Vilafranca del Penedès

Totes les notícies

“Parc de l'1 d'octubre” la proposta d'ERC per anomenar la llosa del tren

Els republicans posen a la taula aquesta proposta després que el govern de PDeCat/JxC i PSC porti des del mes de gener sense respondre la demanda   “L’1 d’octubre va ser un acte de sobirania, un dia que cal reivindicar i visibilitzar. Volem que a Vilafranca s'homenatgi aquesta data com a símbol de la lluita per la democràcia i d’empoderament popular. Volem que el Parc de la llosa es digui ‘Parc de l’1 d’octubre’”. D'aquesta manera Esquerra Republicana va fer pública la proposta que el govern de PDeCat/JxC i PSC tenen sobre la taula des del passat mes de gener, però que no veuen clara.   La portaveu dels republicans, Mònica Hill va explicar que “cal que un espai que com el de la llosa, que uneix diferents barris i que ha de ser un espai de trobada i de convivència, es bategi com a Parc de l’1 d’octubre”. En aquest sentit va exposar que “el dia del referèndum milers de persones a Vilafranca van mobilitzar-se per defensar les urnes i la democràcia, va ser un dia on vam decidir obeïr-nos com a poble i defensar la decisió del Parlament. Va representar un dia de dignitat, fermesa i coratge que cal homenatjar i reivindicar”. A més, tal com va explicar el regidor Pere Sàbat, “aquest tipus d'accions es duen a terme a molts llocs del país, per exemple a Vilanova... és una proposta amb tot el sentit del món”.   Hill també va explicar les diferents accions que ERC ha dut a terme per tal que el “Parc de l'1 d'Octubre” sigui una realitat. El mes de gener d’enguany, al ple municipal van fer un prec al govern de PDeCat/JxC i PSC per tal que es bategés algun carrer o plaça amb el dia del referèndum. El govern va emplaçar la decisió a la comissió tècnica del nomenclàtor, comissió que el govern no ha convocat des de fa anys. Posteriorment, al mes de febrer, es va registrar un escrit a nom de la la Comissió del Nomenclàtor i de l’alcalde Pere Regull demanant que aquesta qüestió tirés endavant. Dels escrits, no se n’ha rebut cap resposta a data d’avui.

ERC vol impulsar un parc públic d'habitatge per a garantir l’accés a un habitatge digne i a un preu raonable

Els republicans lamenten que durant els últims 10 anys no s’ha construït cap pis de protecció oficial a Vilafranca, una raó de pes per repensar i potenciar la política d’habitatge   Per Esquerra Republicana el proper mandat tindrà com a un dels elements centrals la política d’habitatge. Davant el problema de l’emergència habitacional caldrà donar resposta i és el que fa ERC proposant quatre vies per actuar de forma decidida en aquest àmbit: impulsar un parc públic d’habitatge social; implicar l’Ajuntament aprovant àrees de tanteig i retracte; activar sectors actualment aturats per incorporar pisos de protecció social; i igualar les demandes de pisos socials en les promocions en àmbits urbanitzats (ja consolidats) i nous sectors per arribar al 30% d’habitatge protegit en totes elles.   Catalunya, i també Vilafranca, viuen una situació d’emergència en relació a l’habitatge. La falta d’habitatge, la bombolla dels preus de lloguer, els desnonaments que no s’acaben, els desnonaments invisibles o la impossibilitat que el jovent s’emancipi fan d’aquesta problemàtica un dels àmbits prioritaris on actuar. Per ERC aquesta situació no és acceptable ja que s’està incomplint amb un dret bàsic de la ciutadania com és tenir un habitatge digne. Ampliar el parc públic d’habitatge La portaveu republicana a l’Ajuntament, Mònica Hill va situar una de les prioritats d’ERC: d’impulsar un parc públic d’habitatge a Vilafranca. En la moció que va voler presentar al passat ple, i que la resta de partits van demanar retirar, els republicans defensaven que l’Ajuntament es sumés al pla del Govern de la Generalitat, de 250 milions d’euros, perquè des dels municipis en col·laboració amb l’Institut Català de Finances pugui comprar pisos a bancs que actualment tenen buits. Aquesta actuació es faria a partir d’un crèdit, amb la capacitat de recuperació de la inversió per part de l'Ajuntament.  A més, per  incrementar el parc públic d'habitatge, ERC proposa actuar a través dels drets de tanteig i retracte.

