Vilafranca del Penedès

Esquerra Republicana homenatja al president Lluís Companys i reivindica la seva memòria i denuncia que l’Estat espanyol encara no ha demanat perdó pel seu assassinat

El 15 d’octubre és un dia clau per la memòria democràtica. Es commemora l’assassinat de l’únic president europeu escollit per les urnes en mans del feixisme. A Vilafranca com cada any, unes salves d’honor trenquen el silenci de l’alba en la seva memòria.

Lluís Companys i Jover, president de Catalunya va ser assassinat a la matinada del 15 d’octubre de 1940 al Castell de Montjuic pel règim feixista del General Francisco Franco. Aquest any es commemora el 80è aniversari d’aquell assassinat. Per commemorar-ho Esquerra Republicana ha fet un senzill homenatge a les 7 del matí davant del monument dedicat al President a la Rambla de la Girada. Cinc salves d’honor han recordat el moment de l’afusellament del president. L’historiador i regidor republicà Salvador Campamà ha glossat la figura del president màrtir i ha remarcat algunes de les característiques de Companys: rabassaire, obrerista, catalanista i republicà. I antifeixista. Campamà ha reivindicat aquesta faceta de Companys som a símbol antifeixista, en un moment on arreu del món l’extrema dreta reviu.

Recuperar la memòria democràtica
Un dels eixos bàsics per combatre el feixisme és recuperant i posant en valor la memòria democràtica. Per aquest motiu Esquerra Republicana presentarà al proper ple municipal una moció per tal que durant el 2021 des de l’Ajuntament es recuperi la memòria del que va suposar la República de la dècada del 1930 a Vilafranca. Aquesta recuperació de la memòria servirà, tal com ha explicat Campamà, per commemorar el 90è aniversari de la proclamació de la República. La moció dels republicans proposa la creació d’una comissió formada per historiadors que proposin els actes i les accions per tal de recuperar i reivindicar els temps de la República.