconvergents han rebutjat amb excuses “barroeres”   No ha pogut ser. Malgrat que l’acord entre Esquerra Republicana i Junts per Catalunya era la suma que tenia més recolzament popular, a partir dels resultats electorals, Junts per Catalunya ha optat novament per rebutjar fer govern amb ERC i pactar amb el PSC.   Des d’Esquerra Republicana valoren el cop de porta de JXC a la proposta d’un govern 100% republicà com “la por al canvi i a la incomoditat que ERC genera a Pere Regull, ja que prefereix un soci obedient i a qui li pugui imposar les seves idees, com el PSC, fet que amb ERC no passaria”. Mònica Hill, regidora republicana, va exposar que les negociacions amb Junts per Catalunya s’han produït al llarg d’aquests 15 dies amb una clara voluntat dels republicans d’arribar a un acord. “A cada entrebanc que sorgia proposàvem una sortida possible, de les 26 propostes que Junts per Vilafranca va plantejar en vam acceptar 24”. Aquesta voluntat d’arribar a acords però no s’ha vist corresposta per part del grup de Regull i JXC, ja que van rebutjar bona part de les línies estratègiques que els republicans van posar sobre la taula.   La voluntat d’aconseguir tancar l’acord es fonamentava segons Hill en “ser respectuosos amb els compromisos que vam fer durant la campanya: volem un govern 100% republicà i ens hi hem deixat la pell, fent renuncies i plantejant alternatives per fer possible aquest nou govern que Vilafranca va votar el passat 26 de maig”. Una voluntat que segons els republicans JXC no compartia.   Hill va ser clara a l’afirmar que el nou pacte entre Junts per Catalunya i el PSC es fa només per aconseguir la comoditat de 4 anys “és un pacte d’interessos personals que deixa lluny l’interès general de la vila” i afegeix que “Regull i Romero pretenen guanyar-se la pre-jubilació política hipotecant el futur de Vilafranca governant sense projecte 4 anys més”.