ERC proposa la millora dels parcs infantils per fer-los inclusius i aptes per a infants amb discapacitat, ja que a Vilafranca no n'hi ha cap d'adaptat

Els republicans apunten a l'objectiu d'aconseguir un 50% de parcs adaptats, fet que suposaria un benefici important, no només pels infants, sinó també per les famílies   Actualment a Vilafranca no hi ha cap parc adaptat per tal que infants amb diversitat funcional hi puguin jugar. Des d'Esquerra Republicana es proposa que s'elabori un pla per aconseguir que el 50% dels parcs estiguin adaptats i facin possible per tant que tots els infants, també els que tenen alguna discapacitat, puguin utilitzar-los i jugar-hi. La proposta dels republicans fa referència a la necesistat dels infants per gaudir d’espais de joc on poder compartir el seu temps d’oci. El procés d’inclusió, apunten, pretén minimitzar les barreres per què tots els nens siguin partícips, sense importar característiques físiques, mentals, socials, contextos culturals... Els parcs infantils inclusius no només són importants en la qualitat de vida dels infants amb discapacitat sinó que també ho són pels seus pares i famílies, ja que existeix una gran necessitat de poder disposar d’aquests espais inclusius on poder realitzar activitats de lleure i d’esbarjo. En aquest sentit la portaveu d'ERC, Mònica Hill va exposar que “Vilafranca, com a capital de comarca, és necessari que els parcs infantils siguin inclusius, que siguin espais on tots els nens i nenes puguin gaudir, on es diverteixin junts, coneguin i apreciïn les diferències com a espais de joc respectuosos amb la diversitat, on el fet de tenir una discapacitat (psíquica, física i sensorial) no impedeixi la utilització del parc”.   Objectiu: aconseguir el 50% de parcs inclusius Per ERC, la proposta es fonamenta no en crear nous espais de lleure aïllats, sinó que el que cal fer és que els espais de lleure que ja existeixen incloguin jocs que puguin ser utilitzats per tots els infants independentment de les seves capacitats. Per Hill “fer accessibles els parcs infantils és un element important si volem que el nostre municipi faci compliment dels criteris d’accessibilitat universal”.

ERC aposta per “passar pàgina” a la falta de planificació de l’actual pacte de govern i exigeixen un pla d’equipaments abans d’acabar la legislatura

Els republicans situen la necessitat d’un govern 100% republicà per encarar els reptes que té la ciutat en els propers anys i garanteixen la governabilitat i estabilitat de l’Ajuntament fins a final de mandat si el PdeCat es queda en minoria Cinc anys després del pacte de la sociovergència Vilafranca segueix sense tenir un projecte a llarg termini, fet que li fa perdre oportunitats. Aquesta constatació és la que porta a Esquerra Republicana a demanar «passar pàgina» a aquest pacte de govern municipal per encetar una nova etapa basada en «el diàleg i els acords de ciutat». ERC va fer repàs dels tres anys de mandat municipal caracteritzat per «un govern que no té una idea clara de què vol fer a Vilafranca, un dia apunten a rehabilitar l'hospital vell i l'endemà es fan enrere; un dia anuncien 200 pisos i l'endemà ningú n'ha sentit a parlar més», uns fets que segons el regidor Pere Sàbat «demostren que no hi ha planificació, ni projecte, ni una direcció cap a on dirigir la ciutat». Sàbat va apuntar que aquesta manca de lideratge del govern constata que «han estat més pendents d'esgotar el mandat que d'imaginar i planificar la Vilafranca dels propers anys» i va assenyalar que un dels mals d'aquest pacte de govern és que només han pensat en els quatre anys i no en els següents «enlloc d'un govern hem tingut una junta gestora que ha gestionat tècnicament però sense oferir cap projecte per fer avançar Vilafranca. Cal passar pàgina». Des d'Esquerra Republicana es situa l'erràtica política d'inversions, que al final s'han centrat al cobriment de la via amb una visió a curt termini i sense visió de ciutat, com un exemple d'aquesta manca de projecte. Però a més, apunten a alguns dels temes que han centrat aquests anys com una prova d'aquest govern «pedaços» i sense direcció. Per una banda el debat sobre l'espai urbà, una àmbit en què ERC ha proposat diverses iniciatives com ara l'aprofitament de les parets mitgeres per obres d'art urbà; fer dels carrers i places espais inclusius o donar un nou ús a solars desocupats.

