Vilafranca del Penedès

Totes les opinions

Salvador Campamà Professor de Secundària i regidor d’ERC a Vilafranca.

Avui com ahir, la república de l’educació

L’any 1931 el curs escolar va començar en un clima que ara anomenaríem d’emergència educativa. L’escola pública era un dels molts reptes que va haver d’afrontar una República que començava a caminar en un país on l’Estat borbònic havia mostrat amb gran persistència el seu desinterès per la formació de la ciutadania. Per primera vegada a la història del nostre país es va fer efectiva  l’escolarització universal.

Gemma Urgell Rocías, regidora ERC Vilafranca

Plens presencials amb mascareta, sí!

Gemma Urgell Rocías

“Per fer plens presencials caldria aguantar cinc hores i mitja amb mascareta...”. Això va etzibar l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, a les peticions de tots els grups municipals de l’oposició perquè els plens tornessin a ser presencials. Doncs sí, alcalde, les hores que calguin amb mascareta, això és el que fa qualsevol treballadora d’una fàbrica, un botiguer, una alumne de primària, un professor de secundària o una infermera d’Atenció Primària.

Pere Sàbat, regidor d'Esquerra Republicana Vilafranca

Combatem la crisi climàtica. Sí, a l’energia pública

Vivim temps de canvis. Amb la pandèmia ho hem vist, i qui més qui menys ha sofert canvis en el treball, en els hàbits de consum, en el teixit social... però no és l’únic element que ens afecta i ens condiciona. La crisi climàtica o el procés de digitalització faran que en els propers anys visquem unes profundes transformacions a les nostres societats.   La crisi climàtica és sens dubte el major dels reptes que tenim a escala global.

Pere Sàbat, regidor d'Esquerra Republicana Vilafranca

Rahola i la capa d’invisibilitat

Dissabte passat al retorn del programa FAQS de TV3 la tertuliana en cap de Catalunya va protagonitzar la típica crítica furibunda a la que té acostumada l’audiència diàriament. Més enllà que dissabte tocava criticar l’exconsellera de cultura (la mateixa que una setmana abans hagués dit que era la millor de la història) i que s’enganxessin en una picabaralla poc edificant, el que resulta rellevant és que la crítica de la seva gestió anava encarada en què no l’havia vist a la tele.

Lideratge i compromís

Per fi. Ara sí, el govern de la Generalitat ha posat data pel desplegament dels serveis territorials al Penedès. Un pas endavant de gegant. Ho ha fet el vicepresident Pere Aragonès, apuntant que seran els departaments d’Agricultura i Educació qui iniciïn aquest desplegament durant el proper any. Al territori el consens és total. La necessitat evident. Costa d’entendre que les institucions del Penedès no hagin sabut transformar aquest consens i aquesta força en fets més aviat.

El tall

Si, tindrem un tall. De juliol a novembre la R4 estarà tallada. Els trens entre Sant Sadurní i Martorell no circularan i per fer aquesta distància es substituirà per busos que enllaçaran les dues estacions. Qui vulgui anar amb Renfe cap a Barcelona a partir de la setmana que ve haurà d'agafar el tren fins a Sant Sadurní, un bus fins a Martorell i després un altre tren fins a Barcelona. Si ara el trajecte “quan els trens van bé” ja dura més d'una hora, amb aquesta gimcana el temps es pot multiplicar.

Gemma Urgell Rocías, regidora ERC Vilafranca

Diferents formes de fer

Fa un any que sóc regidora, que em vaig comprometre a dedicar part del meu temps a treballar per Vilafranca i pels seus veïns i veïnes. Vaig fer el pas amb la idea de construir plegats una Vilafranca millor. Diàleg, consens, grans acords amb entitats, partits i veïns són claus per fer realment una ciutat de futur. Així ho creia llavors i així hi segueixo apostant ara.    Participació, rendició de comptes, igualtat d’oportunitats, cultura integradora, no són paraules i res més.

Retorn a la R4

I res ha canviat. Ara que anem retornant poc a poc a recuperar espais i rutines prèvies al confinament, reprenem les trobades amb amics i família, just quan feia més de 100 dies que no ens veiem. Segurament abans de la pandèmia, també hi havia hagut etapes on no coincidíem, però l’excepcionalitat del moment fa que aquestes redescobertes de la gent que apreciem siguin especials. Un retorn que molts cops fa la sensació de com si ens haguéssim vist ahir.

Georgiana Ciupag, secretaria de ciutadania d'Esquerra Republicana Vilafranca

Desconfinant la migració

Hem viscut i encara vivim una situació d’excepcionalitat: un virus que ha colpejat de ple a tota la població, un confinament llarg i feixuc i sis pròrrogues de l’estat d’alarma que ens ha suposat tot tipus de restriccions. Qui hagués dit que el 2020 vindria amb una pandèmia mundial sota el braç?   Molta gent ha estat allunyada de la seva família, d’altres encara no han pogut anar a visitar-los;  nens i nenes que porten mesos sense anar a l’escola i el sistema de sanitat pública col·lapsat.