Vilafranca del Penedès

Vilafranca cal que sigui realment Capital del Vi

Fer del Molí d’en Rovira el Barri del Vi, amb equipaments i més dinamització; enfortir el turisme i la cultura del vi reforçant l’Escola d’Enoturisme i obrint-la a la formació no reglada sobre cultura del vi, i crear el Consell de la Capital del Vi, com un òrgan participatiu amb tots els agents, són algunes de les propostes de la candidatura republicana

Monica Hill i membres de la candidatura d’Esquerra Republicana, acompanyats per la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, van reunir-se amb representants d’organitzacions professionals, associacions, entitats i empreses del sector del vi per presentar les propostes que Esquerra té per Vilafranca per convertir la ciutat realment en Capital del Vi. La trobada també va servir per recollir idees i opinions dels assistents.

Des d’Esquerra es va posar de manifest que per ser realment Capital del Vi cal molt més que una marca. Per aquest motiu, es crearà el Consell de la Capital del Vi, format per representants d’entitats i associacions vinculades al món del vi, així com botigues de vins, allotjaments turístics i restauració. Cal reforçar tots els actors i equipaments que ja existeixen i posar-los en relació per a crear un ecosistema potent, buscar la suma que multiplica.

Des d’aquest Consell, que podria estar liderat des del Vinseum, es coordinarien totes les accions enfocades a dinamitzar la ciutat i es donarien suport a totes aquelles accions ja existents com el Vijazz, el Most Festival, i se’n crearien de noves.

Esquerra Vilafranca vol consolidar la marca Penedès, i liderar-la, juntament amb altres municipis de la vegueria, oferint un turisme de qualitat i sostenible. Per això, si volem rebre la visita d’amants del vi, professionals, experts, etc. cal donar suport i dinamitzar la restauració, allotjaments, hotels, les botigues de vins, bars de vins i serveis vinculats a l’enoturisme. Volem que a Vilafranca s’hi respiri vi i per això potenciarem els comerços i les petites empreses de la ciutat que s’hi dediquen.

L’Escola d’Enoturisme, a més dels graus formatius i els cursos actuals que ofereix, ha de poder oferir un Màster en Enoturisme; així com ampliar l’oferta de la Wine Business School, amb més postgraus professionals vinculats al sector de la vinya i el vi, i també als nous reptes del sector vitivinícola: sostenibilitat, canvi climàtic, economia circular, cooperativisme, etc. Vilafranca, a més, pot esdevenir un referent en enoturisme i sostenibilitat del vi amb dos congressos internacionals que es farien en anys alterns: com l’EcosostenibleWine (ja existent) i un sobre turisme del vi.

A més, l’antiga seu de l’INCAVI, hauria d’estar també obert a la ciutadania, amb cursos i formació no reglada vinculats a la cultura del vi activitats que formarien part de l’oferta cultural i integradora de Vilafranca Ciutat de les Arts.

Una de les propostes més ambicioses d’aquesta temàtica és poder convertir el barri del Molí d’en Rovira amb el Barri del Vi, si finalment s’aconsegueix aturar el Pla Urbanístic que el govern sociovergent amb el suport del PP van fer sense suport i a esquenes de l’oposició i la ciutadania. Aquest Barri del Vi comptaria amb un espai d’interpretació del passat vinícola de Vilafranca i s’organitzaria un esdeveniment anual de portes obertes amb fira de vins: la Festa del Barri del Vi. D’altra banda, la DO Penedès té interès en crear un viver de celleristes i des de l’Ajuntament es podria facilitar que s’ubiqués en aquest barri, com un equipament que dinamitzaria també l’entorn.

Una altra de les propostes que van presentar a la trobada va ser la d’impulsar la cultura del vi entre els infants i adolescents, engegant un projecte educatiu sobre la vinya i el seu cicle vegetatiu que es pugui treballar in situ en alguna vinya del Balcó de les Clotes o pròxima a Vilafranca del Penedès.

També, des d’Esquerra ens comprometem a ampliar la zona de reserva agrària i paisatgística del Balcó de les Clotes, a protegir les zones de conreu i potenciar els bancs de terra.

Aquesta trobada s’emmarca en les reunions que des d’Esquerra s’han fet en diferents àmbits per recollir opinions i idees, així com presentar propostes. Des d’Esquerra es defensa un govern obert, que compti amb la participació d’entitats i ciutadania i per això és vital establir-hi contactes constants.