ERC organitza unes jornades per parlar dels reptes i les oportunitats del món empresarial

El proper dimecres 30 de maig Esquerra Republicana organitza unes jornades per debatre sobre els reptes i les oportunitats del món empresarial, i com des de l’administració es pot col·laborar per enfortir el teixit d’empreses de Vilafranca i comarca. En aquest sentit la jornada comptarà amb una taula rodona formada per empresaris i executius, tan d’empreses com de cooperatives, per posar sobre la taula mesures concretes. A la taula rodona hi participarà el gerent de la cooperativa Actua, Miquel Àngel Carreto; l’empresari Santi Casanellas; i Rosa Badia, directora de The Whatsons. La jornada «Empresa i societat» comptarà també amb la intervenció del director executiu de l’elèctrica Estabanell, Santi Martínez, per parlar de com les empreses han de tenir vocació social i han d’estar arrelades al territori. La jornada la tancarà el secretari d’hisenda de la Generalitat, Albert Castellanos. La jornada es durà a terme a partir de les 19.30h a l’Escorxador.

ERC alerta sobre l'estat dels equipaments de la zona esportiva i proposa un pla de manteniment i millora

Els republicans consideren bàsic prioritzar la posada “a punt” les instal·lacions actuals perquè donin resposta a les necessitats dels esportistes i demana un pla d’equipaments esportius La zona esportiva i els equipaments esportius de Vilafranca necessiten una posada a punt i un pla de millora davant “certa deixadesa” i manca de manteniment. Aquesta és la proposta d'Esquerra Republicana després de comprovar mancances i mal estat de certs espais esportius de la vila. Els republicans demanen a l'equip de govern sociovergent que “s'esforci per no fer pedaços sinó que impulsi un pla de millora dels espais esportius de la vila” ja que actualment hi ha forces deficiències. En aquest sentit el regidor Pere Sàbat apuntava que “hi ha àmbits de la instal·lació d'atletisme en molt mal estat, per exemple la zona de salt de perxa que està totalment destrossada, i la pista necessita pintar-se de nou perquè no es veuen les línies”. A més el manteniment de la vegetació de l’entorn de la pista està molt descuidat, arribant al punt que tapen diversos fanals que il·luminen els voltants de la instal·lació esportiva. A més, caldria instal·lar una grada suficient per poder acollir competicions nacionals, ja que és un dels impediments actuals, fet que fa perdre oportunitats a la vila per organitzar aquest tipus d’accions que tenen un retorn, a més de l’esportiu, a nivell econòmic i comercial. Un altre dels elements que des d'ERC es posa de manifest que cal actuar-hi són els vestidors del Pavelló d'hoquei. Si ve en el passat ple municipal es va aprovar que s'arreglaria el sostre de la Poliesportiva, després d'anys d'un mal estat reiteradament denunciat, per ERC cal actuar ràpidament per remodelar els vestidors d'hoquei. Per Sàbat “calen unes instal·lacions òptimes i decents pels jugadors i la base dels clubs de Vilafranca, i és una evidència que actualment no és així”. I va posar l'exemple que fins i tot al Pavelló de la Gamba hi ha goteres i esquerdes, un fet que demostra la necessitat d'actuar.

Albano Dante Fachín «per avançar cal parlar amb tothom i entendre que no hi ha bons ni dolents»

El diputat Ernest Maragall situa l’acció coordinada de Govern, ciutadania i ajuntaments com a elements bàsics per la nova etapa i assenyala les eleccions municipals com a primer pas on el republicanisme ha de ser majoria Ampliar la base, defensar la pluralitat de l’1 i el 3 d’octubre per fer-ne continuïtat, i avançar cap a la República. Van ser les tres reivindicacions que tan Albano Dante Fachín i Ernest Maragall van compartir durant la presentació del llibre «Informe Urgent dels escons 4 i 5» de l’exdiputat de Catalunya Si Que Es Pot, juntament amb Àngels Martínez. En una sala d’actes de l’Escorxador que va deixar gent fora, Albano Dante Fachin va anar desgranant la seva visió de la tardor catalana. Per Fachín és evident que «la gent no desisteix, segueix mobilitzada i aquest és un element essencial» ja que demostra que el sobiranisme és un moviment estructural i que la revolució catalana es basa en la proposta d’un nou país, més que en un procés reactiu. Fachín va fer una reivindicació de l’1 i el 3 d’octubre on molta gent diversa de molts espais diferents es va trobar treballant conjuntament per un objectiu comú «hem d’aconseguir donar continuïtat a aquest fet perquè té un extraordinari valor» i va afegir que «per avançar cal parlar amb tothom, amb tots els espais polítics» perquè és la manera de ser més. De fet, va posar el seu exemple durant la campanya del 21D, on va participar en acte d’Esquerra Republicana i de la Cup ja que «el que importa és el que ens uneix». Per Fachín l’1 d’octubre també va significar «la creació d’un nou ‘nosaltres’ un exemple de compromís que perdura». En aquest sentit l’exsecretari general de Podem, va lamentar la posició que actualment té el partit de Pablo Iglesias oposant-se al referèndum i va afegir que «és trist que no combatin de forma clara la idea d’Espanya que tenen PP i PSOE». Tan Fachín com Maragall van destacar que el procés que viu Catalunya és «complex» i cal entendre aquesta complexitat.

ERC proposa impulsar espais de memòria als carrers i places per explicar la història de Vilafranca i recuperar nous referents populars

Els republicans tornen a insistir en la necessitat de retirar el quadre de l’alcalde de la Dictadura de Primo de Rivera del Saló de Plens per deixar de fer apologia totalitària i canviar-lo per la imatge del primer alcalde escollit democràticament per sufragi universal Explicar la història de Vilafranca a places i carrers a través de persones i episodis que hi hagin tingut relació. Aquesta és la proposta que posen sobre la taula Esquerra Republicana i la Comissió per a la Memòria, una iniciativa que també serveix per situar nous referents populars de la vila “dotant la ciutat d’un relat que enllaci amb els valors democràtics i populars que la caracteritzen”. Espais de memòria La proposta republicana pretén impulsar recorreguts històrics per Vilafranca on mitjançant diversos elements, ja siguin panells informatius o plaques o fins i tot rutes teatrelitzades, s’expliqui la història de la vila i el context nacional en el que es van produir diversos esdeveniments històrics. A més es proposa fer-ho lligant-ho a les trajectòries vitals de personatges rellevants i singulars vilafranquins que van estar relacionats amb els fets. D’aquesta manera es vol impulsar la recuperació de referents populars per Vilafranca i construir “un relat de ciutat a partir d’explicar la pròpia història”. En aquest sentit el regidor Pere Sàbat explicava que “els espais de memòria serveixen per poder divulgar, per exemple, el moviment obrer a través de personatges que hi van participar o contextualitzant el perquè el carrer Ateneu es diu d’aquesta manera, és una forma amena de fer conèixer la vila i de fer-nos sentir orgullosos de la nostra història”. A més, enllaça segons el republicà amb la manera d'entendre l'espai públic, ja que “els carrers i places també poden ser un espai actiu i dinàmic i que serveixi per ampliar coneixement i donar servei a la ciutadania”. La proposta per tant, serveix per explicar l’evolució de Vilafranca al llarg del temps i mostrar els canvis socials que s’hi han produït.

La Comissió per a la Memòria reivindica nous referents històrics per Vilafranca

Els impulsors de la iniciativa remarquen que Vilafranca ha de transmetre valors democràtics i fan una crida a la ciutadania i en particular al govern, per tal que es retiri el quadre de l’alcalde durant la dictadura de Primo de Rivera del Saló de Plens Recuperar personatges emblemàtics i singulars de la història de Vilafranca per construir nous referents populars. Aquesta és la intenció amb la que va néixer la Comissió per a la Memòria, i amb aquest objectiu, des de l'octubre, setmana rere setmana publiquen una columna al setmanari penedesenc El 3 de Vuit explicant la trajectòria d’aquestes persones, anònimes o conegudes que han aportat el seu gra de sorra en la història de Vilafranca. A la presentació, que es va fer a la Biblioteca Torras i Bages, els historiadors Salvador Campamà, Jordi Vidal i Josep Maria Feliu van explicar el projecte. Campamà va exposar diversos elements que configuren la creació dels referents històrics, com ara l'escola, els llocs de memòria i monuments sobre episodis històrics i la tradició popular. En aquest sentit va posar l'exemple del debat sobre la retirada o no de monuments feixistes o el fet que quatre ministres del govern espanyol cantessin l'himne de la legió “Soy novio de la muerte”, que mostren una clara visió dels seus referents. Alhora va defensar que la retirada o no de monuments o la decisió de posar nom a un carrer determina com es vol interpretar la Història. Campamà va reflexionar sobre com a l'Estat s'entén aquest fet i va concloure qu ele fet que la immensa majoria del temps dels últims segles Espanya hagi estat en períodes no democràtics comporta la manca de tradició democràtica que pateix i que es veu reflectida en els referents històrics i en les maneres de fer de la societat. A més del manteniment de la classe dirigent de l'Estat i la no ruptura amb el règim feixista del General Franco. Alvarez de Sisternes vs Fèlix Balaguer En aquest sentit també va fer referència a la negativa del govern de PdeCAT-PSC, amb el suport del PP, a l'Ajuntament de Vilafranca de rebutjar per una banda retirar el quadre de l'alcalde durant la dictadura de Primo de Rivera i per altra de recuperar la memòria de Fèlix Balaguer, el primer alcalde escollit democràticament per sufragi universal, és a dir, votat per dones i homes.